M20B25 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Kan nesten garantere deg med 100% sikkerhet at det er samme greia på din som "alle" andres grønne rustklumper.. Det er så tett pga rust at impelleren rett og slett ikke klarer å presse inn godt nok med vann. Tipper du får deg et lite sjokk når du begynner å demontere ting, på min dro jeg ut en kopp med rust av hver sylinder og topp.... Når du har det fra hverandre er det bare å gå på med stor flattrekker og skraper ut alt du kommer over av rust, samt masse trykkluft. Gjør du dette grundig, har du en brukendes motor i mange år! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 regner med det. Skal ta ut motoren så snart jeg får tid. Kommer til å ta bilder underveis i prosessen, så dere får se elendigheta :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Kople en slange inn på manifilen, ta ut impelleren og prøv oh back flushe systemet. Hadde også prøvd med sterkere greier enn systemrens før jeg hadde plukket ut motoren og delt den. Med slike gamle motorer kan det fort balle på seg med utgifter og arbeide når man starter å overhale. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Hva slags sterkere saker kan jeg tørre å prøve da ? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Anyone ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Har tidliger i tråden anbefalt Unotor descalex eller descaling liquid. Dette er stoff som brukes på store båter. Fjerner rust og saltavleiringer. Har åpnet opp mang en nedsaltet kjøler og evaporator med dette stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Støtter Christensen sin teori lengre oppe, Prøv å finn ut hvor mye vann som faktisk kommer ut av eksosen per. min. når du kjører. Ville ha ventet litt med demontering av motoren, Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Har du renset leng nok? Ble rensevæska svart? Blei der bunnfall i dunken? Har du spylt gjennom mange nok ganger med åpne kraner og gravd inn i med ståltråd? Henger du dunken nedi sjøen og bruker spyleslangen til eksoskjøling kan du kjøre i timesvis på moderart turtall når du ligger i fortøyningen. Varm væske virker best. Tid og varme er det som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Jeg lot rensevæska være i systemet i nesten 4 døgn, og jeg var jevnlig ombord og kjørte motoren varm med blandingen i systemet. Det kom en del grums og bunnfall, men ikke mye nok synes jeg. Nå har jeg bestemt meg for å ta ut motoren for å demontere å rengjøre skikkelig. Deler (pakningssett og stempelringer) er bestilt, og jeg begynte demonteringen i går. Motorlabbene lar jeg stå i fundamentet i båten, sånn at det bare er å tre motoren nedpå når den er ferdig. På den måten slipper jeg å justere noe på labbene. Skulle fortsette i dag, men det er høst med STOR H i dag, så jeg utsetter det til i morgen. Oppdatering kommer. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Du får legge ut bilder av all jævelskapen du får ut av motoren :) Er bare og spør om det er noe du lurer på også, er en kjempegrei motor og skru på. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Takk for det ! Regner med å fortsette demonteringa i ettermiddag. Bilder kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Det blir bra nå! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Fått gjort noe mer her eller? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Ikke ennå. Motoren er løs, og klar til å løftes ut av båten nå, men jeg drar til Russland i mårra og får derfor ikke gjort mere på en stund. Er tilbake om litt over en uke, og da regner jeg med at delene er kommet i posten, så da fortsetter jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Da var jeg back in buisness !! Delene er kommet, og motoren er løs. Skal løfte den ut i dag. Oppdatering kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Lykke til! Det skal bli artig å se hvordan det ser ut inni kjølekappene dine... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Ja jeg er rimelig spent selv !! Nå må jeg bare få løfta motoren bak slik at den går klar av styrhustaket, så er det bare å heise den ut :) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Noen som vet hvor tung en sånn motor er med gir forresten ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 MD11C med gear veier vel rundt 230 kg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bilo3 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Ok. Takk ! Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Følger spent med. Husk bilder.. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Ting tar tid osv...men i dag fikk jeg ENDELIG løfta ut motoren :) Fikk god hjelp av en kompis (glalaksen her på forumsiden) til å løfte den bak (ut av styrhuset) i går, og i dag slepte han meg til "Heenkaia" på Inndyr, slik at jeg fikk heist ut motoren med heisekranen på firma-lastebilen. Motoren står nå varmt og godt inne i verkstedet på jobben og venter på å bli demontert. Regner med å begynne enten i kveld eller i mårra, og da kommer det nok en del bilder av prosessen. Skal legge ut bilder underveis. Dette blir spennende :) Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Følger spent med Sitér dette innlegget Link to post
Færderfyr Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 (redigert) Hei, følger tråden med spenning. Har selv hatt en MD 2B fra 71 i ei nydelig snekke... Lykke til! Redigert 13.Februar.2013 av Færderfyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kimandre88 Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Venter spent på bilder :) jeg har samme motor og må gjøre det samme selv ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.