Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.

bilo3

Recommended Posts

Kan nesten garantere deg med 100% sikkerhet at det er samme greia på din som "alle" andres grønne rustklumper..

Det er så tett pga rust at impelleren rett og slett ikke klarer å presse inn godt nok med vann.

Tipper du får deg et lite sjokk når du begynner å demontere ting, på min dro jeg ut en kopp med rust av hver sylinder og topp....

Når du har det fra hverandre er det bare å gå på med stor flattrekker og skraper ut alt du kommer over av rust, samt masse trykkluft.

Gjør du dette grundig, har du en brukendes motor i mange år!

Jeg lot rensevæska være i systemet i nesten 4 døgn, og jeg var jevnlig ombord og kjørte motoren varm med blandingen i systemet. Det kom en del grums og bunnfall, men ikke mye nok synes jeg. Nå har jeg bestemt meg for å ta ut motoren for å demontere å rengjøre skikkelig. Deler (pakningssett og stempelringer) er bestilt, og jeg begynte demonteringen i går. Motorlabbene lar jeg stå i fundamentet i båten, sånn at det bare er å tre motoren nedpå når den er ferdig. På den måten slipper jeg å justere noe på labbene. Skulle fortsette i dag, men det er høst med STOR H i dag, så jeg utsetter det til i morgen. Oppdatering kommer.

• 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Ting tar tid osv...men i dag fikk jeg ENDELIG løfta ut motoren :)

Fikk god hjelp av en kompis (glalaksen her på forumsiden) til å løfte den bak (ut av styrhuset) i går, og i dag slepte han meg til "Heenkaia" på Inndyr, slik at jeg fikk heist ut motoren med heisekranen på firma-lastebilen.

Motoren står nå varmt og godt inne i verkstedet på jobben og venter på å bli demontert.

Regner med å begynne enten i kveld eller i mårra, og da kommer det nok en del bilder av prosessen.

Skal legge ut bilder underveis.

Dette blir spennende :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...