Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Hakkannen skrev for 13 timer siden:

 

Og akkurat det løfter hele opplegget mange hakk! Slike båter skal ha V8 (til nøds V12). Rå motorlyd i tillegg til fin linjeføring og speilblank finsh gjør slike runabouts som din til skikkelige headturnere:yesnod::thumbsup: 

Hadde jeg fått henda på en V12 à la Royce Rolls Merlin så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort :giggle: men det hadde vært et spetakkel og spektakulært.

Redigert av Dahlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
simon_a skrev On 12/25/2017 at 12.55:

Dette blir flott. Denne cromlisten du har, hva er den laget av og hvor har du fått den fra, jeg mangler en slik på Zipen min.

Takker.

Den er i Syrefast 316 Stål :thumbsup: Den har jeg kjøpt fra Osculati, en fordel fra jobben.
Jeg vet at du kan få tak i dem via Båtbua (I fredrikstad), flere utsalgsteder vet jeg ikke om, dessverre.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Pyntebeslagene prøvemonteres:wink: Bling Bling folkens!:blush:

Litt justering må til på baugen da dobbeltkrumningen gjør det vanskelig.
Det er ellers lite igjen å gjøre på elektronikken, noe krympestrømmer unna et fungerende system.

Med litt spisse albuer fremover så blir det 17 Mai ned glomma, og da må korpset spille høyere for å høres.:newyearcheers:

IMG_20180220_171800.jpg

IMG_20180220_174454.jpg

IMG_20180220_174522.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nærmer seg varmere vær og det er endelig mulig å stå i verkstedet uten fem lag superundertøy, derfor har jeg fått mulighet til å  jobbe mer.

Amalie36 Har hjulpet med masse med putene og vi har sydd hjemme en ryggmodul med eget custom mønster. Har gått for en dristig rødfarge som skal stå til stil med racing følelsen.

Motorluken er også på plass med henglser og snart pyntebeslag, kun litt polering og gassdempere så er den klar.
 

IMG_20180326_221808.jpg

IMG_20180404_195924.jpg

IMG_20180406_183229_1.jpg

IMG_20180406_183241.jpg

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev 50 minutter siden:

den blir lekker.hva forventer du av fart?

Ettersom Miss Amalie fikk ca 38-40knop, med 50 mindre hester og større, tyngre skrog så tror nok jeg klarer 45+ og kanskje 50.
Jeg har også en fire blads 16x20 mot Miss Amalies Treblads 14x16

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt tilbake i prosessen:
 jeg syr om puten til cockpiten da jeg syns "pølsa" over dekket ble litt i overkant.
Tenningen på motoren har tatt kvelden så jeg er i kontakt med en som fikser meg opp med elektrisk tenning.
Har måtte lediggjøre verkstedet jeg står på så da har jeg sett meg nødt til å kaste planken på vannet.

Hvis du ser at bunnstofflinjen ikke treffer helt så er tanken bakerst tom og jeg har ikke fått i all vekten bak som skal dit. Så tror den treffer enda bedre snart.

 

IMG_20180522_162958.jpg

IMG_20180522_163132.jpg

IMG_20180522_184958.jpg

IMG_20180522_185232.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Beklager lang ventetid, har hatt masser av ting på hjemmebane å gjøre, og motoren har ikke vært vennlig med meg. Har byttet mesteparten av tenningsanlegget. Om noen kan hjelpe meg med denne gåten så blir jeg glad! Motoren "starter" og tenner, men så fort startmotoren slutter så vil ikke tennpluggene fortsette jobben. Den stopper tvert selv om det fores bensin inn i forgasseren, mistenker jordingsfeil

IMG_20180731_145915.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det høres ut som om tenningen ikke er på fra tenningslåsen. Når du drar på starteren får tenningen strøm fra den kretsen, når du slipper nøkkelen så skal strømmen komme fra tenning på tenningslåsen. Uten det så stopper den. 

 

Jeg koblet feil ved oppstart på min og hadde samme symptomer. 

 

Koblet forøvrig motstand over coil mot det jeg trodde var w på dynamo ved en feiltakelse. Det var ladelampen som skulle inn der, noe som førte til at coilkretsen fikk strøm uansett. Vred om nøkkelen og motor startet. Vred nøkkel tilbake, motor gikk. Fikk litt panikk og vred av hovedbryter strøm, motor gikk. Koblet bort batteriklemmene på batteriene, motor gikk. Nappet av coil til fordelerlokk, da stoppet den endelig. 

 

Så strøm på coilen må du ha når tenningen er på, men ikke når tenningen er av.....?

Link to post
Share on other sites

Det var ingen pluss fra starteren koblet inn på coil systemet.

Det er noe gremlins i ledningsnettet, så jeg koblet alt fra og tok kun det viktige, har fått start på motoren, men det går ikke bra.

Sliter litt med å få den til å tenne riktig, tror jeg skal bytte tennledningene (virker desperat, men det er det siste som ikke er byttet ut i tenningen.)
Tok en liten test med tenningslampen, klarte ikke å lese av hvor tenningen var i forhold til merket på akselen. Den hoppet frem og tilbake og virket ikke som den tente hver gang den skulle, lampen blinket ikke jevnt.

Sjøvannspumpen må byttes ut, hus og aksel. Noen tips?

EDIT:
Fikk noen tilbakesmell i forgasseren mens jeg prøvde meg frem på timingen, noen folk sa at tenningsrekkefølgen MÅ være feil, men jeg sjekket 5 ganger og fikk andre til å sjekke. Den er riktig og jeg vet at den roterer med klokken i fordelerlokket, for det sjekket jeg da jeg gjorde om til elektrisk tenningsmodul.

Redigert av Dahlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt i min tråd at kam har et gitt antall tenner mot akslingen på fordelerens tenner som ikke helt går opp. Mener det var @DieselDahl som poengterte dette. For å sikre rett tenning bør da rotoren peke mot sylinder 1 når sylinder 1 er på øvre dødpunkt. Ligger noen filmer på youtube som forklarer dette også. 

Hulda hadde fremgangsmåten. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...