Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Jobben kan være fånyttes da det tilsynelatende ikke er tatt noen kontrollmål, nye labyrintetninger hjelper lite hvis sporene er slitt. Turboen bør også koples opp i jigg og teskjøres slik at man vet alt er i balanse.

En plutselig stor oljelekkasje inn på kompressorsiden kan føre til at motoren ruser ut og havarerer.

 

Går det til Hel.. kan jeg anbefale GIK turbo på Kongsberg, de har bytteordning, kjenner godt KKK. Samt har utstyr & kunnskap til og overhale.

Link to post
Share on other sites

Regnet med at det ville bli reaksjoner på denne ja.

 

En plutselig stor oljelekkasje inn på kompressorsiden kan føre til at motoren ruser ut og havarerer.

 

Er fult klar over farer og fallgroper. Er ikke første gang er borte i en turbo. Denne turboen hadde ikke oljelekkasje inn til kompressor siden.

Lekker det inn der nå er det i kommet etter montasje. (vet godt hva en runaway diesel er, hadde en golf diesel en gang som tok ut)

 

Turboen er forøvrig montert tilbake på motoren og alt ser så langt bra ut. Kinnet med stoppsolenoiden inne for å få oljetrykk før start.

Kjørte motoren ett stykke opp i temp og på forskjellig turtall (blir selvfølgelig ikke det samme som å kjøre motoren med belastning) . Ingen lekkasje på olje eller vannsiden. Turboen er fortsatt i en del, håper den fortsetter med det :pray::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å tro at kompressorhjulet er avbalansert for seg, aksel og turbinhjul for seg selv. Dette pga av at det må være umulig å avbalansere

alt montert sammen i midtseksjonen. Det de muligens gjør er å avbalansere aksel å begge hjula i sammen. Uansett må kompressorhjulet taes av

aksel ved montering. Jeg monterte alt tilbake på samme plass, så nøyaktig som mulig. De rette gutta vil fraråde dette på det sterkeste, men

jeg har en nabo som jobber med roterende maskineri ( også turbinmonterer). Har diskutert dette med han. Vedkommende har gjort denne jobben

uten noen problemer i ettertid, så jeg hadde lyst å prøve.

nimba: dette er egentlig en enkel mekanisk (sett) jobb og krever ingen spesialverktøy, kun vanlig håndverktøy.

 

 

Dette gjelder bare hvis turbinhjulet har vært løsnet fra akselen Nimba da må den avbalanseres, den minste ubalanse vil slå turboen i fillebiter, det er også da veldig viktig å finne riktig tiltrekning moment for furbinhjul på aktuell turbo

Turbinhjul som demonteres bør også merkes nøyaktig, og monteres tilbake på plass nøyaktig slik det sto før demontering.

https://www.youtube.com/watch?v=TMA5RFpGRbg

 

Denne videoen viser avbalansering av turbinhjul,

Dette viser hvorfor det er veldig viktig å montere turbinhjul tilbake på samme plass, turbinhjul avbalanseres i forhold til aksel, tilbakemonteres hjulet feil så flyttes balanseringpunktet også.

 

Ok..så turboen har 2 hovedkomponenter , turbinhjul og kompressorhjul ? kompressorhjulet må demonteres for å få av midtseksjonen og for å komme til tetningene på turbinhjulakslingen , monteres dette tilbake med kompressorhjulet på nøyaktig samme sted kan det altså gå bra , men skal en ha av turbinhjulet fra akslingen må det i etterkant ballanseres , tok eg an ?

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt riktig Nimba, selvfølgelig inkludert aksel som SoBo sier.

 

Merker man slik at man får det tilbake på samme plass så vil det normalt gå bra, ved f.eks skifte av turbinhjul så må man avbalansere før montering. :smiley:


Det sagt så er det også alltid en risiko for at det ikke vil gå bra også, så er uansett litt sjansespill. Disse spinner med rotasjon på 120 000 til 180 000 omdr\ min så en liten ubalanse er katastrofal :smiley:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

 

 

Det sagt så er det også alltid en risiko for at det ikke vil gå bra også, så er uansett litt sjansespill. Disse spinner med rotasjon på 120 000 til 180 000 omdr min så en liten ubalanse er katastrofal :smiley:

 

Helt korrekt celzeron. Jeg fraskriver meg herved all ansvar hva andre som leser dette måtte finne på bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde lyst til å gjøre noe annet enn bare spise, spise , spise , spise og gå tur med hunden.

Laget meg en form for å støpe buede hjørner til sittegruppen ute.

Når den tid kommer og jeg skal trekke om putene, hadde jeg lyst til å runde de innvendige hjørnene

på sitteputene og ryggputene.

Brukte en kjøkkenskaphylle og en alu.bit til formen.

 

bilde

 

bilde

 

Så var det litt sparkling av hjørner og så støpe i veg.

 

bilde

 

Etter å fått delen ut av forma var jeg ikke helt fornøyd.

Litt sparkling før pøføring av ny gelcoat. Så litt pussing før rubbing og polering.

 

bilde

 

Blir omtrent slik i hjørnet.(blir boltet fast )

Men må lage en til, til benken. (er en U-sittegruppe)

 

bilde

 

Har også fikset luftfilterboksen, da det ene feste var knekt.

Sveiset på noen metallbiter og fikk festet denne platebiten med mutterfester.

bilde

Det er denne bøylen som holder luftfilterboksen fast til motoren.

Nå mangler vi bare volvo penta lakken.

 

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kost meg litt i juleverkstedet i dag også.

Laget det andre hjørnet.

Nå er det buene til ryggputene igjen.

 

Siden forma ikke var 100%, la jeg på gelcoaten etterpå.

 

Nybakt hjørne:

 

bilde

 

Sparkling og pussing og så gelcoat.

Da er det reinskjæring så er disse klare.

 

bilde

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått kappet til hjørnene og prøvemontert i båten.

Her det som vender forover i sittegruppa.

 

bilde

 

I motsatt hjørne blir hjørnerundingen festet i den uttrekkbare delen (her der det mulighet for å rigge til solseng)

og kan flyttes frem og tilbake med den.

 

bilde

 

Laget også maler for de indre hjørnene til ryggputene.

Her får vi en indikasjon på hvordan "buen" kommer til å bli.

 

bilde

 

Det har ikke vært så flott vær på opplagsplassen på en stund.

 

bilde

 

 

FF...

 

 

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei SoBo

 

Fruen sitt største ønske neste sesong er utebenk !

Så..en liten bit av hjernen min jobber sånn av og til med litt planlegging rundt dette , det jeg lurer på

etter å ha sett din lille modifikasjon er den buen , jeg hadde tenkt rett hjørne som selvfølgelig er det

enkleste , men kansje jeg skal revurdere å runde planen min litte granne ? er det bedre å sitte eller

tar det seg bare bedre ut ? Jeg må jo lage nye puter uansett så...

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen nimba.

 

Det er nok en del mer arbeid med en buet løsning. Personlig synes jeg det blir penere

med buede hjørner. Blir vel bedre å sitte inne i "kroken" med denne løsningen.

Selvfølgelig mer arbeid med fabrikasjon av puter også.

Egentlig går jeg vel litt mot strømmen om dagen.Nå er det jo inn med modernistisk/minimalistisk

stil med rette kanter,puter etc i båt også, men det har jeg jo.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

 

Tror ikke du vil få noe problem med ubalanse heller

 

ray: jeg tror heller ikke det. montert delene tilbake så nøyaktig som mulig.

 

 

 

Strøkent SoBo :-)

 

Takk for det Dinos

 

 

Den indre buen blir laget i sandwich. Kjernematerialet jeg bruker her er bonocell.

 

bilde

 

Tapet buene sammen og brukte og vanlig stålfil for å få dem like.

 

bilde

 

Delene ble limt sammen med glassfibersparkel og holdt på plass med skruer enn så lenge, bortsett fra den ene buen.

Den skal taes igjen ut for å komme til og støpe innvendig. Forsterket også med glassfibersparkel i hjørnene.

 

bilde

 

Når sparkelen er tørket blir alle kanter rundet før skruene fjernes og støpeprosessen starter.

 

bilde

 

FF...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Snakk om bråstart på det nye året. Ble jaget ut i garasjen kl. ti for å fortsette med prosjektene. Også dagen der på da gitt. (etter en aldeles hyggelig aften med venner)

Småvaklende med sidesteg, blodskutte øyne, laft skydekke i topplokket, urolig varmkald kropp, NEI det er for jæ... :nonod:

 

BARE tulla. Helt frivillig med arbeidsiver og glede. Ut i garasjen i fin form. :yesnod:

 

Pusset og gjorde sandwich hjørnet klart for polyester og duk. To lag med glass utvendig bortsett fra den ene siden som skal taes av igjen.

Midlertidige skruer er også fjernet.

 

bilde

 

Første støperunde unnagjort: (bruker 300g g.fiber)

 

bilde

 

Etter en del timer med herding, ble "bunnplata" tatt av og polyester og glass påført

innvendig i to lag. Til slutt to lag også på "bunnplatens" innside.

Så er det mer venting før alt blir satt sammen og mer polyester og glass blir påført utvendig.

 

bilde

 

FF...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hjørneboksen er nå lukket og ferdig støpt. 2 til 4 lag med polyester og glass,

Det er nå det tidkrevende arbeide med sparkling og pussing begynner.

Fikk unnagjort det meste av grovsparklinga .

 

Boxen lukket:

 

bilde

 

Grovsparklet.

Har også satt sammen deler av det andre ryggpute hjørnet.

 

bilde

 

Da gjenstod bare en viktig ting for dagen og det var 90 kg. testen :pray:

Bestod med glans gitt :smiley:

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Er jammen et tidkrevende prosjekt dette.

Har fått støpt hjørne nr 2 innvendig og tilpasset buen.

Også lagt gelcoat og pussen hjørne nr 1.

Avsluttet med rubbing og polering. Kunne ikke la vær, måtte en tur bort i skuta og prøvemontere.

 

Innvendig glass, hjørne 2:

 

bilde

 

Blandet "fortykkningsmiddel" i første runde med gelcoat,

for å få den litt slik "sparkel" aktig.

 

bilde

 

Siste runde med gelcoat påført.

 

bilde

 

Her etter tørrsliping, våtsliping, rubbing og polering.

Kommet med en annen halvinteressert pelskledd skapning her også ser jeg.

 

bilde

 

Her får man et inntrykk av hvordan det blir:

 

bilde

 

 

FF...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

SoBo, du er jammen dyktig med mangt, flott arbeid. Princess 346/366 har denne buen originalt. Det er på den øverste buen lagt inn for to koppholdere der. Men ikke innfelte koppholdere. Det er senket litt ned, så er det laget to kopplasser i pleksiglassplate som er felt inn i buen. Hvis du nå lager ett bord som du kan felle inn i buen ellers, vil du ha en strøken solplass i båten. Vennlige innspill, basert på hvordan 366 har løst det originalt.

 

Følger med i din tråd, gøy å se slikt flott håndverk bli til.

 

Hilsen Jori

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...