Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Fattar ikkje at det skal vere naudsynt å gjere bøyer ekslusive for medlemmer i ymse foreininger. Sjøen er for alle, og om ein vel å leggje ut ei bøye bør ho vere for alle.

Den lokale seglforeininga vår har lagt ut tre store bøyer med to tonns lodd i enden i gode uthamner. Bøyene er sjølvsagt opne for alle uansett vimpel, og fleire båtar kan fortøye i same bøye om ein vil det. Slik burde det vere over alt.

Slik skal det være!
Link to post
Share on other sites

Jeg hører helt klart med til den omdiskuterte rekken av baatplassen.no'ere som ikke ønsker at disse bøyene skal "invadere og okkupere" gode og ellers fritt tilgjengelig ankringsplasser og dermed både innføre inngangsbillett, forårsake konflikter pga. ugunstige regler og begrense hvor mange det blir plass til (på bekostning av både de som har betalt en bortkastet inngangsbillett og de som aldri har hørt om OF før)

 

Jeg er også enig i at bøyene kan være et godt tiltak der hvor det f.eks. er dårlige bunnforhold mtp. bruk av eget anker, og at bøyene derfor bør plasseres på slike steder.

 

Denne siste nyanseringen har jeg ikke sett mange argumenter imot fra tilhengerne av disse bøyene.

 

Jeg mener selvsagt også at bøyene skal være fritt tilgjengelig for alle osv., men sett bort fra det ville jeg gjerne sett noen kommentarer angående plasseringen.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg at denne debatten her går over alle støvelskaft. Hvor er fornuften henne her,

Det hele dreier seg om tilbud som Friluftsrådet har til båt folk og andre med utleie hytter i strandkanten de driver også med opprydding på felles områder slik at skjærgården ser bra ut,de legger og så ut de forhatte bøyene som alle kan bruke,med forbehold at de som har vimpel har en viss førsterett men at det kan faktisk ligge to båter på en bøye.

At det koster 450 kr i året og kunne bruke dem , er ikke bare for og ligge på bøyene men og være med og støtte hele organisjonen,

Det jeg ikke fatter er at noen må male dette til noe negativt pølsevev nå må vi være litt romslige og legge oss på en kameratslig linje og nyte båtlivet enn og bare sitte og krangle om hvem som kan og ikke kan.

 

Ha ellers en fortreffelig sommer

Link to post
Share on other sites

OF hadde en viktig rolle i urtida ("urtida": særlig før 1965 i dette tilfellet) med å sikre friluftsområder for allmennheten, så lenge ikke bygningsloven (senere plan- og bygningsloven) satte kommunene i stand til å hindre bygging i strandområdene. Denne sikringa har stort sett blitt gjort med statlige midler, og gjennom medlemskap fra kommuner, fylkeskommuner og private organisasjoner.

Den rollen har naturlig nok minket etter at plan- og bygningsloven kom med verktøy for kommunene for å bestemme hva områder kunne brukes til.

OF bidrar til skjærgårdstjenestene i Oslofjorden og indre Skagerrak, og på den måten bidrar hjemmekommunene til fritidsbåtene til at naturhavner i fjorden og indre Skagerrak holdes rene og ryddige. OF har i det siste også opprettet "kystledhytter", så folk med båter uten overnattingsmulighet også kunne ha krypinn på sine turer.

(bøyene har jeg kommentert i mange tråder på bp de siste åra, og så sier jeg ikke mere om dem her)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg at denne debatten her går over alle støvelskaft. Hvor er fornuften henne her,

Det hele dreier seg om tilbud som Friluftsrådet har til båtfolket.

At det koster 450 kr i året og kunne bruke dem , er ikke bare for og ligge på bøyene men og være med og støtte hele organisjonen,

Personlig er jeg imot at bøyene legges slik at de legger belag på fine naturhavner for medlemmer.

Det er jo hele kjernen til negativiteten til disse bøyene..

hadde de ligget der vanlig Ankring var krevende så hadde det vært helt topp.

Finnes mye fine steder som vanlig Ankring nesten er umuligt , da hadde disse bøyene hatt stor nytte hvis de kunne utvidet ankringsmulighetene i uthavner, ikke innskrenke muligheten som nå...

 

Jeg kommer også til å betale de pengene det koster å bruke bøyene da det er flere rundt der jeg kommer til å ferdes så sannsynligheten for at de vil bli benyttet en og annen gang er stor.

 

Jeg er litt krigerske av natur noe jeg ikke vil være i mine barns nærvær og betaler da medlemskap for å unngå evt konfrontasjoner fra bøyemedlemmer med lav dømmekraft og oppførsel som evt ville hevde sin rett på bøyene .

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet.

 

Eller hva som ansees som ett problem med disse bøyer.

 

En læresetning jeg fikk med meg fra barnsbein av var at - var det ikke ditt, så hørte det noen andre til -

 

Jeg bor ikke ved Oslofjorden, og kan se diverse "problemer" for eldre og nyere båtfolk.

 

Men før man går til en innvestering bør en ha diverse forhold klarlagt.

Enten man kjøper båt, bil, mc eller for den saks skyld ett fly.

 

Har man lagringsplass som garage, båthavn, naust, flyhangar?

 

Kan man sette sin bil i andres garage, private parkeringsplass, legge sin båt til andres private kai eller bøye, eventuelt lande ett fly hvor man enn måte ønske dèt?

 

Som jeg forstår er det de som har hatt økonomiske utgifter ved å legge ut disse bøyer for en egen gruppe, enten tilhørende forening eller betalende sådanne.

 

Så kommer de som ikke vil betale noe som helst, men ser gjerne at andre har utgifter og arbeide med bøyer som de selv vil benytte fritt uten vederlag eller noe form for dugnad.

 

 

I mine øyne er slikt ( unnskyld uttrykket ) noe forbannet svineri.

 

Jeg og de fleste her Nord hadde aldri godtatt at noen hadde brukt våre "fast" fortøyninger eller andre fortøyninger uten tillatelse av eier.

 

Har selv revet vekk drablokk lagt ut av fremmede på privat holme.

 

Slikt er å ta seg tilrette, noe senere brant ett vrak av ei hytte ned uten at det behøver å ha en sammenheng.

 

Løsningen er enkel - betalt for leie av bøye.

Det er de som har hatt kostnader og arbeide med å legge disse ut.

 

Hvis man ikke vil dèt, så kan man ha med seg ett såpass tungt anker at man kan ankre der man ønsker det under lovlige forhold.

 

Er jo ikke slik at campinghytter, plenklippere, og alsken plassert rundt om er til fri benyttelse hvis ikke eier er tilstede.

Slikt er det også med bøyer - i hvertfall her i området.

 

Men så er det dette med frekkhetens nådegave da.....

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Auskar! Nå blander du kortene, prøv å les alt en gang til.

 

Dette er ikke en diskusjon om private ting som i mitt og ditt, der er vi enige.

 

Dette er friheten vi diskuterer av allemannsretten.

 

Hadde jeg villet sett "perler på en snor" hadde jeg gått i Operaen og ikke ført båt langs kysten....

Link to post
Share on other sites

Poenget er jo at bøyene ikke representerer noe nytt tilbud der hvor det er fine forhold for ankeret. Men de representerer ulemper, som bl.a. betaling for ingenting, risiko for å bli jagd hvis du ikke har betalt (og jeg hadde ikke engang hørt om OF før jeg leste denne tråden) pluss plass til færre båter totalt pga. forskjellig svaiadius.

 

Så hva er galt med å sette dem ut der hvor anker ikke fungerer så bra, men plassen ellers er fin? Da vil bøyene tilføre en verdi, og minimalt med ulemper.

 

Da ville jeg ikke vært så opptatt av at de skulle være tilgjengelig for alle på like vilkår heller, selv om det er ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet.

....................................

 

I mine øyne er slikt ( unnskyld uttrykket ) noe forbannet svineri.

 

Jeg og de fleste her Nord hadde aldri godtatt at noen hadde brukt våre "fast" fortøyninger eller andre fortøyninger uten tillatelse av eier.

.....................

Løsningen er enkel - betalt for leie av bøye.

Det er de som har hatt kostnader og arbeide med å legge disse ut.

 

Hvis man ikke vil dèt, så kan man ha med seg ett såpass tungt anker at man kan ankre der man ønsker det under lovlige forhold.

..................

Men så er det dette med frekkhetens nådegave da.....

 

 

La oss forsøke å snu litt på flisa!

 

 

Tenk deg at du har funnet din lille favorittplass iform av en idylisk vik med fine ankringsmuligheter.

 

Men desverre så er også andre som liker den samme vika, og ved enkelte anledninger så er vika full med ankrede fartøy slik at det ikke er plass til deg selv.

 

 

Så, en grå høstdag i ly av mørket ordner du deg med en gedigen mooring og en bøye merket med “reservert" som du plasserer midt i vika, og da gjerne på en slik måte at du også effektivt blokkerer muligheten for andre til å benytte sitt eget anker.

 

Det kan være at du til og med søker kommunen om utsett av bøya, og at det da i vedtaket står skrevet at en slik bøya tillattes plassert forutsatt at almennheten vederlagtfritt også skal ha tilgang til den.

 

 

Hvilke reaksjoner tror du at du vil få fra andre om du da jager de vekk ?

 

 

Hvem er det egentlig som har tatt seg til rette i et slikt scenario ?

 

 

Det er liten tvil om at selve bøye-utstyret er ditt, men saken er jo at den er plassert på kommunal sjøgrunn og tillatelsen til plasseringen forutsetter at “alle” skal kunne benytte seg av den !

 

 

Det nevnes ofte at “alle papirer er i orden” og “vi har fått lov av myndighetene”, men jeg vil tro at i de fleste kommunale/fylkeskommunale vedtak så er der klausuler som nevnt ovenfor. Her er det bare å kreve innsyn i de kommuale vedtakene og saumfare disse.

 

 

At du som privatperson velger å bruke dine midler og tid på utsett er her uvesentlig så lenge et evt. kommunalt vedtak om plasseringen forutsetter fri tilgang for almuen.

 

 

Om der ikke er søkt om utsett i det hele tatt så kan jo hvem som helst kreve å få hele stasen fjernet.

 

 

Hensynet til almenn ferdsel på kommunal/statlig grunn, om det gjelder til lands eller vanns, må komme foran andre særinteresser. Det er nå min mening !!

 

 

Her en link til en sak som synes å være litt sammenlignbar med “å ta seg til rette” på kommunal grunn:

 

Molde båthavn manipulerer parkeringsskilt og nekter Bo-biler parkering på kommunal grunn. I tillegg krever de inn egen “parkeringsbot” til bobilene !!

http://www.rbnett.no/nyheter/article476906.ece

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Så kommer de som ikke vil betale noe som helst, men ser gjerne at andre har utgifter og arbeide med bøyer som de selv vil benytte fritt uten vederlag eller noe form for dugnad.

 

For min del dreier ikke dette seg om at jeg ikke er villig til å betale de 450 kronene det koster å skaffe seg en vimpel. Jeg betaler gladelig disse pengene og vel så det dersom de går til opprydning i skjærgården, samt brygger og bolter på land der det ellers er vanskelig å fortøye. En forutsetning for at jeg skulle melde meg inn i en av disse foreningene måtte imidlertid være at disse godene skulle komme alle tilgode uansett om de har betalt noe eller ikke. Noe annet ville være helt utenkelig. Jeg kan ikke se logikken i at noen skal ha rett til å forhåndsreservere områder vi i alle har rett til å bruke (allemannsretten).

 

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor man skal sette ut bøyer der det er gode bunnforhold for ankring. Det er kanskje litt mer lettvint å fortøye i en bøye, men det er i seg selv ikke en god nok grunn til å "forsøple" naturhavnene. Hvis man ikke setter ned foten nå risikerer man forhold ala det man kan se i sydligere strøk, der det enkelte plasser er umulig å bruke anker fordi det ikke er god nok plass mellom bøyene.

Link to post
Share on other sites

Går disse 450 kronene til disse bøyene eller går de også med til den generelle driften av OF samt bolter og annet som er tilgjengelig for alle og uten restriksjoner? Fint om de som trekker inn dette som argument svarer på dette siden de synes å vite det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med OF og bedt de komme på banen, slik at de kan legge litt fakta på bordet. OF får i hovedsak sine inntekter fra ulike kommuner i distriktet, og så vidt jeg skjønte går mesteparten av medlemskontigenten til utlegging av bøyer. (Ta dette med en liten klype salt, i og med at jeg hadde en muntlig samtale med OF) Så lenge hele eller deler av kontigenten går til bøyer er medlemskap uaktuelt for meg.

Link to post
Share on other sites

Synes OF bør gå over til merkede fortøyningspåler i skjærgården og de flotteste uthavner også . De som har betalt avgift kan overta bolten i fjellet såfremt de som ligger der ikke har med seg vimpel... Det ville i mitt hode være sammenlignbart med disse bøyene..Stemmer Mulligan og flere for samme ordning med påler?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Her er Nøtterøy Kommune sin behandling av forespørselen fra OF i 2008.

 

Etter utsjekk med advokat ble det fra det hold uttalt at slike bøyer ikke er i strid med allemannsretten, men kommunen fant likevel at en ordning med brukerbetaling stred mot tradisjon langs kysten for slike enkle tilrettelegginger.

 

http://91.90.70.1/innsyn_notteroy/wfdocument.aspx?journalpostid=2008014660&dokid=75281&versjon=1&variant=P&

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Og her er Tjøme sitt saksdokument:

http://91.90.70.1/innsyn_tjome/wfdocument.aspx?journalpostid=2008006156&dokid=39755&versjon=1&variant=P&ct=RA-PDF

 

Tjøme godkjente søknaden om 6 bøyer, men det som kanskje er interessant er litt tekst fra saksdokumentet. Et av formålene med prosjektet fra OF sin side er: "Bidra til at naturhavner ikke blir privatisert av fritidsbåter"!!!!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

En liten kikk i årsmeldingen deres for 2011 sier bl.a.;

 

Selv om det er flere finansieringskilder, spesielt til utlegging og selve bøyene, er det.........

 

Dette tolker jeg dithen at denne avgiften på 450 kroner IKKE er nok til å finansiere disse bøyene. Når man ser av årsberetningen at det aller meste av deres inntekter (utover leieinntekter av eiendommer) er fra kommuner og fylkeskommuner som er fellesskapets midler og vi alle har bidratt, reagerer jeg rent prinsipielt på at denne avgiften skal gi noen et fortrinn fremfor andre.

 

Årsberetningen/e ligger på deres hjemmesider og kan lastes ned. Har kun skumlest, ikke finlest denne

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som man ser av søknaden til Tjøme, så søker de også kommunene om å være med å finansiere bøyene spesielt, i tillegg til det de får inn av medlemskontingent fra kommunene.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ufarlige våpen tas i bruk i den store bøyekrigen!

 

Til dels ufine, men ufarlige våpen tas nå i bruk av såkalte bøyekrigere i Oslofjorden. De som ikke ser seg i stand til å konkurrere med ”bøyeadelen” har skaffet seg et effektivt våpen for å forsvare sine friluftrettigheter. Det er firmaet ”Marine rights” som produserer våpenet. Et lokalt firma her i området. Det leveres som halvfabrikat og er enkelt å montere. Selve våpenet er ditt båttoalett! Du kjøper utstyr for å gjøre ditt toalett om til et effektivt våpen.. Kort fortalt virker det slik: Man skaper ett høyt overtrykk toalettanken i båten din. Det gjøres ved at tanken kobles til en medfølgende trykktank. Man kan også øke trykket ved å tilføre spesielle kjemikaler på tanken. Toalett våpenet avfyres med en magnetventil, og eksplosjon i båten unngås med en sikkerhets ventil. Det monteres et manometer ved båtens førerplass, slik an man til en hver tid kan lese av” kloakktrykket”. Selve ”kanonen” i skipssiden er hullet i skroget på båten hvor kloakken vanligvis pumpes ut. En magnetventil styrer avfyring og ”avfyringsmode” ”på kanonen” På avfyringspanelet velger man ”mode”: Tynn stråle som gir lang rekkevidde, eller ”spread” som gir en stor spreding og mye lukt.. Blir man angrepet mens man ligger i bøya er langdistanse muligheten best. Vil man markere sitt ”revir” dvs. sin bøye velger man ”spread” og dusjer bøya med godlukt! Da har du garantert bøya for deg selv de første 24 timene!

 

http://taakeposten.com/skittkaster.jpg

 

http://taakeposten.com/baatdass.jpg

 

NB! Ikke ta dette alt for alvorlig.. Debatten har vært god. Det er helg, det er St. Hans og jeg ligger for anker. Sier ikke hvor. Ha en god helg!

 

John Arntsen

Redigert av McFog (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har nå meldt meg inn i OF. For meg er dette et medlemskap av tvang ikke av lyst.

 

Og med det argumentet burde vi kunne komme til en endelig konklusjon. Her har vi en skipper som ser seg nødt til å ufrivillig melde seg inn i OF, rett og slett for å unngå krangel og trusler om vold. Jeg klarer ikke å se dette på noen annen måte enn at Oslofjordens friluftsråd bøller seg til sine inntekter.

 

Jeg vil takke forumet for en, for det meste, god diskusjon. Selv startet jeg å lese denne tråden med en beskjeden skepsis til OF sine bøyer, men har i løpet av debatten innsett at de faktisk er et alvorlig angrep på allemannsretten, og at problemet bare blir større jo mer "suksess" OF har. Jeg vil herved oppfordre alle til å slutte å støtte OF, og KNBF for den saks skyld, til praksisen opphører. Det er også å håpe at noen er "kranglefant" nok til å nekte å flytte seg og kanskje presse frem en juridisk avklaring.

 

Jeg har selv gjort min innsats for å gi denne saken oppmerksomhet. Jeg har nemlig sendt en e-post til Friluftslivets Fellesorganisasjon, med oppfordring om å engasjere seg i saken. Så får vi se om de tar ballen.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Bøyer til hinder:

 

Jeg kjenner kun til OF bøyene i indre oslofjord, og kunne tenkt meg å hørt hvem som i praksis har opplevd at en OF bøye i indre oslofjord var direkte til hinder for en planlagt ankring. Oppgi hvilken bøye som hindret deg i å ankre. Var bøya opptatt når du skulle ankre? Lå den kun en båt på bøya og hvorfor var det ikke mulig å ankre i nærheten av bøya? Jeg kjøper ikke argumentet om at OF bøyene er til hindrer for ankring - hvertfall ikke i indre osloford. Andre steder kan jeg ikke uttale meg så mye om, men tviler på at de er til hinder.

 

Krav om fortrinn:

 

Det eneste jeg har å innvende mot ordingen er formuleringen om at man må vike for båter med vimpel uansett tid på døgnet. Slike bastante formuleringer skaper bare bråk. Kan bare gjenta at vimpelbåter har ingen som helst politimyndighet. Den ene gangen jeg opplevde at vimpelbåt forsøkte å fjerne meg fra bøya vha harde metoder (hadde ikke vimpel den gangen) ringte jeg politiet, og mitt intrykk fra samtalen var at politiet slett ikke støttet kravet om at jeg skulle vekk. Dessuten hadde jeg høyere promille enn hva som er tillatt for å føre båt.

 

Eneste forsjell jeg ser på vimpelbåt kontra ikke-vimpelbåt er at man med vimpel har en viss garanti for at man får ligge i fred. Uten vimpel kan vimpelbåter stadig dukke opp å anmode deg å flytte, men noe mer enn å anmode kan ikke vimpelbåtene gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...