REM Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Dersom det er sikteglassa i forfiltera du tenker på REM, har jeg ikke glass på denne. Her er forfilteret et spin on filter med avtapping for vann i bunnen. No problem. Bare sørg for å sjekke for vann i forfilteret regelmessig. Ved gjentagende vann, sjekk for lekkasje. Vanlig lekkasjepunkt er O-ringen til påfyllingslokket. Heller ikke uvanlig med lekkasje ifm. mannhullet på toppen av tanken. Ellers får man jo noen ganger vann fra dårlige tankanlegg ifm. tanking. SoBo har ganske sikkert avtappingsspuns i bakkant av tankene på laveste punkt. Hvis detter er en plugg med innvendig firkantgrep, bytt denne med en 1/4 -turns kuleventil og monter en slangestuss på denne. Da er det lett å tappe ut en prøve i ei colaflaske el. en gang eller to Ila. sesongen. På denne måten holder du god kontroll på innholdet i tanken. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SoBo Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 O- ringen på tanklokket er greit å sjekke innimellom. Dårlig bunkers har jeg også vært borte i. Det med å bytte blindeplugg med kuleventil i dreneringen i tanken, den er smart. Blir jo og mindre gris på den måten. Har heldigvis ikke vært noe vann å spore på grovfiltera så langt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Arnfinn Vølstad Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Var borte i båten i dag for å få tilpasset "kassene" mot skroget. vannlinje på denne skuta stemmer så da brukte jeg den som referanse, da jeg skulle tilpasse nedre del (mot platting) av "kassa" (båten ligger lavere bak enn foran i krybba, så da kom gradvater til sin rett) Også litt støping innvendig på disse ble gjort. Når jeg først var på plassen tok jeg også demonterte ventiler / skrogjennomføringer til vann inn til toalett og septik ut. Satte også sammen igjen vipperulla. Her var gradvater kjekt: Kommet litt videre på disse også. Påbegynt støping innvendig. Disse er jeg glad jeg tok ut. Begge håndtaka var mulig å betjene, ingen av kulene beveget seg. Den ene stod i åpen stilling, den andre i 1/5 åpen posisjon uavhengig av hendel Å jeg som pleier å stenge alle ventiler de jeg går fra båten a gitt Disse skal inn i stede ( kompositt) Skrudde også sammen vipperulla etter surevask/beis. Her er det viktig å ha på Loctite (blå 243) på bolter/skruer. Kjedelig om dette skrur eg ut. Her er noen bilder til rivierik 36 og Arnfinn Vølstad. Eksospottene helt bak ved eksosutløp. Arnfinn du lurte også litt på eksosslanger, bend osv. FF... Hei og takk for bilder og info SoBo, skal laste inn bilder av motorrommet mitt og ein del "fix"detaljer som er der, td drain fra dieseltanker osv, eksospottene mine er montert inne i motorrom.Her er noen bilder ang septiktank som er montert. Hm..... det ble noe kluss her........ kommer bilder. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 (redigert) Ser du nevner septik Arnfinn. På vår båt ligger s.tanken nede under dørken i kabinen. Et lite forslag, når du skal sitere noe så klipper du ut det som er aktuelt så blir det ikke så mye dobbelt opp. Har nå fått satt i nytt cutlesslager i akselopphenget/bukken. Men det var et men, fordi da jeg demonterte gammelt lager fikk jeg ikke ut den ene sett-skruen. Den gamle ble slipt plan og jeg boret/gjenget for å sette inn en ny 6mm sett-skrue. Skar også ut en foring (teak) som skal være rundet den ene kompositt gjennomføringen til ny stengekran for tømming av septik (hullet var litt stort for gjennomføringen) , Denne ble limt med epoxy. Det ble også laget festebolter med en på sveiset plate i enden som ble limt innvendig i disse "kassene" før jeg lukket dem og begynte utvendig støping. Nye gjenger: Selve lageret var enkelt å få på plass. Brukte en trekloss og hammer. Teak foringen: Innvendig i den ene kassa. Den sorte plata er et kompositt materiale som er limt fast med Sika. Limte også bolteplata fast med samme. Har 12 mm bolt som skal mot hekken på båten og to 8 mm bolter som skal gjennom badeplattingen. Så ble kassa lukket med bonocell plate og støping utvendig kunne begynne. Den ene ferdig og klar til sparkling. FF... Redigert 27.Februar.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 1.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 (redigert) Det går i pusse, pusse, pusse, puss.....e Kassene er ferdig sparklet og atter en gang prøvet på båten. Rigget meg til og fikk sprøytet platting og kasser i et moment. Da venter det mer pussing/vannsliping i div. korning før rubbing og polering. Begynner å se frem til å få montert badeplattformen nå. Hadde også et OMC drev liggende som byttet eier og er nå havnet på vestlandet. Kom en trivelig baatplassenkar innom i går og tok med seg drevet i mot noen flasker vin Under pusseprosessen. Straks sprøyting av gelcoat og topcoat. Ferdig sprøytet, da er det bare siste finish igjen (heldigvis) FF... Redigert 1.Mars.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Transomen Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Det går i pusse, pusse, pusse, puss.....e Kassene er ferdig sparklet og atter en gang prøvet på båten. Rigget meg til og fikk sprøytet platting og kasser i et moment. Da venter det mer pussing/vannsliping i div. korning før rubbing og polering. Begynner å se frem til å få montert badeplattformen nå. Hadde også et OMC drev liggende som byttet eier og er nå havnet på vestlandet. Kom en trivelig baatplassenkar innom i går og tok med seg drevet i mot noen flasker vin FF... Hei, og takk for i for i går SoBo, og 1000 takk igjen for drevet jeg fikk overta. :) Det var svært imponerende å se hva du fikk til i garasjen med støping av badeplattformen. Har ikke fått lest hele tråden din enda for det har blitt litt soving etter de 1025 km på straken, Stv.- Porsgrunn - Nøtterøy og tilbake til Stavanger, men har fått med meg at du også har støpt et baugspyd som ble meget bra. Ser frem til å lese gjennom hele tråden, for her ser det ut for å være mye intressangt både håndtverk og teknisk som er utført. Jeg trodde nesten ikke det var mulig å få til så flott arbeid når det gjelder utforming og ikke minst finnish selv, uten å være innehaver av et helt båtbyggeri. Mvh Børge. Redigert 2.Mars.2014 av Transomen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Hei, og takk for i for i går SoBo, og 1000 takk igjen for drevet jeg fikk overta. :) Det var svært imponerende å se hva du fikk til i garasjen med støping av badeplattformen. Har ikke fått lest hele tråden din enda for det har blitt litt soving etter de 1025 km på straken, Stv.- Porsgrunn - Nøtterøy og tilbake til Stavanger, men har fått med meg at du også har støpt et baugspyd som ble meget bra. Ser frem til å lese gjennom hele tråden, for her ser det ut for å være mye intressangt både håndtverk og teknisk som er utført. Jeg trodde nesten ikke det var mulig å få til så flott arbeid når det gjelder utforming og ikke minst finnish selv, uten å være innehaver av et helt båtbyggeri. Mvh Børge. Bra drevet kommer til nytte og takk for positive tilbakemeldinger Joda det meste er mulig, det tar bare litt tid. Har fått pusset og bygget litt glans i dag. Ting ser slik ut nå: FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dsm Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Det blir skikkelig flott !! Godt jobba Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Råbra!!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Båttransport D5L Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Suverent utført Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Er også mektig imponert over hva du får til SoBo. Har jeg vært noen år yngre har jeg søkt om lærlingeplass hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Veldig mye å lære på denne tråden, ikke minst er jeg imponert over det framdriftstempoet du holder . Driver og støper litt selv for tiden, ikke gjort det før. Bruker west system epoxy, veldig greit, og mange tips å hente både her på BP og på Youtube. Fyllstoffene er også lette å bruke, varianter for alle bruksområder. Skal nå legge noen flater med gelcoatsparkel som toppstrøk, fått med meg noen tips fra deg. Hvordan gjør du det etter at gelcoatsparkelet har herdet for å ta unna de største ujevnhetene før du begynner med finere korning på papiret. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg har gitt opp å finne nye superlativer, men er ikke mindre imponert for det. Er av den klare oppfatning at det bare er å komme til Kambo og holde kurs! Jeg vet om en båteier som mer enn gjerne stiller hekken til disposisjon!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Takk for supre tilbakemeldinger navid hos meg blir man aldri for gammel til å være lærling. Bare å komme. Patton vi hadde vel dem med sparkel oppe her litt tidligere. Jeg tror jeg kom med en ufullstendig forklaring da. Man blander inn fortykningsmiddel, her er flere typer. For å lage lettsparkel kan man ha i disse : http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Mikroglassballonger-252130/ For tettere sparkel blandes f.eks dette i: http://www.maritim.no/batpuss/batplast/glassfiber-og-polyester/west-microf-403-750gr - http://www.maritim.no/batpuss/batplast/glassfiber-og-polyester/west-filler-150-gram Husk å ha i voksløsning for lage gelcoatsparkel http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Vokslosning-36083/ Jeg pusser ofte de aller groveste toppene med 80 korning før jeg går over på 120 og 180. Våtsliper som regel ifra 240 korning eller rett på 400, så 600 og gjerne en imellom (800) før 1200korn. Ikke uvanlig at jeg her og der må gå over igjen med 1200. Så rubbing/polish- voks. Ga dette mening Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Patton Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg pusser ofte de aller groveste toppene med 80 korning før jeg går over på 120 og 180. Våtsliper som regel ifra 240 korning eller rett på 400, så 600 og gjerne en imellom (800) før 1200korn. Ikke uvanlig at jeg her og der må gå over igjen med 1200. Så rubbing/polish- voks. Ga dette mening Hei igjen SoBo, det var den siste forklaringen din jeg var ute etter, du får være tålmodig med meg:giggle: . Har ikke gjort denne type arbeid før på større flater, men vet at det er mye arbeid å pusse ned så hardt materiale. Har kjøpt ferdig sparkel hos Bestmarin for å få farge mest mulig lik originalen. Her er forresten et bilde fra prosjektet mitt, litt av av en jobb om jeg må få si det selv. Ikke minst når det er 16 mil en vei til båten. Var ferdig med å sparkle med epoxy sparkel og West System sin 407 "fyll" kl 0230 i går natt. I dag fikk jeg pusset ned, så nå er det bare å kline på med gelcoatsparkel av riktig farge. Mvh Patton Bilde før motorsaga startes: Her er bilde før sparkling med epoxysparkel. Sideplatene er støpt inn og festet, både med epoxylim og med glassfibermatter (3 lag). Fikk ikke rotert bildet, men her er resultatet etter sparkling og pussing. Noen små groper, men det ikke verre enn at gelcoatsparkelet fyller (tror jeg). PS, jeg hadde valgt en annen farge på epoxyesparkelet om de hadde hatt det.... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Meget bra arbeid Patton. Å få laget hekkport 330`en blir som å få ny båt det. Gøyalt og skummelt på en gang Bli det forsterket/avstivet noe mer enn det vi ser? 16 mil en vei, det står det respekt av Fanget opp her inne et sted at du hadde overnattet i båten. Nå vet jeg jo hvorfor. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
REM Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Hvorfor i all verden bruker du epoxysparkel? Du vil risikere at gelcoat og polyester som legges utenpå epoxyen vil reagere på underlaget. Epoxy på polyester er OK. Polyester på epoxy er ikke OK. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Arnfinn Vølstad Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Jo, jeg må bare gjøre det! forresten, er du sikker på at du har ståltanker? Hei, dette er septiktanken, kjøpte den i Oslo,passet perfekt, ligger under den store luka i dørken som du SoBo nemte,satte på 3 vegs kran og velgerkran for tank og sjø. Litt info ang tanken. Monterte tankmåler oppe i instrumenttavla + bryter for kvern/lensepumpe. Brukte Vema instrument, runde oppe til høgre. Ang drenering av Dieseltanker som er av STÅL i min båt er det montert orginalt drainsystem, dette står omtalt i bruksanvisningen for båten. Det er montert 1" kulekran i bunn på hver tank, herfra går slange ned til drainpotte, i bunn på drainpotta er 1/2" kuleventil med slange montert, herfra draines tankene, renslig og sikkert. Her ser dere drainpotta. I tillegg kan 1" tankventiler opnes for å regulere dieselmengden i tankene, lik mengde i begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
scand26hc Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Støper du sammen disse platene fra eks biltema og dekker de med glass og resin? Hvor mange kilo holder dette da cirka om man lager den 5-8 cm tykk? Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Hvorfor i all verden bruker du epoxysparkel? Du vil risikere at gelcoat og polyester som legges utenpå epoxyen vil reagere på underlaget. Epoxy på polyester er OK. Polyester på epoxy er ikke OK. Vel REM. Først, takk for tipset om rekkefølge. Nå har jeg ikke lagt på gelcoatsparkelet enda, så ingen skade skjedd så langt. Hvorfor jeg har brukt epoxy ifm støpingen er fordi jeg har forstått det slik at det er mye sterkere en polyester og at det egner seg veldig godt til denne type reparasjoner/utbedringer. Hadde egentlig tenkt å bruke en 2k polyuretanmaling som toppstrøk. Har brukt det på sittebenken - den måtte deles i to og har gjort nytten som "prøve og feileobjekt" i mitt prosjekt. Litt lettere med den, da den befinner seg i kjelleren hjemme. Brukte BTs 2 k maling til nye sideplater på de to benkdelene, men a) er ikke fornøyd med finishen, b) ren hvit bryter for mye med originalfargen. Derfor tenkte jeg at gelcoatsparkel ville gi meg en bedre finish, samt riktig farge. Uten å hi-jacke tråden til SoBo, hva ville du/dere lagt som toppstrøk på epoxysparkelet slik du ser det på bildet (de røde flatene)? 2 k polyuretan hadde sikkert blitt bra i riktig hvitnyanse, men da om den ble sprøytet. Har ikke tilgang til det. Jeg vil heller ikke male, for så å pusse ned, da jeg er blitt fortalt at om du pusser ned siste strøket, så mister du litt av styrken i topplaget. What to do? Patton Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Støper du sammen disse platene fra eks biltema og dekker de med glass og resin? Hvor mange kilo holder dette da cirka om man lager den 5-8 cm tykk? Vil tro det er flere faktorer som spiller inn her: Hvor mange grams glasfibermatte du bruker og hvor mange lag du legger. I tillegg hvor stor flate det er snakk om. Platene jeg har støpt og felt inn på plattingen er 20 mm tykke og ca 1 kv.m store. Her er det tre lag på undersiden og fem på oversiden (300g duk). Må sies at det i tillegg er avstivere tversover på undersiden. Legger du f.eks 600g matte holder det sikkert med 20 lag på hver side. Denne kassa er av 20mm bonocell og to lag innvendig, fire utvendig (300g matte) Jeg veier ca 90 kg. Ser det er mange smarte løsninger hos deg Arnfinn, angående drenering og reinhold av tankene Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Legger du f.eks 600g matte holder det sikkert med 20 lag på hver side. 20 lag det var da voldsomt Skal være 2 lag. Selvfølgelig en blanding av alder, aceton, polyester, gelcoat og epoxy at man blir så svimmel Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
M/B Nordheim Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Nok ein spennande tråd¨å fylgje med på, her var det mange gode tips Har ikkje fått lest alt men eg skjønnar at bak nicnavnet her gjøymer det seg ein fingernem perfeksonist. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
scand26hc Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 20 lag det var da voldsomt Skal være 2 lag. Selvfølgelig en blanding av alder, aceton, polyester, gelcoat og epoxy at man blir så svimmel Hehe ja begynne virkelig å lure...... ;) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Moro er gøy Heldigvis slutt på de tunge slipejobbene så langt, nå er det mer småpusling og finish det går i. Litt forandring måtte til i på "teaken" i og med at det ble kasser på sidene av plattingsen. Har fått på fenderliste og laget endebeslag på samme. Slik ble er" teaken" nå Fenderlist på: Her i gang med endebeslag til fenderlist,2 mm plate i syrefast 316. Delene tilpasset. Bare baugfil, fil og skrustikke benyttet. Så syrevask, pussing med 1200 papir og polering: Ferdig produkt: Beslag montert. Skruen her går også i gjennom gummien i fenderlista. Den vil da forhåpentlig vis ikke "dra" seg Beslaga i midten bak. Kappa vekk 56 cm har bak som jeg delte i to igjen. Dette ble skjøtet inn på sidene for å få fenderlist helt frem. I mellom her bak blir det et håndtak og på undersiden kommer badestigen. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.