Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Iflg Oslo Friluftsråd sine hjemmesider er bøyene beregnet for båter opptil 8 tonn. En Grand Banks 32 veier vel tett oppunder 8 tonn tørrvekt om jeg ikke husker feil, og med litt innhold i dieseltanker, vanntank, ferieoppakking etc, veier den over 8 tonn. Den skal da i prinsippet ikke benytte disse bøyene i det hele tatt. er det en 36 fots GB det er snakk om har den iallefall ingenting på bøya å gjøre med sine 11-12 tonn.

 

Lar bøyene være jeg, har andre steder å ligge.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Det er den i Sandspollen. Djevelbøya.(havseilerforeningen) Rakk ikke å sjekke dem ved H-øya og den andre. Den er merket med en plakat eller lapp som sier at bøyen er åpen for alle og at det ikke kreves noe vimpel for å ligge der. Fikk ikke sjekket de andre bøyene. Måtte tilbake for å se på fotball! Drar kanskje ut i morgen. Det er nok ikke eierne av bøyene som henger på disse plakatene! Prøver kanskje med et bilde igjen.

Link to post
Share on other sites

Saken kommer nå på østlandssendinga til NRK

Det var et puslete innslag på østlandssendinga... ca 30 sek.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet.

 

En læresetning jeg fikk med meg fra barnsbein av var at - var det ikke ditt, så hørte det noen andre til -

 

..............................................................................

 

Men så er det dette med frekkhetens nådegave da.....

 

 

Jeg er meget enig i disse poengene, men ikke resten du skrev.

Bøyen tilhører noen, helt klart. Men det gir ikke noen fortrinnsrett til PLASSEN, for den tilhører oss alle...

Så der kommer siste poengetet ditt virkelig til sin rett.

Ignorer bøyen, ankre opp der det passer deg i uthavner er mitt motto.

Link to post
Share on other sites

Ser at OF redegjør sitt syn her - ingen tegn til at de vil snu:

 

http://www.oslofjord...isplaypage=TRUE

 

De tar ikke stilling til kjernen i diskusjonen. Nemlig at norsk allemannsrett ikke åpner for noe "fortrinnsrett mot betaling" i utmark. De argumenterer at det ville ha blitt færre bøyer uten betaling - noe mange faktisk hadde vært glad for. (Se spørsmål 2 i denne meningsmåling).

 

Holdningen til OF minner om det gamle "Er meningen god er alt tillatt". Samtidig viser Bergen og Trøndelag at det går an med gratis bøyer. Jeg mener fortsatt at det strider mot allemannsretten og ikke minst til OF sitt eget formål å ha denne vimpelordningen med fortrinnsrett.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte dette innslaget på NRK.

Det høres ut som om kortene blandes ganske kraftig. Debatten gikk på OF, mens bøya som utløste dette tilhører NHK.

Så det er klinkende klart. Bøyene til OF kan benyttes av alle, både betalende og gratispassasjerer. Ingen kan bortvises.

Bøyene til NHK er privat eiendom, utlagt av medlemmene og i sin helhet betalt av medlemmene. Tillatelse til å legge bøyene ut er gitt av relevante myndigheter og grunneiere. Disse bøyene er kun til bruk for NHK betalende medlemmer.

Men noen skal ha alt gratis.

Men jeg undrer meg noe på om debatten hadde blitt så høyrøstet dersom bøyene var lagt ut av Dieselmotorbåtforbundet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillatelse til å legge bøyene ut er gitt av relevante myndigheter og grunneiere. Disse bøyene er kun til bruk for NHK betalende medlemmer.

 

 

Og dette er vel saken kjerne. Det er ingen grunneier der disse bøyene ligger, og det er ingen som har førsteretten til disse områdene uansett fremdrift på farkosten...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at det er ikke tillatt å legge ut bøyer i hytt og pine. Noe avhengig av hvor bøyen legges ut så skal man ha tillatelse av relevante myndigheter.

Det kan være Kystverket, det lokale havnestyret eller kommune.

Så bøyene ligger der etter søknad og tillatelse.

Man kan like det eller la være.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prinsippspørsmålet som er viktig her, er om en organisasjon kan reservere en felles naturressurs i et område omfattet av allemannsretten (det være seg en bøyeplass, kai, fortøyningsbolt, strand, grillplass, hel uthavn etc), og gi betalende medlemmer enten enerett (NHK) eller fortrinnsrett (OF) til denne ressursen.

 

Ser for meg en farlig utvikling der uthavnene kan bli utrivelige steder å være dersom dette prinsippet får slå rot.

 

Det er allerede uthavner som er mindre hyggelige å besøke, grunnet grupperinger av båteiere som mener å ha førsterett der. Hva hvis dette blir "legalisert" gjennom slike "medlemsfordeler"?

 

Det er ikke betalingen det står på, men det blir en begrensning på bruken av naturressursene hvis man må begrense seg til å bruke de delene av naturen der man er "medlem".

 

Betaler med glede bruken av brygger og andre fasiliteter i områder utenfor allemannsretten, det vil si gjestehavner. Men synes ikke det er riktig at man skal måtte kjøpe seg til retten til å bruke fellesområdene. De betaler man for så vidt allerede for gjennom skatteseddelen.

Link to post
Share on other sites

For meg teller det også om det er en organisasjon som i det store og hele er finansiert av fellesskapet (kommuner, fylker og stat), eller ikke, og OF er jo åpenbart i stor grad finansiert av fellesskapet, og selv disse bøyene har flere finansieringskilder enn disse 450 kroner hvis man skal legge OFs egen årsmelding til grunn hvilket jeg velger å gjøre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...