Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Beklager det blir langt mellom innleggene her, har brukt en del tid på drevet jeg har kjøpt inn, men nå har jeg også fått litt fremgang på lime prosessen.
bilde

Oslo finerfabrikk hadde lagt til side 2,5 mm isteden for 3,8 vi brukte tidligere, men håper det ikke skal bli noe stort problem ut av det. Det viktigste er at de blir beiset til lik farge. Har blødd mye gjennom uka for å få ferdig denne, måtte gjenbruke de gamle trepinnene fra andre siden ved å snu dem og stifte de på andre veien. Båten ble rett og slett en stor kaktus med stifter.

bilde

Neste oppgave da blir å fintrimme kantene og pusse pusse pusse pusse til den er helt helt fin.

 

Må til å finne en god pussemaskin for jobben, vet at Amalie36 har lagt seg noen tanker om dette da han måtte pusse om hele båten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, hvordan går det med byggingen i Fredrikstad?

 

Jeg har fått en smed til å lage nytt baug beslag i syrefast. Gleder meg til å se resultatet[emoji5] skal sende bilde...

Ellers tenkte jeg å lage ny dørk i noe som ligner på teak / natet treverk, har dere noen gode forslag? Vet det finnes noen plast løsninger...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei hei!

Jeg kan nok ikke belyse deg med noe informasjon om det Nautilus222  :giggle: Du som har bygd både mer og større enn meg. Når kyllingen skal lære høna å verpe osv.

Det begynner å ta form dette her!
1428687383.jpg
Etter tre pusserunder med 80, 120 og 240 papir etterfulgt av lettfuktig av overflaten slik at busta reiste seg. Deretter pusset jeg den fin igjen med 240.
Jeg har planer om å begynne med å rulle et par lag med epoxy på den i løpet av helgen når beisen har tørket seg ordentlig inn.
1428687248.jpg

Etter det jeg har fått beskrevet av prosessen så skal vi i første omgang lime i 3 lag for å få det tykt nok til å slipe det til nytt limegrunnlag, uten fare for å skade beisen.
Av erfaring fra tiden som komposittarbeider på fly husker jeg funksjonen av pot-life og curing. Dette kræsjer litt med instruksen jeg har fått med å lime epoxylagene med 3-4-5 timers mellomrom slik at det legger seg uten hvite lag. Mens pot life ofte blir beskrevet til 1 time etter hva jeg erfarer. (Selv om jeg ikke har det tenkiske databladet til Svapox'en jeg bruker. En stor synder blandt komposittarbeiderene).
Jeg kommer til å stole på tidligere erfaring å ikke bruke mer enn 1-1,5 time mellom lagene.
 

 

Det blir bare å glede seg til å se fargeresultatet :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Rebel.
Jeg bruker en elektrisk eksentersliper (Som ligger på bordet i bildet i under), selv om jeg ønsker med en trykklufts eksentersliper med støvsuger til jul. Jeg tror håndkraft og pussekloss hadde tatt noen fler århundrer enn jeg har tålmodighet til. Og det ville vært vanskeligere å blir kvitt alle strekene.

bilde

Det gikk omsider sånn ca. i havn. Det var en god del mer klin og irritasjon enn jeg først hadde forespeilet meg. Jeg brukte rulle og brett som ligger oppe på båten i bildet. Kunnskapet jeg har om potlife og curing måtte tas med en klype salt da mye av epoxyen utviklet hvite områder når det ble bearbeidet for mye. Dette er jo uakseptabelt. Jeg måtte redde det inn med å forsiktig skrape av den kvite epoxyen :headbang: (Forsiktig så beisen ikke tok skade)
 

Men når jeg går bort hvor vinduet er og ser på båten, så ser jeg dette.

bilde

Fargene har kommet frem. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Heihei !

Da blir det straks glassfiber på buken! Har fått litt info om hvordan jeg skal klippe til å legge duken før jeg limer. Derfor det er greit å snakke med noen som har gjort det før. Han kunne fortelle at han måtte gjøre det om igjen da duken "fløt" opp når han hadde for mye lim på. Må passe litt på at man ikke tar for mye på. En tommelfingerregel her kan være å kunne se mønsteret i duken når du fordeler ut limet.

 

1429088983.jpg

1429088960.jpg

Ellers er det veldig fint å se duken på båten. (Helst ikke ta på duken uten hansker, da hudens fett kan ødelegge limegrunnlaget)

 

1429088900.jpg

Nå skal vi snart lage gjennomgang til akslingen, men vinkelen vil avhenge av hvilken akselbrakket jeg får tak i. Så jeg måtte ut å måle Amalie36 sin høyde fra buken til akselsenteret.
Propellens bredde vil jo avhenge av plassen tillatt av brakketen. Amalie's  brakket måler 20 cm til akselsenteren på baksiden.
1429088747.jpg
Etter litt måling og tegning kunne vi se for oss at vi trengte hvertfall 14 graders vinkel på brakketen og 20 cm høyde. Dette var ikke bare bare å få tak i uten spesialbestilling og et par lapper mer enn konto'n var enig i.
chris-craft-strut-6347-af.jpg

Ebay hadde imidlertidig en løsning. En shaft strut fra Chris Craft med 1 3/8 tommer(34,925 mm) var eneste mulige til å passe min 35 mm aksling.
Det har jeg bestilt inn fra Canada og venter spent på ankomst. Da blir det bare å sette igang med glassfiberen før den tid kommer! :wink:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Jeg har vært så heldig å fått takk i veldig fint vevt glassfiber som jobbes veldig lett rundt hjørner og kanter, men det er fortsatt nødvendig å snitte opp i hjørnene for best resultat.
Etter omtrentlig en kilo med epoxy ble jeg fornøyd med resultatet. Jeg jobbet i kanskje 3-4 timer for å trykke ut flest mulig luftbobler og rynker.
bilde

Og det er ikke for ingenting at det heter GLASSfiber. :giggle:

 

Bakdelen nå er at jeg må kanskje vente et par uker til akselbrakketen kommer før jeg kan gjøre noe mer stort med båten. :smash:  Kanskje noe bunnstoff og flere lag på siden, men motoren er ikke nydelig den heller, så jeg trenger ikke gå ledig.

Link to post
Share on other sites

Hei Nautilus222

 

Det er en AQ271 Volvo Penta V8, 5,7 liter  :wink:

Det blir nok strake rør uten lyddemper. Jeg er ute etter den gromlyden, men siden cockpiten ligger akterut så risikerer jeg litt mer enn behagelig desibel.
Med en V8 5,7 liter foran seg og 2 strake rør uten lyddemper som kommer ut rett bak seg kan det bli litt mye. Så jeg må jeg kanskje ettermontere lyddempere,
 

bilde

Jeg har heldigvis skaffet inn deler jeg gleder meg å få bruk for. Selv om jeg ikke har alt da. Har også en 35mm aksling som støver mens jeg venter på pakken fra Kanada.

 

bilde

Pusser ned rusk og lakkskader fra varmeveksleren og eksosriserne, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få renset ut inni manifoldene enda.

Link to post
Share on other sites

Dette ser rått ut☺ strake potter ut bak er ok så lenge du liker lyd☺☺ og har noe som hindrer vannet å komme inn ved bakking.

 

Jeg pusler litt med motoren min også (samme som din, bare litt lett blanding av GM og VP). Sliter med å fikse et y-stykke til eksosen. Det originale et borte....se tråden min

 

Kjenner du noen som driver med slikt?

Redigert av Nautilus222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Y-stykke til eksos? Tenker du bukkehorn? For jeg har fortsatt det som hørte til drevet som fulgte med.

Hvis ikke så kjenner jeg folk ordner mye mekaniskt med båt, med da er det ofte drev og slikt til båter som er masseprodusert og ikke spesiallaget.

Vet også om noen som har en smie hvor Amalie36 har lagd mye av sine metalldeler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har noen deler liggende rundt som jeg lurte på om jeg kunne leke Frankenstein med for å få hydraulisk styring til en billig penge.
Det er en rattpumpe fra Sleipner (26 ccm)bilde

Og en styresylinder fra Volvo penta drevet som fulgte med motoren
bilde

Vil disse være kompatible? Er det noen som har peiling på dette?

Hvis ikke får jeg bare prøve og se.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

bilde

Sommeren har vært lang og god! Dessverre har jeg ikke vært så flink med å arbeide på båten, og motivasjonen sank betraktelig når jeg innså at jeg ikke hadde mulighet til å rekke båtsesongen.

Jeg har nå drevet lenge med å pusse over de første lagene med epoxy for hånd for fjerne hvite flekker som ikke forsvinner med fuktig klut som dette:
bilde

Etter å ha pusset vekk slike merker er det bare å fortsette med å legge masse epoxy på igjen. Om att og om att og om att.... :headbang:

Har funnet ut at det er enklest å ta en side av gangen istedet for å prøve å ta hele båten samtidig.
bilde

Det skal bli tykt med lim! :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

Har fått tak i flere deler! Og så happy jeg er for det! Ikke bare var prisen et kupp og ikke mer enn en times kjøretur hjemmefra, men jeg har lett etter en rorgjennomføring over hele verden før dette. Verken Ebay, finn eller blocket.se kunne tilby noe før nå! Ganske logisk når man tenker over det. Det er få båter som bruker separat ror på motorbåter nå til dags. Hvis jeg skulle fått dette maskinert av Sleipner eller lignende måtte jeg punget ut med en måneds lønning(studentliv). Nå har jeg nesten alt jeg trenger av tekniske deler for å klappe sammen en brukbar båt!

 

Delene hadde sittet på en Correct craft vannskibåt, og etter hva google har å si om saken så er det ganske nærme hva jeg skal bygge og!

 

Men det er fortsatt mye pussing og liming av skroget gjennom vinteren. Jeg skal forsøke å gjøre det har tid til ved siden av studier og arbeid, men erfaring tilsier at det krever mye av meg å være såpass produktiv med ting som ikke direkte gir lønn eller utdanning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...