Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Blir ikke dette mere som bompenger å veiavgift?

Ble en gang oppringt av Politiet etter å ha kjørt uten om en vei bom.

Det hadde seg slik at det gikk et par spennede spor over et jorde og opp en skråning og jeg klarte altså ikke å motså fristelsen for å få testet doningens "offroad" egenskaper.

Selvfølgelig ble denne hendelsen da filmet av en ivrig traffikant og bidrags yter av bompenge foreningen. Fikk vel neppe noen vimpel men en papirlapp kunne han sikkert ha viftet med.

 

Nå har ikke jeg for vane å gjøre slike paseringer men en gang er unntaket.

Min oppfatning av dette var at Freeloaders ikke var særlig velkommen på E18.

Redigert av tsb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prinsippet i forhold til OF's bøyer er:

 

Alle betaler en andel av OF's bøyer, og har derved rett til å bruke dem.

 

, er det riktig at man får benytte offentlig areal underlagt allemennsretten til private installasjoner?

Jeg tror ikke jeg har sett at noen her har hevdet at dette dreier seg om penger. Bortsett fra de som er for at disse bøyene skal oppta plass i skjærgården. I mine øyne handler det om helt andre ting.

Prøv heller å svar på Tjorven sitt spørsmål over her.

Link to post
Share on other sites

For min del så har jeg hevdet at dersom disse blå bøyene blir lagt der hvor det ellers ikke kan ankres på vanlig måte, så vil de være et positivt tilskudd, og så vil jeg gledelig betale 450,-/pr år. Ikke minst også på grunn av alt det andre positive OF gjør.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

bra med offentlig debatt.

Det er det. Og det bør gå på det nivået. Liker man ikke et vedtak så får man argumentere for å få det omstøtt. Får man ikke det til, så får man akseptere at slik er det.

Å løpe rundt og henge tags på andres bøyer er bare fjollete.

Link to post
Share on other sites

Nå har man vel en rekke eksempler på at det først er når man bedriver "sivil ulydighet" at man får tilstrekkelig fokus på en sak slik at man faktisk får en politisk behandling og endring...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg tar sterkt avstand fra aksjoner som "bøyeridderne". Krav om folkeskikk gjelder fra begge sider i saken.

 

Og støtter Mulligan i at demokratiets spilleregler skal følges.

 

Men jeg er, som dere sikkert har skjønt, sterkt imot alle forsøk på privatisering og forfordeling av fellesgodene våre. Bøyene i seg selv berører meg ikke, jeg trenger dem ikke og føler ikke at de begrenser mitt båtliv på noen måte. Men jeg mener det er viktig at det ikke sniker seg inn prinsipper som sier at alle har rett til å bruke naturen, men man kan betale for å ha mer rett til å bruke den enn andre.

Redigert av Tjorven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med de som ikke er hjemmehørende i Oslofjorden, men som kanskje er bortom der med båten hvert 4.-5. år. Og la oss si at Vestfold, Sørlandet og Rogaland følger opp med samme lure opplegg. For ikke å snakke om Sverige og Danmark og dalstrøka innafor. Da må man ha 3-4-5 vimpler a kr 450, samt prøve å huske og melde seg ut og inn av de forskjellige særinteresseforeningene ettersom hvor turen går hver sommer. Man kunne jo håpe på en type 'køfri' som samordnet betaling for alle bøyer på landsbasis til en rabattert fellespris kanskje? Egen vimpel for det da - som innbefatter hver enkeltvimpel man måtte trenge?

Synes dette vitner om noen som fikk en 'lur ide' til å øke inntjeningen til OF uten å ha tenkt helhetlig på en løsning. Den lure ideen virker å være og tjene penger, ikke å gi en fordel til brukerne.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det gjøres jo i en rekke tilfeller, mobilmaster, turisthytter, oppdrettsanlegg, kraftmaster osv.

Men det skal i ethvert tilfelle være etter søknad.

Så inntil vi, felleskapet, bestemmer at slik skal det ikke være har NHK sitt på det tørre.

 

Alle de punktene du nevner er ikke sammenlignbare foruten oppdrettsanlegg. Mobilmaster, turisthytter, kraftmaster ol. er installasjoner plassert på EN konkret grunneiers private eiendom, som har enten frivillig eller under tvang fått denne installasjonen på sin eiendom mot en eller annen form for kompansasjon eller tilbud om slikt.

Disse bøyene er beslag på plass i et område der ingen eier og allemannsretten rår, og blir til hinder for denne Altså et kraftig bidrag i privatisering av felles arealer.

Blir som salg av areal på månen. Der kan du nå få kjøpt en tomt, men hvem har eiendomsretten?

Landjorda i norge var ikke inndelt i gårds og bruksnummer fra tidens morgen, så privatiseringen har startet i det små der også...

 

 

Vil dere jage meg også dersom jeg ankrer opp rett intil denne bøya, uten vimpel selvsagt?

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med de som ikke er hjemmehørende i Oslofjorden, men som kanskje er bortom der med båten hvert 4.-5. år. Og la oss si at Vestfold, Sørlandet og Rogaland følger opp med samme lure opplegg.

En 15-20 vimpler bør nok klare dekke strekningen Oslo - Bergen.

Hva med å lage en fin vimpel-salat. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tar sterkt avstand fra aksjoner som "bøyeridderne". Krav om folkeskikk gjelder fra begge sider i saken.
Bøyeridderne Skader ingen. Heller ikke bøyene. "Visittkortet" som bøyeridderne legger igjen er en måte å demonstrere mot hele galskapen på!
Link to post
Share on other sites

Dette utspillet fra "bøyeridderne" er det mest lavpannete utspillet jeg kan tenke meg! Dersom det skulle være et "visittkort" de legger igjen, burde de også legge igjen et telefonnummer eller en e-ppst adresse for å vise hvem de er og kunne stå for det/du har gjort.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er visst ikke bare idyll med SXK-bøyene heller... I flere år lå det to SXK-bøyer i bukta helt nord på Nord-koster, - like ved gjestehavna. Et år vi kom forbi var begge bøyene borte. Vi fant dem liggende under en sjøbod ved gjestehavna. Angivelig likte ikke de som drev gjestehavna at noen kunne ligge trygt og godt i bøyene like ved, - og uten å betale havneavgift...

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å se forskjell på bøyene og selvbetjente DNT hyttene i fjellet der man må være medlem og ha kjøpt nøkkel for å kunne bruke. Kan noen forklare den prinsipielle forskjellen her?

 

Etter mitt syn så er forskjellen det at DNT hyttene er private, står på en tomt som det er leieavtale på eller er selveid av DNT. Disse hyttene er private og totlat under eiers råderett. Området rundt er det EN privat grunneier som eier, og bestemmer over. Bøyene er private og er til "privat" bruk, men er plasset i et område som tilhører almuen og sperrer for bruken av en stor del av befolkningen.

Det er etter mitt syn en STOR forskjell...

Men løypenettet til DNT derimot det kan samelignes direkte, for det er også et inngrep av noen på et område der tillatelsen, dersom det finnes er heller tvilsom...

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har orket å lese alle mer eller mindre tåpelige innlegg i denne tråden som omhandler et problem som de færreste visste om, og enda færre har erfart. Men ser at det fortsatt finnes en stor gjeng man for 60-70 år siden kalte "nytteidioter" så lenge det går en sterk mann foran og hauser opp til kamp


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Mange steder står DNT hyttene på grunnen til Staten.

Det stemmer, men disse eiendommene er langt fra offentlige likevel.

Disse blir forvaltet av statskog, et statseid foretak som forvalter disse eiendommene etter privatrettslige hensyn. DNT hytter på statens grunn står i høyeste grad også på privat grunn.

Link to post
Share on other sites

Litt om hva Kystverket sier:

 

"Dersom søker ikke eier grunnen (i sjø) der bøyen ønskes lagt ut, har tiltakshaver etter havne- og farvannsloven selv ansvaret for å avklare forholdet til grunneier. Dette er et privatrettslig anliggende som tiltakshaver må få på plass selv ved en avtale med grunneier. Videre kan den såkalte strandretten være til hinder for utlegging av bøye. Også dette er et privatrettslig forhold som tiltakshaver selv må sørge for å avklare.

I en eventuell tillatelse til utlegging av bøye®, er det derfor viktig å presisere at en tillatelse etter havne - og farvannsloven ikke sier noe om forholdet til dette; tiltakshaver må selv avklare nødvendige tillatelser med vedkommende grunneier(e)".

 

Fra veiledning til Havne og Farledsloven.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så dere synes det er greit å karakterisere minst 237 av medlemmene her som idioter, blitzere og snyltere. Når dere har hele 41 medlemmer i ryggen selv?

Sett i et speil idet siste?

Ja, og jeg har aldri vært opptatt av å følge andres meninger i prinsipielle spørsmål. Det blir jo ikke noe mer riktig av at det er flertall av snyltere :wink: kollektiv dumskap er fortsatt dumskap. Du snylter når du forsøker å være fripassasjer på en offentlig godkjent ordning som delvis er finansiert av en medlemsavgift.

 

Jeg ser ingen prinsipielle forskjeller mellom dnt hyttene og disse bøyene. Hvem som forvalter statens eiendommen har ingen betydning i det prinsipielle spørsmålet om allemannsretten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ei

 

Det stemmer, men disse eiendommene er langt fra offentlige likevel.

Disse blir forvaltet av statskog, et statseid foretak som forvalter disse eiendommene etter privatrettslige hensyn. DNT hytter på statens grunn står i høyeste grad også på privat grunn.

 

Eiendomsrett er primært definert gjennom det legale system. Det er derfor du ikke kan nektes ferdsel i strandsonen etc. Det er også ut i fra dette systemet du hevder allemannsrett. OF bøyene er lagt ut lovlig gjennom kommunale vedtak ihht gjeldene lover der allemannsretten er vurdert. DNT hytter, friområder, statshavner etc. er regulert i samme system også.

 

Det er greit å ha et politisk mål om å endre de lovene/systemene man er uenige i, men fakta er at rettstilstanden rundt OF bøyene er helt grei og hva noen måtte mene om dette hører hjemme i politiske fora og endrer ikke på hva 'lovlydige' har å forholde seg til.

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...