Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei Hei!
Laster sjeldnere opp for tiden, men det er mest fordi det er veldig lite visuell fremgang til tross for at  arbeid utføres.
bilde

Slipejobben og liming må gjennomføres i flere omganger og er snart ferdig med hoveddelen av epoxydekkingen.
Jeg skal forsøke å snu båten innen en ukes tid slik at jeg får begynt med å legge dekket med mahogni og startet med samme sliping og liming der. :worry:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du fikk ordnet med eksosen  :thumbsup:  Synes båten din ser bedre og bedre ut! Vet ikke hva du har gjort med motoren for å forbedrede den med frostvæske etc, men skroget tror jeg ikke skal ta noe skade av kulda så lenge ikke fuktigheten når frosten smelter siger inn i treverket? :crazy:  ingen ekspert på dette

Link to post
Share on other sites

bilde

Og vipps så var båten riktig vei opp!

bilde

 

bilde

Men der står den altså! Med cockpiten litt lenger frem enn jeg husker at den ble plassert. Det blir nok litt pussing av limet som har rendt over alle kanter og bauger opp på dekket, men etter det blir det fresing av ripa for å legge inn en mahognilist

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

bilde

En aldri så liten oppdatering. Jeg har kjøpt inn litt mer solid mahogni jeg har klyvd opp til lister, neste del av prosessen vil være å frese et spor langs kanten og felle den nedi.

Jeg er opptatt av hvor listen treffer på nedsiden av kanten, derfor er klossen jeg bruker slik den er. Det vil bli en rett kant langs ripa, men denne skal det monteres en metall list på som skal skjule overgangen.

bilde

Ved å bruke en klyvd sløyfe så får jeg den fleksibel nok til å følge streken uten å brekke, og støtig nok til å legge overfresen inntil.

bilde

Noen uperfeksjoner dukket opp hvor mahognien fliser seg litt opp, men som sagt skal dette dekkes til med en metall list.

Når omsider dette er på plass så kan jeg tenke på å legge mahognifiner på dekket, men listene har en mer komplisert avslutning på akterspeilet som jeg ikke har kommer frem til enda

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

bilde

Det har vært sprengkaldt i området for tiden, men temperaturen har endelig gått riktig vei. Dessverre har jeg fått mye mer å gjøre andre plasser og prosjektet blir dermed litt nedprioritert. :thumbsdown:

 

Har uansett klart å presse inn noen timer på å lage mahogny lister til kanten. De går ikke hele veien bakover enda, men det er det god grunn til. De skal nemlig være enda tykkere bakerst.

bilde

Minst mulig klin på sidene nå skaper mindrearbeid senere :smiley:

 

Det vil såklart bli en synlig kant og skruehull etter denne operasjonen, men alt dette skal komme bak en kromlist mot slutten :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

 

Jobber med ripa rundt og den viser seg en utfordring uten å skade epoxyen som allerede er påført sidene. Sidene er jo ikke glatte og fullførte(skal gjøres, alt i sin tid), men om jeg går igjennom og treffer beisen så vil det skape et varig merke.

 

bilde

Jeg kommer ikke komfertabelt inn med en overfres og vanlige høvler er for tunge for å holde horisontalt stabilt nok til å ikke skrape nedi siden, men med en liten balsahøvel og mye duct-tape får jeg noe gjort, selv om det tar en halv evighet. Om ikke altfor lenge blir det tid for å starte på dekket, men jeg må gjøre noen estetiske evalueringer om hvordan dette skal bli. Har vurdert noe slikt:

bilde

 

 

Sidenote:

Veldig mange jeg møter og kjenner som har hørt om prosjektet har mange spørsmål om hvordan man bygger noe slikt på egenhånd og jeg er mer enn villig til å forklare så entusiastisk jeg klarer, men jeg har puslet litt med en byggemanual for de som vil gjøre det selv hjemme. Selv er jeg relativt uerfaren når det gjelder dette, men jeg har noen styrker når det gjelder kompositt-kunnskap. Dette ville jo være for hvermansen og ikke de mer erfarne ildsjelene som surfer i dette forumsvannet.

bilde

bilde

Dette var bare noe jeg fordrev tiden med igjennom vinteren da det var for kaldt for å jobbe videre og jeg fikk ikke dosa mi :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Blir flott dette  :thumbsup:

 

Hvis du ser i byggetråden min (link i signatur) fra ca innlegg #136 ser du hvordan jeg gjorde det når jeg limte og formet dekksfineren. Kan jo være du kan bruke noe av min framgangsmåte hvis du ikke har bestemt deg allerede.

Jeg må si jeg likte fremgangsmåten din, men jeg er forbi the point of no return når det gjelder dollbordet. Og det blir en del tynnere (Har klyvd opp all fineren :crazy: tabbe)

 

Men jeg skal oppveie det med en midtstripe som blir dobbelt så bred så det blir ordentlig "racing stripe".

 

Står respekt av den vakuuminstallasjonen din også  :clap:  husker jeg så den en gang tidligere også. En god kniv bruker jeg også for å få gode sømmer

 

Prøvde først å linje opp for lik tykkelse på midtstripe og dollbord, men ble overstyrt

bilde

 

 

bilde

Så nå blir det en tykkelse på rundt 10 cm

bilde

Et tynt dollbord med mørkere farge blir nydelig  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått en girkasse i hus! En Hurth ZF63 med utveksling 1,56. Nå trenger jeg bare å jakte ned en bellhouse overgang fra denne til motoren, noen som har noen råd om hvor å lete? motoren er en Volvo Penta AQ271. Trenger en oljekjøler også, men der har jeg en avtale i boks.

bilde

 

Ikke så mye arbeid som gjenstår før dollbordet er limt og jeg kan begynne på stavene. Må bare pusse litt på underlaget hvor det er noen ujevnheter. Jeg har valgt å ikke ha en som går over akterspeilet, men heller la dollbordene bli bredere, syns det gir en litt mer "Speed-look".

bilde

 

Ble veldig fornøyd med hvordan alt kom isammen på dekksfronten. Lagde noen avrundinger som gjør overgangen mellom dollbordet og midtstripen litt fresh! :wink:

bilde

 

Dette er veldig morsomt arbeid, da det er pynting som blir det mest synlige. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje atter en "beyond point of no return" kommentar, men jeg kommer med et lite innlegg til vedrørende dekket.

På tegningen din over av dekkslayout i innlegg #361, så er midtfisken smalere foran og breiere bak. Samtidig har du lagt dekksplankene parallelt med midtlinjen. Når du gjør det på den måten, vil et optisk synsbedrag gjøre at det ser ut som dekksplankene dine peker utover fra midtlinjen i baugen, altså at dekksplankene "skrever" når du ser fremover dekket. Bare se på tegningen din, så kan du ane vikkningen. Når du først har laget en konisk midtfisk, ville jeg har lagt dekksplankene inntil midtfisken, slik at de peker svakt innover når du ser dekket bakfra. Dette ser mye bedre ut i mine øyne, og er slik de "gamle mesterne" gjerne gjorde det.

Samme på akterdekket, jeg laget midtfisken smalere i bakkant, og lot dekksplankene følge denne slik at det smalner bakover.

 

bilde

 

bilde

 

Ikke så mye som skal til.

Bare et tips, men det ser kanskje ryddigere ut å bare få smale spiler ytterst, ikke både på inner og ytterkant av dekksplankene.

 

Akkurat det du driver med nå var vel det jeg synes var morsomst på hele byggeprosessen min  :cool:

Link to post
Share on other sites

Godt sagt Honduras, jeg har ikke tenkt over det sånn :thumbsup:

 

Nå har jeg så godt som kastet vekk den tegningen, jeg syns ikke den roseformen som kom rundt cockpiten gjenspeilet den "feelen" jeg sikter mot. Det blir som jeg har lagt det ut i innlegg #368, med helt rette plank og en bueovergang fremst (+ en liten kant rundt cockpit). :smiley:  Jeg syns du har fått til en flott spiss på dollbordene dine, jeg håper jeg får til noe i dine baner der.

 

Takk Nautilus222  :smiley: hjelper på motivasjonen!

Link to post
Share on other sites

Æ'kke no' rart fatter'n er stolt av at sønnen følger opp, Honduras? :-)

 

Takk for at du gir han gode tips også. Jeg tror dette kan li en fantastisk morsom båt å cruise rundt i for guttungen.

Nå er det jo så mange hjemmebygg i distriktet at vi kanskje skulle tatt et treff på sensommeren?

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at det sprenger i bringa, Amalie  :thumbsup:  Har selv en som legger planer for å bygge seg en slik båt, og da skal det vel vanke litt faderlige råd den veien også. Har fått tegninger på Yon'e 22 https://www.youtube.com/watch?v=aXpm7hErKLc  Er en lekker båt, men da holder ikke min garasje lenger. Kanskje vi får leie oss inn i verkstedet hos dere etterhvert..  :cool:

 

Et treff på sensommeren hadde vært veldig morsomt å være med på. Siden min bare er 10' er jeg avhengig av noenlunde rolig sjø og beskyttet farvann. Har den på henger, så å få den ut i Hankøsundet e.l. bør jo gå greit.

Er i ferd med å få laget puter nå, så i løpet av våren får vi kanskje tatt jomfruturen. Ikke umulig vi har den på hytta ved Strømsund i sommer, så da kan det jo være vi treffes på Hankø. Pleier å høre og se dere når dere passerer mellom Øyenkilen og Strømsund, samt forbi flatskjæra..   :cool:

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt den Yon'e 22! :thumbsup: 

Når det gjelder verkstedet så må nesten Amalie fylle ut litt mer info, men jeg vet vi har snakket litt om hvorvidt behovet er der for et stort verksted når jeg blir ferdig med min. :worry:

 

Håper å se flere bilder av squirten, er spent på hvordan du gjennomfører resten (håper på tips og inspirasjon) :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...