Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Personlig smak og behag selvsagt, men jeg synes også det er pent å ha et dollbord på tvers bak, slik at du rammer inn dekket helt.

Se mitt bilde i #369 sammenlignet med bildet du har linket inn i #367.

Men som sagt, noen liker det ene og noen liker det andre. Og når man bygger egen båt gjør man akkurat som man selv vil..  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Personlig smak og behag selvsagt, men jeg synes også det er pent å ha et dollbord på tvers bak, slik at du rammer inn dekket helt.

Se mitt bilde i #369 sammenlignet med bildet du har linket inn i #367.

Men som sagt, noen liker det ene og noen liker det andre. Og når man bygger egen båt gjør man akkurat som man selv vil..  :yesnod:

Nettopp det jeg sa til AmalieFar  :giggle: Fint å kunne velge litt selv

 

bilde

Nå som jeg har fått inn både girkasse og svinghjulskåpe, så nå tenker jeg at jeg kan bruke litt tid på å ordne i maskineriet.

 

Jeg er ingen motormekaniker :confused: , har såvidt lært det man må for å eie en gammel VW polo (Veldig lærerikt). Så jeg har forhørt meg med mer kyndige personer som kunne fortelle meg at det ikke er noen grunn til å åpne en V8 som det ikke er feil med, men så har jeg ikke mer en selgerens ord på at motoren gikk fint før den ble tatt ut av forrige båt. :pray:

 

Uansett så regner jeg med å bytte impeller,tennplugger , olje, oljefilter og bensinfilter. En liten rens og et nytt lag med lakk.

Så har jeg noe å gjøre mens jeg venter på varmere vær, så blir det lettere å gjøre limejobber senere. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Dahlen,

 

Det begynner å bli bra resultater av dette her. Veldig spennende å følge deg.

 

Hvor gammel er motoren din? Jeg er ingen ekspert og trenger litt info fir å få koblet min riktig. Jeg tror jeg har en omtrent lik som deg. Litt hybrid mellom VP og mercruiser. Den ble montert i båten etter et lite opphold på verksted, men dessverre ble ikke bensin pumpen og kanskje noe mer koblet opp. Har du et koblingsskjema for denne motoren liggende??

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke noe koblingsskjema tilgjengelig. 
Jeg kjøpte motoren via Volvo Penta i Fredrikstad, møtte aldri den tidligere eieren, butikken var bare et mellomledd i handelen.

Alt jeg vet om den er at det er en AQ271 fra 1989, med ferskvannskjøling og den fungerte når den ble tatt ut av den forrige eierens båt( En Windy 27, tror jeg)
 

Jeg har tittet gjennom denne videoserien på youtube om hvordan motoren er satt sammen og den har hjulpet noe:

Gå til 8:00 så ser du bensinpumpen.

 

Eventuelt kan du gå inn på:
http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/nb-NO

Og skrive inn serienummeret til motoren og finne frem systemet du er usikker på så viser tegningene hvordan ting monteres og hvor ledninger skal, men ikke et skikkelig koblingskjema dessverre:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen runder med rustfjerning,vasking og lakk senere henger det flere røde bær fra taket :lol:

bilde

 

Med 350 blokka fins det mange forskjellige fargekombinasjoner som dukker opp på nettet, men rød/sort kombinasjonen er uten tvil i min egen smak og vil passe bra med fargen jeg har planlagt til bunnstoff og interiøret (RØDT) For å ikke snakke om at rødt er volvo penta original

bilde

 

bilde

(Se bort fra verktøyrotet :giggle:  til høyre kan man se en work-in-progress på ny støvbeskytter til undersiden av svinghjulshuset)

 

Kabler og koblinger ble merket før jeg lakket om så monteringen tilbake kommer til å gå som en lek, men dummere var jeg når det gjaldt alle de forskjellige små brakettene :headbang:  Jeg tok en 10-12 bilder før demontering og tenkte at de ville være lett gjenkjennelige å plassere igjen, men halvparten var dekket av forskjellige slanger og rør, men en rask konsultasjon med en fagkyndig venn kan sikkert rydde opp i det :pray:

 

Jeg har ikke begynt lakkeringen på giret enda, men jeg vurderer å kjøre den i svart, jeg er usikker på hvordan dette vil se ut til slutt, men jeg tror det vil gi en bedre balanse mellom fargemengdene.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Giret ser bra tøft ut med svart  :cool:

 

DÅRLIG NYTT!

Jeg visste at treverk trekker til seg lim, der er jo det som gjør at det funkerer så bra med lim, men ikke fult så mye som dette! :eek:

bilde

 

På de mørkere områdene har det oppstått små dammer med lim som har trekt seg igjennom :headbang:  Dermed har holdepinnene mine lim seg selv til fineren, Det er har noen lange dager med forsiktig pirking for å få de av med minst mulig skade, men noen steder har fineren brukket av store fliser, jeg har tatt vare på det som har brukket av, slik at jeg får limt det om igjen, og må kanskje høvle eller slipe av de siste delene av holdepinnene jeg ikke fikk separert.

 

Annet enn det;
bilde

 

Sakte fremgang er fortsatt fremgang :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Neste gang du skal stifte fast slike pinner for å holde fast finer, så setter du på ei remse vanlig brun pakketeip på pinnen først. Da slipper de med en gang, epoksy festrer ikke på pakketeipen. Et annet alternativ er å bruke tynt nylontau istedenfor pinner.

Ikke for å ta motet fra deg, men hvis du limer fast flisene du snakker om med epoxy, så vil ikke beisen trekke inn der du har områder hvor epoxyen har fått fylle fibrene, og dekket ditt kan bli skjoldete.

 

Uten å ha sett nærmere på dette, ville jeg vurdert å ta av fineren du har satt på, og startet på nytt. Men det er du best til å vurdere selv. Hvis du bestemmer deg for å ta av fineren, kan du forsøke å varme den opp med et gammelt strykejern. Epoksyen slipper på 70-80 grader, så det kan være at du kan jobbe deg greit rundt på den måten. Hvis ikke du bare tar elhøvelen da, hvis du har det.

 

Lykke til videre, samme hva du bestemmer deg for å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forhørt meg med Amalie36 også om gjennomtregningen og han kunne bekrefte det du skriver, og det er en skikkelig bommert. :crazy:

 

Grunnen til det har skjedd er at jeg ikke brukte noe tykningsmasse (For det måte man alltid bruke for å forhindre nettopp dette) jeg har jo alltid tidligere brukt det, men det var for å forhindre at limet rant av sidene. Denne gangen var det første gangen jeg limte noe flatt.  :smiley:

Takk for tipsene, spesielt det med strykejern, kan komme til nytte

 

Det er heldigvis ikke store området hvor epoxyen har trengt igjennom, og det har fulgt et naturlig hullmønster i treverket, så jeg tror jeg slipper unna. Det blir nok bare å pusse og beise. Om det blir for synlig så vet jeg hvor luftinntaket skal være :wink:

 

bilde

 

Jeg tenkte å bruke mye av påsken til å starte på dekket, men jeg gikk tom for stifter akkurat da biltema tok ferie :cheers: pytt pytt. Ferie

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Nå har jeg preparert stavene, men ikke limt dem enda. :smash:  Etter en runde med liming kan jeg pusse de ned og gi de noen lag med epoxy.
Natingen må vente til etter dette, pga at jeg ønske svarte nater. :cool:  Og som Amalie-fattern forteller vil svartfargen trekke inn i mahognnien og gi en misfarging om det ikke har blitt laminert ordentlig. :worry:

 

bilde

 

Jeg velger å ha svart nating, jeg syns det passer det motivet jeg prøver å oppnå og jeg håper det gir et bedre skille mellom stavene. Som bildet viser så er det per dags dato ikke lett å se skillene. :crazy:  Akkurat nå ligger det på 5 mm mellom stavene.

 

bilde

 

Det har vært noe av en utfordring å få stavene til å legge seg helt rett på en dobbeltkrummet overflate :giggle: (med karakteristikker), men litt tvang har fått det til å kunne narre de fleste hornhinner, men neste utfordring er å få det likt når jeg skal lime det sammen skikkelig :smash: , men jeg har markert langs alle sidene med kulepenn, så jeg får bare ta en rad av gangen så håper jeg på det beste :pray:

 

bilde

 

Stavene er kanskje ikke heeeeeelt preparert ferdig, men det lille kuttet som mangler tar jeg med det samme jeg skal lime.

Jeg har tegnet konturen kant i kant foran på dekket, men med parallell forskyning av 10 mm i bakkant slik at det blir en jevn nating langs dollbordet.

bilde

 

:flag_bp:  Det var dagens  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

For å unngå at svartfargen blør inn i mahognyen kan du gjøre slik jeg gjorde. Jeg limte dekket, slipte, beiset og la på et par strøk med epoksy. Dermed har du forseglet alle dekkstavene. Deretter nater du i sporene og sliper forsiktig over etterpå.

Ser du legger stavene ferdig med natespor i mellom. Du gjør det ikke enkelt for deg selv, må holde tunga i rett munn nå...  :thumbsup: 

Jeg "jukset" og la alle dekksbordene tett, deretter freste jeg opp natesporene etterpå med en overhåndsfres, rettholdt og en smal pinnefres. Da fikk jeg både korrekt bredde hele veien, og rensket opp limgjennomtrengningen. Men som alltid finnes det flere veier til Rom. Blir bra  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Den problematikken med svarte nating som blør inn i treverket har Amalie opplevd og måtte gjøre om :giggle:  veldig kjekt med en som har gjort tabbene før så jeg kan være på vakt.

 

Jeg gjør livet vanskelig for megselv  :rolleyes: Jeg så hvordan du gjorde det, og hadde jeg hatt en overfres og en stø hånd jeg stolte på så hadde jeg vurdert det.

 

Jeg får være flink med å rense opp limkanter i sporene :thumbsup:

 

Blir det noen fremgangs bilder å se på squirten snart?

Link to post
Share on other sites

Nå er stavene limt på dekket og det begynner virkelig å se ut som en båt  :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

Neste steg blir en stor runde med sliping med 180 og  240 papir. En runde med fuktig klut for at busta skal reise seg og en siste runde med 240 igjen :wink:  blir glatt som bare  :fireworks2:

 

Jeg har bestemt meg for å beise midtplanken og dollbordene med lik beis som sidene av båten, men stavene skal være noe lysere. Lurer på om jeg skal bare unngå å beise dem i det hele tatt? Noen som vet om det kan være problematisk?

Link to post
Share on other sites

bilde

En runde med eksentersliperen på 120 og deretter 240, så fukter jeg over slik at busta reiser seg. Mahognien får en flott dybde jeg har lyst til å bevare i det ferdige produktet. Jeg er sikrere på at jeg vil ha stavene lyse.

bilde

 

Etter fuktigheten har fordampet seg bort, så skal jeg gå over en siste gang med 240 papir før jeg beiser. :smiley:

 

Gleder meg veldig

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger :thumbsup:

 

:wink: Da blir det noen bilder å dele!

bilde

 

Har pusset ferdig og beiset dollbordet og midtdeleren! Venter med å beise stavene til de er laminert med epoxy.

 

bilde

bilde

 

Når epoxyen kommer på vil fargen tilsvare den som er langs siden :smiley:  Jeg liker hvordan de lange stavene forsterker følelsen av et slank og lang kropp 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...