Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Jeg har gammel dame som trenger en del stell enten jeg vil eller ikke. Og det gjør jeg det meste av. Men det du driver med er solid kvalitet og oppgradering! Moro å se på og beundringsverdig arbeid! Men samtidig et lite hjertesukk over manglende håndlag.... Men tråden din inspirerer og en dag blir det å prøve sjøl! Så fortsett å fore på det er lærerikt og inspirerende! Og så er det jo rett og slett moro å se ekte håndarbeid! :thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde glemt å be Sleipner om å bore hull til spennhylser i akselen. (1/2" hull)

Måtte fikse dette sjøl.

FF...[/quote"]

 

Ser ut som du har montert en bolt i hullet der spennhylsene skal sitte? Viktig at du benytter skikkelige spennhylser her. De er glassharde i motsetning til syrefaste bolter som er myke som smør i forhold.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt Korrekt REM og godt oppservert. Bolten er forøvrig av 8-8 kvalitet svart stål av dim 1/2 tomme.

Den sitter der av den enkle grunn bare for å få sentrert hulla.

Spennhylser av rett str. var ikke å oppdrive her i fjorden, kun opp til 12 mm.

Tok en telefon til Norsk Båtsenter as http://www.norskbatsenter.no/

Joda de hadde og sender meg spennhylser av rett str. i posten

Bra service synes jeg :thumbsup:

 

Det som enda verre var, da jeg demoterte satt det absolutt ingenting i hullet.

Klemflensen satt heldigvist som limt.

Link to post
Share on other sites

Intressant Du tar upp detta REM.

 

Har samma konstruktion och har ärligt talat inte riktigt förstått hur konstruktören har tänkt med spännhylsan.

 

För nog måste det väl vara meningen att friktionen i klämförbandet skall ta upp moment och axiell kraft så att axeln inte rör sig.

Jag har då förmodat att rörsprinten sitter där närmast för säkerhets skull???

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har 20x 24 og utveksling 1,53-1 . Vekt på båten er nå ca 9500 og jeg får 2600 omdr. mangler 200 omdr , fart ca 27-28.

Hei blue C star, hvilke motorer har du, er det TAMD 61 på 305 hk......... Dei eg vil setje inn er TAMD 63P på 370 illsinte hk.... må nok opp i større propeller da ja........

Link to post
Share on other sites

Ja han har TAMD 61 dersom jeg ikke husker feil. Må også arrestere deg tamd 61 er PÅ 306 hk og ikke 305, det er viktig det :lol:

Vil nok tro du må opp i større propeller enn 20-24 ja. Kommer til å gjøre sju knop på tomgang skuta de da.

Koster noen kroner og ser jeg: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-og-akselutstyr/propell-mutter-kile/radice-b-7-20x-24-til-28-

Link to post
Share on other sites

 

 

Men samtidig et lite hjertesukk over manglende håndlag.... Men tråden din inspirerer og en dag blir det å prøve sjøl!

 

Neida Erikda, håndlag kommer etterhvert som man får prøvd seg litt.

Fordelen med å pusle for seg selv er at da går det bare ut over noe og ikke

noen andre. Noe kan man i tillegg få hjelp til dersom det butter :yesnod:

 

 

 

Har lest igjennom hele denne tråden med stor interresse og glede, og må bare si at jeg er utrolig imponert!

 

Takk for det Fortego, Artig når andre synes det artig og.

 

blue c star, ja nærmer seg stadig sjøsetting, kribler gjør det fordi om det fortsatt er en del gjøremål igjen.

 

Ikke mye men litt nyttig.

Fått montert nye O-ringer på rorhylsa, samt montert roret.

 

Byttet disse O-ringene her. Sitter en her og en i andre enden av hylsa.

Str. 15/8"

 

bilde

 

Greit å ha litt å velge i. Skaffet et tomme og et mm sett med olje/fett bestandige O-ringer

for en stund siden.

 

bilde

 

Ror og roraksel er laget av ett stykke, måtte grave plass for å få roret på plass.

Ror akselen ble også pusset med 1200 papir og reingjort

 

bilde

 

Ting på plass. Pusset også lett over propeller og ror.

Grease er presset inn i rorhylsene. Her er det et fastmontert sentralsmøresystem som server begge hylsene.

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man kjøper propeller og akslinger direkte fra hoffleverandøren til Princess og Fairline oppnår man to ting: for det første får man akkurat riktig propell og turtall da dette ble rimelig nøye beregnet for ulike motoriseringer da båtene var nye, og det koster langt fra så mye som det linkes til her. Selve fasongen på de originale propellene lager de ikke lengre, men de vet hva alternativet skal være. Betalte vel 450 pund pr propell for fire år siden, og turtallet ble akkurat det det skulle bli. Mangler man et par hundre omdreininger på originale propeller ville jeg ikke startet med å slipe på de men heller sørget for re-oppretting av motorene (som uansett skal gjøres jevnlig) og renset aftercooler. Mine Tamd 60 C motorer gav 2400 omdreininger og 19 knop når jeg fikk båten. Med ting i orden ble det 2800 omdreininger og 24 knop igjen, med re oppretting, riktige propeller og renset system. Ved helt tom båt er jeg over 2800 omdreininger også, men omkring 2800 ved rimelig full opp pakning

Link to post
Share on other sites

Joda, kl. 17:58! :giggle:

Heisann!

 

Artig med prosjekttråder og bilder av ting som blir gjort.

Tenkte derfor å legge ut litt om hva som skal gjøres og planer

for en gammel dame.

Damen er en princess 36 riviera av 1991 mod og innlemmet i

familien i fjord seinsommer. Hun er bestykket med to tamd 61

volvo og er god for rett over 30 knuter. Båten er godt holdt, men det er dog

ting og tang som vil bli gjort fremover.

 

 

bilde

 

Ting som skal byttes ut er: Gjennomføringer og bunnventiler, Kjøleskap og kjøleaggregat til kjøleboks, septikslanger. Bytte ut div analoge strøm/spennings målere i El. tavla med digitale.

 

Ting som kommer til er: to 50W solpanel, div montering av LED lamper/striper med dimmere, lage baugspyd ?

 

Litt av det som skal inn:

 

bilde

 

Har også vasket alle putetrekka i kabinen. Trekka til sitteputene ble tatt av og vasket i maskin. Ryggputene ble derimot "renset" med skumrens med nanoteknologi ifra turtle, med meget godt resultat. Putene bar ingen tegn på slitasje, men var heller møkkete.

 

bilde

 

 

FF....

 

Link to post
Share on other sites

Hei Sobo takk for en fantastisk tråd du har. Alltid masse nyttige tips og fantastisk jobb du gjør med skuta di.

Ser du skal bytte bunnventilene dine, hva type er det du bruker ser du har en kombiløsning.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hei Bergstad!

 

Bra det er et og annet tips her og der :yesnod:

Stemmer at det er en kombiløsning, men det er bare på kjølevannsinntaka.

Fikk ikke tak i inntak i stor nok str. i komposttt her. Ble da gjennomføringer i syrefast (316) og ventiler

i kompositt. ( det du ser på bildet over ble montert i fjor vår)

Har akkurat byttet til kompositt på vann i til toalett og septik ut fra tank.

Bruker Maritim sine: http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=marelon

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjelp !

Håper noen av dere kan si meg hvor på skroget prod nr er preget in.

Jeg må få en til å ta bilde av det for meg i forbindelse med omreg av båten.

Og den befinner seg jo i Kroatia så det liksom ikke bare å stikke ned i havna å sjekke.

Vet noen hvor det er?

Maija

Link to post
Share on other sites

Ikke så allverdens prosjekter nå, men mer vanlig vårpuss pågår.

Skrapet noe bunnstoff. Satt inn disse berømte spennstiftene/hylsene.

Bordsøylen montert og litt sånn puss/stell hos maskinistene.

 

Bilde fra det faste flapset. Har inntrykk av at det er smørt og smørt bunnstoff, med det resultat at

det sprekker og flasser. Kan også legges til at det gror meget lite ofte ingenting der jeg ligger (mest ferskvann)

Stoffer derfor ikke før det er helt nødvendig eller begynner å bli stygt.

 

bilde

 

Lett å skrape nå som bunnstoffet er tørt og det er forholdsvis kalt i lufta.

Her er det epoxyprimer under.

 

bilde

 

Skrapet sidene ned til "knekken" og ca 25 cm inn under.

Var en del hakk i bunnstoff/primer som gikk inn til gelcoaten.

Dette ble pusset avfettet og primet med epoxyprimer i fem strøk.

Det hvite i "knekken" er primer.

 

bilde

 

Akterenden også skrapet.

 

bilde

 

Ny prop.mutter ble levert med sink.

 

bilde

 

Boret og gjenget i den andre akselen også, for å få montert sink her også

 

bilde

 

Båten har sentral sink system men jeg monterte akselsink på staga til badeplattingsen i tillegg.

Baugpropell har også fått ny sink.

 

bilde

 

Her de "berømte" spennstiftene/hylsene.

Er montert i Flens/aksel. (kun en av hver)

 

bilde

 

Bordsøylen på plass. Kabel trekt og koblet innom system men fjernkontroll m/dimming.

 

bilde

 

Omtrent slik ligger det ann :smiley:

 

FF....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det fernanda og nimba. Prøver iallefall å få til ting med de mulighetene jeg har :yesnod:

 

MaSa: ja stemmer det, har ligget undrer der litt i det siste. Stopp neste gang du kjører forbi da. Blir nok ikke noe sjøsetting før etter påske for min del.

Dere da ble det på sjøen i påsken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...