Jump to content

Prosjekt : Perkins T6.3544 M


torbi

Recommended Posts

dscn1318.jpg

 

Idag var eg igang med motoren igjen. :smiley:

 

Muttertrekkeren må brukes for å løsne bolter, muttertrekkeren er fine greier. :thumbsup:

 

 

dscn1319.jpg

 

Tannkrans er ute.

 

dscn1321.jpg

 

"skjoldplate" er ute.

 

dscn1317.jpg

 

Ters må til for å få ut reimhjul, men fikk ikke løst hjulet engang , vi får prøve å varme rundt nær nav slik at hjulet utvider litt, får gjøre det på tirsdag.

 

dscn1328.jpg

 

Samboeren min var kommet godt igang med julebakst mens eg jobbet med motoren, fikk prøvesmake da eg kom hjem,smakte kjempegodt. :yesnod:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1340.jpg

 

Brukte ters og varme, men fikk ikke til.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1342.jpg

 

Måtte bruke knivters og varme med gass, fikk ut til slutt.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1344.jpg

 

Trodde aksel var kon men det var rett aksel, derfor tung og vanskelig å få ut.

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1341.jpg

 

Begynte litt med å ta ut stempel.

 

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8615/dscn1343.jpg

 

Stempel nr 1 og 6., får ta resten neste gang eg er der.

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

dscn1349.jpgdscn1350.jpg

 

No er alle 6 stempelene ute, slik ser den ene ut..

 

dscn1353.jpgdscn1352.jpg

 

Litt "spor" mer på ene side og mindre på andre side når eg tørner rundt, ikke rart det var vibrasjon og lyden var som bankelyd.

 

dscn1354.jpg

 

ser ikke bra ut.

 

dscn1357.jpg

ikke den heller.

 

dscn1355.jpg

 

dscn1360.jpg

 

No ser motoren slik ut, det var de eg har gjort idag.

 

Så neste blir det å levere toppen og veivaksel til spesial verksted for sjekk og bearbeiding om nødvendig.

 

:smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Rådene blir ikke slitt, men rådelagrene og bærelagrene blir slitt, de byttes uansett. Derimot blir det spor i veivakselen og den må da slipes og måles. I første omgang slipes riper ned med smergel med veiva satt opp i dreiebenk. Så må dimensjoner måles og ovalitet må måles. Ut fra målene må det vurderes om veiva skal slipes til underdimensjon. Da må det brukes tilsvarende lagerskåler. Lagerklaringer må måles ved prøvemontering.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare undres..... Har samme motor i min båt. Den har i underkant av 2400 timer. Leste innledningsvis at din hadde ruslet 2700 timer, og Nestor hadde skrudd på en som hadde gått 36000 timer.

Er ikke en så omfattende overhaling litt merkelig da på 2700 timer? Håper min motor lever lenger en 300 timer til...... :pray::santcheers:

Link to post
Share on other sites

Eg tror motoren skal gå fint i 4-5000 timer, men i mitt tilfelle så vil eg tror at motoren min fikk dårlig eller feil olje, eller har kjørt varmgang, eller motor temp var kald når tidl eier ga gass,eg synes det er litt merkelig, men men.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Får vel ta litt juleferie, venter på nissen, han må vel ha med seg rakafisk, akkevitt og ribbe. Grøten spiser han vel opp sjøl.

Ikke bry dere så mye om dtiftstimer, men det er en liten utfordring å få mange timer ut av en motor som blir brukt lite og står mye.

Vi snakker da ikke om 2-3000 timer, dette skal være lite nesten uansett med normalt velikehold. Men det finnes untak, desverre.

Jeg eier og driver et motor-verksted, reparerer vel det som er kurant av diesel. Ut fra dette ser jeg mye rart, også årsaken til at ting er som de er,

samme om den har gått mye eller lite.

Jeg kan kjøre en test på en motor som har 10 - 20000 timer på seg, ikke nødvendig med noe annet en vanlig service.

Ellers så har jeg en inne nå som har gått 1100 timer, kaputt. Forbanna dritt motor, moring, var det visst.

Impeller var havarert, skruene på lokket hadde fremdeles lakkskallet på seg. Samme med pluggen for oljelense, og peilepinne på gearet, lakkskall der også. Motorene er jo så kostbare, eller ???? Hadde ikke nevnt dette om denne var den eneste.

Så, bytt i allefall impeller og olje, og bruk riktig olje.

Link to post
Share on other sites

Til de som sitter og følger med på mitt prosjekt tråd, ønsker eg dere en riktig godjul.

 

Denne prosjekt må eg si det er mye arbeid men eg koser meg veldig, fra over nyttår blir det spennende og se hvordan eg skal få all delene tilbake

på plass igjen. :smiley:

 

Skål jule-øl. :santcheer1:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Får vel ta litt juleferie, venter på nissen, han må vel ha med seg rakafisk, akkevitt og ribbe. Grøten spiser han vel opp sjøl.

Ikke bry dere så mye om dtiftstimer, men det er en liten utfordring å få mange timer ut av en motor som blir brukt lite og står mye.

Vi snakker da ikke om 2-3000 timer, dette skal være lite nesten uansett med normalt velikehold. Men det finnes untak, desverre.

Jeg eier og driver et motor-verksted, reparerer vel det som er kurant av diesel. Ut fra dette ser jeg mye rart, også årsaken til at ting er som de er,

samme om den har gått mye eller lite.

Jeg kan kjøre en test på en motor som har 10 - 20000 timer på seg, ikke nødvendig med noe annet en vanlig service.

Ellers så har jeg en inne nå som har gått 1100 timer, kaputt. Forbanna dritt motor, moring, var det visst.

Impeller var havarert, skruene på lokket hadde fremdeles lakkskallet på seg. Samme med pluggen for oljelense, og peilepinne på gearet, lakkskall der også. Motorene er jo så kostbare, eller ???? Hadde ikke nevnt dette om denne var den eneste.

Så, bytt i allefall impeller og olje, og bruk riktig olje.

Ja, vær sikker. Det er som regel en rimelig garanti, koster ikke mye, og er enkelt å utføre. God jul!!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Til de som sitter og følger med på mitt prosjekt tråd, ønsker eg dere en riktig godjul.

 

Denne prosjekt må eg si det er mye arbeid men eg koser meg veldig, fra over nyttår blir det spennende og se hvordan eg skal få all delene tilbake

på plass igjen. :smiley:

 

Skål jule-øl. :santcheer1:

Skål og god jul. Gleder meg til fortsettelsen!!!

Link to post
Share on other sites

Så må dimensjoner måles og ovalitet må måles. Ut fra målene må det vurderes om veiva skal slipes til underdimensjon. Da må det brukes tilsvarende lagerskåler.

 

Bare av nysgjerrighet.

Er det standard overdimensjon på lagerskålene og veiva blir slipt i slik at disse passer, eller blir veiva bare slipt minst mulig og de overdimensjonerte lagrene tilpasset?

Link to post
Share on other sites

Åssen var veiva, målte de noe på den mes du så på ?????

Det pleier jeg bestandig å gjøre, og synes de burde også !!

 

Sliping av veiv.

Sliping blir gjort etter fabrikkens normer og lagerpassninger, men dog så lite som mulig.

Vanligvis er det 3 overdim til en motor på denne størelse enten tommer eller milimeter.

 

For mange år siden var det motsatt, skålene ble skrapt til riktig passning med lagerskrape, en sabla jobb. Har prøvd dette.

Nå er det avleggs, men bare nesten, veteran-biler/motorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...