Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

 

Ingen luker i stikk-kabinen hos meg forresten. Må bare lage slike som du har!!

 

Da er det bare å starte opp saga :yesnod: Da får du grei tilgang til dynamo. reimer, impeller, mm

 

Innearbeid i dag:

 

Har lagt en god del teak opp i mellom. men aldri har det kommet på rull.

Kuttet til "staver" men fulgte ikke kokeboka helt. Her skal "stavene" legges i hele malens bredde.

Det er bare det at jeg skulle legge litt over 1 kvaderatmeter * 2 og på en rull er det rette under 1.

Kuttet derfor slik at det ble litt mindre svinn og får da nok med to ruller dekksplank.

Videre laget jeg buede hjørner med "hjørneplank" og randplank langs sidene.

 

Dekksplank kuttet:

 

bilde

 

Startet med å legge planken fra midten, for å komme likt ut på hver side:

 

bilde

 

På med lim. Her er det et not og fjær system.

 

bilde

 

Må bruke lodd for å holde plankene sammen ved liming:

 

bilde

 

Så finkutting og avrunding av hjørner:

 

bilde

 

Da alt var limet, Pusset jeg vekk limrester og små ujevnheter ( her kan man velge struktur/grovhet på planken ved å pusse med forskjellig korning)

 

bilde

 

Prøvemontasje :smiley:

 

bilde

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer! Første turen med båten. 3 uker med et eventyr av godvær!

Jeg har tittet litt nærmere på bildet av lukene dine, og skjønner hvorfor det må være sånn hos deg. Jeg har faktisk litt plass fra motorene til veggen inn mot stikk-kabin.. men jeg forstår fortsatt ikke hvordan ting har blitt gjort før..kanskje ekspansjons-tankene har blitt demontert eller noe..

Jeg skal lage luker uansett!

Link to post
Share on other sites

Eg demonterte skuffa som er under senga for å komme til, batterikassa ligger i front og oljebeholder til smøring /tetting er montert rett under fremste luke i sengebunn.

Nødstopp montert like under madrasskant, for inn og utkobling av strøm automatisk satte eg inn eit "starter-rele" som styres fra den gule ledningen som kommer fra joystick, dette fungerer perfekt.

Link to post
Share on other sites

Eg demonterte skuffa som er under senga for å komme til, batterikassa ligger i front og oljebeholder til smøring /tetting er montert rett under fremste luke i sengebunn.

Nødstopp montert like under madrasskant, for inn og utkobling av strøm automatisk satte eg inn eit "starter-rele" som styres fra den gule ledningen som kommer fra joystick, dette fungerer perfekt.

 

link til rele.

http://www.ebay.com/itm/Lucas-2ST-12-Volt-Starter-Motor-Solenoid-BCA4501-Lucas-SRB316/201002205068?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.RVI%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D5056453103644217266%26pid%3D100033%26prg%3D20131017132637%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D271381551143

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bilder og beskrivelse Vølstad!!

Har du gjort alt selv?

Ja, har det, litt klamring av kabler fremme gjenstår, ca 10 min arbeid.Fikk låne fres for å kutte hull til tunell.

Ellers så pusser og steller eg.

Er det noe må du bare si fra så skal eg hjelpe så godt eg kan, men SoBo er jo i ein klasse for seg da.......

Link to post
Share on other sites

Meget godt gjort Arnfinn!! Jeg må innrømme at det å sette inn tunnel, er noe jeg kvier meg for!! Men det er jo en del penger å spare på å gjøre det selv!!

Neida, ikke noe å kvie seg til, bruk tid på planlegging, kjøp inn tunell, mål og evt lag ein mal, legg denne på utside/innside, merk av senter og borr 2 små hull,et på hver side, her har du utgangspunkt for stanga som fresen eller passaren skal sentrere rundt, litt finpussing for å passe tunell til blir det uansett, det som er viktig, bruk god tid og la ting få herde, ikke ha hastverk. Tegn gjerne opp ferdig system (arbeidstegning) før du begynner så blir ting enklere.

Det er mulig å spare ganske mye penger på denne jobben ja.....

 

Her er tegning over slik eg kobla det elektrisk....

Redigert av Arnfinn Vølstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...