Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Så det er klinkende klart. Bøyene til OF kan benyttes av alle, både betalende og gratispassasjerer. Ingen kan bortvises.

Sitat fra OFs nettsider:"Vi er klar over at å måtte flytte seg for noen med vimpel ikke er noe man ønsker å gjøre når en har lagt seg til for natten, men om båter med vimpel ikke har fordeler, ville svært få betalt og det ville vært betydelig færre eller ingen bøyer i det hele tatt. "

Dette forteller vel tydelig at OF ikke er enig med deg?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Vegverket bygger rasteplasser med bord og benker. Rasteplassene er finansiert av offentlige midler, og er selvsagt åpen for bruk for alle veifarende.

 

Hva hvis Vegverket hadde brukt OF-prinsippet?

 

"Hvis vi innfører en 'vimpel' mot betaling, får vi råd til å bygge flere rasteplasser! Og det vil jo alle bilistene ha! Men noen fordeler må jo de som velger å støtte byggingen av flere rasteplasser ha, så de må kunne be de uten 'vimpel' om å flytte seg fra lunsjbordet på rasteplassen når de ønsker å bruke det."

 

"Noen vil jo ha alt gratis, de får da finne seg i at de får evakuere familien fra lunsjbordet."

 

Sammenlignbart?

Link to post
Share on other sites

Ja, iogmed at OF består av fylker og kommuner rundt fjorden så har du det. Jeg har en viss forståelse for at noen forlanger å benytte disse fritt av samme grunn. Samtidig har jeg også en viss forståelse for at OF forsøker å spe på inntektene ved vimpelsalg. Her er det vel en endring på gang med samarbeidet med KNBF hvor man ønsker å dobble antallet bøyer. Ved medlemskap i Dieselmotorbåtforbundet skal man vistnok få en rabatt på vimpelen. Ikke greit å bli klok på dette her.

Nå er jeg ikke medlem i noen av de nevnte organisasjoner, så det angår meg vel heller ikke.

 

Når det gjelder bøyene til NHK så er de i sin helhet betalt av medlemmene. I likhet med SXK. Hvordan noen kan påberope seg å kunne bruke disse fritt er for meg noe uforståelig.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva hvis Vegverket hadde brukt OF-prinsippet?

 

"Hvis vi innfører en 'vimpel' mot betaling, får vi råd til å bygge flere rasteplasser! Og det vil jo alle bilistene ha! Men noen fordeler må jo de som velger å støtte byggingen av flere rasteplasser ha, så de må kunne be de uten 'vimpel' om å flytte seg fra lunsjbordet på rasteplassen når de ønsker å bruke det."

 

"Noen vil jo ha alt gratis, de får da finne seg i at de får evakuere familien fra lunsjbordet."

 

Den "vimpelen" har du i det tilfellet i og med at du har skilter på bilen som tilkjennegir at du har betalt avgifter.

Jeg har ikke på noen måte hevdet at syklende, gående, haltende eller hinkende ikke kan bruke disse rasteplassene.

Nei, ikke direkte, men det er ihvertfall etter mitt syn ikke så mange andre måter å tolke det øverste utsagnet ditt her på.

Link to post
Share on other sites

"Bøyeridderne" har etablert seg og merker om de verste bøyene.

 

Får ikke opp denne lenken på denne siden. Bøyeridderne har alt fått 49 medlemmer som skal sette nye merker på bøyene! Se bildet.. Bli en "bøyeridder " du også :-)

 

Kommentar fra moderator: Har rettet det slik at bildet vises.
Link to post
Share on other sites

Prinsippet i forhold til OF's bøyer er:

 

Alle betaler en andel av OF's bøyer, og har derved rett til å bruke dem. Men noen betaler mer, og har dermed mer rett til å bruke dem enn andre.

 

Jeg prøver å synligjøre det uholdbare i dette prinsippet ved å dra sammenligningen med rasteplassene.

 

Angående NHK's bøyer: her er prinsippet at disse er private og kun for de som har finansiert dem. Helt på sin plass, privat er privat og ikke for allmennheten. MEN, er det riktig at man får benytte offentlig areal underlagt allemennsretten til private installasjoner?

Link to post
Share on other sites

Ja, iogmed at OF består av fylker og kommuner rundt fjorden så har du det. Jeg har en viss forståelse for at noen forlanger å benytte disse fritt av samme grunn. Samtidig har jeg også en viss forståelse for at OF forsøker å spe på inntektene ved vimpelsalg.

Det er her jeg detter av lasset.

OF er en "interkommunal" forening som har gjort og gjør en kjempejobb med nettop å sikre allemannsretten.

Og så skal de lage en ordning der privat betalt støtte-medlemskap skal gi fordeler fremfor oss som "bare" bidrar over skatteseddelen?

For meg er OF i ferd med å endre seg fra allmennyttig forening til komersiell bedrift!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å synligjøre det uholdbare i dette prinsippet ved å dra sammenligningen med rasteplassene.

Som sagt, jeg er også litt i stuss over dette prinsippet. På den annen side tar de seg jo betalt for å bruke kystledhyttene.

Her står det litt om bøyene til OF http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=5914248&displaypage=TRUE

Populære bøyer - Aldri populært å måtte betale.

 

 

MEN, er det riktig at man får benytte offentlig areal underlagt allemennsretten til private installasjoner?

Det gjøres jo i en rekke tilfeller, mobilmaster, turisthytter, oppdrettsanlegg, kraftmaster osv.

Men det skal i ethvert tilfelle være etter søknad.

Så inntil vi, felleskapet, bestemmer at slik skal det ikke være har NHK sitt på det tørre.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, klar over den der, men de har vel moderert den i en senere uttalelse.

 

Nederst i artikkelen på nettstedet står det: "Publisert: 27.06.2012"

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hva skjer egentlig når man ikke flytter seg fra en OF Bøye?

 

La oss si at Per (uten vimpel) kommer og fortøyer, ta en ankerdramm og en pils. Så kommer det en vimpelbåt sent på kvelden og vil ha bøyen. Per sier "Vær så god - du få ligge longside, men jeg ønsker ikke å flytte meg nå". Vedkommende vil jo ikke ha noe reelt valg? Han kan tilkalle politiet - som er nokså urealistisk - men han kan jo ikke røre Pers fortøyninger. Han kan være sur og grinete, lage kvalm og dårlig stemmning. Men ikke noe mer?

 

Og da ligger kanskje et av de sterkeste argumentene mot hele vimpelsystemet: Det lager strid og kvalm mellom båtfolk. Vimpelsystemet er hverken fugl eller fisk. Ikke helt privat og ikke helt offentlig, heller. Fri for alle - men ikke helt fri for alle, likevel.

 

Eller fritt etter George Orwell: "Alle båtfolk er like, men de med OF-vimpel er likere enn andre."

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det gjøres jo i en rekke tilfeller, mobilmaster, turisthytter, oppdrettsanlegg, kraftmaster osv.

Men det skal i ethvert tilfelle være etter søknad.

Så inntil vi, felleskapet, bestemmer at slik skal det ikke være har NHK sitt på det tørre.

 

Helt riktig. Men da er det viktig at denne debatten kommer opp, slik at våre folkevalgte ser konsekvensene av avgjørelsene de tar. Altså i hvilken grad de tillater privatisering av gode ankringsplasser.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer egentlig når man ikke flytter seg fra en OF Bøye?

 

La oss si at Per (uten vimpel) kommer og fortøyer, ta en ankerdramm og en pils. Så kommer det en vimpelbåt sent på kvelden og vil ha bøyen. Per sier "Vær så god - du få ligge longside, men jeg ønsker ikke å flytte meg nå". Vedkommende vil jo ikke ha noe reelt valg? Han kan tilkalle politiet - som er nokså urealistisk - men han kan jo ikke røre Pers fortøyninger. Han kan være sur og grinete, lage kvalm og dårlig stemmning. Men ikke noe mer?

 

Og da ligger kanskje et av de sterkeste argumentene mot hele vimpelsystemet: Det lager strid og kvalm mellom båtfolk. Vimpelsystemet er hverken fugl eller fisk. Ikke helt privat og ikke helt offentlig, heller. Fri for alle - men ikke helt fri for alle, likevel.

 

Eller fritt etter George Orwell: "Alle båtfolk er like, men de med OF-vimpel er likere enn andre."

He he den var fin

 

McFog

Link to post
Share on other sites

La oss si at Per (uten vimpel) kommer og fortøyer, ta en ankerdramm og en pils. Så kommer det en vimpelbåt sent på kvelden og vil ha bøyen. Per sier "Vær så god - du få ligge longside, men jeg ønsker ikke å flytte meg nå". Vedkommende vil jo ikke ha noe reelt valg?

Det vil jo være etter intensjonen.

 

OF sine bøyeregler:

Regler for bruk av bøyene

• Bøyene skal brukes til overnatting der medlemmer av OF har førsterett.

• OFs vimpel skal føres synlig på båten.

• Maks liggetid er 24 timer.

• Bøya tåler båter opp til 8 tonn deplasement.

 

Hvem kan bruke bøyene?

Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

Det er ikke verre enn som så.

 

Helt riktig. Men da er det viktig at denne debatten kommer opp, slik at våre folkevalgte ser konsekvensene av avgjørelsene de tar. Altså i hvilken grad de tillater privatisering av gode ankringsplasser.

Just precis. Det er veien å gå dersom man vil endre denne praksisen.

Link to post
Share on other sites

Det vil jo være etter intensjonen.

 

OF sine bøyeregler:

Regler for bruk av bøyene

• Bøyene skal brukes til overnatting der medlemmer av OF har førsterett.

• OFs vimpel skal føres synlig på båten.

• Maks liggetid er 24 timer.

• Bøya tåler båter opp til 8 tonn deplasement.

 

Hvem kan bruke bøyene?

Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

Det er ikke verre enn som så.

 

Er du nå helt sikker på det? Det er nemlig ikke jeg. Så lenge dette bildet ligger på OF sine sider, regner jeg med at de mener det de skriver! Der står det fortsatt KLART OG TYDELIG AT DU MÅ VIKE, UANSETT TID PÅ DØGNET.

 

658003.JPG

Link to post
Share on other sites

En godt balansert artikkel

 

 

http://nrk.no/nyhete...ingen/1.8217175

 

 

To som ikke kan oppføre seg som er opphavet. En vimpeleier som ikke eier forlkeskikk og en fripassasjer som utnytter bøya med viten og vilje og snylter på de som er med på spleiselaget.

 

Å hevde at bøyer skaper klasseskille pga 450 kroner blir for dumt etter min mening, med mindre man har et kommunistisk idealsamfunnsbilde da.

 

bra med offentlig debatt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har funnet en løsning på problemet! Hvorfor ikke bestille opp vimpler til alle som vil ha. Koster sikkert ikke mer en en 10'er å få produsert slike i Kina. Om OF kan ta seg til rette, så kan vel vi andre gjøre det også. Og så trenger dere ikke å hevde at dette er usaklig. Det vet jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...