Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Når sidene ble så fine, så er det galskap å ikke ta med seg 8-10 timer med sliping av dekkene. Første gaang jeg gjorde dette hadde jeg alt for lite kunnskap, plass, lys og verktøy og ALT FOR DÅRLIG TID :giggle: :giggle: :giggle:

 

Jeg fikk det for travelt fordi jeg bare MÅTTE få prøvd båten på vannet. Det er ikke det at jeg angrer, for det har vært fryyktelig mange morsomme timer med buldrende V8-er.

 

Men nå tenker jeg kun finish. Første gang "klosset" jeg ikke med langkloss. Det førte til litt bølgete finish. Det ble slipespor jeg ikke så, men som ble grisete stygt under beis og lakk.

 

Derfor sliper jeg nå ned. Hele dekket foran er ferdig

 

img_0042%5B1%5D.jpg

 

I dag har jeg tatt akterdekket

 

img_0079%5B1%5D.jpg

 

Dere ser selv fargeforskjellen, der jeg slipte ned et mislykket beiseforsøk altfor dårlig. Nå blir det perfekt, klosset ned og fin-inspisert i godt lys.

 

img_0079%5B1%5D.jpg

 

Kjempemoro, til tross for all jobbinga.

 

img_0082%5B1%5D.jpg

 

SÅ nå gjenstår kun å slipe rundt motorbrønnen og lokket.

Da er båten i praksis klar dor siste finish med epoxy og lakk. Dette er en morsom del av bygginga, og vi ligger veldig bra an til å bli ferdig i mai. :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eksenteren blir brukt, mens klossinga er den hvite lange manuelle fra Biltema. Blir helt rått.

 

Den maskinen er bare fantastisk. Vi har lånt den av en kompis av Hans. Er ganske dyr, ca. 3-4000,-. Men du verden for en maskin

Link to post
Share on other sites

Fantastisk fin glød du har greid å få, skal du ha samme farge på hele dekket eller har du tenkt å skille ut dollbordet og midtstopper i en litt mørkere farge? Som jeg har sakt tidligere veldig morro å følge med. Det er denne tråden jeg ser etter de gangene jeg er inne på baatplassen. Er som andre her inne imponert over framdrift og resultater.

Link to post
Share on other sites

Takk for det dere :cheers: i kveld blir det en tur på by'n i stedet for sliping gett! Frua har bursda' og svoger har bursda', og gubben sjæl var 50 på tirsdag. Så grusomt mye skulking og fri har jeg ikke hatt på mange månær.

 

Dollbordet skal ha 2 eller 3 runder med mahogny restorer. Trolig også 1 runde med samme beis som på sidene. Da får jeg det skikkelig mørkt, men samtidig litt av rødskjæret som går igjen i sidene.

 

Riktig god kveld :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke sant? :yesnod:

Jeg vurderte en stund å ha skikkelig mørke dollbord, men da skiller den seg ikke ut, og tresstrukturen forsvinner helt. Dette er jo litt "custom-båt"

 

Det blir litt som dette :-)

 

img_0086%5B1%5D.jpg

 

Båt behørig dekket og klar for beis

 

img_0087%5B1%5D.jpg

 

Første strøk med mahognyrestorer (brun fra Jotun)

 

img_0089%5B1%5D.jpg

 

img_0090%5B1%5D.jpg

 

img_0089%5B1%5D.jpg

 

 

Så legges på et strøk med Victoriansk mørk rød

 

og endte opp slik. Mørkere vil jeg ikke ha det! :thumbsup:

 

Motorluka skal jo kantes med syrefast, så der har jeg slipt kantene forsikting bare.

 

img_0093%5B1%5D.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har skummet gjennom kjøp/salg på Baatplassen, men tipper mange har godsaker som de ikke har tenkt på :-)

Jeg kunne tenkt meg ting som en gammel søkelampe, horn (enkelt/dobbelt) et ryggespeil fra gammel bil (blankt). Slike ting som gjør seg på disse gamle båtene.

 

Bling bling skal det være :-)

 

Si ifra a dere, hvis noen har slikt skrot liggende. Selvfølgelig skal jeg betale hvos noen har et og annet.

Link to post
Share on other sites

Flott! Den har jeg sett på noen ganger og blitt imponert. Har vært innom ebay selv, og nå har jeg kjøpt step-pads. 4 stk til å trå på på dollbordet.

 

Men det hadde vært gøy å restaurere og pusse opp noe som andre har hatt i en kjeller eller loft. :-)

Tror det finnes mye morsomt hos enkelte.

Link to post
Share on other sites

No'n og tredve timer med sliping... og så kommer det første laget med epoxy på plass.

Så sinnsykt mye bedre finish enn første gang :thumbsup:

 

img_0101%5B1%5D.jpg

 

Nå er jeg der jeg ønsker meg, en flott mahognyfarge der ingen ting er helt skjult under en mørk mørk beis.

 

img_0099%5B1%5D.jpg

 

Det mørke feltet ved cokpiten viser hvor mørk den egentlig var på det lyseste før. Cockpiten skal utvides, derfor er det ikke slipt helt inn.

 

img_0097%5B1%5D.jpg

 

Dette blir nok enda finere i sola.

 

img_0095%5B1%5D.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei! Ruller den på med spesialrulle fra West-system. Tynn spesiell skumgummi som ikke smelter av epoxy. Jeg kjøper den lange versjonen og deler i båndsaga. Blir billigere og faktisk bedre.

 

Men brettet med epoxy må hele tiden stå på en dunk jeg har fyllt med varmt vann. Glovarmt. Ellers blir ikke epoxyen tynn og blank.

Link to post
Share on other sites

Dagens lille økt er å lage kantlistene rundt cockpit, inkludert foran dash mot vindskjerm.

 

Jeg har klyvd ned bordene fra 20mm til 9mm tykke bord å skjære ut fra.

 

img_0107%5B1%5D.jpg

 

Jeg har valgt å lage samme tykkelse hele veien, også helt inn til vindskjerm

 

img_0109%5B1%5D.jpg

 

Disse skal limes fast i epoxy der jeg midlertidig skrur de fast. Etterpå skrus skruene ut og lager plugger der skruene har sitti.Avslutter så det hele med å frese pen bue rundt hele kantingen på innsiden.

 

img_0111%5B1%5D.jpg

S

Link to post
Share on other sites

 

Men brettet med epoxy må hele tiden stå på en dunk jeg har fyllt med varmt vann. Glovarmt. Ellers blir ikke epoxyen tynn og blank.

 

Stusser litt på dette.... Bruker ikke du Svas Epoxy slik som jeg, med standard-herder med 45 min potlife?

Har aldri hatt problemer med hverken viskositet eller blankhet. Nå skal det sies at jeg har bestandig 20 grader i bua når jeg legger på epoxy, og hvis du står i lokale som er mye kaldere kan jeg forstå at du må lunke på blandingen.

Har akkurat lagt på et par strøk på båten min etter at jeg fylte natene, og ca 400gr holder til et strøk på dekket. Med West-rull og West skumfordriver klarer jeg greit å legge på et strøk før blandingen begynner å lenke seg for mye. Med varme ville jeg nok ikke kommet halvveis.

Link to post
Share on other sites

Hei Honduras.

 

Vi har bare 15-16 grader i lokalet til enhver tid. Da er epoxy elendig å rulle. Med vanndunken under får epoxyen ca. 25 grader og blir vesentlig bedre å rulle.

 

Har ikke noe problem med å legge på de mengdene jeg blander, 264gram pr. blanding. To blandinger holder til ett strøk på dekket for meg.

 

Hans skal nok på vannet ca. mai, men han holder på med husprosjekt i tillegg og har tatt seg noen dagers båtpause. Er stort sett klar til å sette inn motoren nå, og fikk propellen fra USA i går. Lik min propell fra Glen-l.

 

Marcus bor så langt unna at dette er et 2 års prosjekt. Eivind sin lille Zip blir kanskje ferdig i sommer... Vet ikke hvor travelt han har det :-)

 

Jeg blir nok ferdig med alt trearbeid og montering nå i mars. Da gjenstår kun lakk og seter. alt det tekniske er jo ferdig. God helg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...