Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

I tillegg til Vanntro, så varslet jeg også OF ved bøyeansvarlig om denne tråden for et par-tre dager siden. Jeg synes også det er litt pussig at de ikke har kommentert, men dem om det.

 

De siste dagene har jeg også lest meg opp på hva OF driver med, selv om jeg visste endel om dem fra tidligere. Dersom en ser bort fra denne bøyepraksisen, så er det de gjør prisverdig, og i høyeste grad verdt å støtte. Enig også med Kafteinen at jeg klart ville vurdere å støtte med mine 450,- dersom bøyene betød et positivt tillegg til ankringsmulighetene som finnes fra naturens side.

 

Forøvrig, klipp gjerne tekst fra min eller Vanntro's eposter og send din egen til miljøverndep, og/eller til fylkesmannen i ditt fylke, eller ordfører i din kommune.

 

Forøvrig får jo OF mye pepper her, og jeg synes vel også at NHK burde få sin del. Har liten sympati med organisasjoner hvor man må anbefales av to eksisterende medlemmer for å komme gjennom nåløyet, og at disse da skal få mulighet til privatisere uthavner på denne måten finner jeg betenkelig.

 

Til slutt så vil jeg gjerne nevne at jeg av og til får følelsen av at det er en del unger som diskuterer her inne (PÅ BEGGE SIDER), temperamentet og argumentasjonen minner litt om en fjortis jeg har hjemme... Så ser jeg at disse har SVÆRE båter, så da er de vel ikke 14 likevel.... Oppfordring til sabotasje o.l. er lavmål, og slike innlegg burde nesten fjernes av admin/moderator.

 

Og, selv om jeg er motstander av bøyepraksisen som den er nå, så betyr ikke det at jeg "hater disse bøyene" som én klarte å skrive i et tidligere innlegg. Livet er da for kort til å hate en plastklump med et tau eller en kjetting under? :giggle:

Link to post
Share on other sites

En ting jeg kom på nå.

Bitteliten, du har tydeligvis blitt mannskap hos RS. Du forteller også at du etter en del skepsis til de "blå bøyene" til OF hadde vurdert og kommet frem til at det var et positivt tiltak.

Om jeg ikke husker feil, fulgte det med et tilbud om OF vimpel sammen med medlemskapet i Kystpatruljen som jeg har vært medlem av siden tidenes morgen.

Er du helt sikker på at det er din egen overveiing og at du ikke er litt farget av at RS har blitt samarbeidspartner ?

(om jeg husker feil her så ha meg unnskyldt, men det er den eneste kanalen jeg kan, ved å resonere meg tilbake, forstå at dette tilbudet kom gjennom)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oslofjordens Friluftsråd har egen Facebook side. Selv er jeg medlem av en eksklusiv klubb, "Vi som ikke har Facebook profil.

Spørsmålet er derfor: Kan ikke en av dere som har FB legge inn et innlegg der med link til BP ?

Kanskje det kan "vekke dem" litt....

Link to post
Share on other sites

Spørsmålene du stiller GeirFrode er konspiratoriske overfor Bliss. Du legger til grunn at noen misbruker makten i en så banal sak som dette. Jeg tenker at det er lavmål, svært lavmål. Men i motstening til deg tror jeg ikke det værste om ildsjelene som driver dette flotte forumet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvorfor blir ikke tråden med pollen om bøyene slått sammen med denne her? De henger jo tett sammen, og DA pleier admin å passe på å slå sammen tråder ellers. Eller er det fordi admin ikke er enig i saken, at den treneres?

Det er meg som er moderator, ikke Bliss x, og grunnen til at de ikke er slått sammen er at pollen da vil forsvinne. Slik var det iallfall i forrige Invision versjon, og jeg tar ikke sjansen på at det er rettet i nåværende.

 

Info til alle: Den som har startet en tråd kan senere legge til en meningsmåling, det er ikke tidsbegrensing slik det er på editering.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke legge meg så mye opp i meningene med bøyene til de forskjellige klubber og foreninger, men heller fortelle hvordan det er her i Randsfjorden.

 

På øyer og uthavner rundt Mye jobb, men disse er åpne for alle uansett om man er medlem eller ikke.

Jeg vet fra tidligere år i oslofjordområdet og steder på sør og vestlandet at det ikke er like åpent og velkomment.

Link to post
Share on other sites

"Bøyekrigen" og diskusjonen her i forumet er behørig dekket over 2 sider i dagens utgave(papirutgave) av Røyken og Hurums avis (RHA) Kommer nok på nettutgaven etter hvert. Jeg synes baatplassen.no har gjort en svært god jobb i denne saken. Noen føler seg som alltid hevet over slike tåpelig diskusjoner og vet alltid best. Men sannheten er at en diskusjon som denne aldri skader. For meg var dette å bli forsøkt bortvist fra en bøye av en representant for NHK's bøyepoliti svært nedverdigende. I sitt reglement blir medlemmene av NHK oppfordret til å bortvise de "spedalske" Hva så hvis den bortviste nekter å flytte seg?(som i mitt tilfelle) Står det noe i reglementet om at medlemmet kan true med eller bruke fysisk makt? I Norge er det bare politiet som har slike rettigheter. Hvem skal avgjøre bøyetvister? Er det Von Snobb med sin 3 etg. cruiser, eller er det et bøyepoliti fra bøye eiers organisasjon? Eller må man kontakte det "ordentlige" politiet:-)

Link to post
Share on other sites

Se der fikk Røyken Hurum avis noe å skrive også. Er ikke så ofte det står slike store nyheter i den avisa nei :smiley: det er jo en ellers fredelig plett på jorda her. Flott at dere tar dette til offentlig debatt. :thumbsup:

 

Interkommunal interesse får det nok først når større aviser tar saken videre. En annen mulighet er å få lokalpolitikere til å ta dette opp i interpellasjoner i bystyrene i OFs medlemskommuner. Da er ordføreren pliktig til å svare og det blir debatt i bystyrene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er meg som er moderator, ikke Bliss x, og grunnen til at de ikke er slått sammen er at pollen da vil forsvinne. Slik var det iallfall i forrige Invision versjon, og jeg tar ikke sjansen på at det er rettet i nåværende.

Takk for den infoen. :thumbsup: Det er da tydeligvis noen funksjoner som ikke er helt trygge i forumets versjon.

Men det hadde jo vært greit og fått svar på dette litt før, så hadde jeg sluppet å få slike oppgulp som dette fra noen som tydeligvis liker å heve seg over andre her:

Spørsmålene du stiller GeirFrode er konspiratoriske overfor Bliss. Du legger til grunn at noen misbruker makten i en så banal sak som dette. Jeg tenker at det er lavmål, svært lavmål. Men i motstening til deg tror jeg ikke det værste om ildsjelene som driver dette flotte forumet.

Link to post
Share on other sites

"..men det har i alle fall resultert i at miljøvernminister Bård Vegard Solhjell har fått en henvendelse fra baatplassen.no om det bør være slik at foreninger skal kunne ta seg til rette i offentlige farvann, og jage bort andre fra det de kaller private bøyer..."

 

Så BlissX innvendinger viste seg å være vel begrunnet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke så blåøyd som deg, Bitteliten.

Jeg stilte noen spørsmål til et annet medlem her. Vedkommende gidder tydeligvis ikke å svare. Heldigvis kom Ingar på banen og avklarte saken. den er grei for meg.

Men jeg lurer på hvorfor du leker "politibetjent" og kritiserer andres postinger både her i tråden og tidvis andre tråder enkelte ganger. Er det noen grunn til det? Har du høyere status enn andre medlemmer? Jeg kan ihvertfall ikke se det. Men mulig jeg overser noe. Ikke vet jeg.

 

Uansett, saken er ute av verden for meg, og da er det bedre å holde seg til tema.

Moderator kan gjerne slette disse avsporingene for min del, for å holde tråden mere ryddig. Men da forventer jeg at alle beskyldninger mot meg også slettes.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"..men det har i alle fall resultert i at miljøvernminister Bård Vegard Solhjell har fått en henvendelse fra baatplassen.no om det bør være slik at foreninger skal kunne ta seg til rette i offentlige farvann, og jage bort andre fra det de kaller private bøyer..."

 

Så BlissX innvendinger viste seg å være vel begrunnet.

 

Jeg har tatt kontakt med ansvarlig journalist i Røyken og Hurum Avis og påpekt at det er privatpersoner registrert som brukere av forumet Båtplassen.no som har sendt henvendelser til Miljøverndepartementet og statsråden, ikke Båtplassen.no

Link to post
Share on other sites

GeirFrode. Det er du som kommer med insinuasjoner mot Bliss. At du blir furten når jeg svarer er ditt problem etter min mening. Du får tåle personkritikk når du selv først kommer med personkritikk. Den som er med på leken får tåle steken :smiley:

 

At det ikke er første gang du får slik svar på tiltale fra meg kan nok skyldes at jeg misliker den form for insinuasjoner. At du insinuerer at jeg skulle ha noen annen rolle enn vanlig medlem her bekrefter for meg at du liker den slags konspirasjoner. Det er greit for meg, men da må du akseptere å få svar på tiltale også :cheers:

 

Antakelig enklere å diskutere fornuftig om vi møtes i havna. :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det brukbar temperatur, ja! Nå har jeg lest gjennom hele tråden her og det virker som over halvparten av innleggene nå er mer eller mindre skjulte personangrep frem og tilbake. Synd, siden debatten tross alt egentlig er ganske interessant!

 

Personlig har jeg aldri benyttet meg av bøyer og ligger godt på eget anker. Jeg har heller aldri vært i en situasjon der bøyer eller båter i bøyer har vært et problem. Jeg har likevel vanskelig for å se hvilken verdi bøyene egentlig tilfører så lenge de blir lagt der det uansett er gode ankringsforhold.

 

Etter å ha gått gjennom innleggene her finner jeg disse argumentene for bøyer:

  1. Sikrere fortøying enn eget anker så fremt båten ikke er for stor
     
  2. Mulig mindre svingradius på båter i bøye enn båter på svai på eget anker
     
  3. Oversikt over tilgjengelige bøyer gjør det enklere for "ukjente" å planlegge tur og finne en sikker plass
  4. Mulig å legge ut bøyer der det ikke er gode ankringsforhold (men jeg opplever at striden her går på bøyer som ligger der det allerede er lett å ankre opp)

 

Er det noe jeg har glemt? For meg blir ikke dette nok til å forsvare utsetting av bøyer så lenge de ikke er fritt tilgjengelig for alle og dermed en inngripen i allemannsretten. Kan noen på pro-bøye siden lage en bedre liste med argumenter så jeg forstår hvorfor enkelte føler sterkt for bøyene?

Redigert av SteinarK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

punkt 3 ville jeg ikke tillagt stor vekt. Dette fordi man aldri kan regne med at en bøye er ledig.

 

Mitt forslag er at OF og andre som legger ut bøyer virkelig legger seg i selen for å finne steder der man ikke kan ankre. F.eks er det jo en drøss fine plasser man ikke kan ankre fordi det ligger vann eller strømledning på bunnen. Det burde ikke være noe problem å legge bøyer i sikker avstand fra disse, og så få tilgang til ellers egnede "ankringsplasser".

 

Bøyene i Sætre og ved Håøya har etter mitt syn utmerkede plasseringer, men steder som Hjelp og i Sandspollen bør man heller ankre.

Link to post
Share on other sites

Nå finner jeg ikke vedtekten til NHK på nett, men dette utdraget fra søknadsskjemaet signaliserer i alle fall at man må anbefales av eksisterende medlemmer for å bli vurdert som medlem.

 

 

 

Anbefalinger : Undertegnede medlemmer av Norsk Havseiler- og Krysserklubb bekrefter søknadens riktighet, og anbefaler at søker opptas som medlem.

Navn : ........................................................... Navn :............................................................................

 

 

 

Jeg synes personlig NHK også har mye bra for seg og kunne sikkert tenkt meg å bli medlem en dag, men siden jeg ikke kjenner noen på innsiden hjelper det nok ikke å bare å slenge inn søknadsskjemaet. Mangler vel et havkryss eller to også, sånn rent formelt :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...