Tore B Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg har denne og er ikke fornøyd. Det er for små "klør" som skal gripe tak i impelleren så den sklir bare av. Link to post
oivindg Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Noen impellere (nyere?) til 63p vet jeg har. En båt jeg så på med 63p hadde gjenget impeller på den ene motoren, men ikke dn andre...Originale impellere til 63P lages nå med gjenger, ja. Forenkler jobben betraktelig. Volvo lager et verktøy som er ei hylse med gjenger utvendig og innvendig. Denne skrus inn i impelleren, og en M8 (?) bolt skrus inn i midten for å presse mot akslingen i pumpa, slik at impelleren jekkes ut. Så hvis man har 63P er det bare å passe på at man kjøper impellere med gjenger, og at de monteres med gjengene i rette enden. Volvo leverer bare med én M8 bolt, som er for kort for å få impelleren helt løs, men ved å kjøpe inn bolter i forskjellige lengder kan jeg skru impelleren helt ut. Og inn igjen, siden det er så trangt at man kan presse en trekloss mellom skruehodet og neste "utvekst" på motoren. Så det eneste momentet som krever håndmakt hos meg er å vri den nye impelleren på plass før skruingen kan begynne. Siden det er så trangt på 63P, er en fastnøkkel med mikroskralle fra Biltema gull verdt også. Alt i alt gjør dette impellerskift nesten til en kosejobb, selv om det er veldig trangt på styrbord motor, men ikke på langt nær så hyggelig som i en trawler. :-) Redigert 20.April.2014 av oivindg (see edit history) Øivind Link to post
Komodo Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg har titta på den og prøvd den. Fungerte ikke no særlig hos meg. Litt underdim slik at kloa ikke fikk skikkelig tak. Også vanskelig å trekke ut impelleren på trange steder da du ikke har noe skikkelig å ta tak i. Takk for tilbakemelding Ser at Stålmarken og Nordan 27 (Sæbø sin tråd) har samme erfaring, så da lar jeg være å kjøpe meg den selv. Linket til den siden den tidligere har fått positiv omtale her inne. Men jeg ser jo helt klart at Volvovarianten som Oivind beskriver må være den beste hvis man bare har gjenger i impelleren. Bytter dere impeller ofte? Jeg har ennå ikke byttet impeller på båten vår. Motoren er nå 10 år og nærmer seg 1000 timer. Jeg har hatt impelleren ute en gang og sett på den for et par tre år siden, men den så like fin ut så jeg satte den tilbake. Ny reserve ligger selvsagt om bord. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Hei, På den båten jeg hadde(Fjord 880) satt en FordSabb 2728T. Der ble impeller byttet 2 år etter at jeg overtok båten. Den var da 7 år gammel og moden for skifte. Jeg trodde at impellere normalt hadde godt av å bli skiftet etter sånn ca. 5 år, men jeg vet SAP måtte skifte sin ved overtakelse av båten(Integrity 346) og den var vel da hverken spesielt gammel eller hadde mange timer. Jeg tror derfor det er litt forskjellige gummi-kvaliteter på impellerne som selges og at man derfor har litt ulik erfaring her. Når det gjelder en egen tråd for Cummins QSB 5.9 så støtter jeg selvfølgelig opp om det, men jeg lurer på om det kan bli litt "smalt" med en tråd for bare denne modellen ? Redigert 20.April.2014 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Impelleren som satt i båten min hadde bare 70 timer, men båten hadde stort sett stått lagret innendørs i 3,5 år så jeg ba om at alle oljer og filtre byttes samt impelleren. Ville ikke ha noe krøll på veien hjem. Impelleren var kraftig deformert, så det viste seg lurt å sjekke. Sjekket impelleren nå. 1 år gammel og 400 timer. Så ny ut med null sprekker i vingerøttene eller slitasje ytterst. Smurte den med silikonspray og satte den inn igjen. Uansett lurt å smøre impeller og pumpehuset slik at den ikke går tørr i de sekundene det tar å få frem vannet igjen etter vinteripplag. Neste år skal jeg plukke den ut før vinteren. Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 På min Perkins 4.236 er det så håpløst trangt at jeg lar impelleren sitte i fred i år. Det blir første gang.... Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Smurte den med silikonspray og satte den inn igjen. Uansett lurt å smøre impeller og pumpehuset slik at den ikke går tørr i de sekundene det tar å få frem vannet igjen etter vinteripplag. Er du sikker på dette med å smøre impelleren? Jeg husker en gang i min spede ungdom at jeg byttet impeller på en påhenger. Etter 10 minutters tid mistet vi kjøling på motoren med påfølgende varmgang. Jeg hadde da smurt impelleren med fett i et forsøk på å være ekstra nøye, men fikk klar beskjed fra noen i den eldre garde at impeller alltid skal være tørr. Jeg ser poenget ditt med å unngå å brenne impelleren, men det kan man også unngå ved å helle vann i sjøvannsfilteret. Det er mulig at litt silikonspray på impelleren ikke er nok til at den mister sugeevnen. Vet du om dette er en vanlig prosedyre på verksteder bortover? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Jeg vet at div fett og oljer ikke er bra for o-ringer og impellere. Står i cumminsmanualen min at ved lagring skal impeller ut, sprayes med silikonspray og lagres i en plastpose og ute fra lys og UV. Mekanikkere har jeg sett bruker det som står nærmest for å få den lett inn. Crc, wd40, fett, zalo, motorolje etc, men mistenker de gir blanke f.... Vet ikke om impelleren min er neopren eller nitril. Tørrkjøring dreper hvertfall mange impellere ifm med konserving og oppstart etter vinterlagring. Redigert 20.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
cruiser Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Sherwood skriver selv "Use a non petroleum lubricant (silicon or soapy water) to help slide the impeller into the housing" Samme non petroleum uttrykk går igjen hvis nødvendig med "fett" for midlertidig låsing av o-ring på lokket. Satser på at de som produserer vannpumpene vet best. Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Uten å ha arvet så enormt mye av kunnskapen, hadde jeg en far som gikk under klengenavnet "Reodor Felgen". Det han ikke hadde av kunnskap når det gjaldt mekanikk og elektronikk var det svært få andre som innehadde. Der i gården var olje på gummi som ikke var ment for å tåle olje fy og fy. Impeller ble alltid lagret mørkt innsatt med silikonspray. Noen av tingene han gjorde har festet seg..... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) De gamle er som regel (ikke alltid) eldst ;-) Har også en far som satt seg bedre inn i ting han intresserte seg for enn de fleste andre jeg kjenner VannTro. Føler meg heldig som hadde en jeg kunne snappe opp praktisk og teoretisk info fra i ung alder. Var alltid med og puslet med båten, installerte utstyr osv. Gull verdt for en teknisk interessert og båtgal sneip :-) Dette med silikonsprayen har jeg derifra. Men man skal alltid være nyskjerrig, søke ny kunnskap og lytte til andre da vitenskap og utvikling går videre :-) Redigert 20.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Astor Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Vanntro! Har du virkelig blitt trawlereier? I så fall, Gratulerer! Dette må ha skjedd nylig. Jeg hoppet av tråden din når disse engelske storhetene ble diskutert. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Tja, vi får rappe tråden til SAP ørlite, men JA, her har det blitt Clipper 36 Sedan i beste trawlerstil. Du får ta en titt på tråden igjen så ser du at det skjedde mye mens du hadde litt uheldige omstendigheter Astor. Kjøpet ble vel annonsert i dette innlegge: https://baatplassen.no/i/topic/101270-nye-vanntro-skal-kjoepes-tips-til-baat-rund-40-fotimport/?p=1580248 Siden du har vært en av inspiratorene for vår interesse for trawler, får jeg kaste inn denne linken også: https://baatplassen.no/i/topic/101270-nye-vanntro-skal-kjoepes-tips-til-baat-rund-40-fotimport/?p=1581185 Takker masse for gratulasjon Astor, da gjenstår vel innmelding i NTK Redigert 20.April.2014 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hekkbølgen Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Lurte litt på dette med tørrkjøring av impeller etter vinteropplag dere nevner. Står det ikke frostvæske i hele systemet inkl sjøvannspumpa og rundt impelleren om vinteren? Eller tapper dere ned dette. Ser av konserveringsskjema på noen som driver med slikt at det "står sjekk av impeller". Er det noe poeng å gjøre det om høsten? Skal jo ikke kjøre så mye da. Jeg tar denne sjekke Om våren og har levd i den tro at det da står frostvæske rundt impelleren gjennom vinteren, eller har jeg bomma.. Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Kommer litt an på hvor pumpa står høydemessig ift til resten av systemet, vannlåser på slanger etc. Hos meg var det ikke en dråpe i pumpehuset. De fleste drevinstallasjoner tømmer seg også selv. Påfallende mange impellerhavarier skjer ved eller kort tid etter sesongstart. Definitivt verdt å prime pumpa med vann eller silikonspray før utsett eller etter opplag. Redigert 20.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Hekkbølgen Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Da har jeg lært noe idag også :-) takk takk :-) Link to post
oivindg Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg synes det er såpass mye jobb å ta ut impelleren, at jeg likegodt kan sette inn en ny når den først er ute. Byttet i fjor, bytter ikke i år. Bytter igjen neste år, men hvis de da ser bra ut øker jeg til tre år mellom skift. Jeg starter maskinene på land og lar de gå noen få sekunder, for å sjekke at de virker før sjøsetting. Ser ut som det går greit på mine maskiner uten å skade impellerne. Øivind Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Tror den oppstarten sliter endel på impellerene om du ikke stapper hageslangen i sjøvannsfilteret i samme slengen. Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Tror den oppstarten sliter endel på impellerene om du ikke stapper hageslangen i sjøvannsfilteret i samme slengen. Tja. De impellerne jeg tok ut i fjor viste ikke noe tegn til skader. De hadde gått minst fire sesonger. "Tørrstartet" av meg to ganger. Øivind Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Så bra :-) Det kan jo hende at utformingen på systemet hos deg gjør at det blir stående væske rundt pumpen og at den da egentlig ikke går tørr? Skulle ha benyttet sjansen til en kjapp oppstart selv når jeg først hadde impelleren ute... Det skal jeg huske på neste gang, evt når jeg har av reima til sjøvannspumpa :-) Redigert 20.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Så bra :-) Det kan jo hende at utformingen på systemet hos deg gjør at det blir stående væske rundt pumpen og at den da egentlig ikke går tørr? Skulle ha benyttet sjansen til en kjapp oppstart selv når jeg først hadde impelleren ute... Det skal jeg huske på neste gang, evt når jeg har av reima til sjøvannspumpa :-) Jeg har et par meter slange fra sjøvannsfilteret bort til vannpumpa. Jeg tror det blir stående frostvæske i disse gjennom vinteren. Kan hende den "smører" impelleren litt også. Øivind Link to post
Komodo Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Da lagrer jeg tipset med silikonspray på minnet til neste anledning Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Key Freak Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Silikonspray - snakker vi da om en boks av den typen som man bruker til å f.eks. smøre sykkelkjedet med? Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 http://www.clasohlson.com/no/Silikonspray,/34-7458 Denne har jeg. Tror Biltema også har sin egen. Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Byttet sinkene på motor på slutten av dagens økt. Tappet først ut frostvæska fra bunn av IC Det er tre sinker på denne motoren. To i intercooler og én i varmeveksler. IC VV Forrige og første gang jeg sjekket sinkene var i ferien i fjor da vi lå i ferskvann i Nidelva (ville ikke ha saltsøl). Da var den i bunn av intercooler ganske spist, mens den i toppen var ok. Varmeveksleren var midt på treet. Nå så det omtrent likt ut. Den i bunn av IC var ganske kjørt. Rekkefølgen på sjøvannet er; impellerpumpe - bunn av IC - topp av IC - giroljekjøler (uten sink) - varmeveksler - eksosbend. Toppen av intercooler tømmer seg nok litt for vann ved stilleligge, så det forklarer nok lite tæring på sinken der. Skjønner ikke helt hvorfor den i bunn av IC går mye fortere enn den i varmeveksler som bare har en sink. Kan en forklaring være at den er mot slutten av kretsen? De gamle sinkene Fra Venstre: topp IC (gjenbrukt i fjor), bunn IC, varmeveksler. Byttet alle nå, men skrudde av de gamle sinkene fra pluggene så jeg senere kan kjøpe kun sink fra Boatzink.com samt ha løse plugger til evt systemrens senere og evt ved ferskvannskjøring og konservering før vinteren. Skal ta en ny kikk litt utpå sommeren. Begynner å nærme seg klart til sjøsetting nå :-) Redigert 20.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn