Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Det er riktig at alle kan bruke en DNThytte. MEN, dersom alle sengeplasser på rommene er fulle, skal ikkemedlemmer vike seng for medlemmer og finne frem en madrass og legge seg på gulvet. Videre skal også yngre personer vike for eldre over en viss alder, meldem eller ikke.

 

Videre er det ikke tillat å sette opp telt nært inntil hytten, dog er det normalt angitt en plass som er tilrettelagt for dette. Drenere mark mm.

 

Den store forskjellen mellom DNT og den der seilbåtklubben er at det ikke kreves noen som helst kvalifikasjon for å bli medlem i DNT. Alle stiller på lik linje, uansett renome, funksjonsdyktighet og erfaring. Seilbåtklubben krever en del og er uoppnåelig for 99% av befolkingen. Den som vil dra den langt kan dra dette inn for likestillings og diskrimineringsdep. Kjernen i saken ligger nok to steder

- du må være kvalifisert til å bli medlem

- en bøye kan begrense allemannsretten, såfremt den er til hinder for at andre skal ha muligheten for å ligge på svai med eget anker.

 

Drar man diskriminering inn i saken, så tror jeg nok respektive seilbåtklubb temmelig raskt må endre regelverket, samt at behandlende forvaltningsorgan for slike søknader må stille krav til bøyeutlegger om at alle skal få mulighet til å bli medlem.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MEN, dersom alle sengeplasser på rommene er fulle, skal ikkemedlemmer vike seng for medlemmer og finne frem en madrass og legge seg på gulvet.

Hvor har du funnet den bestemmelsen? Finnes hverken på den gamle eller den nye websiden til DNT....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har fulgt debatten med interesse. Etter mange år på sjøen har jeg til tider opplevd ubehagelige opplevelser av folk som har hevd på plasser. En gang gikk en fyr så langt at han knuste flasker i cockpiten min fordi han ventet på en som han hadde tenkt å la ligge på den plassen jeg tok. Det var en uteplass og han sa ikke fra før jeg hadde lagt ut anker og fortøyd så det hele var ganske spesielt, man har ført til at jeg aldri igjen skal sette meg i en situasjon hvor jeg må krangle med noen om plass rett og slett fordi det ødelegger min opplevelse av turen uansett hva som er rett eller galt. I mange år har det ligget krysserklubben bøyer i Bohuslän og jeg har alltid personlig mislikt dette. Det er etter min mening en forurensning fordi det tar vekk den friheten som så mange av oss (tror jeg) elsker med båtlivet. Vi er alle like og den som kommer først får første plass. Jeg er ikke så ofte inne i Oslo-fjorden nå, men benytter av og til bukter hvor OF bøyene ligger. Og de ligger selvfølgelig slik til at det ikke alltid er lett å ankre ved siden av så vi har brukt dem når de er ledige. På bakgrunn av nevnte erfaring vil jeg aldri sette meg i en situasjon der mr brauter kommer å skal kaste meg ut så jeg har nå meldt meg inn i OF. For meg er dette et medlemskap av tvang ikke av lyst. Jeg ser ikke poenget med disse bøyene og jeg er heller ingen stor tilhenger av å ligge i fremmede bøyer som jeg ikke vet hvordan er vedlikeholdt. Som en del av en marina, OK, men i en utmarksbukt er jeg litt mer usikker.

Så jeg er et tvangsmedlem OF som gjerne skulle sett at bøyene forsvant.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger universalregelen; bruk ledig bøye. Flytt hvis eier ber deg om det.

Eier er den som har rettmessig lagt ut bøya. Ikke hatt ett eneste problem med det hittil.

Har også lagt til kai der det er ledig ved etpar anledninger; ikke like vellykket. Folk blir sure.

Link to post
Share on other sites

Alle OF bøyer som legges ut er saksbehandlet i gjeldende kommune med de klagemuligheter som byggesaker gir. OF har en helt åpen prosess på hvor de ønsker å legge ut bøyer. Nå er det primært Vestfold og Telemark som er i fokus for nye bøyer. Når tillatelse er gitt er det vel god "folkeskikk" å forholde seg til det vedtaket som er fattet uansett om man er enig eller ikke. Ønsker man å endre lover og regler er det bare å engasjere seg politisk, uten å hisse seg opp over at noen bruker OF bøyer.

 

Jeg er enig i at bøyer på steder det er "idiotsikkert" å ankre er bortkastet og gjerne kan flyttes. Jeg ønsker meg fler bøyer på værusatte steder og steder med "umulige" bunnforhold. Tviler litt på om noen OF bøyer har ført til at det har blitt fullt et sted, slik at man ikke har kunnet ankre/svaie om man vil.

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Legge ut bøyer i sjøen som bare noen har lov å bruke? Rett og slett helt vilt. Veldig lett å være enig med dem som vil "avskaffe" dette.

 

 

Ti-Hi

For min del synes jeg det er helt vilt å legge trikkeskinner midt i gata. Så kommer det jaggu meg noen svære jerndingser kjørende oppe dem - som til og med skal ha forkjørsrett.

 

Nei, dette svineriet må forbys og vi må straks innføre den sosialistiske stat Norge med like og gratis rettigheter for alle. Foreninger med medlemsavgift må også forbys så sant ikke dem tillater gratispassasjerer.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke den enkle løsningen: vannfast tusj og ei gammel T-skjorte med rett farge. Jeg har det aller meste av vimpler klare til å heises. Ingen har så langt gjennomskua mine "fake madlemsakaper". Litt opp i masta, og kunstverket skal ikke være spesielt flott for å lure de fleste. Funker som bare det. Hadde ikke kosta stort å kjøpe virkelige medlemskap, men det har nå en gang gått sport i det. Slutt å krangle og kos dere på vannet i stedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer ar Generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF har kommet med en kommentar på oppfordring fra Båtmagasinet.i henhold til deres artikkel på nettutgaven i dag..

 

KNBF er jo den organisasjonen som favner flest båtfolk i Norge. De jobber for fremme av et inkluderende trygt båtliv og trivsel på vannet.

Når man ser på hva en så stor majoritet(over 80%)av et representativt utvalg av båtfolket mener om OF sin bøyepraksis(jmfr. meningsmålingen her på BP), så er det svært skuffende at KNBF står steilt på sin vedtatte oppfatning og ikke er villig til å innrømme at man kanskje bør vurdere dagens ordning.

Det er dessverre slik at man over det siste 10-året har fått en del båt eiere som først og fremst opptrer med stor egoisme og mangel på folkeskikk. Dette er et faktum, et faktum man ikke kan "håpe og ønske" seg bort fra. Når OF med KNBF sin støtte så legger opp til en praksis/ordning som lar denne gruppen få utøve sin egoisme da har man bommet stygt !

 

Når det henvises til at kostnaden på bøyene må dekkes inn så er det ingen grunn til å betvile det, men regnestykket går ikke opp. De 600 som har kjøpt bøye-vimpel har generert en inntekt som dekker utplassering av 14 av de 50 nye bøyene.

Jeg er sikker på at Oslofjordens Friluftsråd hadde kommet mye lengre om de hadde informert om bøyene, gjort de tilgjengelige for alle og dernest appellert til båtfolket om å støtte deres arbeide !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Til alle i bøyedebatten!

 

Jeg synes det er fint og belysende med en skikkelig debatt som noen ganger blir litt "varm” Det kommer helt sikker noe godt ut av det til slutt:-) Noen ganger kan man vel også lire av seg ting som ikke er helt gjennomtenk. Jeg tør stå for min mening i denne debatten. Men jeg ber om at debatten kan foregå her på forumet eventuelt i andre medier, og ikke blir sendt hjem til folk med trusselliknende innhold. Setter heller ikke pris på å få slengt fraser som: jævla k------- etter meg på gata i forbindelse med debatten som er generert her. Nå går det mot helg og jeg ønsker en fredlig båttur på fjorden!

 

John Arntsen

Link to post
Share on other sites

Til alle i bøyedebatten!

 

Jeg synes det er fint og belysende med en skikkelig debatt som noen ganger blir litt "varm” Det kommer helt sikker noe godt ut av det til slutt:-) Noen ganger kan man vel også lire av seg ting som ikke er helt gjennomtenk. Jeg tør stå for min mening i denne debatten. Men jeg ber om at debatten kan foregå her på forumet eventuelt i andre medier, og ikke blir sendt hjem til folk med trusselliknende innhold. Setter heller ikke pris på å få slengt fraser som: jævla k------- etter meg på gata i forbindelse med debatten som er generert her. Nå går det mot helg og jeg ønsker en fredlig båttur på fjorden!

 

John Arntsen

Link to post
Share on other sites

For å strekke det helt ut i en annen retning, golfbanen. Jeg betaler for å bruke den. De som ikke betaler kan ikke bruke den.

 

Man hugger vel ikke skog, sår gress og lager en golfbane midt i statsalmenningen, får så å ta seg betalt for at folk skal kunne spille der?

Link to post
Share on other sites

jeg ber om at debatten kan foregå her på forumet eventuelt i andre medier, og ikke blir sendt hjem til folk med trusselliknende innhold. Setter heller ikke pris på å få slengt fraser som: jævla k------- etter meg på gata i forbindelse med debatten som er generert her. Nå går det mot helg og jeg ønsker en fredlig båttur på fjorden!

 

John Arntsen

Det er et høyst rimelig krav. Vi er uenige om ett og annet, men det er trist med dem som ikke kan avgrense diskusjonen der det hører hjemme. Ønsker deg en god helg - uten trusler og ukvemsord - på tross av at vi saklig er uenige om en del ting.

Link to post
Share on other sites

"Gidder du virkelig med viten og vilje skape konflikter på fritiden din? Han du da trakasserrer er vel rimelig uskyldig i og med han overholder reglene?" sitat Oteren

 

Vel Oteren, du spør som om det skulle være en av mine fritidsinteresser å skape konflikter. Jeg tror ikke du forstod hva jeg mente. Poenget med å nekte å flytte seg og dermed "lage en situasjon" vil jo f eks være å kunne avklare om et medlem faktisk har rett til å jage bort en uten medlemskap. Kan et medlem anmelde et ikke medlem som nektet å flytte seg? Kan man få bot for sånt, eller hva?

 

Men neida Oteren, antakelig vil jeg ikke gidde å ta den konflikten. Imidlertid vil denne tåpelige bøye-ordningen bare fortsette om ingen orker å ta kampen.

Link to post
Share on other sites

Ønsker man å endre lover og regler er det bare å engasjere seg politisk, uten å hisse seg opp over at noen bruker OF bøyer.

 

Ja, bortsett fra de som anbefaler sabotasje, så er det jo faktisk det vi gjør??? Vi synes dette er galt, diskuterer dette her, sender eposter til politiske myndigheter, får omtale i media..... blir ikke mer politisk enn det!

 

Har ikke sett mange som har hisset seg opp over at noen bruker bøyene? Det er til og med motstandere av bøyene som gjør det og betaler medlemsavgiften.

 

Det er enkelte som er hissige på hverandre, som alltid i diskusjonsforum...

 

Forøvrig ser jeg til slutt at vi jo er helt enige, blir bøyene et positivt tilskudd til ankringsplassene, så er det jo ikke noe problem.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

"...................

Når man ser på hva en så stor majoritet(over 80%)av et representativt utvalg av båtfolket mener om OF sin bøyepraksis(jmfr. meningsmålingen her på BP), ......

 

Mange morsomme måter å bruke statistikk på gitt!! BP representerer vel egentlig de som bruker mer tid på nettet enn i båten. I min omgangakrets har nok de fleste hørt om BP, noen har et nick, men de aller færreste har knapt sendt inn så mye som en bokstav. De er genuint interressrete i båtlivet og gir vel blaffen i bøyevaset. Har aldri hatt behov for dem og kommer aldri til å bruke dem. Å påberope seg å representere 80% av båtfolket....rør. Men bare fortsett kranglinga, grei underholdning i regnværet på skjæra til uka.

Link to post
Share on other sites

Man hugger vel ikke skog, sår gress og lager en golfbane midt i statsalmenningen, får så å ta seg betalt for at folk skal kunne spille der?

 

 

Statsalmenning – hæ?

 

Ja, da burde sannelig staten overstyre Nøtterøy kommune å få plassert ut OFbøyene der fortere enn svint.

 

For her driter man tydeligvis i det kommunale selvstyre og andre grunneieres råderett over egen eiendom - bare en selv kan slippe å betale noen skarve hundrelapper.

 

Lenge leve gratispassasjerenes store ego

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

 

Jeg tør stå for min mening i denne debatten. Men jeg ber om at debatten kan foregå her på forumet eventuelt i andre medier, og ikke blir sendt hjem til folk med trusselliknende innhold.

John Arntsen

 

Har sendt deg en IM, John. Trusler skal vi ikke ha noe av på baatplassen.no

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte i går en hendvendelse til Bergen og Omland Friluftsråd hvor jeg utrykte min skepsis til systemet som er innført i Oslofjorden samt mitt ønske om at Vestlandet ikke går i samme fellen. Det var med stor glede jeg i dag mottok oppklarende svar fra adm. leder i BOF;

BOF har startet utplassering av bøyer men disse er tydelig merket med skilt som informerer om fri bruk av bøyene. En stor takk til BOF som tar vare på den allmenne interressen av vår vakre kyst! La flest mulig få oppleve disse flotte stedene!

Link to post
Share on other sites

Herlig beskrivelse McFog.... men du regne med at du tråkker noen motorbåtfolk på tærne, med dette.,... men like fullt bra skrevet :thumbsup:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

BP representerer vel egentlig de som bruker mer tid på nettet enn i båten.

 

Du verden for en påstand.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...