Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

He he, reisen til Sjøstjernen fortsetter.

Etter baking av småflis, kom greiene ut som en del:

 

bilde

 

Ble å reinskjære før jeg forsterket (limt på) med noen tynne fliser på baksiden.

Denne operasjonen har en funksjon til. (kommer til bake til dette)

 

bilde

 

Skar og tilpasset Sølvtråd som jeg loddet sammen i denne jiggen:

 

bilde

 

 

 

Så loddet alle delene sammen og da ble det slik:

 

bilde

 

Da kom disse flisene jeg limte på baksiden av kompassrosa til nytte.

Kunne nå lime sølvet både fast i tre -stjerna og forsterkingsflisene.

Laget også bokstaver som skal indikere retningen (kan være kjekt med en veiviser på flaskeoppbevaringen :yesnod: )

Ser nå slik ut:

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

 

 

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg vel si meg ferdig med miniprosjekt kompassrose :smiley:

Har lakket den og bokstavene i x- antall strøk med klar automobillakk.

Gjorde også maskering på døra, før liming av bitene. (mulig jeg vil bytte ut plastglasset her med ækt glass etterhvert)

 

bilde

 

Slik ble det:

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Takk for godord alle båt -interesserte .

Sæbø: Joda lakket over sølvet og det ser ut som sølv (tanken var å slippe å pusse det blankt innimellom) . Det er bildet som bedrar (er tatt i ei halvmørk kjellerstue uten blitz)

Her er sølvet mer synlig. Må vist fjerne litt kontaktlim rester også ser jeg.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Kan det være fjernkontroll til stavmikseren?

 

He He, så nært, så nært :lol: Boost og grønn av farge er stikkorda :yesnod:

 

Erikda, Nærsnes, Dinos, Wiking 26 ac og resten. Artig når andre også synes det er artig bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg rotet meg borti noe man skal holde seg unna. Kanskje det går bra, dersom ikke kan det bli mer arbeid og kostbart :worry:

Hadd en eksoslekkasje mellom flens ut av turbo og eksosbend. Oppdaget når jeg konserverte motorene for vinteren at det også lakk motorolje ut

her. Turboen slapp altså ut olje til eksossiden. (dårlige tettinger)

Dette er et KKK K27 aggregat.

 

bilde

 

Startet med demontering av turboen.

Her er sneglhuset og turbinhuset tatt av. Fortsatt muligheter for retrett.

(ingen olje lekket over til luftsiden)

 

bilde

 

Demonterte videre midtseksjonen med lager og tettinger.

Laget merker når jeg tok av kompressorhjulet. (her er alt avbalansert, så må tilbake der det var)

Kjøpte sett med nødvendige deler for jobben (ingen universalt Kina kit)

Nye og gamle deler:

 

bilde

 

Her ser vi tettingene i turbin siden. Disse er av metall, er splittet og ligner på stempelfjærer.Samme systemet på kompressor siden.

Det er her det lekket igjennom:

 

bilde

 

Smurt "seig" olje på de nye delene og og montert sammen.

Reingjort div. pakningsflater. Klart for montering:

 

bilde

 

 

FF...

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Interessant sak det der SoBo.... for meg ser det ut som du har skiftet alle slitedelene ?(youtube) , jobben ser også overkommelig ut uten noe form for

"spesial" verktøy , men hva med den ballanseringen , er det visst en skifter turbinhjulene? visst ikke er det da at disse må ha nøyaktig samme plassering i forhold

til hverandre som før ?

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å tro at kompressorhjulet er avbalansert for seg, aksel og turbinhjul for seg selv. Dette pga av at det må være umulig å avbalansere

alt montert sammen i midtseksjonen. Det de muligens gjør er å avbalansere aksel å begge hjula i sammen. Uansett må kompressorhjulet taes av

aksel ved montering. Jeg monterte alt tilbake på samme plass, så nøyaktig som mulig. De rette gutta vil fraråde dette på det sterkeste, men

jeg har en nabo som jobber med roterende maskineri ( også turbinmonterer). Har diskutert dette med han. Vedkommende har gjort denne jobben

uten noen problemer i ettertid, så jeg hadde lyst å prøve.

nimba: dette er egentlig en enkel mekanisk (sett) jobb og krever ingen spesialverktøy, kun vanlig håndverktøy.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder bare hvis turbinhjulet har vært løsnet fra akselen Nimba da må den avbalanseres, den minste ubalanse vil slå turboen i fillebiter, det er også da veldig viktig å finne riktig tiltrekning moment for furbinhjul på aktuell turbo


Turbinhjul som demonteres bør også merkes nøyaktig, og monteres tilbake på plass nøyaktig slik det sto før demontering.


https://www.youtube.com/watch?v=TMA5RFpGRbg

 

Denne videoen viser avbalansering av turbinhjul,

Dette viser hvorfor det er veldig viktig å montere turbinhjul tilbake på samme plass, turbinhjul avbalanseres i forhold til aksel, tilbakemonteres hjulet feil så flyttes balanseringpunktet også.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...