SoBo Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 Hakket før jeg hiver meg i bilen og kjører til Bamble for å lære litt av dine glassfiber kunstner! Respekt! Jeg er bare en enkel sjel født av fattige foreldre som ikke greier å holde fingra unna ting og tang. Lærer etter "prøve" og "feile" metoden. Men takk uansett og du er hjertelig velkommen Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Som ny!! Ser veldig flott ut. Synd at det går mot slutten på sessongen, men du har vel ratt et par prosjekter du skal til med i løpet av vinteren? Liker godt detaljene med nedfelt teak på plattformen. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 Som ny!! Ser veldig flott ut Takk for det. Ble også mye penere uten davitene. Teakristene på badeplattformen ser bra ut og er på en måte tidsriktig på båten. Problemet med disse ristene er at de går opp i "liminga" ( med fare for å tråkke gjennom) når de blir såpass gamle, så noe må gjøres. Får gruble litt på løsninger Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
REM Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Problemet med disse ristene er at de går opp i "liminga" ( med fare for å tråkke gjennom) når de blir såpass gamle, så noe må gjøres. Får gruble litt på løsninger Da limer du på nytt med epoxy. Bor opp et passende hull i hvert "kryss" fra baksiden. Bor bare gjennom den øverste teakstaven. Fyll opp ei sprøyte med epoxy og press inn lim til du ser det pipler ut på sidene. Legg på vekter eller sett i spenn på annen måte hvis stavene spriker. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Adi Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Ser meget bra ut. PS! Husk å sette på sikringen til ankeret før du skal på tur. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 Da limer du på nytt med epoxy. Ja det er en god mulighet, har brukt mye epoxy i tidligere (båt)prosjekter. Det snurrer noen ideer rundt oppi hodet, for planen er å gjøre noen småendringer med plattingen bak der. (forresten meget flott den plattingen du laget til gamle Escada PS! Husk å sette på sikringen til ankeret før du skal på tur. Takk for tips Forklaringen/unnskyldningen for at den ikke er huka på er: Hadde jolla hengene i davitene bak der og da ble det alt for tungvint å krabbe under hver gang jeg skulle opp og ned med ankeret. Men nå blir alt enklere. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
REM Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Det snurrer noen ideer rundt oppi hodet, for planen er å gjøre noen småendringer med plattingen bak der. (forresten meget flott den plattingen du laget til gamle Escada Med de talenter du utviser på GRP arbeider bør du ikke være redd for å gå på en tilsvarende jobb som den jeg gjorde på gml. Escada. Du trenger et temperert sted å jobbe, og god tid. Sjøl brukte jeg vel innpå hele vinteren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SoBo Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 Tenker mer på "modifisering" av den gamle, men det var vel litt sånn du tenkte i starten også. Vi får se når badeplattformen ligger i garasjen. Har isolert og oppvarma garasje så det bør gå dersom det ikke blir altfor kalt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 I det gedigne badet henger et meget "flott" lysarmatur. Noe måtte gjøres. (plasten sprukket og veldig gammelmodig) Er faktisk innebygget inverter i armaturen, men kun beregnet for barbermaskin. Har trekt en ny kabel (stikker ut oppe til høyre for armaturen). som skal kobles opp mot 230V anlegget ombord. Her en planke av iroko og en teaklist. Freste et spor i iroko planken og "la i" en stripe av teak og en tynn stripe eik. Så var det å lage hull for bryter og 230V kontakt. Så lakking med pussing mellom strøka. På baksiden skal det monteres tre ledstriper. Med andre ord: Det skal bli en lyslist over speilet, med 230V kontakt i. FF.... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Ja, hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres fantastisk stilig? Hvor får du ideene fra? :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Tøft!!! Hva limer du med? epoxy? Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Hvor får du ideene fra? Ideene kommer til etter hvert som jeg går, i kombinasjon med et lett forvirret hode Hva limer du med? epoxy? Må nok dessverre skuffe, ikke epoxy. Har brukt vanlig trelim for utebruk Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Det enkleste er ofte godt nok det SoBo. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Da er lyslista kommet på plass i båten. Valgte å male den hvit på baksiden for å reflektere lyset bedre. Inn og opp over speil. Bryter til lys ved døra og 230V kontakt i motsatt ende. Ferdig Dette er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er så der. FF..... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ashfirelate Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Utrolig grundig og flott arbeid! Stå på! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 (redigert) Stadig noe småplukk. Har to slike nøkkelbrytere i strøm panelet, som styrer hovedstrømsbrytere for start og forbruk. Den ene nøkkelbryteren start har jukset litt og til slutt ikkeno liv. (kunne slå av igjen bryteren men altså ikke på) Dette medførte at jeg måtte ned i "lasterommet" for å slå på bryter til start. Meget tungvint. Disse styrer: Disse: Hadde to toveis fjærbelastede brytere liggende. Disse ble montert i stede, så nå slipper jeg å smyge meg ned i "lasterommet" Må finne på noe å dekke halvmåne hulla på siden av bryterne med. Byttet også ut den ene taklampa i fremkabin. (gml. hadde LED pære i seg og ny er en LED lampe) Bildene er tatt uten blitz. Fra måneskinn til lys FF... Redigert 17.September.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 17.September.2013 Del på Facebook Svart 17.September.2013 Er du sikker på om du vil ha den type bryter på strømmen din? Hva skjer om noen uforvarende kommer borti under motorgange? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2013 Helt enig tankegangen her. Panelet står over pantrybenken nede i båten så faren er ikke stor men absolutt til stede at noen kan komme borti bryterne. Det var som sagt det jeg hadde for hånd, så vi får se hva det blir til etter hvert. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 (redigert) Da var båten kommet på land . Vi har ca. 60 døgn ombord og en driftstid på ca. 120 timer. Litt vemodig egentlig, men slutt på småprosjektene blir det ikke. Hiver ut noen "før" og "etter" bilder. Før sjøsetting: Etter opptak. Skroget er ikke polert i løpet av sesongen. Heller ikke spylt/vasket her. Syntes den fortsatt er passe blank og fin,men det som er over fenderlista har fått både polish og voks underveis. Her hvor mange "knuter" damen presterte rett etter uttak: Her få strakser før opptak ( kjørte samme strekning/sted begge ganger. Med tom båt, ikke vann etc.) Ikke så aller mange knoper har blitt borte i løpet sommeren. Hun har heller kjørt på seg litt fart FF.... Redigert 19.September.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 Ser nesten ut som damen er klar for ny sessong alt. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 20.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2013 Ser nesten ut som damen er klar for ny sessong alt. Aaa ikke helt. Har i dag demontert "skruen", aksel og hele stasen. Måtte ty til "gladvold" for å få demotert greiene. Har hatt litt synging i "drivverket" på BB motor, og det er ikke rart .Det var jo lakrisstrimler i cutlaslageret. Pålemarken hadde også forsynt seg av akselen, så her må jeg nok bestille en ny en. ( gravrusta her er i kanten eller rett på innsiden av pakkboksen før klemflensen) Da blir det: ny 11/2 aksel og nye cutlaslager + nye talgpakninger til pakkboksen. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chris284 Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 Har du noe bilde av hvordan hovedstrøm kobles ? Er det en BEP sak ? Skal montere noe som kan kobles fra styreposisjon så jeg slipper å koble manuellt i motor rommet. Har tenkt på et par start solenoider som tåler nok strøm. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
SoBo Svart 21.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2013 Har dessverre ingen bilder av hvordan dette er koblet opp, men det er en stor bryter som blir slått på av en solenoid styrt fra panelet inne. Dette er originalt på disse båtene. Dette er ikke BEP. (BEP er bra greier, men det finnes også andre alternativer. Må huske på at det går mye strøm igjennom bryteren i det du vrir på nøkkelen) Står litt om slike brytere her (Bryteren i båten vår er lik den på bilde i #6) https://baatplassen.no/i/topic/101204-hvilken-type-hovedbryter-til-startmotor-paa-fairline-targa-43/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maija27 Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 Vi måtte også skifte akslinger i år. Da ble det også montert de nye pakningene til volvo som erstatter "fleskepakn". Vidlikeholdsfri i ti år sies det og potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 25.September.2013 Del på Facebook Svart 25.September.2013 Hei SoBo Lurer på hvor stort anker du har i bauen, jeg skal bytte men er usikker på om jeg får plass til 20 kg bruce anker Hvis ikke blir det ett på 15 kg Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.