Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Hei igjen :-)

Har igjen ca 9nm til innsiden av Storefærder.

 

Det har blitt stille her ute nå. Håper jo på å treffe stillebeltet mellom frontene, så hadde flaks der :-)

 

Er litt trøtt i trynet, så mulig det blir en liten blund.

Hvordan er det med plass i loshavna på Vasser nå (om det er der dere ligger)?

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fikk du sove SAP? Vi hadde dessverre lagt oss når du svarte. Ligger på Uleholmen, og håpte på et glimt av båten vi har fulgt på tur så lenge!! Reisebrev fra deg har vært helt topp å følge med på i sommer. Kunnskapsrike og med fine bilder. Velkommen hjem!!

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord Svarten :-)

Da passerte jeg ikke mange meterene fra dere i natt. Var trøtt som en strømpe når jeg kom inn i skjærgården så trengte noen timer på øyet.

 

Vi får ta det en annen gang Svarten :-) god tur videre til dere!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Slik ble tracket.

 

Glad jeg dro over i går når jeg først hadde bestemt meg for å komme meg hjem. Er nok litt mer huskestue i Skagerak kveld og i natt enn det jeg hadde.

.

Var litt rart å komme hjem av en eller annen grunn. Huset gynger, men i båten er det stille, lol :-)

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tok deg igjen ved Drøbaksundet i går ettermiddag og denne gangen hilste jeg :-). Regnet med du var litt sliten etter mange timer i sjøen, så jeg tok ikke kontakt.

 

4 uker på svenskekysten er over. Skulle gjerne hatt 4 uker til. Dette må vel være den beste sommeren på maaaange år.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått puslet litt med båten siste uka etter at vi kom hjem.

 

Først ut var olje- og filterskift. Godt å se at olja fortsatt var klar :-)

 

bilde

 

bilde

 

 

Vi hadde en storrengjøring innvending og alt av luker og dørker ble støvsuget og vasket.

I den anledning fikk jeg en positiv overraskelse and baksiden av vann og dieselpåfyllingene.

 

Utvendig ser det slik ut, og jeg hadde lurt litt på innvendig tilgang til stussene og slanger.

bilde

 

Bak sofaene på begge sider fant jeg noen kasser. Tenkte de kunne rives om nødvendig, men de var løse og enkle å ta ut.

bilde

 

 

Bak kassen ser det slik ut. Lett tilgang til baksiden, slanger og toppen av dieseltanken med måler. Jeg ble glad for å se dette :-)

bilde

 

 

 

Tok og drenerte av tankene da det var en stund siden sist. Tankene har nedstøpte kulper med tappekraner og slange som stikkes ned i en brusflaske f.eks. Enkelt og renslig. Alt av evt vann og grums vil sanle seg i disse kulpene og komme ut ved avtapping.

Avtappet så slik ut :-)

bilde

 

 

 

Plogankeret jeg kjøpte før ferien passet ikke helt hundre i utsparingen i baugnebbet, så når noe først måtte gjøres, ville jeg tilbake til Bruce look.

Fant en smed i nærmiljøet og og bestillte frisering av bakre hjørne og undersiden av armen.

Dagen etter var den klar til henting. Nå går den inn uten håndhjelp :-)

bilde

 

 

Fikk også merket kjettingen. Hver 5. meter er merket nå.

bilde

 

 

Multireimen har skreket litt etter oppstart ved høy dynamobelastning på tomgang, så byttet den også.

 

Fant også ut at peilepinnen var feilmerket noe for høyt. Alle cumminser kommer med umerket pinne som skal kalibreres ved installasjon avhengig av vinkel.

 

Pinnen var vanskelig og lese da den var for glatt. Antagelig derfor den var merket for høyt.

Oppdaget dette når jeg pusset den ru slik at den skulle bli mer lettlest. Fikk pusset den ned og merket på nytt og korrekt nivå etter og ha fylt motoren med de 15,1 literene den skulle ha.

 

Fikk satt ut jolla også og konstatert at propellen var ett hakk for stor. Jeg sa fra om dette allerede når jeg hentet den, men uten gehør. Nå er ny propell på vei og den andre skal i retur :-)

 

Er noe. Gjøre hele tiden, men det er kosearbeid :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var hyggelig sagt Bjørn :-)

Men er vel mer gjerrig og selvlært opp gjennom. Like å gjøre ting selv så jeg har kontrollen så lenge det er ting jeg mestrer.

 

Appropos.

Jeg har kjent litt oljelukt etter avstengning noen ganger. Fant ut at Cumminsen har ventilering fra toppdekselet via et rør som går ned til underkant av motoren slik at utpustingen havner i motorromet.

Ikke noe problem når motoren går da den bruker mye luft, men etter stopp kan man lukte litt oljedamp i noen minutter.

 

Jeg begynnte å snuse litt på veivhusvenilasjonsystemer. Ville ha et lukket system (CCV - Closed Crankcase Ventilation) og ikke et åpent filter/ Catch-Tank.

 

Fleetguard lager en som også har blitt standard på QSB med høyere effektuttak. Her sitter veivhusfilteret i luftfilteret med en retur av evt avrenning tilbake til bunnpannen.

 

Snuste litt rundt på bl.a boatdiesel der det ble avdekket noen svakheter med dette systemet som kunne grise til luftfilter og i ytterste kunsekvens intercooler.

 

Parker Racor lager også et system som får gode skussmål.

Dette er et fritthengene veivhusfilter med inn- og utgang samt avrenning tilbake til bunnpannen via en slange med tilbakeslagsventil.

 

Slangen fra Toppdekselet går inn i filterhuset, så via filteret som separerer gasser fra evt oljepartikler og så sender gassene videre til luftfilteret som også byttes til en Racorvariant med inngang fra veivhusfilteret etter selve luftfilteret. Filterelementet på Veivhusventilasjonen har en normal levetid på 750 timer.

 

I første omgang vil jeg nok teste å ha avrenningen ned i en liten boks eller fille da det ikke ser ut til å komme noe særlig med partikler og dråper.

Etterhvert så vil jeg nok koble den til bunnpannen med enveisventilen via en ledig peilepinnegjennomføring på motsatt side.

 

En bonus ved å gå over til Racor luftfilter/ boks er et bedre design på luftfilteret samt at racorfilteret er gunstigere i pris enn orig Cummins som jeg har hørt koster 3000,- elns.

 

Fant en sjappe i usa som hadde det jeg trengte på lager.

Bestillte CCV 4500-08R med inngang på høyre side, slange og nippelsett for montering med riktige dimmensjoner til min motor, 2 ekstra filterelementer og Racor luftfiltersystemet.

Tok med et par 90-graders nippler til CCVen da jeg har en idé om å få montert den på intercooleren rett ved luftfilteret slik at det blir korte strekk på slangene. Må bare få laget til en brakett.

 

Her er en link til sytemet for de som måtte være interessert: http://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.de7b26ee6a659c147cf26710237ad1ca/?vgnextoid=fcc9b5bbec622110VgnVCM10000032a71dacRCRD&vgnextfmt=EN&vgnextdiv=&vgnextcatid=2909856&vgnextcat=CCV4500&Wtky=

 

Og litt mer oversiktelig her: http://www.parker.com/literature/Racor/55021_Rev_D_CCV_Series.pdf

 

Bestillte det i dag, så håper det dukker opp ila en ukes tid. Skal bli spennende å få prøvet det ut i praksis :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Kpt. Langskjegg.

La merke til båten din :-)

 

Det med at den er vanskelig å få i fri; kan det ha noe med gearvaieren å gjøre?

Enten at den er treg pga en skarp bøy et sted, at den er slitt og har for stor dødgang eller kanskje at den ikke er justert helt i senter ift girspakens nøytralpossisjon? Skjer det likt når du tar den i fri fra både forover og akterover, eller bare en av de?

 

I går byttet jeg dieselfiltrene. Forrige gang var før avgang fra NL.

 

Jeg har irritert meg litt over litt nedfall på turbinelementet i glassbollen til forfilteret som er et Racor 900.

Dette var der når jeg kjøpte båten og tipper det er byggestøv fra tanken.

 

Bestemte meg for å demontere hele greia og rengjøre alt. Denne har tappeplug som gjør avtapping litt grisete.

Til neste gang skal jeg få tak i en kran med nippel slik at jeg kan tre på en slangebit. Det vil gjøre ting lettere og mer renslig.

bilde

 

 

Etter rengjøring og montering

bilde

 

 

 

Tok og byttet finfilteret på motoren også. Før det startet jeg motoren og lot den gå i 20 min så Evt urenheter fra rengjøringen av grovfilteret skulle havne i det gamle filteret.

bilde

 

 

Systemet er selvluftende pga elektrisk matepumpe. Bare å skru på tenningen i 20-30 sekunder til finfilteret er fullt, så fyre opp. Ikke et eneste host :-)

 

 

Inspiserte det gamle grovfilterelementet. Lite partikler og heldigvis ikke noe slim.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Flink og nøye du sap-2000! det kan jeg like :yesnod: så liker jeg båten din au!

 

Tror vi kunne tenkt oss en Trawler etterhvert, men kunne tenkt meg noe høyere marsj fart, men men. Liten fart gir stor ro å da. Er vokst opp i seilbåt og er vel egentlig typen til at underveis er å være på tur (ikke bare en transport) så litt rart vi ikke har båt med pinne!

 

Trawler er kose båt synes vi

 

Mvh

Kire

Link to post
Share on other sites

Her http://www.walkerairsep.com/default.asp kjøpte jeg Walker Airsep vaskbare luftfiltere til mine grønne. Disse ble anbefalt av flere på Boatdiesel.com. Et pre var jo at de var billigere en engangsfilterne til Volvo.

 

Skal se nærmere på veivhusfilterne dine SAP. Går for slike jeg også antagelig :yesnod:

 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...