Jump to content

Isforhold i oslofjorden

ronjahund

Recommended Posts

Bastøferga? Nå tar den vel en pause på litt mer enn 15 minutter mellom kl 01 og kl 05 ellernoslikt? ;-)

Vinteren 12/13 var kald, og da frøs det til nærmest overalt i Oslofjorden, også i gjestehavna i Horten. Men da ble det sagt at det var første gangen på svært mange år at det hadde skjedd der. Ter-av her på forumet har ligget i vinterhavn flere ganger i Horten (også den nevnte vinteren), og kan sikkert si noe om hvordan forholdene vanligvis er der.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 3 uker senere...

Pøsj... Seilbåt er perfekt som isbryter.

Råtten is knekker du lett med det siget en seilbåt får og baugen i en seilbåt tåler utrolig mye.

Propellen er langt under vann og blir ikke truffet av is om du tar det litt piano.

Du mister kanskje litt bunnstoff i baugen, men det er også alt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har et håp om og hente båten min i Leangbukta i påsken. Hvor tykk er isen der nå? Jeg har seilbåt, så den fungerer dårlig som isbryter :-) Er det noe håp for meg? [/quote

Det er isfritt i selve havna, men isen ligger utenfor (utover forbi Hvalstrand og stupetårnet. Jeg vet ikke hvor tykk den er, dessverre. Skulle gjerne sett at noen brøytet en råk inn i bukta for å framskynde issmeltingen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har et håp om og hente båten min i Leangbukta i påsken. Hvor tykk er isen der nå? Jeg har seilbåt, så den fungerer dårlig som isbryter :-) Er det noe håp for meg? [/quote

Det er isfritt i selve havna, men isen ligger utenfor (utover forbi Hvalstrand og stupetårnet. Jeg vet ikke hvor tykk den er, dessverre. Skulle gjerne sett at noen brøytet en råk inn i bukta for å framskynde issmeltingen.

Isen i Leangbukta er fortsatt alt for grov til å bryte med egen båt. Sjekket ved 12-tiden, i dag, fredag. Dessuten er det ikke lov å bryte råk der enda, ifølge Askers kommunes havnereglement $4-6. http://lovdata.no/forskrift/2007-06-05-576/§4-6

Vanlig praksis i Leangbukta betyr at det ikke gis tillatelse til råkbryting så lenge det fortsatt er isfiskere som er gærne nok til å gå på isen ut fra Hvalstrand.

Guest Avmønstret#

Vanlig praksis i Leangbukta betyr at det ikke gis tillatelse til råkbryting så lenge det fortsatt er isfiskere som er gærne nok til å gå på isen ut fra Hvalstrand.

Herlig prinsipp. Skulle ønske flere reglement var utformet på samme måte. "Når siste gæringen har gitt seg" :-D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...