Jump to content

Prosjekt nye mahognybygg i Fredrikstad


Miss Amalie

Recommended Posts

Har allerede skrapt (i høst) nesten hele båten, så skal begynne å pusse. Er litt usikker på hvor "lett" det blir med mye buer og maskin, men om jeg bruker fint papir burde det vel gå. Det blir verre med bunn siden den står på en henger nå. Jeg prøver å få hjelp til fordekte som har en fuktskade slik at jeg kan pusse selv og lakke/epoxy..

 

Bor på Bekkestua (Oslo), ser dere holder på i Fredrikstad :) det er ikke altfor langt unna om det er lov å svinge innom en gang for noen råd. Heldigvis har jeg noen i nærheten som allerede har hjulpet godt:)

Link to post
Share on other sites

Bare å komme det!

 

Kan båten din rett og slett være et forsøk på å kopiere Pegiva-båtene? Litt spissere enn Riva.

 

Men, nok om det. Slipinga er litt avhengig av tykkelse på mahognyen. Men pass deg for å gå igang med fint papir. Har du luftkompressor?

Link to post
Share on other sites

Disse maskinene er helt rå, uanset buer og svinger. http://www.jula.no/eksentersliper-med-sugeslange-150mm-071036

Godt resultat, og start med 60 papir, gå til 80, 120, 180 og 240. Ta felt for felt. Med fint papir driver du bare å polerer treet tynt i stedet for å få fram gløden igjen.

 

Blit helt håpløst. :giggle:

 

Du har trolig 2,5mm å slipe på, mer enn nok.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss, har surfet mye, men Pegiva har gått med helt hus forbi. Det skal være en riva ariston "kopi" etter byggerens beskrivelser, men den er ikke så veldig lik. Enig at den ligner mer på en Pegiva. Særlig vindskjermen og løsningene rundt kalesjen. Det er nok endel "kopiering" fra mye forskjellig...

 

Tykkelsen er rundt 2,5mm på mahogny stavene såvidt jeg kan se av byggebeskrivelsen (på tysk;))

 

Kjøpte faktisk en slik eksentersliper i fjor. Låner kompressor av bror:) da er det bare å begynne...prøver å få reparert fordekte først, men det tar tid, får heller ta det når det blir mulighet...den ståriute, bør jeg vente med pussingen nå til det blir varmere?

 

Takk for nyttig hjelp.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, det ser kjempeflott ut alt sammen :thumbsup:

Når du sier et strøk til, hvor mange er du oppe i da?

I tillegg til å bli blankt er jo også lakken den eneste UV-beskyttelsen epoxyen får, og etter hva jeg har lest meg til ligger vel de fleste 7-8 strøk med lakk før man sier seg fornøyd.

Har du forsøkt sikling på lakken mellom strøkene for å få det ekstremt slett?

 

Ett strøk til nå, så er jeg der.

Link to post
Share on other sites

Hei Honduras.<br /><br />Jeg legger ikke mer enn 3 strøk i år. Kommer trolig til å legge på både 1 og to strøk pr. år framover likevel.<br /><br />I tillegg lagres jo båten innendørs, og vil maksimalt være eksponert for sol ca. 2 uker pr. år. Jeg siklet endel forrige gang, men det er for mye kurver og buer til at det ble særlig nyttig.<br /><br />PÅ et visst tidspunkt må jeg nesten si meg fornøyd, og nyte båten litt også. Det tar mye tid, egentlig mer tid enn jeg har til rådighet i år :-).<br /><br />Så nå slutter jeg av med ett strøk til i år, monterer sammen og "kjører" litt i stedet.

Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik. Det var nok din tråd som inspirerte meg til å gjøre bedre slipejobb enn det jeg selv gjorde forrige gang.

 

Har prøvd Internationals tokomp, men har gått tilbake til Biltema sin. Når jeg så for en grusom jobb det var å slipe den av :-) ser jeg ingen grunn til å bruke noen annen. Hard som stein.

 

Så da kjøper jeg heller til halv pris og legger på et par strøk hvert år. Den blir blank som fy.

 

Siste strøk legges i kveld, og så er det montering av styring og instrumenter, listverk og alt det blanke :-).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...