Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Ja, hva sier ekspertene om det?

Kan man kombinere titan gjennomføring og syrefaste/messing kraner og slangenipler?

Usikker på om det er behov for å bytte alt, ser ut som kraner og nipler godt kan overleve enda en gjennomføring da det er gjengepartiet på gjennomføringen som ser ut til å være det svake ledd.

 

Det eneste jeg har konkludert med er at jeg ikke vil ha syrefast gjennomføring, går da heller for messing da dette er mer forutsigbart.

Link to post
Share on other sites

Komodo har sjekket materialkvaliteten i AISI316 detaljer som selges i noen båtutstyrsforretninger og funnet de å være det de utgir seg for. Til og med biltemadetaljene var av bra kvalitet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

 

I Epoxyen har jeg tilsatt fortykkingsmiddel slik at den blir hengende der du vil ha den og ikke renner av. Jeg pensler epoxy på anleggsflaten på skroget og på veggene i hullet før jeg også pensler epoxy på selve gjennomføringen.

 

 

 

Hadde tenkt å begynne på denne jobben selv nå i sommer.

 

Hvilke fortykkningsmiddel bruker du til Epoxyen, og hvor får man kjøpt det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Maritim og andre som selger epoxy har også fortykkningsmiddel. Også Biltema.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En meget god tråd fortjener å bli løftet opp.

Hva er dommen etter en sesongs bruk?

 

Some times the sun shine on a dogs ass... - stakk en tilfeldig tur innom båtutstyrsbutikken i dag. Der var det to paller med 50% avslag. I en kasse fant jeg gull. Den var fylt med TruDesign. Litt utplukket, men fikk med meg 4 ventiler med tilbehør, samt noen ekstra deler for senere å bestille mere. Manglet 2 stk1,5" ventiler. Nå har jeg ikke noen grunn for ikke å gjøre byttet.

 

Hva tenker dere om å sette en TD ventil på syrefast 316 gjennomføring? -såfremt gjengene stemmer. Skulle bytta ventilen til septik på grandezzaen da den sitter nesten fast og har slark i hendelen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første tanke er at kompositt og syrefast utvider deg forskjellig ved temperatursvigninger og om båten står på land om vinteren så blir kompositten "sprø"(grunnet uttørring).

Om dette er nok til å lage trøbbel vet jeg ikke, men en tanke i hvert fall.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja det er riktig VannTro. Disse gjennomføringene og ventilene er laget av glassfyllt Polyamidplast (30% glass) Polyamid er et meget sterkt og kjemikaliebestandig materiale, men det har en side som man skal være klar over. Det er hygroskopisk og tar til seg vann etter fuktigheten i omgivelsene. Høyt vannopptak = høy styrke og omvendt.

På vinteren i norge har vi i perioder svært tørr luft, og tørr PA66 tåler på langt nær så mye som PA66 med max vannopptak.

Dette kan være et problem når båten er løftet på land for vinteren og ventilene blir utsatt for slag, spark eller annen brutal behandling Da kan de faktisk sprekke. Ellers tåler de hva det skal være, og er overlegen messing, syrefast og bronse på alle andre parametre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, men da blir det fullstendig bytte på Grandezzaen også. Ikke bare bytte av ventil :) Takk for innspill. Når jeg tenker meg om, så hadde vel min far også vært skeptisk til kombinasjon. Arbeidsfelt for tiden er drivstoffsystemer med LNG på skip, mao høye tempforandringer, var det ca-170 grader C mon tro,.. drivstofflinjene, drivstofftanker og utfordringer med ventiler....

På Grandezzaen er ventil for septik ut, svært klønete plassert hvor en enten må krype på magen i et lasterom, eller strekke hele arma og nesten hele skuldra inn luka til søppelbøtta mens man ligger på kne. Nå som den er treg, så er det en kraftanstrengelse å åpne og lukke. Kanskje en elektrisk styrt TD-ventil hadde vært løsningen her.

 

Angående styrken til tørr ventil. TD har jo lagt ut noen tester av utstyret. Det er jo tilsynelatende tørre ventiler som ikke har vært eksponert for vann på styrketesten med vekt og sideveis belastning. Styrken er jo relativt overbevisende. Intet i testene sier meg at disse har først lagt i vann, deretter tatt inn i lab.

Men det hadde jo vært interessant å sende en mail til TD og spørre om styrken er testet på ny og ubrukt ventil/ gjennomføring eller en som har vært eksponert for vann over tid, og dermed har høyere styrke enn tørr ventil.

Link to post
Share on other sites

Angående styrken til tørr ventil. TD har jo lagt ut noen tester av utstyret. Det er jo tilsynelatende tørre ventiler som ikke har vært eksponert for vann på styrketesten med vekt og sideveis belastning. Styrken er jo relativt overbevisende. Intet i testene sier meg at disse har først lagt i vann, deretter tatt inn i lab.

Men det hadde jo vært interessant å sende en mail til TD og spørre om styrken er testet på ny og ubrukt ventil/ gjennomføring eller en som har vært eksponert for vann over tid, og dermed har høyere styrke enn tørr ventil.

 

Hei Eureka,

 

Når det gjøres lab-tester på produkter hvor klima spiller inn som parameter benyttes gjerne det som omtales som "Normalklima). Dette er gjengitt som preferanse i de aller fleste EU-normer for test av produkter. Normalklima er i disse normene 20 grader celsius og 65% relativ luftfuktighet. På vinteren kommer man ofte ned i 30-35% relativ fuktighet og da blir kompositten tørr i forhold til i testen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro: Ok, Kjekt å vite. :) Men vil en ventil som står over 15 cm over vannlinjen i teorien tåle mindre enn en som står neddykket i vann? -eksempelvis ved 65% RF.

Tidligere i tråden gav du uttrykk for at Tec7 vil være tilstrekkelig som tetning for gjennomføringen, står du fast ved dette? eller bør jeg uansett kjøre full pakke med REM-løsningen? En tetning med Tec7 er vel mere ettergivende ved utvidelse, som følge av tempendring, enn fast støping. Eller er dette så marginalt at det i denne sammenheng ikke er noe å legge vekt på?

Link to post
Share on other sites

Siden komposittet blir sterkere jo høyere vannopptak det har, vil det være naturlig at det tåler mindre enn et som er under vannlinjen. Nå er det slik at jeg tror man må ha tilgang på tekniske data for TD for å vite dette 100%, da det kan være et mettningspunk for hvor mye som er nok.

Når det gjelder montasjen vil jeg anbefale å sjekke hva TD selv sier om den. Dette har jo med styrken på kompositten å gjøre + anleggsflatens areale. At en fugemasse av MS / Hybrid-typen vil gjøre tetningsjobben står jeg fast ved, men det er vel egenlig styrken på montasjen du spør etter når du refererer til REM-løsningen. Der bør du som nevnt sjekke med TD og deres anbefalinger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være mye fokus på å finne bunnventiler/gjennomføringer i diverse supermaterialer som tåler flere tiårs brukstid uten ettersyn/inspeksjon. På større skip er det oftest støpejern eller bronsje som benyttes på ventilsiden og dette fungerer utmerket. Inntakene er vanlige sjøkasser/rør i skipsstål beskyttet med offeranoder eller påtrykt spenning. Forskjellen er at man er underlagt klassekrav til frekvent inspeksjon og man har derfor god kontroll på tilstanden.

 

Er det ikke grunn også for fritidsbåtfolket å tenke litt mer på inspeksjon og tilstandskontroll av eget utstyr enn å finne opp utstyr som fremstår som betydelig distansert fra det som benyttes som standard materiell av anerkjent kvalitet i den større shippingindustrien?

 

Både rustfritt og messing/bronsje duger jo mer enn godt nok om man legger opp til en inspeksjon f.eks. hvert 3. år fra utstyret var montert som nytt, akkurat som man bør gjøre med alt annet utstyr ombord.

 

Å si at inntaksventiler montert av byggeverft og som har hatt en livstid i 10 år i saltvann har holdt en dårlig kvalitet slik at man begynner forskning etter andre ikke-kvalitetssikrede løsninger fremstår iallefall som fjernt for min del.

Link to post
Share on other sites

Leverandøren anvender ordet kompositt og det er forsåvidt korrekt iom. at vi snakker om et glassfyllt termoplastmateriale. Leverandøren vil nok med bruken av uttrykket ha oss til å tro at det er snakk om avanserte kompositter, ala karbonfiber/epoxykompositter.
I virkeligheten er det god gammeldags glassfyllt Polyamid som anvendes, et plastmateriele som har vært med oss fra en gang på midten av 1930-tallet

Både rustfritt og messing/bronsje duger jo mer enn godt nok om man legger opp til en inspeksjon f.eks. hvert 3. år fra utstyret var montert som nytt, akkurat som man bør gjøre med alt annet utstyr ombord.

 

Og hvordan har du tenkt at den vanlige båteier skal gjennomføre slike inspeksjoner da Chiefengineer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss har båten oppe min. en gang i året og det er fullt mulig å kontrollere ventilene/gjennomføringene som et punkt på lista i denne sammenheng f.eks. hver tredje gang ved demontering. Men ikke om man lar det gå så langt at demontering er umulig på grunn av at alt står bom fast.

Link to post
Share on other sites

 

Det eldste kompositt vi kjenner til er fra det gamle Egypt hvor man hadde lært seg å armere leirhyttene med strå.

Verdens mest brukte kompositt er armert betong.

Så det er et vidt begrep.

 

Gud hjelpe meg......

Legg merke til at jeg benyttet uttrykket kompisittet, noe som understreker at jeg omtalte blandingen som i denne sammenheng refererte til True design sin kompositt.

At kompositt er en betegnelse for en materialblanding hvor man utnytter de beste egenskapene til forskjellige materialer det vet jeg.

En glassfiberarmert polyester(skroget på båtene våre) er også en kompositt.

 

For øvrig ble forklaringen din om hva kompositt er, svært lik hva man finner på Wiki...... : http://no.wikipedia.org/wiki/Komposittmateriale ( jeg hadde en misstanke)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...