Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

Han som eg pratet med idag, er grei fyr, har hatt auto 23 da eg leverte inn propellen min sist i vår til avbalansering, er fornøyd med service.

 

Nei eg har ikke undersøkt ang short blokk, han skulle gi meg ca pris før de sette i gang, så eg har litt kontroll,( håper eg.)',

Regne med det går greit.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

dscn1400.jpg

 

Vel overstått med jul og nyttår, no er eg i gang med prosjektet igjen.

 

Mens eg venter på topp og veiven, tok eg ut simmering til veivakselen ( dekselen er fremme og den andre er bak)

 

 

dscn1398.jpg

 

Buen til eksosutløp fra turbo, ser det er liten lekkasje, har også vært reparert, like greit å gå gjennom og sjekke.

 

dscn1399.jpg

 

 

Den grå er av stålplast, og ikke tett.

dscn1404.jpg

 

 

ser det har også vært sveise reparert under stålplast som eg fjernet, flensen er rusten/ oppspist.

 

dscn1405.jpg

 

 

flensen ser ikke hel rund.

 

 

dscn1408.jpg

 

 

 

Mitt spørsmål er:

 

Skal eg prøve å slipe vekk sveise fuge og sveise på nytt og evt sveise på flens og bygge på , så slipe ned til lik rund.

 

Noe forslag eller kommentarer.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Har desverre ikke noen ferdiglagde nå, sorry.

Men vanligvis lager jeg disse av rørbend, vanligvis 316-l. Også i plater.

Dette blir sveist med TIG, gjerne buttsveis uten tilsats. Sveising av rør mot flens for ev. turbo/varme-veksler. sveises men MIG puls-maskin. Planes.

Noen ganger blir de laget i aliminium, ikke turbo. Sveisemåte er TIG m. tilsats.

Noen ganger må desverre "orginalen" kopieres pga. plass/passform.

Vet ikke sikkert holdbarhet på dette, men pr.dd. ser det ut som det forsvarer kostnaden. Men om jeg må antyde noe konkret, må jeg vel i all beskjedenhet antyde at levetiden er det dobbelte av dette som er avbildet.

Det er jo mange fler detaljer rundt dette, men kan ikke ramse opp alt dette her.

Link to post
Share on other sites

Det er interessesant å følge med på jobben med motoren. Du har i hvert fall gjort et godt valg av verksted.

 

Ser at eksosbendet ditt ikke er så bra. Jeg har et ganske bra som hat stått på en Ford 2704 med turbo. Kanskje det passer på turboen din? Flensen mot turboen har innvendig mål 66mm og utvendig mål 105mm. Rør mot slange har utvendig diameter 100,5 mm.

Ta kontakt på IM hvis du vil prøve om det passer.

Link to post
Share on other sites

dscn1412.jpg

 

No er eg i gang med å pusse/smergel på ventil-stenger, men gadd ikke å ta med til jobben, så fant eg på noe som en grei løsning som eg kan gjøre hjemme . brukte en tvinger og spenne på håndtak til el-drill og det funker. :smiley:

 

 

dscn1417.jpg

 

Ventil stenger spennes i chuck og er klar til..

 

dscn1420.jpg

 

Før puss/smergel

 

 

dscn1421.jpg

 

Etter puss/smergel.

 

så i morgen må eg hente mer smergel papir på jobben og fortsetter med den,

 

så er den klar til å ventil-slipe med pasta når topp lokk kommer tilbake.

 

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Ja eg vet ikke hva eg skal tro, siden forrige eier sier motoren var gått litt under 2700 timer da eg kjøpte , også timetelleren viste også det samme, siden motoren er ca 30 år så er det vanskelig å finne ut. mere kan eg ikke svare på.

 

men det bryr eg meg ikke om når eg holder på å overhaler og ser den som "ny"motor for meg. :smiley:

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering.

 

dscn1423.jpg

 

Fikk delene fra økonomideler.

 

Pakken inneholder : stempelfjærer, simmeringer til veivakselen, vannpumpe, men oljepumpe har eg ikke fått, de måtte bestilles, kommer vel snart tror eg.

 

dscn1425.jpg

 

Fin og grei tegninger.

 

Venter fortsatt på topplokken og veivakselen,

 

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hehe, å nei det gjør eg ikke, skal bruke for hånden og drar /skrur i begge veien. :-).

 

Det er bra "torbi" stå han av for slike lettvinde løysingar og gjer som du har tenkt. :thumbsup:

 

Bruk heller stålbørste på ventilhalsane så du ikkje slit unødvendig på dei, det er vel nok slark i ventilstyringane vil eg tru.... :saint: der er der den dyrebare oljen fèr veit du.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Ingen dum variant det der. Du kan bruke samme "teknologi" når du skal slipe ventilene til toppen og. Sette inn ventilen og bruke drillen i andre enden.

 

 

Det var kanskje planen og :lol: ?

 

Bruke drill til å slipe inn ventilane på frihånd??? dette kan jau øydelegge for fleire tusen kr. og båtsesongen og når du ligg der utpå med brente ventilar eller motoren går med halv fart på ein 2-4 syl, fordi ein var så dum og høyrde på lettvinda.

 

Ein bør ha ei nett hand og merketusj og vita kva ein driv med og kva som er hensikten......

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...