Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Hvis han hadde god plass til å passere deg på valgfri side lå du vel midt i fjorden da Lars, så da var det vel egentlig naturlig å lure på hva dine intensjoner var videre :-)

 

Midt i fjorden? Nei da, jeg var på høyde med Evjesund langs land med stø og stabil kurs videre sørover i 7 knop. Hvor langt jeg var fra land, tør jeg ikke anslå, men det var god plass for ham mellom meg og land, og hele fjorden på utsiden. Tyskeren (for det var det det var), fortsatte videre langs land i 12 - 15 knop, gjennom Larkollsundet og videre på innsiden av Sletter før jeg mistet ham av syne. Men nok om det. Det var det med aldri å ha hørt signalene i fløyta for om en innhentende båt jeg ville poengtere, pluss at jeg alltid peller meg unna for store båter som går fortere enn meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den anbefaler å bruke hue.

 

Det er kanskje her bondevettet kommer inn i bildet og lager vansker?

 

44 er ein overordnet regel.

Den er formulert med utrykk som "skal mest mulig holde av veien for større fartøy, ruteg....osv"

Det betyr ikkje " vike litt", eller "når det passer seg".

Det er absolutt ingen mulig måte å holde meir av veien for de fartøy regelen gjelder, en mest mulig.

 

Helt enig. Holde mest mlig av veien betyr å ikke engang være i nærheten av å komme i en mulig vikepliktsituasjon. Utfordringen kommer i definisjonen av trangt farvann.

Link to post
Share on other sites

Lars: Du burde montere sladrespeil bakover

 

.Å følge med bakover, er ikke det dummeste nei. At båten bak meg skulle følge etter langs land og ikke gå ut i "leia", var imidlertid litt overraskende. Jeg var faktisk akkurat klar til å vike til en av sidene da han tutet. Så jeg følger med hva som skjer bak, både visuelt og vha. AIS (som akkurat da var til rep.)

 

I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette, kanskje speil kunne vært aktuelt også i dag?

 

speil.jpgspeil_tekst.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje her bondevettet kommer inn i bildet og lager vansker? Helt enig. Holde mest mlig av veien betyr å ikke engang være i nærheten av å komme i en mulig vikepliktsituasjon. Utfordringen kommer i definisjonen av trangt farvann.

 

Skjønner vel hva du mener og er enig med deg, men i trangt farvann så kan man jo ikke gjøre det fysisk umulige, og hva da? Er det her "utfordringen" kommer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, du har noen interessante tanker og ideer som nok ikke har så mye rot i virkeligheten. Jeg foreslår at du starter med å lese Sjøveisreglene og STCW95 som jeg har linket til. Gjør du det kan det være et lønnlig håp om å ha en saklig diskusjon. For meg virker enten som at du ikke ønsker en saklig diskusjon, eller at du ikke har den grunnleggende kunnskap som trengs for å forstå saken. Kunnskapen er lett tilgjengelig - linkene har du allerede :smiley:

 

jeg har hele tiden vært av den oppfatning at mine tanker og ideer stammer fra all tida jeg har tilbragt i båt, men vi kan heller ikke helt se bortifra muligheten for at det hele bare er ettervirkninger av et utsvevende liv på 60-tallet. Sannelig om jeg vet. Det er også fryktelig uklart for meg hvorfor vi skal forvente å finne svar på spørsmålet om fritidsbåter med radar er underlagt et absolutt påbud om å bruke denne hele tiden i en forordning rettet mot handlesflåten, men dét kan sikkert du forklare oss?

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel mer angsten for å sitte fast i bilbeltet enn at så mange faktisk har omkommet på grunn av det???

Hvor mange har overlevd utforkjøring i vann nettopp pga. av bilbeltet mon tro?

Har man ikke bilbelte på når man raser av veien er det en mager trøst når man sitter der svimeslått, at det hadde vert enklere å komme seg ut....

Nuvel..

 

Å beholde kurs & fart hvis det er rom for det er jo greit nok, men er man usikker på "motparten(e)",

da er det å holde av veien lurt å gjøre, uansett. Kanskje er du observert, kanskje ikke.

 

Kan vel tenkes at det er endel situasjoner hvor den ene båten avventer en unnamanøver som ikke kommer...

F.eks den situasjonen hvor en snekke utenfor Stord ble rent i senk av en ferge.

 

Litt leit er det også at sjøveisreglene til en viss grad reflekterer en svunnen tid.

Nostalgi er jo koselig det, men behøver sjøveisreglene være en museumsgjenstand?

 

Bruken av moderne hjelpemidler er såvidt nevnt og må gjerne fortolkes inn.

Utrangert utstyr er derimot beskrevet i detalj.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... dersom det er mulig.

 

 

Skjønner vel hva du mener og er enig med deg, men i trangt farvann så kan man jo ikke gjøre det fysisk umulige, og hva da?

 

Skulle det dukke opp en slik totalt umulig situasjon, feks ved mudring ol, så får vi håpe det er vaktbåter og forholde seg til, og at informasjon kan mottas på K16.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skjønner vel hva du mener og er enig med deg, men i trangt farvann så kan man jo ikke gjøre det fysisk umulige, og hva da? Er det her "utfordringen" kommer?

Om farvannet er så trangt at det kun er mulig for en båt der omgangen sier Sjøveisreglene noe om lydsignaler som skal gis. Da har man mulighet til å agere. I Sverige brukes også Allment anrop på K16. Har ikke hørt det i Norge

Link to post
Share on other sites

Om farvannet er så trangt at det kun er mulig for en båt der omgangen sier Sjøveisreglene noe om lydsignaler som skal gis. Da har man mulighet til å agere. I Sverige brukes også Allment anrop på K16. Har ikke hørt det i Norge

Er nok ikke så uvanlig i Norge heller, hører det fremdeles fra tid til annen både i Vatlestraumen ( sør for Bergen ) og Alverstraumen ( nord for Bergen ) at større fartøyer roper opp på K 16, selv i disse AIS tider..

Link to post
Share on other sites

Disse signalene kjenner jeg Bitteliten, men har ikke hørt de i bruk. Men jeg fikk en gang 5 korte signaler fra et containerskip aktenfor meg da jeg var på vei sydover fra Moss og hadde passert Revlingen. Her var det god plass til at han kunne passert på valgfri side. Men nei da, her var det klar tale: "Her kommer jeg, tjukk og brei. Så din lille fjert av en fritidsbåt, - se til å pelle deg unna!" Så jeg svarte med et kort støt i fløyta og dreide godt av mot styrbord. Jeg krangler ikke med de som er større enn meg.

 

Lars H. :newyearsign:

Hvor langt bak deg var han? under 2 Km? Et konteinerskip i marsfart trenger en slik distanse for å endre kurs. Så du reddet båten og deg selv, ved å svinge unna.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel mer angsten for å sitte fast i bilbeltet enn at så mange faktisk har omkommet på grunn av det???

Hvor mange har overlevd utforkjøring i vann nettopp pga. av bilbeltet mon tro?

Har man ikke bilbelte på når man raser av veien er det en mager trøst når man sitter der svimeslått, at det hadde vert enklere å komme seg ut....

Nuvel..

 

Å beholde kurs & fart hvis det er rom for det er jo greit nok, men er man usikker på "motparten(e)",

da er det å holde av veien lurt å gjøre, uansett. Kanskje er du observert, kanskje ikke.

 

Kan vel tenkes at det er endel situasjoner hvor den ene båten avventer en unnamanøver som ikke kommer...

F.eks den situasjonen hvor en snekke utenfor Stord ble rent i senk av en ferge.

 

Litt leit er det også at sjøveisreglene til en viss grad reflekterer en svunnen tid.

Nostalgi er jo koselig det, men behøver sjøveisreglene være en museumsgjenstand?

 

Bruken av moderne hjelpemidler er såvidt nevnt og må gjerne fortolkes inn.

Utrangert utstyr er derimot beskrevet i detalj.

Det ser ut at du sammen med mange andre tror at en stor har samme manøvreringsmulighetene som du har. Selv med all verdens ny teknologi så trenge en stor båt stor plass. Og jo større og tynge den er desto lengre strekning må den ha for å endre kurs. Det er ikke det at de gjør det med vilje, men det at de ikke har distanse nok til å styre unna. For styrmenn og skippere er tankeløse og uberegnelige fritidsbåtfører deres verste mareritt. Vi som sitter i en liten fritidsbåt (under 50 fot), få inn i hode at vi må vike for dem. Vi kan komme oss vekk, men ofte kan de ikke svinge unna oss, fordi vi er for nært dem.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Hvor langt bak deg var han? under 2 Km? Et konteinerskip i marsfart trenger en slik distanse for å endre kurs. Så du reddet båten og deg selv, ved å svinge unna.

 

Nei, det husker jeg da virkelig ikke, men han var svært så langt bak meg, og egentlig kunne han bare fortsatt og passert mellom meg og land uten å endre kurs i det hele tatt. Lag ikke en stor sak av dette, det var ingen krisesituasjon eller noe i nærheten av det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Quantum, finner du noe skille i Sjøveisreglene mellom fritidsbåt og nyttetrafikk når det gjelder utkikk og radarbruk?

Spørsmålet gjalt STCW, hvorfor skulle vi se etter regler for fritidsbåter i en forordning som gjelder handelsfartøy? Vi venter i spenning, men holder ikke pusten ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Quantum - er du sikker på at du ikke har holdt pusten litt for lenge? :wink: Jeg begynner å bli i tvil om hva du egentlig ønsker i denne debatten - utover å kverrulere da :rolleyes:

Her er min henvisning til STCW - og der får du svar.

Jeg henviser til Sjøveisreglene, og i min verden er det de som gjelder. "Ved behov" vil si at skipper/navigatørs skjønn skal brukes, og i profesjonell sjøfart kommer STCW 95 inn i bildet her. Det står ikke definert i Sjøveisreglene hva eller hvordan "ved behov" skal defineres. Her kommer regel 2 inn som henviser til godt sjømannskap. Også står det ganske mye i Sjøveisreglene om sikker fart. Se del B. Regel 5 omhandler utkikk. Regel 6 omhandler sikker fart, 6b omhandler radar og sikker fart.

Radarplotting på en moderne radar er ganske enkelt. Enten ved å sette på trails, bruke arpa/marpa eller kanskje også har man ais. Jeg tror ikke noen foretar manuell radarplotting på mm ruteark lenger :smiley:

Når det gjelder din forståelse av hva de enkelte reglene betyr for deg så vil jeg anbefale å kontakte Sjøfartsdirektoratet. De er ofte behjelpelige :smiley: håper de kan hjelpe, for jeg skjønner ikke hva vi er uenige om :smiley:
Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. I Sverige brukes også Allment anrop på K16. Har ikke hørt det i Norge

 

Eks:

Allment anrop: Buhus på vei inn til Strømstad.

Dette må vel du huske som bor nesten midt i Svelvikstrømmen; "alle båter alle båter - "xxxxx " passerer Kroksberget og entrer Svelvikstrømmen om ti minutter, lytter 12 og 16"

 

Men dette døde sakte ut da trafikksentralene dukket opp i Oslofjorden på slutten av nittitallet

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Quantum - er du sikker på at du ikke har holdt pusten litt for lenge? :wink: Jeg begynner å bli i tvil om hva du egentlig ønsker i denne debatten - utover å kverrulere da :rolleyes:

Her er min henvisning til STCW - og der får du svar.

Sånn på det personlige planet så vi jeg vite mest mulig om hva jeg kan få ut av en radar, hvordan og når den bør brukes og hvilke plikter det medfører. Ellers var vel det opprinnelige spørsmålet om fritidsbåter har en absolutt plikt til å bruke radar dersom de har det montert, tror jeg.

 

F.eks. har jeg et veldig uklart bilde av hvor godt egnet radaren er til å «se» mindre «fartøy» som f.eks. kajak, gummibåter osv.

Link to post
Share on other sites

F.eks. har jeg et veldig uklart bilde av hvor godt egnet radaren er til å «se» mindre «fartøy» som f.eks. kajak, gummibåter osv.

Det komer helt an på hvordan radar du har, hvordan vær det er og ikke minst på brukeren


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...