Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Nå har jeg fulgt dette prosjektet fra børjan og er skikkelig imponert av det dere får til. Kjenner jo en viss uro og sorg når det går mot sjøsetting, hva skal jeg følge med på da? :giggle::giggle: . Må jo si at jeg har stjålet noen ideer på gjøremåter til min egen båt i innredning med godt resultat :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Er mulig det er svart på dette før, men jeg spør likevel. :blush:

 

Etter det jeg har lest må epoxy lakkes over siden epoxy ikke er UV-bestandig (gulner).

Er det noen gevinste med å overflatebehandle med epoxy i stedet for å lakke med tradisjonell lakk fra bunnen av?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi bygger opp et skilt med steinhard epoxy, fem seks lag. Da er det så tykt at vi kan glattslipe, klosse ned til en mye høyere glans og finish.

 

Epoxy er også vanntett i seg sev, så sperreskiktet er mye mer solid. Når du prøver å kakke litt ii epoxy, må det mye større krefter til mekanisk for å komme gjennom eller skade det.

 

På utsatte steder legger vi inn glassvev som blir helt usynlig. Det øker styrken ytterligere. Jeg har det i hele bunnen, rundt chinen eller alle kantene i bunnen om du vil. Siden jeg sitter f.h.vis langt fra hekken og kjører har jeg også glasset den og hjørnene bak helt opp til dekket.

 

Det er vanskelig å bevege seg raskt bakover i en sånn båt. Noen steder er det jo uungåelig at hekken dumper borti en påle eller brygge. De svinger jo veldig med rumpa :-).

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Dette er vel neppe noe å bruk på tradisjonellt bygget båt.

Med kald-bakt er jo bevegelsene i treverket låst og sprekker p.g.a. endring i fuktighet i treverket ikke et tema.

 

Det varmer et gammelt mahogny-hjerte å se det dere får til! :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er endelig montering og belistning avdashen ferdig til lakkering. Det ble en ganske fin overgang.

 

img_0128%5B1%5D.jpg

 

img_0126%5B1%5D.jpg

 

img_0125%5B1%5D.jpg

 

img_0134%5B1%5D.jpg

 

Nå skal det bli deilig å støvsuge, rydde og starte lakkeringen, eller i alle fall legge på flere lag epoxy først.

 

img_0135%5B1%5D.jpg

Link to post
Share on other sites

Cockpit begynner å bli ferdig :cheers: :cheers: :cheers:

 

Skikkelig morsomt å begynne med epoxy-lagene, og jeg kunne ikke dy meg for å legge ut noen detaljer jeg liker godt :flag_bp:

 

img_0138%5B1%5D.jpg

 

img_0139%5B1%5D.jpg

 

img_0141%5B1%5D.jpg

 

 

Disse detaljene synes jeg faktisk jeg skal være litt kry for :giggle:

 

 

 

img_0142%5B1%5D.jpg

 

img_0144%5B1%5D.jpg

 

img_0145%5B1%5D.jpg

 

img_0146%5B1%5D.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott arbeid! Bare et lite spørsmål: Er det ikke bedre med lakk i stedet for epoxy på treverk som "rører" seg, dvs. alt som ikke er finèr? Kan det ikke bli fare for sprekking når epoxien legges uten duk?

Ellers er det skikkelig morro å se at noen bygger og har interesse for disse smykkene. Blir litt mere stas med tre enn plast. Pluss at kiropraktorene får mye å gjøre etter hvert når de må fikse nakkekink til alle damene i området. Dette blir skikkelige "headturnere". :lol::thumbsup:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hei! Båtene er kaldbakte i kryssfiner og mahogny bare som et dødt tynt skilt på ca 3mm på utsiden. Det blir akkurat som glassfiberbåt å vedlikeholde. Polere en gang i mellom. I hele bunnen er det duk, men på 3 år er det ikke en sprekk ellers.

 

Morsomt å kjøre de, har nok opplevd en del ganger at folk snur båten og kommer etter med spørsmål :-) . Bare gøy det.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håndlaget båt bør vel ha håndmalt og gjenkjennelig navn? Eller?

 

Har slipt ned hekken, og så skal det legges et par lag epoxy utenpå navnet også.

 

img_0166%5B1%5D.jpg

 

Skyggen i grønt er veldig dårlig synlig med dette fotoapparatet, men den er der.

 

img_0165%5B1%5D.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sneglen tilbake igjen! Da var det påskeferie og jeg er tilbake i byen for å pusse litt på min egen båt! :smiley:
Har kjøpt med et sett med Makita verktøy jeg er ivrig til å prøve ut,(uhemmet skryting).
img_0852.jpg
Nå er båten riktig måte opp! Har lagt merke til en skandale av en feil, spantene bortover er ikke helt i linje med hverandre, så jeg har målt til midten og felt ned en planke for avretting. Bildet avslører en mindre feil med de to midterste spantene som ikke er blitt høye nok :confused: , men dette er ikke et problem siden de skulle bli kappet vekk uansett, men det betyr jeg må passe på når jeg skal legge stringere at de følger buen jeg ønsker.

Men akk.
img_0856_-_kopi.jpg
Avrettingen har også gjort skade! :headbang: En av sidene på baugen har sluppet stringeren på grunn av avrettingen! Jeg vet ikke om buen på baugsiden nå er veldig usymmetrisk og må gjøres om eller om dette kan reddes inn! Har fått tak i litt super sparkel jeg skal bruke til fiksing av baugen uansett, men dette kan være riktig ille.

Link to post
Share on other sites

Epoxy-jobben er ferdig, så nå gjenstår bare klar-lakk i 5 lag og montering av bling-bling :yesnod:

 

Før og etter-bilder:

 

img_0165%5B1%5D.jpg

 

img_0202%5B1%5D.jpg

 

Hekker er så full av epoxy at her har jeg mye å slipe på før lakkering.

 

img_0158%5B1%5D.jpg

 

img_0195%5B1%5D.jpg

 

img_0201%5B1%5D.jpg

 

Interiøret har fått et siste lag epoxy før påsken

 

img_0193%5B1%5D.jpg

 

img_0196%5B1%5D.jpg

 

 

img_0203%5B1%5D.jpg

 

img_0205%5B1%5D.jpg

 

 

Store-"Amalie" har også fått sin pleie i påsken, ca. 5000 poleringsbevegelser i skuldra kjennes godt :lol: men nå står hun klar til sin 10'ende sesong.

 

 

Har brukt TCNano i år, og kan bare si meg begeistret for hvor fint det var å jobbe med. Og rimelig. En flaske til hele båten med topp resultat

 

img_0208%5B1%5D.jpg

 

img_0207%5B1%5D.jpg

 

img_0210%5B1%5D.jpg

 

 

Propellen gjør jeg det samme med i år som i fjor, da funka det perfekt.

Bladene polert med Biltema polerskive sammen med stift-voksen. Ble et lite lag igjen med voks, knallblanke blader og spray på resten. Ny sink osv.. :giggle: Godt stell skal den ha.

 

img_0213%5B1%5D.jpg

 

img_0212%5B1%5D.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der var motoren til Hans løftet inn i båten etter at båten er innvendig behandlet med epoxy.

Nydelig maskin

 

img_0222%5B1%5D.jpg

 

Akselmontering neste

 

img_0221%5B1%5D.jpg

 

 

Jeg ønsker meg en større og finere avrundet cutwater. Malen lages i papp

 

img_0215%5B1%5D.jpg

 

Ellers er nå skroget ferdig slipt for lakkering med tokomp. Nå har jeg ikke gitt meg før det ble perfekt. Nå skal det bli bil-lakk-finish.

 

img_0217%5B1%5D.jpg

 

img_0218%5B1%5D.jpg

 

Jeg var rett og slett vledig misfornøyd med min egen slipejobb forrige gang. Nå er det slik jeg vil ha det, og gleder meg veldig til å lakkere med et mye bedre underlag.

Link to post
Share on other sites

Hei Amalie, jeg følger med på tråden din hver dag og er mektig imponert:) og så begynner jeg å få opp motivasjonen til å fortsette på mitt eget lille prosjekt...desverre har jeg ikke innedørs hall så må vente til det blir litt varmere før jeg kan fortsette med mitt (skal reparaere et fordekk og pusse/lakke).

 

Et lite spørsmål til watercuten din, hvordan fester du denne til skroget? på min båt var denne skrudd inn med feil skruer (rustet) så må bytte alt, men jeg ser at noen av de har vært gjennomgående og lager hull i skroget, det kan neppe være bra ...selv om de lukkes når lakk kommer på.

 

En siste ting, ville du lagt på epoxy istedenfor lakk? Med tanke på vedlikehold er det helt klart en fordel..kan epoxy sprøytes på?

 

Keep up the good work:)

Link to post
Share on other sites

Hei! Det hørtes spennende ut, hva med bilder av båten din?

 

Jeg ble litt usikker på om du har originalbåt eller en kaldbakt? For det bør vel være rimelig ubevegelig hvis du skal bruke epoxy. Kan du ikke legge inn noen bilder?

 

Epoxy bør du rulle eller bruke pensel og fordriver.

 

Nå har imidlertid Hans fortsatt innstallering av motor og aksel. Motoren måtte noen cm. fram for å få linjen riktig, men nå begynner det å stemme.

 

img_0229%5B1%5D.jpg

 

Vinklingen i struten er også god.

 

img_0230%5B1%5D.jpg

 

Da er det snart klar for å kutte aksel i rett lengde og dreie riktig kon for propellen som er kommet fra USA.

 

 

Marcus er også godt i gang med å sette rælingen og dekk riktig. Deretter skal båten snus tilbake med bunnen i været.

 

img_0228%5B1%5D.jpg

 

Ellers lønte det seg å gjøre denne slipejobben skikkelig, for nå fremsår første lag med klar-lakk 2-komp veldig flott og glatt.

 

img_0231%5B1%5D.jpg

 

 

Forsøkte meg i dag på ett strøk over dashen, og ett over hekken med navnet jeg har malt.

Ser tydelig i bak-kant av akterdekket hvor blankt og godt det er slipt.

 

img_0225%5B1%5D.jpg

 

Kan bli veldig mye bedre denne gangen :cheers:

 

img_0226%5B1%5D.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, glemte legge ved link:)

https://baatplassen.no/i/topic/91157-klassisk-runabout/

 

Jeg har vært litt stille gjennom vinteren, men begynner med godt mot nå. Skroget er bygget opp med plywood og mahognystaver/plater ytterst. Ikke ennoriginalbåt med andre ord. Jeg har blitt fortalt at det et epoxy i bunnen, men har problemer med å bekreftet dette og har ikke skrapet/pusset her enda.

 

Imponerende finish du har fått til:)

Link to post
Share on other sites

:giggle: Frua er fra Moa og Greåker, er det særping nok...?

 

Forresten, en klassisk båt som din Nautilus, er jo en perle i seg selv. Da er den jo kaldbakt, og nesten helt sikkert en epoxybåt. Skal lese gjennom tråden din i kveld! Nydelige båter.

 

Finishen er endelig blitt slik jeg drømte om. Jeg var altfor sløv forrige gang, men i dag fikk jeg endelig på det første laget klarlakk over hele.

 

Bestemte meg for å ikke gi meg før jeg kan speile meg i den :lol:

 

img_0254%5B1%5D.jpg

 

Ett strøk til nå, så er jeg der.

img_0253%5B1%5D.jpg

 

img_0251%5B1%5D.jpg

 

img_0241%5B1%5D.jpg

 

img_0235%5B1%5D.jpg

 

MÅTTE bare ta endel bilder i dag :giggle: :giggle: :giggle:

 

img_0240%5B1%5D.jpg

 

img_0243%5B1%5D.jpg

 

img_0246%5B1%5D.jpg

 

img_0249%5B1%5D.jpg

 

img_0250%5B1%5D.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...