torbi Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Var innom og jobbet litt igår, men fikk ikke gjort så mye pga ble mye prat med 2 kompiser :-). få ta mere seriøs på søndag og jobbe med høy tempo.. Bunnen ser bra ut, bortsett fra olje. Kommer mer senere. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 9.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Idag var eg igang med motoren igjen. Muttertrekkeren må brukes for å løsne bolter, muttertrekkeren er fine greier. Tannkrans er ute. "skjoldplate" er ute. Ters må til for å få ut reimhjul, men fikk ikke løst hjulet engang , vi får prøve å varme rundt nær nav slik at hjulet utvider litt, får gjøre det på tirsdag. Samboeren min var kommet godt igang med julebakst mens eg jobbet med motoren, fikk prøvesmake da eg kom hjem,smakte kjempegodt. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 12.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Idag fikk eg sms av posten om å hente pakken fra økonomi, det gikk kjapt, eg bestilte mandag ,bra service, så no må eg sjekke om de pakningene er riktige. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
rogeri Svart 12.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Bare som info: http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=38841884 Link to post
torbi Svart 12.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2012 Bare som info: http://www.finn.no/f...nnkode=38841884 Takker , eg ser det er ikke helt like deler og pakninger, men greit å vite :-), Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 14.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1340.jpg Brukte ters og varme, men fikk ikke til. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1342.jpg Måtte bruke knivters og varme med gass, fikk ut til slutt. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1344.jpg Trodde aksel var kon men det var rett aksel, derfor tung og vanskelig å få ut. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1341.jpg Begynte litt med å ta ut stempel. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1343.jpg Stempel nr 1 og 6., får ta resten neste gang eg er der. Redigert 14.Desember.2012 av torbi (see edit history) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 No er alle 6 stempelene ute, slik ser den ene ut.. Litt "spor" mer på ene side og mindre på andre side når eg tørner rundt, ikke rart det var vibrasjon og lyden var som bankelyd. ser ikke bra ut. ikke den heller. No ser motoren slik ut, det var de eg har gjort idag. Så neste blir det å levere toppen og veivaksel til spesial verksted for sjekk og bearbeiding om nødvendig. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Polarn Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Hvordan ser du at rådene er slitte. Må neste spørre jeg som ønsker å lære litt mer om motor :) Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
DieselDahl Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Rådene blir ikke slitt, men rådelagrene og bærelagrene blir slitt, de byttes uansett. Derimot blir det spor i veivakselen og den må da slipes og måles. I første omgang slipes riper ned med smergel med veiva satt opp i dreiebenk. Så må dimensjoner måles og ovalitet må måles. Ut fra målene må det vurderes om veiva skal slipes til underdimensjon. Da må det brukes tilsvarende lagerskåler. Lagerklaringer må måles ved prøvemontering. Link to post
torbi Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Ifølge mine fingre som eg kjente på lagrene virker litt grove overflater, men om kort tid skal eg levere veivaksel til et verksted til måling og sjekk , og der regne eg med å få svar fra dem. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Jeg bare undres..... Har samme motor i min båt. Den har i underkant av 2400 timer. Leste innledningsvis at din hadde ruslet 2700 timer, og Nestor hadde skrudd på en som hadde gått 36000 timer. Er ikke en så omfattende overhaling litt merkelig da på 2700 timer? Håper min motor lever lenger en 300 timer til...... Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
torbi Svart 20.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Eg tror motoren skal gå fint i 4-5000 timer, men i mitt tilfelle så vil eg tror at motoren min fikk dårlig eller feil olje, eller har kjørt varmgang, eller motor temp var kald når tidl eier ga gass,eg synes det er litt merkelig, men men. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
nestor Svart 20.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2012 Får vel ta litt juleferie, venter på nissen, han må vel ha med seg rakafisk, akkevitt og ribbe. Grøten spiser han vel opp sjøl. Ikke bry dere så mye om dtiftstimer, men det er en liten utfordring å få mange timer ut av en motor som blir brukt lite og står mye. Vi snakker da ikke om 2-3000 timer, dette skal være lite nesten uansett med normalt velikehold. Men det finnes untak, desverre. Jeg eier og driver et motor-verksted, reparerer vel det som er kurant av diesel. Ut fra dette ser jeg mye rart, også årsaken til at ting er som de er, samme om den har gått mye eller lite. Jeg kan kjøre en test på en motor som har 10 - 20000 timer på seg, ikke nødvendig med noe annet en vanlig service. Ellers så har jeg en inne nå som har gått 1100 timer, kaputt. Forbanna dritt motor, moring, var det visst. Impeller var havarert, skruene på lokket hadde fremdeles lakkskallet på seg. Samme med pluggen for oljelense, og peilepinne på gearet, lakkskall der også. Motorene er jo så kostbare, eller ???? Hadde ikke nevnt dette om denne var den eneste. Så, bytt i allefall impeller og olje, og bruk riktig olje. Link to post
torbi Svart 21.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Til de som sitter og følger med på mitt prosjekt tråd, ønsker eg dere en riktig godjul. Denne prosjekt må eg si det er mye arbeid men eg koser meg veldig, fra over nyttår blir det spennende og se hvordan eg skal få all delene tilbake på plass igjen. Skål jule-øl. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Får vel ta litt juleferie, venter på nissen, han må vel ha med seg rakafisk, akkevitt og ribbe. Grøten spiser han vel opp sjøl.Ikke bry dere så mye om dtiftstimer, men det er en liten utfordring å få mange timer ut av en motor som blir brukt lite og står mye. Vi snakker da ikke om 2-3000 timer, dette skal være lite nesten uansett med normalt velikehold. Men det finnes untak, desverre. Jeg eier og driver et motor-verksted, reparerer vel det som er kurant av diesel. Ut fra dette ser jeg mye rart, også årsaken til at ting er som de er, samme om den har gått mye eller lite. Jeg kan kjøre en test på en motor som har 10 - 20000 timer på seg, ikke nødvendig med noe annet en vanlig service. Ellers så har jeg en inne nå som har gått 1100 timer, kaputt. Forbanna dritt motor, moring, var det visst. Impeller var havarert, skruene på lokket hadde fremdeles lakkskallet på seg. Samme med pluggen for oljelense, og peilepinne på gearet, lakkskall der også. Motorene er jo så kostbare, eller ???? Hadde ikke nevnt dette om denne var den eneste. Så, bytt i allefall impeller og olje, og bruk riktig olje. Ja, vær sikker. Det er som regel en rimelig garanti, koster ikke mye, og er enkelt å utføre. God jul!!! Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Antilia Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Til de som sitter og følger med på mitt prosjekt tråd, ønsker eg dere en riktig godjul. Denne prosjekt må eg si det er mye arbeid men eg koser meg veldig, fra over nyttår blir det spennende og se hvordan eg skal få all delene tilbake på plass igjen. Skål jule-øl. Skål og god jul. Gleder meg til fortsettelsen!!! Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2012 Så må dimensjoner måles og ovalitet må måles. Ut fra målene må det vurderes om veiva skal slipes til underdimensjon. Da må det brukes tilsvarende lagerskåler. Bare av nysgjerrighet. Er det standard overdimensjon på lagerskålene og veiva blir slipt i slik at disse passer, eller blir veiva bare slipt minst mulig og de overdimensjonerte lagrene tilpasset? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 En liten oppdatering: Idag leverte eg inn topplokk og veivaksel til et verksted, de skulle se og begynner i løpet av neste uke og må regne med det vil ta 2-3 uker. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
nestor Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Åssen var veiva, målte de noe på den mes du så på ????? Det pleier jeg bestandig å gjøre, og synes de burde også !! Sliping av veiv. Sliping blir gjort etter fabrikkens normer og lagerpassninger, men dog så lite som mulig. Vanligvis er det 3 overdim til en motor på denne størelse enten tommer eller milimeter. For mange år siden var det motsatt, skålene ble skrapt til riktig passning med lagerskrape, en sabla jobb. Har prøvd dette. Nå er det avleggs, men bare nesten, veteran-biler/motorer. Link to post
torbi Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Nei de gjorde ikke noe ting, ingen folk på verkstedet i romjula, men han ba meg om hele motor nr, noe eg ikke hadde med meg, så eg må finne hele nr og sender over mailen i helgen. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
nestor Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Ja ja, sikkert ingen der i jula som kunne å bruke et mikrometer. Men skal vi holde jula i gang må vi holde hjula i gang også. Er det noe de lurer på så får de si fra. Link to post
torbi Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Ja helt enig med deg, godt med juleferie, eg kan bruke mikrometer måler, men eg har ingen med den bedriften å gjøre :-) Ja, eg har gitt dem mitt navn og nr, så de taste meg hvis det er noe de lurer på. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
frolar Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Hei! Kan eg spørre hvem du bruker? Link to post
torbi Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Auto 23, mente de er eneste i Bergen no, Det var to før,den andre som het mentalok men gikk i konk og ble overtatt av auto 23. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
frolar Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Ja de er jo god på sånt, stort firma så er vel kansje det blir litt sånn u personlig Har du vurdert å sjekke om det går ann å få tak i en short blokk blir vel store kostnader til slutt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn