Bodehode Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Venter i spenning på oppdatering av framdriften.... Har du fått tak i deler? Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
bilo3 Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Joda, jeg har fått tak i en komplett delemotor fra Bergen, og den kom nordover med hurtigruta forrige mandag. Jeg har overhalt den ene toppen, slipt ventiler og skiftet ventiltetninger, så nå venter jeg bare på ny toppakning. Kanskje den kommer i dag !! Får se om jeg overhaler delemotoren også etterhvert, eller om jeg tar vare på den til delemotor. Link to post
bilo3 Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 @#$&*()€£¤₩@**osv... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Link to post
haknuts Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hva skjer? Bli med! Link to post
Lars K Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Sylinderforing med sprukket flens? Link to post
index Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hvordan fikk du til det?? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Har ikke peiling. Så det tilfeldigvis da jeg skulle skru sammen i dag.... Tror det hviler en forbannelse over motoren min... Pause nå til etter påske. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Link to post
rudir Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Bruddflatet ser ikke helt friskt ut... Der fant du kanskje årsaken til "kompresjonssvik"? Stå på! God påske! Redigert 26.Mars.2013 av rudir (see edit history) Link to post
bilo3 Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 På tide med en oppdatering kanskje.. Har bestilt nye toppakninger, og to nye o-ringsett til sylinderforingene. Har klargjort en ny (brukt men bra) sylinderforing, og en kjølekappe. Skal slipe ventilene på den toppen som var i orden på motoren, sånn at alt er tipp topp. Skal klargjøre alt, sånn at det er bare å skru sammen når pakningene og o-ringene kommer, forhåpentligvis i begynnelsen av neste uke. Skal si fra så snart det er fremgang her !! Link to post
bilo3 Svart 10.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Jadda Der var motoren i gang, og går som ei klokke på begge sylindrene !! Endelig ! Det har vært litt av en tålmodighetsprøve dette, men i kveld fikk jeg lønn for strevet. Uheldigvis hadde den ikke tålt den harde kulda som vi hadde i en periode, for den ene kjølekappa var plutselig sprukket. det samme var med det bakerste huset på gearet. Takket være Trinix, så hadde jeg delemotor å ta både kjølekappe, sylinderforing og bakdelen til gearet fra, så det ordnet seg til slutt ! Nå er det bare å fylle ny olje på gearet (når jeg har funnet ut hva slags type olje, og hvor mye) og så skal motoren endelig på plass i båten. Det blir samtidig montert ny lyddemper, så dette blir bra !! Skal filme en videosnutt av motoren mens den går, og så legge ut på youtube, så legger jeg en link her til de som vil se :) Snart på båttur !!! Link to post
Sjøtunga Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bilo3 Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Noen som vet hvor mye olje, og hva slags type det skal være på gearet ? Link to post
Kimandre88 Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Jeg bruker samme som på motoren, er ikke mye olje som skal på. Du har jo en peilepinne gearet :) Link to post
Johannes Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Er ikke helt sikker på type gear du har, men ut fra bildene ligner det veldig på gearet jeg hadde på en MD11 en gang i tiden. Det gearet mener jeg skulle ha SAE 20W/30 eller singelgrade 10W. Er vel samme som på motor. Usikker på mengden, men er det ikke snakk om ca. en halv liter på gearet? Tror du finner manualen her i dokumentarkivet. Link to post
tnorderu Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Gearet bruker samme olje som motoren. Regner med de fleste bruker standard 15w40 mineral olje på motoren nå. Jeg brukte Volvos egen 15w40 eller Felleskjøpets Super Turbo Pluss på min motor og gear i de 10 årene jeg hadde MD17 C. Link to post
bilo3 Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Takk for svar !! Det passer meg perfekt, for jeg har 10 liter Super Turbo Pluss stående :) Link to post
Gew77 Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Tror nesten det bare er en liter og knapt det du trenger:) Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bøljan Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Blir spennende å se det endelige resultatet ditt En motor som går på begge sylindere. Dette er virkelig verd innsatsen din bilo3, litt heldig også som fikk en delemotor underveis. Gleder meg til å se video snutten du har lovet oss. Godt jobba! Link to post
bilo3 Svart 12.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Enjoy :) Link to post
Comforthe Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Så fint hun går :) Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
bilo3 Svart 12.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Ja, endelig !!! Link to post
Bodehode Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 (redigert) Ser og høres ny ut, godt jobba :-) Redigert 12.April.2013 av Bodehode (see edit history) Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bøljan Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Endelig! Grattis med nyoverhalt motor. Link to post
bilo3 Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Da var motoren endelig på plass, og båten er prøvekjørt !! Jeg var ute sånn ca en time, og gikk med 2100 omdreininger hele tiden. Det virket som motoren trivdes med det. Noen som vet hva som er anbefalt masj-turtall ? Det eneste negative nå er at motoren ryker en del, så det blir fort sotete bak på båten. Skal på slipen med reservedysene i mårra for å få de sjekka og evt justert, så får vi se om det blir bedre da. Uansett var det godt å endelig kunne kjøre inn i havna for egen maskin :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn