Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

dscn1558.jpg

 

Idag har eg jobbet litt med perkinsen, tok fram luftdrill med hone.

 

dscn1556.jpg

 

Hone frem og tilbake med olje.

 

dscn1554.jpg

 

Før :

 

dscn1553.jpg

 

Etter:

 

No er eg ferdig med honing, neste oppgave blir vel å gjøre rein inni og også utvendig, vaske litt og pusse må til. så veivaksling tilbake på plass. kommer mer med bilder etterhvert. :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

dscn1559.jpg

 

Var innom en tur til min lille motorverkstedet :smiley: hjemme og satte i gang med å ta ut stempelfjærene.

 

Kjøpte spesial tang hos biltema, denne er bare til amatører som gjør slik. :lol:

 

 

dscn1562.jpg

 

Lett å ta ut.

 

dscn1561.jpg

 

Tok en gammel og knekte , brukte den til å skrape bort sot på sporen. det var ikke mye sot der.

 

dscn1560.jpg

 

Fant en tom kanne , og skjærte hull på ene side og fylte ca 2-3 l white sprite i, og vasket stemplene.

 

 

dscn1563.jpg

 

Etter å ha vasket alle 6 stemplene, så ser den svart og skitten ut, eg synes white sprite er bra å bruke siden den har innehold fett som gjør at de tørker ikke bort...

 

Gidder ikke å jobbe mere for i kveld.... :wink:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det er jo alltid hyggelig å dele med dere i BP, :-)

 

Tja eg har litt bra kontroll, egentlig så har eg 2 snille kompiser bak meg som fungere som konsulenter og få råd og hjelp hvis det er oe eg lurer på, de er gull verdt for meg. :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Idag reiste min samboer da er eg alene i helgen, synes synd på meg, men heldigsvis har eg prosjekt som må gjøres. :yesnod:

 

dscn1565.jpg

 

Ferdig reingjort stemplene, men med uten fjærene.

 

dscn1571.jpg

 

Nytt på plass.

 

dscn1572.jpg

 

Enkelt bruksanvisning, umulig å gjøre feil.

 

dscn1573.jpg

 

VELDIG VIKTIG å gi godt masse med olje for at de skal gå lett rundt før de settes inn i blokken.

 

dscn1575.jpg

 

Da var det gjort ...

 

dscn1577.jpg

 

Skrap, blir sikkert til spiker og hermetikkboks. :smiley:

 

dscn1578.jpg

 

Går over til oljepumpe, til venstre er nytt og gamle til høyre .

 

dscn1580.jpg

 

Demonterte innsugrør med sil ut fra gamle pumpe, så kunne eg se inni , smuss og rust, har vært vann inn. godt at eg byttet pumpe.

 

dscn1581.jpg

 

Ferdig, nytt pumpe og nytt pakning.

 

Det var alt for i kveld, fortsettelse kommer snart. :wink:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Idag var det veivakselen sin tur.

 

dscn1582.jpg

 

 

Viktig på smøres med rikelig olje før lagre kommer på plass.

 

dscn1584.jpg

 

 

 

Nye Lagre på plass.

 

dscn1586.jpg

 

 

Igjen på smøres oppå lagre før Veiven kommer på plass.

 

dscn1587.jpg

 

 

Sånn no er Veiven på plass, endelig :sweat: .

 

Momenter har eg ikke gjort enda, skal gjøre det på tirsdag, og etter det kommer stempelene inn,

 

:smiley:

dscn1588.jpg

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Så hvis man skrur av oljepanna, skrur av de dingsene veiva er skrudd fast i, så er det mulig å bytte rådelagere uten å dra ut stemplene? Prøver å lære litt av tråden din se :)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Så hvis man skrur av oljepanna, skrur av de dingsene veiva er skrudd fast i, så er det mulig å bytte rådelagere uten å dra ut stemplene? Prøver å lære litt av tråden din se :)

Eg har ikke tenkt på det, men eg tror det går an dersom motor ligger på siden slik at stempelene ikke faller ut i.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Eg har ikke tenkt på det, men eg tror det går an dersom motor ligger på siden slik at stempelene ikke faller ut i.

 

Det er selfølgeleg lettare når motor ligg på sida, men er ikkje eit must fordi stempla vil du aldri kunne ta ut gjennom botn på motoren det er rett og slett ikkje plass til det.

 

Det er ikkje uvanleg å skifte rådelager på lastebil, buss og traktor ved å ta av botnpanna og ta det derifrå, har også gjordt det på bil.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

No er eg i gang igjen med prosjektet, har vært litt nede i det siste av andre årsaker, og no må eg jobbe hardt, har bare 8 uker igjen til båten skal på sjøen. :diving:

Som du kan se no er filterhuset og sjøvannpumpe demontert.

 

Gamle pakninger skrapt bort.

 

Stemplene pakkes inn og transportert hjem for pussing og skifting av fjærene.

 

Etter å ha rein gjort med lagre, kan du ser litt slitt på ende av lagre på veivhuset.

 

Lagre til stempel også ser litt slitt på ende av lagre.

 

slik ser en av de lagre ut.

 

Det var dagens innsats idag, :smiley:

Skal innom igjen på tirsdag og gjøre rein på innvendig før tilbakes montering sammen .

 

Eg føler at det er litt dårleg gjordt å komentere i etterkant og koma her og strø salt i såra.

 

Men no har du ikkje sett sammen alt heller forhåpentlegvis. Dette er jau eit typisk eksempel på det eg kallar garasjeoverhaling og som regel går dette bra i dei fleste tilfelle, men har også sett at det ikkje går så bra. I eindel tilfelle går lagra går for trangt p.g.a kvalitetsforskjellar hos lagerleverandør.

 

Ein fagmann vil aldri reingjera med white spirit eller motorvask etter honing, kun vaske med olje. (det kan godt hende at du har gjordt dette, men du har ikkje skrivd noko om det)

 

Ein fagmann vil alltid sjekke stempelfjærgapet ved å prøve stempelfjærene i sylinder før han set dei på stempelet (det kan godt hende at du har gjordt det) og så lenge det er orginalstempel og ikkje overdim så går det greitt.

 

Ein fagmann vil alltid prøvemontere lagra med toleransestrips slik at han veit lagerklaring på bærelager og rådelager. (no vil det nok i dette tilfelle også gå bra for veiven er somregel litt sliten og alt er orginalt) så då går det i dei fleste tilfelle bra. men det er viktig med reinsleghet og masse olje.

 

Og eg for min del set trykk på oljesystemet og drar motor rundt for hand etter at alle vitale delar som er i kontakt med det indre oljekanalane er på plass. (men uten oljepanne og toppdeksel) For då ser eg kva som skjer og kvar oljen evt. tek vegen. (for eks. eit lager med for stor klaring)

 

Dette seier eg igrunn bare for at denne tråden skal bli så informativ som råd og vekke nokon tankar til dei som driv litt i "garasjen"

 

Og for all del, det blir gjerne gjordt like bra om kansje mykje betre arbeid rundt om i garasjane i dette landet, som på ein verkstad. Fordi ein hobbymekkar ikkje har den stive timeprisen og tidsramma som ein verkstad har og at han har eit personleg forhold til det han driv med.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Veldig nyttig innlegg Øyfjell!

Det er akkurat slike innspill som er med på å løfte trådene opp på et faglig nivå slik at vi andre kan være med å lære :yesnod:

 

Men kan du forklare årsaken til dette?

Ein fagmann vil aldri reingjera med white spirit eller motorvask etter honing, kun vaske med olje. (det kan godt hende at du har gjordt dette, men du har ikkje skrivd noko om det)

 

 

Ja Torbi, har du gjort alt dette da, eller knepper du hendene og håper på det beste :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du synes denne tråden er moro å følge med.

 

Stempelklaring tok eg ikke ,fordi eg ser foringen er ganske ny og se bra ut, så derfor bare honing, samt nye stempelfjærer.

 

Lagerklaring: veivakselen ble slipt ned til - 0,25 mm, nye lager er pluss 0,25 tykkere enn gamle lagre. Så da regner eg med det skulle være i orden med de..

 

Da tror eg det skulle gå bra..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

 

Stempelklaring tok eg ikke ,fordi eg ser foringen er ganske ny og se bra ut, så derfor bare honing, samt nye stempelfjærer.

 

Lagerklaring: veivakselen ble slipt ned til - 0,25 mm, nye lager er pluss 0,25 tykkere enn gamle lagre.

Ikke stempelklaring, men stempelringklaring! Altså, du presser stempelringen litt ned i sylinderen og måler med bladsøker i åpningen.

 

Lagerklaringen skal jo etter det du skriver teoretisk sett være bra. Men alt har toleranser og avvik og du vet aldri hvilken side av "nullen" avviket ligger på. I tillegg kan alle gjøre feil. Derfor er det greit å gjøre en montasjekontroll i tillegg til det du regner ut. Hvis ikke så stoler du på at han som har slipet veiva er innenfor tusenedelen, at lagrene du har kjøpt er innenfor akseptabelt avvik og ikke har produksjonsfeil, og at lagrene du har kjøpt ikke rett og slett er feilpakket som følge av sviktende kvalitetsrutiner på fabrikken. Sannsynligvis går det bra, men for å være sikker på at alle ledd har gjort sin jobb kan du kjøpe deg litt måletråd til noen få kroner og sjekke før du trekker til med moment. Husk i tilfelle å vaske vekk oljen mellom lagerskålene og gods før du trekker til.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig nyttig innlegg Øyfjell!

Det er akkurat slike innspill som er med på å løfte trådene opp på et faglig nivå slik at vi andre kan være med å lære :yesnod:

 

Men kan du forklare årsaken til dette?

 

Takk for det Komondo, ofte er det bare noko småting som skil himmel og helvete.

 

Årsaken til at vi skal vaske med olje er at om vi vaskar med white spirit eller motorvask så kan det bli liggande att slipestøv att i rillene som vi ikkje greier å få vekk for det vi vaskar med renn for fort unda og eller fordampar mens oljen har meir evne til å ta med seg slipestøvet når den sig vekk. Eg veit ikkje meir korleis eg skal forklare det. Eg har ein kamerat som arbeidde ei tid på Otto Karud Motorverksted i Oslo (i gamle dagar) og han lærte meg mykje om motoroverhaling.

 

Men om du ser på bruksannvisninga til Flexi-Hone så brukar dei ein kombinasjon av motorvask og olje, og alltid vask lenge og vel med olje. Eg er foresten veldig tilhengar av Flexi Hone til honing, fordi ein får hona heilt opp og runda av slitekanten (om den finst) Ved bruk av steinar så vil dei fort klatre opp på slitekanten og ein får ikkje med seg alt. (det kan vera at dette er å spikke flisar, men nokon likar mora og andre dottera :lol: )

 

Ein annan ting er at eg ikkje skjønnar kvifor det skal vera så vanskeleg å få tak i 4 steinars hon, fordi ein får ein rundare sylinder med fire steinar istaden for tre som i praksis vil gje (om ein slipa lenge nok) ei trekantform. Sjekk foresten desse videoane på You-Tube, her er det mange tips: Spesielt dette med å runde bittebittelitt på dei kvasse kantane på stempelfjærene.

,
,
, Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du synes denne tråden er moro å følge med.

 

Stempelklaring tok eg ikke ,fordi eg ser foringen er ganske ny og se bra ut, så derfor bare honing, samt nye stempelfjærer.

 

Lagerklaring: veivakselen ble slipt ned til - 0,25 mm, nye lager er pluss 0,25 tykkere enn gamle lagre. Så da regner eg med det skulle være i orden med de..

 

Da tror eg det skulle gå bra..

Hei Torbi,

Aldri ta det for gitt viss du har overdim, mål med plastic gage målestrips så veit du kva du held på med. Litt meir arbeid men gud så godt å vite enn ikkje å vite. http://www.google.no/search?q=plastic+gage&hl=nn&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Ro4qUe6FIYHQhAfe04GIDw&ved=0CDMQsAQ&biw=1280&bih=648 , http://www.ehow.com/how_7765299_use-plastic-gauge.html

 

No meinte eg ikkje stempelklaring, det er jau også ein ting og har og med ovalitet å gjera, men så seier du at foringa ser ganske ny ut og det er bra. Det eg meinte var klaringa på gapet på stempelfjærene når dei står i sylinderen (som du ser på ein av videoane her)

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...