Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

rivierik 36 : jeg har ikke andre lydpotter enn disse som er av glassfiber og er støpt fast i skroget i forbindelse

med eksosgjennomføringene der bak. Har ikke bilder av dette med kan prøve å få tatt noen neste gang jeg er i båten Arnfinn.

Takk for det Fernanda :smiley: Begynner å bli litt av hvert innpå tråden etterhvert.

 

 

Da har vi gjort litt igjen. Laget ferdig "matta" nr 2. Et festesystem for staga som skal gå fra badeplattingen

og ned på skroget, er på plass. Har også fått satt i cutlesslageret i stevnbeslaget.

 

Prøvemontasje av matte nr. 2:

 

bilde

 

Platebiter og gjengestenger til feste av stag . Fire stk. ( sveiset gjengestengene til platebiten):

 

bilde

 

Festene ble limt til undersiden med sika og så støpt fast. det blir nå fire stag under her (var tre). Dette pga at jeg vil ha en slik

badestige i "kasett" innunder badeplattformen midt på . For å få dette til blir det da et stag på hver side av stigen.

 

bilde

 

Stevnbeslag og kutlesslager. Lageret måtte kuttes til om lag halve.

 

bilde

 

Lager på plass. Viktig å huske på å skru til sett-skruen.

 

bilde

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Festene ble limt til undersiden med sika og så støpt fast. det blir nå fire stag under her (var tre). Dette pga at jeg vil ha en slik

badestige i "kasett" innunder badeplattformen midt på . For å få dette til blir det da et stag på hver side av stigen.

 

 

En slik kasett vurderte jeg også under min plattform , men kom til at jeg måtte ha "håndtak" på oppsiden ?

jeg har i ettertid bestemt meg for en annen løsning med fast stige tilsv. den Nimbus bruker på nyere båter .

Har du noen planer om håndtak eller har du vurdert det som unødvendig ?

 

Ellers blir jo dette knall bra , har gått rimelig fort også...

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt slik: Badestigen blir montert på midten. Fenderlista blir nå for kort fordi plattingen bygger ut lenger bak.

Kommer til å ta ut 60 cm av fenderlista på midten bak og skjøte det inn på hver side inn mot skroget.

I dette mellomrommet uten fenderlist midt bak monterer jeg et håndtak. Dette blir da midt over badestigen.

Men ting kan forandre seg underveis fortsatt :yesnod::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei SoBo!! litt på siden, men når du først er i gang med plattform.... :diving: På min NW900 var det snap davitere på platformen, Disse fjernet jeg fordi jeg ikke hadde jolle og at jeg vil

ha flexi teak på plattformen. Nå har det imidlertid dukket opp en jolle, så snart er snap`ene på plass igjen. Om uhellet skulle være ute og jeg skulle ramle i vannet og ligge der å plaske mutters alene, så vil jeg nok snart opp i båten igjen. Da vil jeg jo ikke få ned bade stigen da den er skjult bak jolla. Lurer da på om det er vanlig med en slags utløser ( snor el.) som man trekker i for å løse ut jolla? Sikkert lurest å ikke ramle i vannet, men.... :giggle: Ser at noen monterer badestigen på siden av platformen og da er det jo "Problem solved".

Link to post
Share on other sites

God kveld Dinos!

 

Jeg har ikke vært borte i noen form for utløsermekanisme. Vi hadde på vår forrige båt

snap daviter og jolla var festet med stag (for å holde den vertikalt) mot hekken på båten.

Du tenkte kanskje utløser på festetauet eller var det på selve snap`ene.

Kunne du ikke montert en slik badestigekasett (f.eks. ut på siden som du nevner) som en dobbel sikring dersom

det skulle bli et ufrivillig bad.

En slik en:

bilde

 

Ellers gnager jeg litt videre på litt forskjellig. Har syrevaska/beisa vippebeslaget som jeg gjorde om.

Sparklet et par runder på badeplattformen. Også begynt å se på kassene mellom skrog og badeplatting.

 

Syrebeiset. Skal poleres poleres før jeg setter delene sammen.

 

bilde

 

Sparklet med glessfibersparkel for få en jevnere flate men også

for å bygge høyde. Slik at teaken kommer ca. flush med kanten.

 

bilde

 

Kasser under produksjon. Det er bonocell det går i.. Skar en mal slik at det er lettere å få like buer ned langs kanten på begge kassene.

 

bilde

 

bilde

 

 

FF..

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for svar :giggle: Tenkte utløser på "staget" oppe ja, men kjøper den løsningen med sidetrapp. Ellers er det ren underholdning med tråden din!!!

PS.. Tror han over mener som oss andre, At vi er sikre på at med dine prosjekter går alt rett for seg og blir veldig bra. " trur eg" ....

Ha en fortsatt fin kveld!!

Link to post
Share on other sites

Hei SoBo, du er ikke i beit for gode løsninger :yesnod: . Er litt nysgjerrig på de sidekassene dine. Ser at du skrur sammen finer som utgangspunkt. Deretter tenker jeg at du setter inn fineren med polyester eller epoxy for å få den vanntett. Men hva bruker du som finish for å få glatte flater og fine avrundede former? Er det ditt hjemmelagete gelcoatsparkel? Kjempebra tråd!

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God aften Patton!

Nei jeg bruker ikke finer men derimot bonocell (polyuretanskiver) Dette er et meget lett (av vekt) og lett å forme

materiale. Mye likt divinycel. Disse platene kan man kjøpe på eks. biltema og seasea. Limer disse platene sammen med polyester. (skruene blir tatt ut igjen etter liming) http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Polyuretanskive-252138/ - http://seasea.no/Plast-Glasfiber/Distansmaterial/Distansmaterial_bonocell/BONOCELL_S30_100_MM

 

Så blir det lagt duk og polyester utvendig innvendig. ( som dette nederst på siden her: https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-16 )Så er det sparkling med eks, gelcoatsparkel som du nevner.

Pussing tørt, vått ( eks fra 120 korning til 1200 korning), rubbing og polering. Eller man kan sparkle med en polyester sparkel for så å sprøyte på gelcoat/topcoat.

Til slutt vannsliping ( f.eks. 400- 600 opp til 1200 korning) rubb, og polering.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei SoBo

 

Bare et lite tips vedr. liming av teppene når den tid kommer... , jeg brukte ikke "valse" til å presse flexiteekèn mot underlaget når jeg limte.

I ettertid , spesielt når plattformen er våt ser jeg antydninger til små luftbobler , dette tror jeg kunne vært ungått visst jeg hadde brukt

denne :

 

bilde

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også dette rulleverktøyet fra Craine (Craine roller 333) bør brukes for å få limingen best mulig. Har planer om å bestille en slik fra USA, finner ikke andre leverandører eller tilsvarende verktøy her hjemme. Dersom du kjøper Isiteek fra Waag marine får du visstnok låne slikt verktøy. Noe som vet hvor man kan få tak i dette mer lettvint enn fra USA? Koster liit med frakt.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Støttar forslaget om stige på sida av platforma, om ikkje anna som ein nødløysing.

Kjenner fleire som har hatt alvorlige problem med å koma seg opp I båten når badestigen har vore blokkert av gummibåten.

 

Eg monterte sjølv ein slik kasettstige under BB side på mi platform og det vart heilt greit utan håndtak. Brukar tauet til ankervinsjen, det er nok.

Link to post
Share on other sites

Var borte i båten i dag for å få tilpasset "kassene" mot skroget.

vannlinje på denne skuta stemmer så da brukte jeg den som referanse, da jeg skulle tilpasse nedre del (mot platting) av "kassa"

(båten ligger lavere bak enn foran i krybba, så da kom gradvater til sin rett)

Også litt støping innvendig på disse ble gjort.

Når jeg først var på plassen tok jeg også demonterte ventiler / skrogjennomføringer til vann inn til toalett og

septik ut. Satte også sammen igjen vipperulla.

 

 

Her var gradvater kjekt:

 

bilde

 

bilde

 

Kommet litt videre på disse også. Påbegynt støping innvendig.

 

bilde

 

 

Disse er jeg glad jeg tok ut. Begge håndtaka var mulig å betjene, ingen av kulene beveget seg.

Den ene stod i åpen stilling, den andre i 1/5 åpen posisjon uavhengig av hendel :thumbsdown:

Å jeg som pleier å stenge alle ventiler de jeg går fra båten a gitt :yesnod:

 

bilde

 

Disse skal inn i stede ( kompositt)

 

bilde

 

Skrudde også sammen vipperulla etter surevask/beis. Her er det viktig å ha på Loctite (blå 243) på bolter/skruer.

Kjedelig om dette skrur eg ut.

 

bilde

 

 

 

 

Her er noen bilder til rivierik 36 og Arnfinn Vølstad.

Eksospottene helt bak ved eksosutløp.

 

bilde

 

Arnfinn du lurte også litt på eksosslanger, bend osv.

 

bilde

 

bilde

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for bilder SoBo!

Vi har like potter, du har en mye bedre plassering på dine.. jeg har bedre plass i kjelleren helt bakerst da - men jeg vil heller ha mer plass i motor-rommet!

Værst er det på styrbord side, der er hele potten inne i motor-rommet..den blokkerer tilgang til pakkboksen, som jo trenger å bli tightet til innimellom..

den blokkerer tilgangen til stoppekrana til dieseltanken,og ligger over sjøvanns-inntaket. Sjøvanns-inntaket er slynge- formet , slik at potten får plass..i det hele tatt - merkelig løsning/ plassering!

skulle gjerne sendt noen bilder, men jeg har demontert det hele... helt glimrende med bildene du sendte, da jeg har tenkt mye på hvordan jeg skulle "organisere" det hele..

Link to post
Share on other sites

Svært vanlig med svartstål i tankene på den tiden. Brukes mye i nyere båter også. Helt uproblematisk hvis du følger med og klarer å holde vann ute av tankene. Følg bare med i sikteglasset og drener tankene regelmessig

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dersom det er sikteglassa i forfiltera du tenker på REM, har jeg ikke glass på denne.

Her er forfilteret et spin on filter med avtapping for vann i bunnen.

Man ser filtera på bakveggen i motorrommet her:

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei REM!

 

Det samme sier min far. Vi har målt tykkelsen på stålet på tankene i min båt. Hos meg er det dobbel tykkelse i bunn av tankene.. litt bekymringsfullt at fargen på vannet man tapper ut er rustfarget, men som du sier, bare man holder vannet borte, er det ikke noe problem.

Jeg hadde besøk av en hyggelig mann fra Stavanger ( Ranco AS ), som " renset" tankene for meg i sommer. Helt utrolige mengder rusk og rask som kom ut!! Han holdt på en en hel dag med sirkulasjons/filtrerings-metode. Helt genialt!! ( uvanlig her i Norge, helt vanlig i utlandet )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...