Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei Dahlen, hvordna går det med deg og båten ?

Hei Nautilus222!

Har vært en hektisk periode, så det har ikke blitt så mye arbeid med plankehaugen.

Har nå fått startet lett igjen med litt pussing av natingen(Ettersom det er svart fargestoff i den samme epoxyen  jeg bruker vanligvis.

Jeg må nok pusse ned hele dekket igjen og beise om igjen for å ikke få skiller der jeg har gått igjennom. :headbang:

bilde

 

Til å bli gærn av, men det føles ut som en sluttspurt på skrogjobben, så er litt å se frem til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har nok ikke blitt noe særlig jobbing i sommer, når man innser at man ikke rekker sjøsetting før snøen faller, så faller motivasjonen noe :nonod:

 

Dessuten avsluttet jeg på et tilbakeskritt, ved pussing av natingen så kom noe av dollbordet med og mistet litt av beisen sin, jeg klarer ikke å jevne ut dette uten å skape et skille. Dermed måtte jeg til å pusse ned enda mer.

bilde

 

Det er viktig at fargespillet blir så bra som mulig ettersom dette skal vare :yesnod:  Jeg fukter lett slik at busta reiser seg igjen før jeg pusser klart til beisen

 

bilde

 

Ser veldig rart ut med mørkere midtplanke, men det er bare midlertidig :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er bare skikkelig lekkert håndverk! Synes mørkere midtplanke var stilig!

Takk! :smiley:

 

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, midtplanken skal forbli mørk, men dollbordet skal beises på nytt. Jeg syntes båten så litt rar ut, uten mørk beis på dollbordet, men bare på midtplanken :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk! :smiley:

 

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, midtplanken skal forbli mørk, men dollbordet skal beises på nytt. Jeg syntes båten så litt rar ut, uten mørk beis på dollbordet, men bare på midtplanken :wink:

 

Blir helt knall og god balanse i symetrien når dollborda også blir mørk! Gleder meg til du glir forbi Solbris inn til Fredrikstad med en lbrummende V8......

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med både i din og Amalie36 sin tråd, og synes i utgangspunktet at det er litt sært å lage retroracere. Men den båten din ser jo rett og slett ut til å bli pen! Linjene i den ser harmoniske ut, og farvespillet du legger opp til understreker linjene og fremhever dem. Så jeg skal fortsette å følge med og ser frem til å lære mye om en del av båtlivet som jeg til nå har visst lite om.

Stå på!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med både i din og Amalie36 sin tråd, og synes i utgangspunktet at det er litt sært å lage retroracere. Men den båten din ser jo rett og slett ut til å bli pen! Linjene i den ser harmoniske ut, og farvespillet du legger opp til understreker linjene og fremhever dem. Så jeg skal fortsette å følge med og ser frem til å lære mye om en del av båtlivet som jeg til nå har visst lite om.

Stå på!

Sært er det nok  :giggle: er nok ikke alle som gjør det, men føler det er verdt det.

Flott at du kommenterer linjene, jeg er glad de har endt som de har gjort. Det har vært mange andre løsninger i tankeboksen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Med enda et år på kalenderen så har jeg hatt litt tid til å pusle med skroget, rorgjennomføring og akselbrakkett er hardt og godt festet med Sikaflex :smiley: 
Det har gått med mye  tid det siste året til å avslutte skolegang og begynne i ny jobb  :wink: Litt relevant til denne byggingen er den også :yesnod: 

Nå skal jeg gå i gang med å borre gjennomgangen til akselen, og da skal det blir gøy og moro med å plassere motoren :thumbsup:

bilde

Godt Nyttår i mellomtiden :fireworks3:  :fireworks2:  :fireworks1:  :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er motoren snart på plass. Vi har jobbet mye med å borre akselhullet og lime inn en hylse. Nå går ting veldig på toleranser og vinkling.
 

 

bilde

 

Det viser seg at motoren kommer mellom hovedbjelkene, så jeg må til å bygge en bedre motorbedding, og det skal vi gjøre ut av eik.

Jeg mangler labbene til giret, men det kommer snart.

 

bilde

 

Motoren er jo på ingen måte skrudd fast, men dette ser ikke galt ut  :wink:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mye rydding og enkle slipeting som gjøres for dagen, ettersom det er budsjettmessige begrensninger på fremgangen :sad: .

Derimot det som ikke koster så altfor mye er å finne fine ting på loppemarked å pusse det pent. :yesnod: 
Idag har jeg lært meg å polere litt. :lol: Er visst en kunst det og. Bare å øve mer.
bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har motoren fått tildelt plass og ømfintlig justert for absolutt riktig vinkel i forhold til akselen:thumbsup: Tidkrevende, men tilfredsstillende

Må selv innrømme at det ikke har blitt vakkert med såpass klossete utforming, men dette skal males over og bygges inn.:worry:

Nå er det masse grisejobb med å laminere inn innsiden med epoxy og deretter tokomponents epoxymaling:rolleyes:

 

Har gått til innkjøp av propell, og her er det kontroversielt har jeg merket. Erfarne båtmenn kunne vitne på at praktisk test er best.
jeg har kjørt noen enkle kalkulatorer på emnet og landet på en S-8 16x20. Så får vi se om jeg har bommet helt når den flyter

IMG_20170506_121833.jpg

IMG_20170410_214529.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sommeren er allerede på vei vekk og winter is coming. Det blir nok ikke saltvann på disse plankene, men jeg tar tiden det trenger uten at resultatet lider.


Har prøvd meg på klarlakking med et lag med to-komponents rylards klarlakk, sterkt anbefalt fra den lokale farge og lakkhandelen og jeg kan si at jeg ikke er skuffet.
Legger ved et bilde fra siste epoxylaget før pussing og klarlakking. Pusset ned med 120 og deretter 240 papir, klarlakk herdes ut mellom hvert lag og vannslipes med 400 mellom lagene.

15697529_10210038600553498_6952655090763454452_n.jpg

IMG_20170717_172158.jpg

IMG_20170717_172210.jpg

IMG_20170717_172229.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...