bilo3 Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Jeg var så ivrig at jeg glemte å ta bilde av motoren når den var på plass i båten, men det skal jeg få fiksa snart ! Nå skal båten vaskes og strigles, og putene i lugaren skal få nye trekk. I tillegg skal treverket som er ombord demonteres, pusses og oljes. Så må man vel montere et ekkolodd og kanskje en bilstereo, og selvfølgelig et ekstra juksahjul !! Må vel kanskje lage en ny tråd om det og ?? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Så flott at motor er på plass og prøvekjørt, så no er det bare kosejobb og bruker båten. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
bilo3 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Hmm...i dag fikk jeg tilbud om å overta en Sabb Diesel Mitsubishi M4 av en nabo billigbillig.... What to do Passer den i myraen mon tro.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Jeg ville ha slått til! En veldig kurant motor, enten til Myraen eller til et senere prosjekt. Kjøp den og sett den helt innerst i garasjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Jwg tenkte på det samme....men da må jeg rydde i garasjen !! Her går det slag i slag ;-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Ja ja....nå har jeg bytta motor !! Den jeg hadde ble aldri helt bra desverre. Den gikk bare på en sylinder når den var kald, og røyk noe voldsomt. Jeg fikk tilbud om en verkstedoverhalt MD2B med ferskvannskjøling til 7000kr, så da trengte jeg ikke lange tenkepausen før jeg slo til. Jeg byttet motoren for to dager siden (28.05.2013) og prøvekjørte i går, med godfølelse i magen Fikk aldri den gode feelingen med den andre motoren. Nå puttrer "Mossa" så fornøyd at det er en lyst, og temperaturen lå stabilt på litt under midten av skalaen hele veien. Jeg var vel ute i ca en time på masjfart. Nå, siden motoren er i orden, skal jeg lage en ny tråd om selve båten, med bilder og beskrivelse av hva jeg gjør med den. Jeg legger ut en link her etterpå Gammelmotoren skal jeg forresten puske med utover høsten, og denne gangen skikkelig !! Nå har jeg jo ingen hast med å få den ferdig :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Tror du gjorde noe lurt der;-) En ferskvannskjølt motor er aldri feil, og når den på toppen er verkstedoverhalt så burde du ha pålitelig motor i mange år fremover. Pluss at den blir lettere å selge når trefotsyken slår inn.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Haha..trefotsyken har slått inn allerede, men vi skal bruke denne en stund framover nå, og puse, shine, vaske osv, så får vi se hva som skjer til neste år !! https://baatplassen.no/i/topic/100943-mossa-en-myra-nordfjord-22-skal-bli-ny/ Her er en link til min nye tråd om selve båten ! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 4.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Ja da ble man rammet av trefotsyken, men i motsetning til de fleste, så blir nybåten 3 fot KORTERE !! Vi savnet muligheten til å ta oss kjappe turer ut i øyene, og muligheten til å gjøre strandhugg der vi ville, så i mårra (05.04.2014) drar vi med hurtigruta til Brønnøysund for å hente en Ryds 560 HT (Ryds camping) med 100hk Yamaha firetakter :) Tråd om denne båten kommer ! "Mossa" får ny eier i dag, og skal nyte tilværelsen på Sandhornøya som hyttebåt !! Motoren går som ei klokke ennå, og har fungert problemfritt siden jeg satte den inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Skal i gang med samme jobben som deg nå. Motoren går som ei klokke på begge sylinderne men kjøler dårlig. Skal til og med oppi en myra 21ft om alt går etter planen. Men gruer meg til jobben. Redigert 6.April.2016 av Helge.R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Ja det er litt av en jobb, men det er verdt det :) Du kan jo prøve systemrens først, men jeg ville nok ha plukka sund og gjort skikkelig rent Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Har en VP MD17d som startet på første omvridning av nøkkelen etter vinteren. Den sviver helt fint og går fint på 1100 omdreininger, men når jeg kjører på 1400 omdreininger går det ikke lang tid før turtallet faller til 1100. Den er ferskvannskjølt, har byttet impeller og på måleren så står den godt inforbi det grønne området. Har renset tanken sist sesong og byttet dieselfilter og vannutskiller. Har jeg samme problem? . Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Har denne motoren lause sylinderforinger? I så fall ta foringene ut so er der god tilkomst til å få alle kanalane gullande reine, og so får den veldig god kjøling Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Søgne : Har jeg samme problem? Nei, motoren din er jo ikke for varm, men du får ikke turtallet opp. Siden du har byttet filtrer så vil det være enklest å sjekke fødepumpa først. Det er den som du bruker til å lufte dieselsystemet med. Den har en sil som kan være tett, men pumpa kan også være defekt. Du vil merke det hvis du prøver å lufte systemet, men det krever at du har luftet den før, for da vet du hvordan pumpa virker når den er ok. Uten den erfaringen kan det være vanskelig å bedømme om pumpa er ok eller ikke. Men det er ikke vanskelig og åpne den å sjekke både membran og ventiler i den. Mange tror at denne pumpa er kun for luftingen sin del. Men den går hele tiden mens motor går, og forsyner høytrykkpumpa med diesel så virker den ikke, så kan du få sumptoner du nå har. Uansett er det enkleste å sjekke denne før du begynner på høytrykkspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Nei, motoren din er jo ikke for varm, men du får ikke turtallet opp. Siden du har byttet filtrer så vil det være enklest å sjekke fødepumpa først. Det er den som du bruker til å lufte dieselsystemet med. Den har en sil som kan være tett, men pumpa kan også være defekt. Du vil merke det hvis du prøver å lufte systemet, men det krever at du har luftet den før, for da vet du hvordan pumpa virker når den er ok. Uten den erfaringen kan det være vanskelig å bedømme om pumpa er ok eller ikke. Men det er ikke vanskelig og åpne den å sjekke både membran og ventiler i den. Mange tror at denne pumpa er kun for luftingen sin del. Men den går hele tiden mens motor går, og forsyner høytrykkpumpa med diesel så virker den ikke, så kan du få sumptoner du nå har. Uansett er det enkleste å sjekke denne før du begynner på høytrykkspumpa. Ja, det høres jo riktig ut. For den går greit på lavt turtall igjen. (Og den går aldri varm) Er gamle fersk på reparasjoner så får sjekke litt på YouTube om jeg kan finne en manual. Fødepumpe på engelsk=birthpump? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Du har jo byttet filter, og da har du jo pumpet med fødepumpa for å lufte systemet går jeg ut fra. Åpne lufteskrua på finfilter og pump. Da skal du få en ganske kraftig dieselstråle ut ved skrua om pumpa er ok. Gjør du det tror jeg nok du kan friskmelde fødepumpa. Men kommer det bare litt diesel, og gjerne noen luftblærer uten at dette bedrer seg så er det nok på tide å ta en kikk på den. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Det kommer lite eller ingenting diesel om jeg pumper på fødepumpen. Må jeg ha ny eller kan man fikse denne på en grei måte? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Søgne : Må jeg ha ny eller kan man fikse denne på en grei måte? Det var repsett å få til disse før, men i dag tror jeg du må kjøpe den komplett. Men det burde la seg gjør å få brukt pumpe fra delemotorer da det er samme pumpa på md-11 og muligens samme på md- 2 og md - 3 også. Det er heller ingen ting i veien for å kjøpe en elektrisk fødepumpe av typen membranpumpe fra biltema og det blir dessuten mye rimeligere enn å kjøpe ny originalpumpe. Slike pumper er i svært mange biler og feiler egentlig svært sjelden. Mange vet ikke engang om det er en slik i bilen de har. Men først må du jo finne ut om pumpa er defekt. Kan det være vakuum i tanken? Åpne påfyllingen, og hører du et swooppp med luft som går inn i tanken må du sjekke at luftingen til tanken er åpen. Du skriver også at du har vannutskiller, og denne er vel plassert mellom tank og fødepumpe. Lufteskrua på den skal da være stengt når du lufter, hvis vannutskiller har lufteskrue da. Hvis ikke vil du bare suge luft inn. Lufting av vannutskiller skjer ved at lufta kommer ut på finfilter etter fødepumpa. Er det ikke noe av det ovennevnte kan du skru ut skrua på toppen av fødepumpa. Løft forsiktig av øvre del slik at du ikke mister pakningen. En plastikk sil skal komme til syne, og det kan være den som er full av skitt. Da er det bare å rengjøre den og sette tilbake igjen, og prøve en oppstart igjen. Men det kan være både membran og ventiler inne i pumpa som er defekt, så sjekk opp det også. Ventilene er små og kan ha løsnet, så se opp for løse deler når du åpner den. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Det kommer lite eller ingenting diesel om jeg pumper på fødepumpen. Må jeg ha ny eller kan man fikse denne på en grei måte? Det første eg ville prøvd er å dra motoren rundt ca 1 omdreining, sånn i tilfelle pumpa står midt på kammen, og derfor ikkje får pumpeslag. Sjekk so for forandring i kor mykje diesel som kjem når du so pumper. Ellers so må det vel ogso gå an å opna pumpa opp og gjera rein ventilane og sjå om det hjelper. Eg reknar med at membranen i pumpa er tett, ellers so hadde der vore diesel i motorolja. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Da er fødepumpen tatt ut. Slik så det ut oppi. Ser for meg at den hvite plastskiven ikke skal stå slik? Stusser også på hvordan "spjellet" står? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Den er kaputt ja. Ventilen og fjæra som ligger løs på nederste bildet skal være presset fast inn i hullet med de fem kantene. Du har ikke bildet av silen, men det spiller liten rolle for her er det i hvert fall en ventil som er kaputt. Snu toppen rundt, skru ut skrua i senter og silen vil ligge under kuppelen som da tas av. Da vil den andre ventilen bli synlig også. Kjøp ny pumpe, eller en elektrisk membranpumpe kan være vel så bra. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Mine tanker rundt dette bildet er: Eg antar at åpningen nermest midten her er pumpens innløp, og "brønnen" der det står ei plastskive på høykant, er utløp. Hvis det stemmer, so trur eg videre at den grå plata som heng beint ned, og er festet med ein skrue ute i siden, skal dekka innløpshullet, og danna sugeventil. Den plastskiva som står på høykant nedi brønnen skal ut derifrå, fjæra som ligg ved siden av skal nedpå den tappen som er midt i holet før plastskiva blir lagt flatt på trinna i dei fem støttene i den brønnen. Deretter skal den skiva som på bildet ligg ved sida av fjøra nedpå, vendt slik at den sida som er opp på bildet, skal ned mot den kvite plastskiva. Denne siste skal vera trang å få nedi holet, slik at det blir tett rundt den. Eg reknar med at det då er plass til litt bevegelse av den kvite plastskiva, slik at denne konstruksjonen danner ein trykkventil. Hvis so membranen er tett, so gir dette ei pumpe som virker. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Dinamo :... so trur eg videre at den grå plata som heng beint ned, og er festet med ein skrue ute i siden, skal dekka innløpshullet, og danna sugeventil Ja, det er godt mulig. Men utløpsventilen som ligger løst må presses på plass i de fem kantene. Det er ikke så lett å få til er jeg redd, men et oppgående verksted fikser det kanskje med riktig verktøy. Men ei elektrisk membranpumpe på biltema er fullt brukbar og koster sikkert en brøkdel av original. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 den utløpsventilen skal nok pressast fast, ja. Det kan virka å varma opp pumpehuset, og frysa den skiva som skal nedi - det gir eindel meir slakk. Ellers so tenker eg ogso at det bør gå an å leggja ein trekloss mot ventilringen, og pressa med ei skrustikke. Pass i so fall på - det er ventilhuset som skal ha varme og gjerne eit par hundre grader, ikkje fingrane. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Jeg hadde også problemer med fødepumpen på min Yanmar 4JHE, men den satt så krøkket til at jeg enkelt og greit byttet den med en billig elektrisk pumpe fra BT for mange år siden. Den fungerer utmerket og har flere fordeler. Når jeg skal starte vrir jeg om nøkkelen et hakk slik at jeg hører pumpen starte. Lar den gå et par sekunder før jeg starter slik at det er diesel helt frem. Da starter motoren på under et sekund. En annen fordel er etter lufting. Da slipper en å drive å håndpumpe eller kjøre motoren under luftingen, en starter bare den elektriske fødepumpen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.