Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Hei Jori

 

Takk for godord.

P36`en har den aktre benken utrekkbar ( trekkes fremover)

Du ser litt av slide systemet her. ( trekker ut den nederste delen du ser på akterbenken) Den lille buen jeg har laget blir med fremover.

 

bilde

 

Takk for det MaSa ( endret på navnet?)

Ja jeg ligger i opplag på Sildeberget, men båten har hjemmehavn på Cocheplassen.

Ligger ved pir 4. Lett å se, båten mangler et ror, en aksel og propell.

Har stor tro på at vi kommer til å møtes på vannet, hadde vært hyggelig :smiley:

 

 

 

Hvordan blir det å vippe opp benken for å åpne motorluka ?

 

Godt spørsmål :yesnod: maija27. Det blir en enkel patent for å løfte ut/vekk hjørnekassa (med ryggputa på)

Kommer tilbake med bilder av opplegget når det kommer på plass :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Fjernet srs nå :)

 

Ja syntes jeg så det på bilde i tråden din!

 

Jeg har jo min inne i lagerhallen bortenfor deg jeg da!

 

Har egentlig båtplass i langesund , men vurderer og flytte til sildeberget denne sesongen!

Litt usikker ennå men ...

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei Jori

 

Takk for godord.

P36`en har den aktre benken utrekkbar ( trekkes fremover)

Du ser litt av slide systemet her. ( trekker ut den nederste delen du ser på akterbenken) Den lille buen jeg har laget blir med fremover.

 

bilde

 

 

 

Ja ser det når du sier det. Egentlig en smartere løsning det eller den med bordet som 346/366 har. Vi må jo bytte stolben, eller som meg bytte til det orginale stygge glassfiberbordet, når solseng der skal benyttes.

 

Hyggelig å følge tråden din, det viser hva man kan få til med litt tålmodighet og gode evner/kunnskap i håndverk.

Link to post
Share on other sites

17 sider med hakesleppende bra utført arbeid :)

 

har fisket opp et par tips til jolla vår som skal settes til liv før våren.. Men ser du brukte "teak" folie til et bryterpanel.. Er dette holdbart og pent? Må nok lage nye selv ettervert og vurderte sølv/carbon folie .. Men er redd for at det vil se jalla ut.. Vurderer også polert alu eller lage nytt i tre.. Båten har et mer eller mindre moderne look så mulighetene er jo mange men hva som er holdbart er jo noe jeg ønsker først og fremst...

 

Lykke til med resten og framtidige prosjekter, blir og følge med her jeg også :-)

Link to post
Share on other sites

 

 

har fisket opp et par tips til jolla vår som skal settes til liv før våren.. Men ser du brukte "teak" folie til et bryterpanel.. Er dette holdbart og pent?

 

Bra dersom det finnes noe inspirasjon og tips her :smiley:

Det er vel denne folierte plata du tenker på?

 

bilde

 

Er forholdsvis pent. Har en heller matt(silkematt) finish. (jeg rundet alle kanter og hjørner, blir penere sånn) Hvor holdbart det er vet jeg ikke ennå, men er også beregnet for utebruk. Fåes i forskjellige kvaliteter og priser. Sølv eller karbon er tøft og passer på en Dynamic.

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli vel forsynt med pussing :yesnod: , men hjørnekasse nr.2 er nå ferdig nok.

 

bilde

 

I fare for å gå tom for prosjekter, bestemte jeg meg for at denne blir neste offer.

 

bilde

 

Badebryggen skal gjøres noe større, ikke mye. ( skal tildels beholde samme stilen) Det er dessuten noen sprekker og sår som måtte fixes.

 

bilde

 

Har strippet plattingen. Man ser alt "påhenget" langs veggen baki der.

 

bilde

 

En litt artig sak. Bak fenderlista fant jeg disse talla. Kommer nok fra den gang badeplattformen ble montert, da

det er forskjell på P36 og P35 plattformene.

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Er litt spent sjøl jeg. Her blir deler av veien til etterhvert som jeg går.

Skal kappes i to og gjøres litt større. (kanskje ikke mer en 25cm) Har vært fire "rister" i plattingen, skal

nå ned til to. Dvs planen er å støpe igjen de da to gjenværende hulla og

legge f.eks isiteek. Håpet er da å få lagt isiteeken flush med "plasten" rundt.

Blir spennende å se i hvilke tilstand "kjernemaetrialet" er i når jeg begynner å kappe.

 

Kappes ca her og fjerner "tverrstaget" (to stk) som er x-et ut.

 

bilde

 

Blir da en gelcoat omraming med et "tverrstag" midt på.

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ai ai.. dette blir spennende ,enig med deg om å beholde ytterkanten med feks. flexiteek flush , det blir profft !!

25 cm...? du har stor båt som tåler litt brygge akter SoBo , du vil ikke angre om du legger på en cm eller 2... så

lenge det blir estetisk riktig !

 

Vel, jeg vet vel egentlig at det blir kanon uansett , lykke til

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Ai ai.. dette blir spennende ,enig med deg om å beholde ytterkanten med feks. flexiteek flush , det blir profft !!

25 cm...? du har stor båt som tåler litt brygge akter SoBo , du vil ikke angre om du legger på en cm eller 2... så

lenge det blir estetisk riktig !

Vel, jeg vet vel egentlig at det blir kanon uansett , lykke til

:smiley::smiley:

 

Båten kan godt ha litt plattings der bak, er stor nok til det.

Men er i tvil, vil beholde stilen sånn bortimot. Planen er dog

å få den til å se litt kraftigere ut (tenker da ikke på avstivninger)

Ja ja, vi får sjå :smiley:

 

 

Mens jeg utålmodig venter på resultatet av dine påbegynte prosjekter, sitter jeg her og lar blikket fare og hva ser jeg? Jo, en vugge på høyre siden her. På utførelsen ser det ut som du har hatt fingrene borti den også, stemmer det? Utrolig flott er den!

 

Den vogga stod klar da dattera i huset kom til verden ( for snart 22 år siden)

Meget flott håndverk det der, men den skal ikke jeg ta æren for. Det er min far som

har laget og skåret ut den der :smiley: Wiking26AC, jeg skal nevne det for han att du likte vogga :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var kjøkkenet ferdig og det var tid for å fortsette på badbrygga.

Kappet ut en seksjon på hver side før jeg delte plattingen i to.

Fjernet gammel og fuktig finer og slipte ned til fersk polyester/duk.

Det er bare et meget tynt lag med glass og duk på denne.

Derimot ser det ut som at det er sprøytet på en tykk blanding av glassfiber og gelcoat/toppcoat oppå der igjen ??

Isteden for finer kommer jeg nå til å bruke bonocell.

Mye støv blir det også (ikke snø dette nei)

 

 

bilde

 

Her har vi fått plassert delene og justert (forlenger 30 cm)

Bitene jeg kuttet vekk blir renskåret og støpt inn på hver side og i midten.

 

bilde

 

Videre tilpasset jeg en strimmel med bonocell til hver side som blir mettet med polyester og limt til

underlaget (også med polyester)

Under liming.

 

bilde

 

Laget et "mothold" kledd med plast før støping:

 

bilde

 

Så var det i første omgang (oppå bonocell strimmelen), fem lag med polyester og glass.

 

bilde

 

 

FF.....

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dagens lille.

Satt på en "forskaling" og forlenget kanten på sidene. Også her støpt inn en remse med bonocell.

Det er to hensikter med denne forlengelse av kanten. Den ene er å gjøre det hele stivere, den andre

er å få badeplattformen til å se kraftigere ut. Tykkelsen på plattingen var 7,5 cm, hele veien rundt.

Nå blir den ca1 15 -16 cm inne ved skroget og ca 9 cm ytterst bak.

 

bilde

 

bilde

 

Bonocell på plass.

 

bilde

 

Så mye mer på sidene.

 

bilde

 

FF...

Link to post
Share on other sites

 

 

Blir spennende dette SoBo :thumbsup:

 

Ja spennende å artig er det. Er en del hindere jeg må over. Stien blir til litt sånn etterhvert som jeg går :yesnod:

 

 

Jeg er meget imponert, alt viker så enkel når du holder på.

Det er veldig inspirerende og se hva du får til . Fine bilder og bra dokumentert.

Jeg håper at du har mange prosjekter som du deler med oss

 

Ja prosjekter blir det fremover. Utrolig mye rart man kommer på som man har lyst til å gjære noe med :yesnod:

 

 

 

Detta tror jeg blir bra SoBo. Husk på att "hjørnet" på brygga "slår"ut mye mere i trange farvann, ved brygger osv. Men det har du sikkert alt tenkt på.

 

Ja det stemmer det ray. Større platting krever mer plass. Hadde ikke tenkt å gjøre så mye med det. Plattingen på disse båtene er

i utgangspunktet små (stikker 70cm ut der bak, blir nå 100cm) og er en del smalere enn skroget. Så håper og tror det ikke blir noe

problem. Se her:

 

bilde

 

Dagens:

Har snudd brygga og slipt opp skjøtene for å legge i polyester og glass.

Også fortsatt med "sammenheftinga" av delene.

Laget også sparkel av gelcoat og grovsparklet et lag.

 

Støpt skjøtene utvendig:

 

bilde

 

Bitene må jo "kobles" sammen.

 

bilde

 

Sparkel laget i hjemmesjefens (fruen`s) fruktbolle så nå blir det vel "gjør det selv uke" vil jeg tro :lol::lol:

 

bilde

 

Fra bollen og over på plattingen.

 

bilde

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Begynt på sandwich plate til å tette igjen hulla i plattformen. (duk og bindemiddel, lagt på den ene siden)

Mer sparkel har blitt lagt på og pusset. Også lagt på polyester og glass

på den siste "skjøten" på brygga.

 

bilde

 

Plata tilpasset hullet. Denne skal støpes fast på undersiden og fiberglass legges på oversiden.

 

bilde

 

Ny runde med gelcoatsparkel som så er grovpusset.

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...