Jump to content

Bytte bunnventiler i tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Jeg har byttet:

2 stk 2"

2 stk 1,5"

1stk 1"

2 stk 3/4"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Plastikkk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette kommer nok ikke til å holde lenge

tror jeg holder med deg der. uansett hvor sterkt de måtte påstå at denne plastikken angivelig skal være vil den aldri kunne måle seg med bronse/ messing. at man slipper tæring er en sak men det er kun også et moment. noe plastleketøy fra kina kommer ihvertfall ikke til å få innpass under min vannlinje i allefall :giggle: Men hvem vet, kanskje trådstarter har gjort et godt valg og at det viser seg at dette er holdbare gjennomføringer tross alt :thumbsup: Uansett er jeg personlig skeptisk til alt nytt som kommer på markedet i dag, har et inntrykk av at omtrent alle produsenter av fks båtutstyr spekkulerer i måter å produsere varene sine både billigst mulig og med lavest mulig holdbarhet for og kunne selge deg nytt fortest mulig..

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Alternes: "noe plastleketøy fra kina kommer ihvertfall ikke til å få innpass under min vannlinje i allefall"

 

Og hva slags båt har du da? Messing- eller bronsebåt? Kan vel umulig være plastbåt forstår jeg

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

-blir mange småspørsmål her :) og her kommer to til:

-hva brukte du på gjengene mellom ventil og gjennomføring?

-Ble det til at du skrudde sjøvannssila inn i skroget med 4 skruer?

 

angående det å operere ventilene når de står tørt med båten på land, mtp styrke; det er vel neppe særlig tørrere da enn når ventilene ligger i pakka, umontert. Ergo, de tåler jo like mye når båten står på land som før du monterte dem i båten..

Link to post
Share on other sites

Dette ser knall ut REM.

En meget nyttig tråd. Brukte du epoxy mellom støtteskiva av vannfast finér og skroget? :thumbsup:

Ja. Epoxy slik at gjennomføringen inkludert støtteskive nå framstår som en svært sterk og integrert del av skroget

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Eureka.

Jeg brukte Sikaflex som tettemiddel på gjengene.

Skal ned i båten nå å begynne ettermiddagsøkta. Skal da skru fast sjøvannssilene med 4 stk selvgjengende skruer. Hadde passe lange skruer liggende som ikke går gjennom. På den annen side, hadde ikke vært problem å bore gjennom heller og benytte Sika på skruene.

 

For all del, ikke noe problem å operere ventilene. Det jeg ville unngått i tørt kalt miljø, er å belaste de unormalt fra siden ved feks. å trå eller banke på de. Operere de som tiltengt er aldrig noe problem.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Eureka.

Jeg brukte Sikaflex som tettemiddel på gjengene.

Skal ned i båten nå å begynne ettermiddagsøkta. Skal da skru fast sjøvannssilene med 4 stk selvgjengende skruer. Hadde passe lange skruer liggende som ikke går gjennom. På den annen side, hadde ikke vært problem å bore gjennom heller og benytte Sika på skruene.

 

For all del, ikke noe problem å operere ventilene. Det jeg ville unngått i tørt kalt miljø, er å belaste de unormalt fra siden ved feks. å trå eller banke på de. Operere de som tiltengt er aldrig noe problem.

 

Hvor får man kjøpt sikafelx i dag? etter som jeg har sett og forstått har omtrent alle forhandlere gått over til tec 7? har vært oss alle byggevare forhandlerne her i byen som solgte sika, men det har de sluttet å selge :worry:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Hmm... Var veldig fornøyd med sika, så det er synd det tydligvis kanskje holder på og forsvinne fra markedet? en tube sika kostet vel 99 kr for ca 5 år siden. nå koster en tube tec 7 fra 230- 280 kr!! helt sykt!

Hvis du ikke får tak i Sika der du bor så kan du jo bestille på nett? F.eks fra Seatronic,der har de Sika 291 ihvertfall..

 

(Red : Beklager at jeg gikk litt ot i tråden din REM)

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Alternes: "noe plastleketøy fra kina kommer ihvertfall ikke til å få innpass under min vannlinje i allefall"

 

Og hva slags båt har du da? Messing- eller bronsebåt? Kan vel umulig være plastbåt forstår jeg

 

Som sagt kan det godt hende at dette viser seg å være holdbart tross min skepsis. og ingenting er jo bedre en det, uansett så ser det ut som du har gjort en god jobb og det ser veldig bra ut også :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Er det noe forskjell på styrken på BSP- og NPS-gjenger? Hvilken gjengetype er det som er vanlig i norske båtbutikker?

Nei, styrkemessig kommer det ut på ett. Har intrykk av at BSP er mest vanlig. NPS er vel en amerikansk standard, som er lite brukt av europeiske båtbyggere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...