Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Har spørsmål.

 

Snart må eg begynner med å bestille pakningsett pluss sikkert noe mer til perkins, er økonomi deler billigere enn universal diesel .?

 

 

Er det noe som vet mer om det??

 

Håper ikke eg har lagt ut for mange kjedelige bildene??

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Jeg overhalte samme motor som deg. Det er noen år siden nå,men brukte bare Økonomideler. De er billige på

Perkins og mange av delene går igjen på MF traktorene derav billige deler. Tror ikke de har sånn som varmevekslere,

oljekjølere etc, men du får i hvertfall all "motorinnmat"

Link to post
Share on other sites

dscn1274.jpgdscn1272.jpg

 

Idag måtte eg lage ekstra bord, vil ikke ha delene skal ligge på golvet.

 

dscn1273.jpg

 

Var innom på biltema og kjøpte viktige verktøy, håper bra kvalitet :wink:

 

 

Har rotet litt med bilde i rekkefølge, ser opp nr 1.

 

Tok av termosat fra varmeveksler, ser ikke bra ut, bra det blir gjort no, tror eg :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Angående ventiler og ventilseter så ville jeg ha sendt dem til dreiing for å få riktig vinkel, om de ser veldig slitte ut. Å bruke "sugekoppsliper" kan gjøre ventilsetene bare mere runde.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Når du skal legge så mye arbeid og penger i motoren så har Kaptein Fredrik rett. Send toppen til et maskineringverksted å få slipt ventiler og frest seter. Da Kontroller dem styringene til ventilene samtidig. Pasta er noe man spiser,ikke noe man maskinerer med! :-)

 

Stephen.T.

Link to post
Share on other sites

Hallo.

Enten det er en 236 eller 354 (4 0g 6 syl) er jo samme notoren med stort sett samme prosedyre for feilsøking, og dette er viktigst å gjøre før demontering. Dette kan jo også sies om motorer generelt.

Etter Mer en 30 år i bransjen har jeg nok reparert/overhalt mer en 100 Perkinser. Men etter demontering; sjekk toppakkningen om denne er noenlunde hel, denne sier mye om om toppen ev. må planes, mål toppens retthet. Ang. ventilsliping; ta ut ventilene, se åssen dem ser ut, de er kanskje u-runde, kast dem, ikke slip. Setene må sikkert slipes, men så lite som mulig, monter nye ventiler, mål høyden fra plan topp til ventilhode.

Overskrid IKKE angitt maks-mål. Slip ev. toppen ned til riktig mål. Klaring i ventilstyring må også sjekkes.

Mål om sylinder-foringer er u-runde, og om det er "synk"(sps.236 eldre) i forhold til topp blogg, om så er må disse skiftes.

Er en slik motor godt "nedkjørt" er det ikke mulig å "reparere dette selv".

Tar gjerne spørsmål. Gjerne på intern-melding.

Link to post
Share on other sites

Så slitt er neppe motoren etter 2500 timer. Får håpe det holder med litt pastapussing. Skulle være heilt unødvendig det du gjer her egentlig. Så eg lurer på kva som har ført til vann i motoren? At ikkje det blir som ombord i vår båt....der overhalte de motoren uten å utbedre årsaken til at det kom inn vann, og så røyk motor igjenn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Neida, 2500 timer er ikke mye, men har den slurpet i seg vann er det no helt annet. Det har jo også noe med mengden av dette vannet, og hvor dette kommer fra.

Er dette saltvann elle er det kjølevann fra motoren tro. Grundig sjekk før demontering er lurt. Kjenner godt til dette med at motor blir reparert uten å finne feilen.

Her to stykker inne nå nettop av samme årsak.

Det som er mest vanlig er nå at vannet har kommet inn igjennom eksos-slangen pga. feil montering. Men det jeg sa om toppakkningen/lokket bør også sjekkes.

Var vannet på stempeltoppene, eller i motorolja eller begge deler.

På bildene av motoren er det vel også et par kjølere som kan ha lekket vann som har kommet inn i mitoren.

Link to post
Share on other sites

Takker for kommentarer.

 

Det eg kan forteller er:

 

Det kom vann i olje og fant ut det var innmat på oljekjøleren som lekket (sjøvann), tok nød reparasjon i sommer.

 

Girolje kjøler var ok, de to er separert og har eget system.

 

Også ferskvann på varmeveksleren lakk og fant ut det var innmat som var lekkasje ,(bilde som ble vist her.)

 

Eg har ikke begynt enda med toppen, kanskje no i helgen, og pakning har eg ikke studert nøye, den ligger i en annen verksted, skal innom der tirsdag, men den virket ganske ny pakning, skal ta bilde når eg er der.

 

Da eg demonterte topp dekselen og så det var melkehvit under dekselen.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det er litt enklere når motor er over v.l., men dette kommer også an på åssen slangen er montert.

Er dette en montasje fra Viksund ??

Slangen må ned i bunnen av båten, lengst mulig, så opp i en "svanehals", så ut, gjerne over v.l.

Vann kan også komme inn ved heising og opplag om båten løftes mye akter, særlig om høydeforskjel på motor/slange er marginal.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Dette med vann i eksosslangen ved opptak er et undervurdert problem som garantert tar livet av mange motorer hvert år!

Dersom det står vann i eksosslangen ved opptak havner dette vannet fort i motoren (i sylinderen der hvor eksosventilen står åpen) ved transport på kranbil i nedoverbakker og/eller ved oppbremsing.

Selv har jeg montert en eksospotte i eksosrørets laveste punkt - med mulighet for kontrollert avtapping av alt vann i eksosrør/potte før opptak.

Link to post
Share on other sites

Svee, helt riktig, bra. Lurt med den potta di, særlig om høydeforskjellen er marginal.

Skulle ønske at flere skjønnte dette. Jeg er i denne bransje og ser så utrulig mye rart.

Hadde en som rygget båten sin opp i en liten skråning, senket den ned på trekkroken for at den ikke skulle trille avgårde.

Beskjed om følgeskader på motor ble gitt, ex. slange må demonteres. Men nei da, slikt var bare tull.

Til slutt måtte motoren byttes, og, neste høst var båten parkert på samme sted. ( Tar jo som en selvfølge at det er garanti på en ny motor)

Link to post
Share on other sites

dscn1275.jpgdscn1278.jpg

 

Går over fra varmeveksleren til olje kjøler, slik ser de ut .

 

dscn1281.jpg

 

Ser det lekker sjøvann inn på olje side, betyr lekkasje.

 

dscn1280.jpg

 

Ser fin ut, bare olje, det er girolje kjøler.

 

 

dscn1285.jpg

 

Enden innmat til intercoller, ser det har vært reparert 2 steder, en hvit og en grå.

 

 

dscn1286.jpg

 

Inni på intercooler, olje og sot, normalt?? eg mente det skal gå bare i luft.

 

dscn1289.jpg

 

Innmaten så så pokker fast, at eg måtte slå på golve med treklosser under, det fikk ut tilslutt.

 

 

dscn1290.jpg

 

 

Slik ser den ut. bra ?? hmm...

 

det var alt eg gjorde idag. :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...