Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Dahlen skrev On 3.8.2018 at 20.50:

Det var ingen pluss fra starteren koblet inn på coil systemet.

Det er noe gremlins i ledningsnettet, så jeg koblet alt fra og tok kun det viktige, har fått start på motoren, men det går ikke bra.

Sliter litt med å få den til å tenne riktig, tror jeg skal bytte tennledningene (virker desperat, men det er det siste som ikke er byttet ut i tenningen.)
Tok en liten test med tenningslampen, klarte ikke å lese av hvor tenningen var i forhold til merket på akselen. Den hoppet frem og tilbake og virket ikke som den tente hver gang den skulle, lampen blinket ikke jevnt.

Sjøvannspumpen må byttes ut, hus og aksel. Noen tips?

EDIT:
Fikk noen tilbakesmell i forgasseren mens jeg prøvde meg frem på timingen, noen folk sa at tenningsrekkefølgen MÅ være feil, men jeg sjekket 5 ganger og fikk andre til å sjekke. Den er riktig og jeg vet at den roterer med klokken i fordelerlokket, for det sjekket jeg da jeg gjorde om til elektrisk tenningsmodul.

 

Du er sikker på at du ikke har en counter-rotating motor ? Vet ikke om VP har levert dette, men hadde en Crusader 454 som var det. Da ble det krøll med vanlig chevy-rekkefølge. Og i den mener jeg på at fordeler roterte samme vei som vanlig. Fant bilde på iboat-forum. Se vedlegg. 

 

I forhold til det du skriver om at tenningslampen registrerer ujevnt, tyder jo mer i retning av tenningsproblemer enn en bøyd ventil.

Nye deler kan også være ødelagte, så har du sjekket om den elektroniske tenningen kan ha defekt pickup ?

 

Lykke til !!! Sånne bugs er siste sort ...

46EAEC3F-3CB5-441F-BF66-97591E6CB5D6.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dahlen skrev On 20.8.2018 at 20.45:

Jeg sjekket at den roterte med klokken ja, skal kjøre en kompresjonstester på sylinderene. :smiley: syns også at det virker rart med tenningslyset, men vet ikke hvordan en defekt pickup skulle la den dure og gå, men så ujevnt. 

 

Motoren eller fordeleren? Som du ser på bildet leverte de noen motorer, hvor veiva roterer motsatt vei, mens fordeleren roterer «vanlig». Tenningsrekkefølgen er i så tilfelle en annen en vanlig. Vet ikke om du ville fått den til å svive i det hele tatt hvis dette var tilfelle, men verdt å dobbeltsjekke.

 

Elektronisk pickup avhenger vel av noen magneter i rotoren for å få signal. Prøvd med en annen rotor ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Jp62 skrev On 6.11.2018 at 16.50:

Hvordan går det med dette prosjektet.Fikk du noe liv i motoren ?


Dessverre ble det aldri full uttelling på motoren. Vi fikk start og kunne holde den gående på høyt turtall, men det er noe tull med timing. Jeg tok en kompresjonstest av alle sylinderene og de er helt ok.

Link to post
Share on other sites

Minner meg om en camping transit fra -66 eg fant i en fjellhall utenfor bergen. V4 sussex motor, kuket i ukesvis med tenningen, til slutt var det kondensator som var synderen selv om den var 'ny'. Gikk greit på turtall, men tomgang var tullete her og der. Bilen ble solgt til en fordforhandler i førde for noen år siden. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

pero skrev On 28.11.2018 at 20.04:

Kan det være slakk registerkjede så det har hoppet over en tann? Da blir timingen sannsynligvis ikke god.


Hvis registerkjedet hadde hoppet en tann, ville ikke kompresjonen bli utsatt? Jeg trykktestet alle kamrene til 140-150 psi.
 

S/Y Vega skrev for 21 timer siden:

Minner meg om en camping transit fra -66 eg fant i en fjellhall utenfor bergen. V4 sussex motor, kuket i ukesvis med tenningen, til slutt var det kondensator som var synderen selv om den var 'ny'. Gikk greit på turtall, men tomgang var tullete her og der. Bilen ble solgt til en fordforhandler i førde for noen år siden. 


Det er min fjerde coil, og den er uten kondensator. 

Har denne coilen nå:
https://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=40011

 

Link to post
Share on other sites

Dahlen skrev 18 minutter siden:


Hvis registerkjedet hadde hoppet en tann, ville ikke kompresjonen bli utsatt? Jeg trykktestet alle kamrene til 140-150 psi.

 

Nei, ikke nok til at du vil merke det på kompresjonen. Jeg har også vært borti kjeder som er så slakke og slitt at motoren ikke går som den skal. Værre dess fler sylindre. Hvis du plukker ut pluggene. Sett en nøkkel på veiva og vrikk frem og tilbake. Sjekk at fordelerrotor følger. Slakk der indikerer slakk/slitasje i register. Sarpsborg Motorverksted er vel spesialister innen det området.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg legger motorproblemene litt til side og satser på mer profesjonell hjelp til sommeren. Kjenner til en flink motormekaniker som jeg stoler på.:smiley:

 

 

Nå har jeg imidlertid fått tak i vindskjermsbraketter på ebay som er på vei fra koloniene i vest :thumbsup: gleder meg til å polere og designe ruteutformingen. Regner med å lage til maler og få en glassmester til å lage til to stk herdetglass med polerte kanter. 

s-l1600 (1).jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Endelig kan jeg melde at båten har blitt kjørt!

Jeg fikk en motorkyndig proff til å sjekke litt på motoren.:wink: Virker som at forgasseren er litt gammel og trenger overhaling, så det er greit å bytte den ut. :thumbsdown:Og fordeleren er slarkete i mekanismen så det vil aldri gå å få timingen på den.:headbang:

Så jeg kjøpte en ny proform fordeler med innebygget coil og en edelbrock forgasser 750cfm. Og med et så startet motoren og gikk.:clap:

:tongue:Litt justering må til enda, for den går fint uten belastning, men den har en tendens til å hoste når jeg prøver å gi på i fart.:confused:

 

Videre arbeid skal skje med vindskjermen og smått, god sommer :drink:

 

IMG_20190716_191724.jpg

IMG_20190717_191730.jpg

Link to post
Share on other sites

God sommer folkens! Da fant jeg ut av det med hjelp av en ekspert. Han hørte på motoren i to minutter og sa at tennpluggene var feil :rolleyes: aldri hør på butikkfolk. De nye champion pluggene er mye bedre! :thumbsup:

 

Dro litt på og kom til ca 55 km/t, tror ikke det er toppfart, men jeg tar det rolig sånn i starten. :sweat:

 

 

Link til video av test kjøring

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Vet ikke om dette er en av båtene i denne tråden, men her er i alle fall en artikkel i Fredrikstad Blad

https://www.f-b.no/jan-petter-57-realiserte-drommeprosjektet-denne-baten-finnes-det-kun-fire-av-i-hele-verden/s/5-59-1906398 

 

526120002_MahognybtOksviken.jpg.40a8544bde61bc1ddfaeecafa77cd1ee.jpg

 

Se nøye på båten på bildet. Den har du garantert ikke sett maken til i Norge tidligere. I tre og et halvt år har Jan Petter Skåre jobbet både sent og tidlig med sitt spesielle prosjekt. Nå er den endelig sjøklar.

For i mange år har Skåre, som er bosatt på Oksviken utenfor Gressvik, hatt lyst til å bygge sin helt egen versjon av den sjeldne båten Zephyr 16. For noen år siden bestemte han seg for å gjøre noe med drømmen.

– Jeg kom til et tidspunkt der jeg fant ut at nå har jeg både tid og lyst, så da satte jeg i gang. Jeg visste at det ville ta tid, og hele poenget har vært å kunne bygge den helt selv, sier han.

Båttypen er egentlig amerikansk, og tegningene kjøpte han på en australsk nettside. Disse ble hengt opp på veggen i garasjen i Oksviken, og da var det egentlig bare å begynne.

– Det er bare å ta steg for steg, og ha litt tålmodighet. Også må man selvsagt like det man holder på med, for det har jo tatt noen timer, sier han.

Startet på første forsøk

Nå er den endelig så godt som ferdig, og mandag denne uken startet motoren på første forsøk.

– Jeg må innrømme at det var en lettelse at den startet. Jeg var litt spent på forhånd. Det har tross alt vært litt jobb, sier han og ler.

Båten er nemlig bygd fra bunnen av hjemme i garasjen på Oksviken, og Skåre har gjort alt selv, bortsett fra en liten sveisejobb.

– Det er en litt rar følelse å være ferdig. Det er litt antiklimaks, for å være ærlig. Men det skal jo bli morsomt å prøve den på vannet, sier han og ler.

Endelig klar for sjøen

Båten er egentlig amerikansk, og ble første gang designet i 1935. Ifølge Skåre finnes det kun fire av den samme modellen i hele verden, og akkurat nå gjenstår det kun små detaljer før den blir å se på vannet her i distriktet.

Skåre er klar over at han kommer til å få noen blikk når den legges ut denne uken.

– Du kan trygt si at det er en båt som skiller seg litt ut, sier han.

– Du skal beholde båten selv?

– Ja, det er planen. Jeg tror dessuten at det er en så spesiell båt at den ikke er veldig omsettelig. Men hvis noen er veldig ivrige etter å kjøpe den, så skal jeg jo vurdere det, sier han.

Båten har fått navnet Saga etter Skåres favorittband med samme navn, mens det meste av materialene er kjøpt her hjemme. Båten, som veier 750 kilo, er kledd i mahogni, og innvendig står en Ford Windsor 351 motor med 250 hestekrefter.

– Det er en båt som ble produsert for fart, og den ble brukt i en del konkurranser for mange år siden. Med motoren som står i nå, så vil jeg tro at toppfarten er rundt 50 knop, sier han.

Tok i bruk krabbekokeren

Og under byggeprosessen var han nødt til å ta i bruk noen kreative metoder. Blant måtte han bruke en krabbekoker.

– Jeg måtte bruke noe som kunne sørge for at materialene kunne bøyes slik vinkelen ble riktig. Krabbekokeren fungerte overraskende bra, sier han og ler.

Skåre legger ikke skjul på at det har brukt utallige timer til å få båten mest mulig perfekt. Men hvor mye penger han har brukt forblir en hemmelighet.

– Det har gått mange, mange timer i løpet av de tre og et halvt årene jeg har holdt på, men noe sånt kan ikke måles i penger. Det har selvfølgelig kostet litt penger, men det er det verdt, sier han hemmelighetsfullt.

Fornøyd kone

Kona Sunniva er også godt fornøyd med at ektemannen nå har fullført drømmen. Samtidig har hun oppdaget en del kvaliteter hos mannen som hun ikke visste om fra før av.

– Jeg visste at han var handy, men jeg fikk meg en overraskelse da det viste seg at han også var en «racer» på symaskin. Det viste han tydelig da trekkene på setene i båten skulle sys. Det er jo veldig greit å vite til senere, ler hun.

– Er du glad han nå er ferdig med båten?

– Det er egentlig mest gøy å se hvor fin den har blitt. Jeg må jo innrømme at jeg er litt stolt av det han har fått til, sier hun.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er en flott båt han har bygget. Dessverre ikke en av de beskrevet i denne tråden. Jeg ville gjerne sett hvordan byggeprosessen hans foregikk.
Jeg hørte rykter om at det var en lignende båtbygger i Fredrikstad distriktet mens jeg holdt på, men jeg møtte aldri han.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...