Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Var det Pequod eller oss som ble observert? Vi hadde litt kluss da vi skulle legge oss til, var ikke godt nok forberedt med tau, koblet en alt for kort taustump til akterbøya og ble hengende på akterbøya, og med baugen pekende mot grunna. Fant ut at det var best å komme seg i land med jolla ;-)

 

Begge to!

Peqoud fikk en perfekt landing på flytebrygga. Tobiksen slet litt med "flapsen" i mørket, men alt så bra ut når vi gikk avgårde på morgenkvisten i dag.

Link to post
Share on other sites

Begge to!

Peqoud fikk en perfekt landing på flytebrygga. Tobiksen slet litt med "flapsen" i mørket, men alt så bra ut når vi gikk avgårde på morgenkvisten i dag.

... men jeg kom til gjengjeld nesten knirkefritt inn på brygga på søndre Kaholmen tidligere på dagen ;-)

 

... men jeg trenger uansett mer trening på å legge til kai. Under min "læreperiode" i Nord-Norge var det først og fremst fortøying til bøye og ankring det gikk i, og eventuelt å legge til long-side for seil.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så dere lå på Søndre brygga. Jeg var på vei ut av båten i mørket for å ta i mot, men da hadde dere allerede full kontroll og trosser fast i land.

Det var ikke mørkt da vi la til på sydsiden, klokken var vel kanskje 14:30. Da var hovedformålet sightseeing, så det var logisk å legge seg til der. Etter å ha kvittet oss med (beste)foreldre kom vi tilbake i mørket, da var "kortest vei til toaletten" prioritert, og jeg fant i siste liten ut at vi skulle bruke en av ankerbøyene ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

I forbindelse med grunnlovsjubileet er det vedtatt at Oscarsborg skal fredes. Fredningen blir kunngjort under et arrangement i borggården på Oscarsborg onsdag 9. april, der blant andre klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) og 1. visepresident i Stortinget Marit Nybakk (Ap) vil være til stede.

Så for de av dere som har muligheten til å delta, så er vel dette en dag som kan være interessant å få med seg på Oscarsborg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/oscarsborg-festning-fredes-9-april/a/10130075/

http://www.dt.no/nyheter/oscarsborg-fredes-9-april-1.8370332

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I går ble Oscarsborg fredet for fremtiden og i forbindelse med det ble det i går 9. april 2014 satt i gang opptak til en ny film som omhandler Kong Haakon og hvordan oberst Borger Eriksen reddet Kongen fra Tysk fangenskap. Filmen skal hete "Tre døgn i april" og får premiere i desember 2015 eller våren 2016.

 

Birger Eriksen var en av de få som viste handlekraft i aprildagene 1940.

Han er for de som kjenner historien, kjent for følgende utsagn 9. april klokken 04.21: «Visst fanden skal det skytes med skarpt».

 

Litt om filmen og historien: http://www.aftenposten.no/kultur/Her-er-mannen-som-reddet-kongen-fra-nazistene-7531262.html#.U0ZD7Vf4I2A

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Oscarsborg har jeg passert noen ganger og jeg angret like mye hver gang at jeg ikke svingte innom. Får ta meg en tur i år, historie er spennende!!! :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Ligger på Oscarsborg i natt og freden har senket seg på årets første overnattingstur :-)

 

Pizza til 118 kr er billig! Tok det igjen på pilsen, med 74 kr for 0,4 :-) helt greit!

 

Ligger 3 seilbåter longside her nå + 2 FB-båter innerst, og lille meg ;-)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Du kan sjekke ståa på webkameraet i havnen her. Det er rimelig fullt!

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men det var vel en av de siste plassene dersom du ikke ville ligge utenpå noen på sydsiden av den lange bryggen inne i bassenget?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stemmer Lars. Greit å ligge her :-) deler den sydligste lille brygga med en annen båt. Fikk til og med plugget til lanstrømmen i siste stikket i søyla, så nå er det bare velstand her :-)

 

Kom akkurat hjem etter et hyggelig besøk I Bonus som ligger ved siden av Mor Major på sin faste plass. Blankeste båten i havna med god margin :-) fikk nesten litt dårlig samvittighet, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...