SoBo Svart 26.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2013 Hallo! Jeg har et 15 kg bruce i bauen. I motsatt ende har jeg derimot 20 kilos. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maija27 Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Ikke dårlig med nesten 32 knuter på topp nå ! Jeg får ca 28 med 4 pers 700 liter diesel og full vanntank. Forøvrig samme motorer. Ikke sikker på propell str skal se senere i dag når vi har kommet på land. Synes vel 5 knop var stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 Synes vel 5 knop var stor forskjell. 5 knop var vel å ta i, men litt under 4 er vel nærmere. Jeg målte med lite diesel, ikke vann og forøvrig tom båt. Ferielastet hadde jeg 30- 30,5 knop.Det var med ribb m.påhengs i davitene, godt med diesel og vann. Jeg har forøvrig litt "lette" propeller. Gjør rundt 2900 rpm på full pupp.(skal være 2800) Har ikke tenkt å gjøre noe med dette da jeg ikke kjører full pine mer enn i korte perioder (for å blåse sot) Har i tillegg en motor som da går forholdsvis "lett" hele tiden. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Båten er satt inn med vaselinolje og "teltet" er kommet på for vinteren. Men arbeidsledig blir man ikke. Skrudd ut stevnlager/pakkboks og styresylinderen. Her er gjennomføringa og sylinderen. Inne i gjennomføringa sitter pakkboksen med talgringer (fire stk) og et cutlesslager. Først på talgringene og en plastring(for smøring ( får vannsmøring via et rør/slange koblet til oljekjølere for girkassene)) ut, så må man huske på Z-skruen før man banker ut lageret. Talgpakninger (ja mangler en), plastring for smøring og lager. Hadde lest at sitronsyre skulle være bra for å gjøre reint messingdelene. Pulverform kjøpt i matbutikken, rørt ut i vann. Resultat etter et nattaover bad. Fant ut at det "svettet" en del olje ut av styresylinderen. Demonterte og byttet det som var av o-ringer, så da får vi X-fingre at det nå er tett. Mange biter i denne saken. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jeg har veldig sansen for kombinasjonen din av ulike materialer, og jeg har lyst å benytte meg av denne muligheten på et prosjekt som ligger i tankebanken her hos meg. Dette er selvfølgelig noe du har patentert , men jeg vil allikevel be om tillatelse til å kopiere deg, hvis jeg får det til! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 (redigert) men jeg vil allikevel be om tillatelse til å kopiere deg, hvis jeg får det til! Kjør igang, gleder meg og venter i spenning allerede Klart du får det til (Forresten jeg lakka ca 10 strøk med blank oljelakk.Vannslipa med 600 papir imellom strøka) Redigert 15.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Polarbeer Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 SitatPS! Husk å sette på sikringen til ankeret før du skal på tur. Takk for tips Forklaringen/unnskyldningen for at den ikke er huka på er:Hadde jolla hengene i davitene bak der og da ble det alt for tungvint å krabbeunder hver gang jeg skulle opp og ned med ankeret.Men nå blir alt enklere.Hei.Kjempeflott båt og samme gjelder arbeidet. Jeg har fått mange ideer her Jeg har en kamerat som kjørte fra Grimstad til innløpet av Nidelva ved Arendal i sommer. Der var det bom stopp. Båten hadde hoppet og rykket litt underveis...og da trodde han at det var motorhavari på gang. Da han sjekket nærmere oppdaget han at dreggen var ute. Han dro opp et passelig deformert skålanker Det viser at alt som kan skje, skjer. Nå blir han bare kalt for dreggraceren Han hadde glemt å sikre ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 He he. Så sant så sant dette med ankeret. Har selv (dårlig)erfaring med dette. Nå er Daviterne vekk. har også demontert anker og ankerulla derbak. Det er planer om en liten ombygging derbak med plassering av jolla litt annerledes. Så da blir det letter å sikre ankeret håper jeg Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Styresylinderen på plass. For en grisejobb, med flushing gjennom sylinderen og lufting på rattpumpa. Dette er et trykksatt system (25-30 psi) med påfylling i eget tank. Har også byttet bryterene til styring av hovedstrømsbrytere tilbake nøkkelbrytere, etter denne (som jeg må si meg helt enig i) Er du sikker på om du vil ha den type bryter på strømmen din? Hva skjer om noen uforvarende kommer borti under motorgange? (Jeg har mange flere slike nøkkelbrytere på lager dersom det skulle være av interesse. De er NO og Gir kontakt bare når man vrir til høyre eller venstre. Fjerbelastet tilbake til rett opp stilling) Styresylinder på plass igjen. Her er beholder med olje til styreanlegget, med eget manometer og sjåglass for oljenivå. Mange slanger, rør og fittings baki her. Mange muligheter for lekkasje, greit å følge litt med nå og da. Brytere og hjemmemekka plastringer. På plass i panelet. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 (redigert) Gråvær og kalt ute, mor sitter og koser seg med strikketøyet. Jeg fikk det for meg at jeg måtte gjøre om/lage ny(e) del til kalesjen. Har sydd om og forandret på denne delen over vindskjermen. Dette var jeg ikke helt fornøyd med i tillegg til at disse plastvinduene var stygge etter sol,vann og kjemikalier. Ingredienser: Så var det å overføre "data" fra den gamle kalesjen til den nye duken. Her er det meste tegnet inn: Saken er at plastvinduene skal syes inn på baksiden og av erfaring venter jeg med å kutte ut åpningene til vinduene.(dette fordi stoffet da blir "ustabilt og har lett for å "dra " seg) Må derfor overføre strekene også til vranga av duken. Snitter små åpninger nær hjørnene av vindusåpningene, langs streken. Da har jeg peiling på hvor jeg er når jeg snur duken. Duken ble snudd og nye streker tegnet. La så på en slik dobbelsidig tape som skal lime vinduet til duken og samtidig virke som en "pakning" når man syr over. Kuttet ut en bit plastvindu og limet på. Dobbeltsikrer med gaffatape , for å holde alt stødig. Det skal syes med stoffet opp og vinduet ned. Alt finklippes til slutt. FF..... Redigert 21.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Ser flott ut!!! Både nytt og gammelt. :-). Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Ternen32 Svart 22.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2013 Må innrømme at det er her jeg har hentet ut ideen til hvordan jeg skal sy inn vinduer , Selv har jeg stekket opp sømmer i den gamle kalesjen og klipper deretter helt like biter og syr dem sammen med like sømmer. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
SoBo Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2013 (redigert) Ser flott ut!!! Både nytt og gammelt. :-). Takk takk Må innrømme at det er her jeg har hentet ut ideen til hvordan jeg skal sy inn vinduer , Selv har jeg stekket opp sømmer i den gamle kalesjen og klipper deretter helt like biter og syr dem sammen med like sømmer. Det er lurt å sy i vinduer, glidelåser , borrelåser etc. inn før man syr de store delene sammen. Har sjøl vert en tur i (sy)stua og kost meg litt i dag også. Har satt i resten av vinduene og sydd dem inn. Når vinduene er ferdig sydd inn(med doble sømmer), slisset jeg ut stoffet etter strekene med en skarp saks. Så langt alt vel. Nederst på kalesjen (mot vindskjermen) syr jeg på en ny remse. Altså ifra vinduet og ned. Den er sydd på innsiden av kalesjeduken slik at plastvinduet kommer imellom. Denne remsen har to funksjoner: Den ene er som rein forsterking der "maljene" til kalesjeknappesystemet kommer. Den andre er å sørge for at vann som måtte lekke inn vinduet, renner imellom disse lagene med duk og ut ved vindskjermen. Har også fått satt inn en glidelås ( det som er kjekt her er at glidelåssystem fåes som metervare.Kan vel og merke bare brukes der det ikke skal være delbart) og ene delen av borrelåsen. Glidelåsen er sydd med tre sømmer. En skjult og to synlige. På utsiden over glidelåsen skal det også syes på en "klaff" FF... Redigert 22.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ternen32 Svart 22.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2013 Dette ble bare lekkert gruer litt til de store sidevinduene mine, men skal nok gå det også Forresten SoBo.. lå du en del ved gjestebrygga i Langesund i sommer ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
SoBo Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2013 celzeron: har bare et par turer innom gjestebrygga i langesund, ingen overnattinger. Hadde vel en overnatting på Langøya. Derimot har jeg vært innom Jomfruland gjestehavn noen ganger og Risør havn. Desidert flest overnattinger i uthavn Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ternen32 Svart 22.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2013 Registrerte bare Navnet Miss Bianca , er kjent i fra en eller annen plass. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
SoBo Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2013 Stemmer at navnet er Miss Bianca, men navnet står ikke på båten enda Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Hei, SoBo! Du imponerer igjen med den symaskinen din! For en tid siden skulle jeg sy noen gardiner, og hentet frem en nesten ubrukt symaskin(sikkert 25 år gammel). Før jeg hadde sydd en centimeter smalt og gnistret det, og jeg ga opp hele maskinen. Men så skulle jeg absolutt sydd nye sømmer i kalesjen, for de har begynt å gå i oppløsning. Har du noen ide hva det vil koste meg hvis jeg leverer hele stasen inn til en skredder? Jeg vil jo tror at det er "easy-peasy" for en proff. En annen vesentlig ting er kvaliteten på sømmen. Hvilken type søm bruker du, og kan jeg gå ut fra at hvilken som helst skredder vet hva som er best? Hvis det er så kostbart at jeg like godt kan kjøpe ny maskin og gjøre det selv, ser jeg ikke bort fra at det er en god løsning. Jeg er veldig fornøyd med kalesjen, stram og fin, og ikke minst tett. Jeg håper du tar deg bryet med å svare meg, på forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Har ikke noen priser på hva slikt koster. Dersom du leverer kalesjen inn til en som driver med rep. av kalesjer blir det brukt rett type tråd skulle jeg formode. Det vanlige er å bruke en tråd som trutner (bomull ytterst og polyester kjerne) Selv bruker jeg en slik tråd som jeg kjøpte av et kalesjeverksted for noen år siden. Dette er en stor snelle med mange,mange hunde meter tråd. ( sydde kalesje til en Fjord 27 ac for en del år siden, da gikk det med ca 1100 m tråd ) Kjøpte selv en Singer heavy duty symaskin for et par år siden. Dette er en kraftig og enkel maskin, ikke så dyr den (ca 2000,-) Problemet er åpningen inn i maskinen når du skal ha med deg alt stoffet inni der. Kan nok hende det er billigst å levere kalesjen til en proff ja. Dog er kjekt å ha en symaskin tilgjengelig synes jeg. http://www.hovedsmann.no/products/sytrad-nr-36-bomullpolyester - http://www.symaskiner.no/singer-symaskiner/singer-symaskin-heavy-duty-4411 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Takk for svar, SoBo! Jeg snakket nettopp med en lokal skredder som har sydd mange kalesjer og er anbefalt av andre. Det kan koste meg et par tusen kroner å la ham gjøre jobben, og da er jeg redd det blir med det. Klart det hadde vært greit å ha en symaskin her, men på den annen side ble den gamle brukt noen få timer på 25 år. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Hei Meget bra tråd Sobo , her er all grunn til å bli imponert , jeg ser du har sans for detaljer og gjør arbeidet skikkelig , en annen ting som gjør denne tråden intressant er mangfoldet og mange flotte bilder , henger meg på for varsling av innlegg Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Meget bra tråd Sobo Takk for det og det samme til deg og din tråd nimba. Så lenge jeg synes det er gøy pusler jeg i vei jeg. Har hatt en økt i systua i dag også. Satt i noen flere glidelåser laget to klaffer som skal være over disse låsene. Sprettet opp og tatt ut den delen som skal byttes ut. Sydd inn den nye delen to ganger (var ikke fornøyd den første gangen) Gjenstår å sy over flere ganger (skal være tredoble sømmer) og en del småpirk rundt glidelåser etc. Her godt i gang med i sprette opp det gamle stykket. Etter at den gamle delen var løs, var det overføring av "findata" til den nye delen før den skulle syes inn. Her er den nye delen på plass for annen gang. Klaffene på to av glidelåsene ser vi og. Et bilde til av ene klaffen med borrelås. Planen er også å montere en trykknapp nederst klaffen. FF.... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Har vært en ettermiddag/kveldstur i systua i dag også. Endelig ferdig med å sy inn den nye delen, med både synlige og ikke synlige sømmer. Både glidelåser, borrelåser og klaffer på plass. I morgen blir det å sy på kantbånd. Skal også bytte plastvinduene på "bakvinduene" i kalesjen. Ikke bare bare å være skredder med liten symaskin og mengder med kalesje som skal inn i mellom. En tålmodighetsprøve kan man si. Det hjelper seg. Blir spennende å prøve på båten, men det er lenge til det FF.... Redigert 25.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sap_2000 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Jeg har fulgt med i tråden din helt fra starten SoBo. Mektig imponert over alt du gjør, kunnskapen du sitter med og hvor flott resultatet på alt du foretar deg blir. Bare å ta av seg hatten :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ray Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Imponert!! Utrolig spennede å følge med på det du får til Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.