Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Det kunne vært interessant å vite hvor langt denne friheten til å ta seg til rette går.

Seilforeningen har noen bøyer til bruk for medlemmer. Vil trådstarter også hevde retten til fritt å bruke disse?

Båtplassen min, som jeg betaler for, består i sin enkelthet av en bøye til akterfeste og ei brygge i land. Vil trådstarter også forbeholde seg retten til fritt å benytte min bøye? Eller er det kun medlemmer i OF og NHK dette retter seg mot?

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært interessant å vite hvor langt denne friheten til å ta seg til rette går.

Nei det synes jeg ikke, det som er interresant er hva folk mener om de aktuelle bøyene på dagsorden. Også står man fritt til å starte tråder for å diskutere andre saker, for eksempel båtplassen til Mulligan.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en viktig prinsippdiskusjon hva slags kriterier som skal legges til grunn for å få tillatelse til å legge ut bøyer i populære uthavner. Men er det først gitt tillatelse til å legge ut en bøye må man selvfølgelig respektere den oppnådde retten. Alle disse hentydningene om sabotasje osv har jeg liten sans for. Synes også det er synd at mange rakker ned på dem som hevder et annet syn, diskuter heller saken...

 

Selv synes jeg det er en uting at diverse foreninger skal få slike tillatelser. I Hurum kommune er det jo en rekke foreninger, og hvis alle disse skulle disponere egne bøyer for sine medlemmer i f.eks Sandspollen ville det forringet stedet som uthavn. OFs bøyer er derfor etter mitt syn et mindre problem enn bøyer lagt ut av mer lukkede klubber og foreninger.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor dette opphenget på vimpel..

Kunne godt tenkt meg å støtte dette opplegget men på min båt skal det ikke heises annet en Nosk flagg.

Et klistremerke burde gjøre samme nytten.

 

Hva med Feks Caps t-skjorte Ell ???

 

Jeg tenker at OF bøyene er et godt tilskudd om de plaseres der man "normalt" ikke ville kunne ankre.

Tenker også at måten man velger å tolke OF sine retningslinjer er intresannt. De oppfordrer jo ikke til bort visning av andre, men man kan.

Da blir det vel opp til hver enkelt vimpel Eier om de vil "ri" sinne fordeler eller ligge sammen med andre, om båten veier dynnamitt så er det jo ikke noen tvil.

Ellers tenker jeg det blir teit å be noen reise for å være EGO. da kan man vel heller finne seg en fredlig plass på egenhånd.

Av 600 betalende vimpel medlemmer er vel sjansen for att de alle er utte å rir vimpel fordelene sine relativt lave.

 

Noen untak finnes vel alltid og de har nå fått almenheten sim oppfatning i flere medier.

 

God Sommer! kos dere i bøya

 

Blir nokk dreggen på meg i år!! :cheers:

Redigert av tsb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Fremtia, dette er en prinsipiell sak. Den handler om allemannsretten. Sabotasje, hva du nå måtte legge i det, vet ikke jeg.

 

Problemene i denne sammenhengen oppstår når noen hevder de har retten til ei bøye, og følgelig en annen om å flytte seg. Sånt driver man vanligvis ikke med i utmark.

 

Heldigvis har vi ikke slike i Grimstadskjæregården der jeg holder til.

Link to post
Share on other sites

Båtplassen min, som jeg betaler for, består i sin enkelthet av en bøye til akterfeste og ei brygge i land. Vil trådstarter også forbeholde seg retten til fritt å benytte min bøye?

 

Jeg snakker selvfølgelig ikke om bøyer som tjener som akterfeste ved private brygger eller liknende. Jeg snakkerr om bøyer som er lagt ut på "offenlige" tilgjengelige steder. Steder som besøkes av båtfolket og som ofte er merket med et anker i draftene. Jeg har ingen ting i mot utlegging av bøyer der det er hensiktsmessig, men de bør alltid være tilgjengelige for alle uten noen form for prioritering. OF gjør i prinsippet en god jobb med sine blå bøyer, men de bør forlate sin praksis med å gi fortrinn til de med "betalingskvittering" i form av vimpel. OF har og bør få støtte fra det offentlige til sin tilretteleggelse av fjorden for alle! Så kan de i likhet med redningsselkapet oppfordre båtfolket om en frivillig økonomisk støtte. Jeg ville da støtte dem for det arbeidet de faktisk gjør!

Link to post
Share on other sites

Vill vell tolke det dit hen, at bøyene Er tilgjengelig for alle uansett. men at dersom flere brukere ønsker å benytte seg av en bøye på samme tidspunkt, vil man ha fordel av å ha støttet dette prosjektet økonomisk.

At disse som da har støttet dette, har visse fordeler er vel ikke så urimelig! Men optreden fra Bidrags ytere er vel den som har vert kritikk verdig.

 

Sjøen for alle det er lov å bruke hodet.

Man skal da kose seg på sjøen og ikke krangle.

 

Har man ikke støttet prosjektet får man vel heller sette pris på tiden man har i Bøya frem til noen legger hevd på den.

Liker man bøya så er det jo bare å betale!

Link to post
Share on other sites

Fattar ikkje at det skal vere naudsynt å gjere bøyer ekslusive for medlemmer i ymse foreininger. Sjøen er for alle, og om ein vel å leggje ut ei bøye bør ho vere for alle.

Den lokale seglforeininga vår har lagt ut tre store bøyer med to tonns lodd i enden i gode uthamner. Bøyene er sjølvsagt opne for alle uansett vimpel, og fleire båtar kan fortøye i same bøye om ein vil det. Slik burde det vere over alt.

Link to post
Share on other sites

At det parallelt med denne diskusjonen på båtplassen.no arbeides politisk med dette, er nevnt flere ganger oppover i tråden. Det arbeides selvfølgelig i mange flere retninger enn å bare krangle på et båtforum.

 

Jeg arbeider for mitt standpunkt, nemlig at OFs bøyer er positivt, men at de i OFs egentlige ånd bør være fritt tilgjengelige. Jeg regner med at andre jobber for å få dem fjernet eller flyttet, og andre igjen jobber for at dagens system skal bestå. En del kommuner siere nei til bøyene, og det gjør de selvfølgelig ikke før det har vært diskutert og vurdert. Som regel foregår godkjenning/avvisning av alle slags omsøkte bøyer administrativt i kommunen, men hvis det blir problematisert, blir det raskt en politisk sak.

 

Friluftsliv og arealdisponering har både et kommunalt , fylkeskommunalt og statlig nivå hvor politikere må ta avgjørelser, så det er bare å hive seg rundt!

 

Når det gjleder OFs bøyer, som er de bøyene jeg er opptatt av, så velger både kommuner og fylkeskommuner representanter til OFs råd og generalforsamling, og det er mange politisk aktive fra medlemskommunene som sitter i styret. Halvparten av OFs inntekter på ca 14 mill kommer i direkte innbetalinger fra kommune/fylke/stat, og inntektene fra brukerbetaling er sterkt voksende. 60 000,- av dette kom i 2011 fra vimpelsalg.

 

Dette er definitivt et politisk spørsmål. Det henger sammen med utfordringen OF har når deg gjelder å finansiere oppgavene sine når de offentlige tilskuddene prosentvis synker, mens utgiftene selvfølgelig øker. Skal da det offentlige få øket kontingenten, og skal de da kunne kreve mer fri tilrettelegging for allmenheten? Eller skal de akseptere at OF må skaffe seg inntekter fra brukerbetaling og kobler dette til eksklusive rettigheter for betalerne? Politikk alt sammen. Og engasjement i sakene nytter - også utenfor båtplassen.no!

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten utfordres på mange fronter, her fra Nordkapp: http://ut.no/artikkel/1.8215808

 

Jeg synes det er helt greit å lande på at også private bøyer hører hjemme i uthavner, men da må man være ærlig om hvilke prioriteringer som ligger bak dette, hvem som tjener og hvem som taper. Denne edrueligheten savner jeg i debatten; er man mot bøyer er man en snylter og kjiping, er man for bøyer ønsker man utelukkende å privatisere det almene.

Link to post
Share on other sites

Bøyene til OF er tilgjengelige for alle.

Etter at de har betalt avgiften til OF.

Det er ikke verre enn som så.

Disse bøyene ligger der som et resultat av politisk debatt og vedtak.

Liker man ikke bøyene må man jobbe politisk for å få fjernet dem.

Dette har jo vært debatert før: OF bøyene har økonomisk offentig støtte. Det er vårt bidrag som skattebetalere. Vi betaler komuneskatt og statskatt. Vi er derved berettiget til å ligge ved en slik bøye. Som jeg nevnte tidligere kunne OF drive litt på samme måte som redningsselskapet hvor man verver medlemmer som har sympati for deres arbeid. Ja jeg skal jobbe politisk for å endre bøyregler, men ikke for å fjerne bøyene. Nå har jo også ministeren fått en orientering om saken fra dette nettstedet. Rart at så mange skjeller ut denne debatten når man ser hvor stor interesse den egentlig har. Redigert av McFog (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne både sosialist og kommunist. Jeg mener likevel at denne bøyekrigen må vinnes til fordel for alle.

 

Leste i linken i innlegg 286 at båt uten vimpel må vike for båt med vimpel, uansett tid på døgnet. Et annet sted leste jeg at de med vimpel ikke skal jage bort de uten vimpel. At det blir bråk av sånt kan jeg godt forstå.

 

Jeg har sett en slik bøye kun et eneste sted på Sørlandet (i Lillesand) hvor jeg bor. Har ikke lest eller hørt at man trenger vimpel eller medlemskap for å bruke den. Vi har heldigvis ingen i Grimstad. Hadde slike kommet her ville jeg helt klart jobba opp mot politikerne for at disse bøyene i det minste måtte vært tilgjengelig for alle.

 

Nå er det veldig lenge siden jeg har vært lenger inn i Oslofjorden enn Tønsberg med båt. Det er forsåvidt trangt nok om plassen i uthavnene i Tønsberg/Nøtterøy-området. Lenger inne i Oslofjorden er det jo enda trangere. Dermed kan jeg godt forstå at man ønsker å sikre seg tilgang til plasser i de mest aktuelle uthavnene. Kr 450,- er heller ikke noe å si på. Det er slett ikke prisen dette handler om. Dette handler om allemannsretten. Denne mener jeg vi må verne om.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Essensen er vel denne: Alle har rett til å bruke OF's bøyer som ligger i områder underlagt allemannsretten, men man kan betale for å få MER rett til å bruke dem enn de andre.

 

Et merkelig prinsipp, som nok mangler parallell i annen utmarkssammenheng.

 

Hva hvis dette prinsippet blir å gjelde for all bruk av utmark der allemannsretten gjelder? Alle kan bruke skiløypene, men man kan betale for førsterett?

 

Fortøyningsbolter? Hele uthavner? Parkbenker?

 

At man kan betale seg til førsterett til knapphetsgoder som tilhører allmennheten, er utvilsomt en innskrenking av allemannsretten. Og det er dette striden står om.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det er mange betraktninger rundt bøyene. Kunne derfor tenke meg å kunngjøre i punkter hvordan JEG ser på saken.

 

1.Det første OF bør ta tak i er jo denne reglen om at bøyene står til fri disposisjon, dog med fortrinnsrett til de som har kjøpt vimpel.

Dette er så "ullent" at det skaper konflikter ingen er tjent med og bøyene bør derfor ligge med lik disposisjonsrett for alle.

 

2.Dernest bør de legge en alternativ plan for hvordan de skal få mest mulig økonomisk støtte uten å selge fortrinnsrett til bøyene. Dette for å opprettholde kvaliteten på de bøyene som alt ligger der i dag. Her må man selvfølgelig sende brev til de som alt har kjøpt vimpel med tilbud om tilbakebetaling om de ønsker det.

 

3. Man bør sette seg klare mål for hvor mange bøyer man skal legge ut totalt(jeg tror de færreste av oss ønsker en "nålepute" av bøyer liggende der man oppsøker naturen på sitt beste),

 

4. Til slutt bør man kartlegge meget nøye hvor man har for mål å legge ut eventuelle nye bøyer slik at disse blir lagt på steder hvor man ligger beskyttet for vær og vind, men ikke der det alt er godt fungerende med eget anker.

 

Dette er selvfølgelig ting som OF alt har vurdert, men jeg oppfordrer til en "ny runde" på bakgrunn av det som har kommet frem de siste dagene.

Det er vel en fjellvettregel som heter: Vend i tide, det er ingen skam å snu !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

i Vest har de forstått det. BRAVO

 

 

BOF har startet utplassering av bøyer men disse er tydelig merket med skilt som informerer om fri bruk av bøyene. En stor takk til BOF som tar vare på den allmenne interressen av vår vakre kyst! La flest mulig få oppleve disse flotte stedene!

 

Å nå seile vi snart østover for å se på disse kelenodiene :lol:

Kjøp heller et skikkelig anker

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Denne debatten minner meg litt om boken "Kamerat Napoleon" hvor alle dyr var like inntil grisen fant ut at et bedre slagord var at: alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre.

 

OF er en organisasjon som har sitt utgangspunkt i kommuner og fylkeskommuner og med finansiering i stor grad av disse (?) som for meg betyr at det skal være likt for alle og ikke litt likere for noen som betaler litt ekstra. Nå er jeg rent prinsippiell, men at det legges ut bøyer der dette er riktig og naturlig nettop for å fremme blant annet småbåtfolkets forhold på fjorden er udelt positivt men alle skal stilles likt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg var et godt og betegnende bilde på den største problematikken rundt bøyene :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg skal kjøpe meg 2 slike vimpler, da kan vel jeg jage bort alle som kun har 1?. Jeg støtter jo disse bøyene dobbelt opp. Kanskje man kan lage en vimpel med foreksempel stjerner, eller striper, etter hvor mye man har betalt. Høyeste sum har krav på bøya. :-)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Bare å fortøye i bøya, kommer det en vimpelfis så kan han vel bare kjøre videre til neste bøye. Hva er konsekvensen ved å nekte å flytte seg, men heller påberope seg bruk av allemannsretten??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Tja, da er du vel inne på grunnen til at jeg ønsker en endring i praksisen......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Artig tråd om en (for meg) viktig prinsippsak, også fordi den muligens kan bidra til endringer som kan redusere konflikten. Det som forundrer meg er at ikke OF kan gjøre ett av to (og at journalistene som har fått talsmannen i tale ikke spurt om dette):

1) Fortsett det flotte tiltaket, gjerne med støttemedlemsskap, men lik tilgjengelighet for alle

2) Fortsett med større rettigheter for betalende medlemmer, men legg bøyene på steder hvor de reellt sett ikke fortrenger allemansretten

 

På bakgrunnen av de 299 innleggene i denne tråden tror jeg de fleste kunne ha levd godt med et av disse alternativene, også OF.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...