Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

 

 

Har du vurdert å lage badeplateformen like brei som båten.

 

Både ja og nei. Dersom jeg lager plattingen like brei som skuta, må den ikke være breiere enn dette helt bak.

Er som ray skriver lenger oppe, jeg vil trenge mer plass. rumpa vil slå mer ut pluss at det da blir mye mer arbeid.

I tillegg vil jeg at den ikke skal se bortimot original ut. Men her forandrer jo ting seg hele tiden så... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

" jeg vil trenge mer plass. rumpa vil slå mer ut"

Viksund synes jeg har passe badeplattform, kunne kanskje vert 10 -15 cm lengre, gummijolla må henger loddrett bak på plattformen og for oss passer det bra.

Jeg er borti med rumpa hver sommer, det har muligens med erfaring og grøne Hansa å gjøre. Hi til har jeg ordnet det med 1200 vannsliping og polering, men det går jo ikke i lengden.

Jeg gleder meg til å se resultatet dit .

 

Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pusler å pusler jeg.

"Limt" fast platen til plattformen, støpt den fast på undersiden og støpt inn

to avstivere. Har også støpt igjen div. hull og skader pluss grovsparklet disse.

Sandwich platen for andre åpningen har jeg også fått gjort.

 

Plate til liming:

 

bilde

 

Støpt fast plata og avstivere:

 

bilde

 

bilde

 

Plate nr 2 til herding

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Dette hjemmelagede gelcoatsparkelet, hva slags oppskrift er det?

 

Det kan man enkelt lage av gelcoat, herder og f.eks mikroglassballonger (http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Mikroglassballonger-252130/)

Har også oppi litt voksløsning (http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Vokslosning-36083/)

Dette fordi gelcoat er ment til å herde i form (luftfritt), med voks i blir det topcoat. Den herder i luft og det blir klebefritt.

 

 

 

Har du ca mål på plattformen din? Ser ut som et bra utgangspunkt for det jeg planlegger.. :-) om man får kjøpt noe slikt løst :-)

 

Du får i utgangspunktet ikke kjøpt denne plattingen løst da den er levert originalt med princessen.

Originalmål: 2,9 m - 0,7 m. Nå etter ombygging: 2,9 m - 1,0 m.

Det kan derimot hende at noen her på forumet har en lignende liggende da det er flere som har laget ny platting (REM, sjøkua, ray)

(Dersom du skal bygge om en slik plattform til å passe på en Skagerak 21 tror jeg det blir mye arbeid, men alt er mulig :yesnod: )

Det er jo også fult mulig å lage badeplattform fra bunn av, se litt her: https://baatplassen.no/i/topic/61763-prosjekt-jeg-har-en-plan-utvidet-badeplatting-paa-p35/ - https://baatplassen.no/i/topic/87416-prosjekt-princess-35/page-14 - https://baatplassen.no/i/topic/49118-prosjekt-princess-35-som-faar-en-liten-ansiktsloefting/page-16 Må også ta med denne: https://baatplassen.no/i/topic/63522-prosjekt-nimbus-4000/page-20

Klar å lage fra bunn av er også MYE arbeid :yesnod: Se også litt her:https://baatplassen.no/i/topic/104693-stoepe-ny-badeplattform-paa-princess35/

 

 

 

 

Letter din da, mener den gamle min veide ca 55 kg med treristene montert da. Det var det støpt inn ett stålrør langs hele sargen på den, veier sikker endel det også.

 

På min er det kun støpt inn stålrør på tvers akterut. ( det er fortsatt der) Er vel mulig at disse sandwich platene jeg har laget er lettere

enn teakristene, men det kommer jo til litt plastteak, og jønn.

Hva veier den nye flotte plattingen din da ray?

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I påvente av div ting som er under liming,tørking og herding, fant jeg frem denne fine vipperulla

i fra Ilas.

Tenkte at den måtte kunne gjennoppstå i annen versjon.

Så da ble det måling, kapping, sliping og sveising på samme.

 

Slik var den:

 

bilde

 

Kappet i biter:

 

bilde

 

Heftet sammen og satt i skrustikka for sveising:

 

bilde

 

Så litt puss og polering og vips så har vipperulla blitt nedfellbar.

(Skal vel og merke bores flere festehull og slipes litt på baksiden)

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en tun og trist dag i dag. Måtte ta den tunge veien med familiehunden, skibshunden og den perfekte turkammerat i dag etter kort tids sykdom

Du kom som 8 uker og ble vel 11 år.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det er vel ikke rett fora å ta opp slikt. Beklager det, måtte bare....

Må kanskje en tur i garasjen å fortsette med plattingen for å koble ut..

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg beklager og kondolerer, SoBo!

Dette er triste nyheter, men sikkert noe dere har vært klar over at måtte komme en dag.

Vi hundeeiere vet at man ikke finner mere oppofrende, lojale, vennlige og kjærlige venner enn hunder, og det gjør savnet gjerne større. Det du skal vite, SoBo, er at dere har brukt deres privilerium til å gjøre slutt på hundens lidelser.

Kanskje dere er inne i en fase nå der dere tror dere bestemte dere for tidlig, men len dere på veterinærens anbefaling, som alltid er den beste.

Nå siden vil dere høre tikkingen av hundepoter i parketten, piping ved utgangsdøren og eventuelt snorking i sofakroken, men det går over.

Det som imidlertid aldri går over er de gode minnene, og bilder av de har den "idiotiske"/vidunderlige hjernen vår lagret.

Prøv å lev i troen på at hver gang du tenker på hunden din, er det fordi den tenker på deg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for omtanke.Man blir utrolig knyttet til kjæledyr, det er helt sikkert.

Både jeg og mor var enig og klare i avgjørelsen som ble tatt.

Ingen dyr skal lide i vårt eie, man skal tenke på dyret og ikke på seg selv.

 

På prosjektsiden er jeg ferdig med grovsparkling.

Hull til ankerrulla er skåret ut og alle avstivere er støpt inn på undersiden.

 

Så å si plastferdig nå:

 

bilde

 

Langs kanten her skal det fuges med fugemasse ( er for liten kant til å få til noe større støpearbeid)

 

bilde

 

Ankerrulle på plass:

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor skal jeg begynne?

 

Trist når kjæledyr blir borte - vi knyttes så sterkt til dem.

 

Det hender prosjekttråder ikke fanges opp - og dette har (dessverre) vært en av dem. Makan til gjennomføringsevne, kreativitet og allsidighet er sjeldent!!

 

Takk for en fantastisk streng - unnskyld for at den glapp inntil i dag, og jeg lover å lese hvert innlegg heretter!

 

O

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...