Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelse fra: "Skal man være pirkete så skulle vel det siste panelet hatt ådringen samme vei som det med bryterne på, men det får da være grenser for selvpining! Jeg skal på vannet snart!"


 

Den oppmerksomme leser har forlengs lagt merke til at oppdateringene mine ikke kommer like regelmessig og tett etterhverandre og ikke med samme gleden, som før - og at det går tregere og treeegere etterhvert som jeg nærmer meg slutt-trinnet.... :rolleyes:

 

Sannheten, kjære venner, er at jeg overhodet ikke har lyst til å sjøsette båten!! :eek: Ja, jeg vet, det høres rart ut. Men slik er det. Jeg har jo lyst til å få den på vannet - men årsaken er feil - det er IKKE fordi jeg har lyst til å prøve båten og kose meg med den - Nei! Det er fordi jeg vil ha den vekk fra gårdsplassen, få igjen garasjen til bilen, og få en slutt på denne maraton av et kjør som begynner å ligne mere på et pliktløp som absolutt må løpes ferdig - enn oppriktig glede med å pusle ombord.

 

De siste 2 årene har jeg klart meg utmerket uten båt - har vel kanskje savnet den 2-3 ganger i allt!! :eek: Det er for lite til noe å brukes som hovedinteresse, synes jeg. I den tiden har jeg også fått andre interesser som gjør at jeg legger meg fornøyd om kvelden og her mere lyst til å utforske disse enn å drive med båt.

 

I tillegg har det gått opp for meg at jeg egentlig har feil båttype også. jeg har i alle år vært ihuga fisker (mest pilking) og har forsynt meg grovt av naturens skattkammer - lettsalta selvfanga torsk er / var noe av det beste jeg visste (kankje bortsett fra røkt kolje da...) men toresken er borte fra disse kanter av landet! Seien og lyren er borte! Det som er igjen er sild om vinteren og makrell om sommeren - og knappt nok ét! Hummerfiskerne her i området har slitt med å fange makrell til agnfiske i år! Det er nesten ikke makrell heller lenger.

 

Hva skal jeg så gjøre når båten er ferdig og på vannet? Kjøre tur? Nei, da tar jeg heller bilen. Det jeg egentlig trenger er en litt rask (overbygget) passbåt / halvplaner som jeg kan bruke til å utforske Hvaler-øyene med og å fotografere fra. Det er det so jeg har igjen av interessen med båt - å fotografere kysten!?! :blush:


 

Jeg skylder dere en riktig avslutning på dette prosjektet - og det lover jeg at jeg gjennomfører, så la oss sette igang og legge ut noen bilder av hva jeg har drevet med i det siste da....

 

Noe av det siste jeg viste til var dette:

t23_090927_09_dasjen.jpg

Motorinstrumentene:

 

t23_090928_05_motorinstru.jpg

Og her er baksiden, med tenningslåsen (til høyre) ferdig koblet. det er jo denne som det er mest jobb med og som har mest "funksjoner" innebygget som krever hver sin leding...

 

 

bare for å vis hvordan alle ledningene skulle gå nedover mot batteri-rommet...

t23_090928_04_motorinstru.jpg

-------------------------------t23_090928_02_motorinstru.jpg

Etterhvert som jeg monterte og koblet til det ene instrumet etter det andre og diverse andre lendninger som måtte strekkes den veien, så ble det en sabla rot av ledninger og jeg begynte å slippe opp for kabel-klammere.... :crazy:

 

 

t23_090929_01_motorinstru.jpg

Her er turtelleren - den store runding - som er nokså analogt (det går en 'analog' vaier rundt inne i ei og strømpe), samt oljetrykksmåler som også er meget analogt, ja faktisk stenaldermessig med et langt tynt kobber-rør som bærer trykket fra motoren til selve instrumentet. Forsiktig bøyes og klamres den på plass - må ikke bøye for mye, da ryker den.... :crazy: Sånn er det når man har stenalder-motor!

 

t23_091001_07_motorkoblin.jpg

Og her har temperaturmåleren - øverst til høyre - fått alle sine 4 nye kabler.

 

t23_090929_05_motorinstru.jpg

Tok av alle kabelklammerne igjen og buntet / stripset all speghetti'en sammen - med oljetrykks-rør i midten...

 

t23_090929_10_motorinstru.jpg

...og festet det på kortsiden av den stolpen som går fra dørk til dasjbordet. Nå er det litt mere ryddig enn det var før.

 

 

-------------------------------------------- Motor -------------------------------------

 

t23_091001_06_motorkoblin.jpg

Stakkars gamle Sabben har levd et tilbaketrukket og kummerlig liv nedi 'hølet' med alskens gamle badehåndklær og søppel-sekker av svar plast tredd over seg - for å unngå nedstøving. Det er ingen som ikke har støpt glassfiber selv, som vet hvor mye støv det blir og hvor fint dette slipestøvet er og hvor flyktig det er! :rolleyes: Nå er vi gudskje-lov ferdig med det meste av dette svineriet og kan 'avduke' Sabben!

 

 

t23_091001_01_motorkoblin.jpg

Endelig kan den puste fritt og "ser lyset" igjen

:saint:

 

 

t23_091001_02_motorkoblin.jpg

her ser vi uten-i-fra inn...

 

 

t23_091001_04_motorkoblin.jpg

...og her ser vi inne-i-fra ut!

 

 

t23_091001_05_motorkoblin.jpg

Og sånn blir det, når motorrums-luken inne-i-fra er stengt. jeg har igjen å kle denne luken med støydempende matte.

Jeg går over hele motoren og sjekker diverse væsker og inventarer og kjenner på Sabbens mest intime steder - for å forviss meg om at det ikke finnes fremmedlegemer rund omkring som kan forvolde skade og smerter før vi starter opp...

 

 

t23_091001_08_motorkoblin.jpg

Det settes batteriladern til startbatteriet og la den få seg en sup el i noen timer, for å toppe opp det som skal være der.

 

 

Motoren sveives uten kompresjon en stund for å fordele olje både hit og dit og for å smøre ganske så sikkert, knusktørre lagrer. Dette gjøres 3 ganger etterhverandre.

t23_091002_10_motorinstru.jpg

Og så gløder vi og kjinner med bankende hjerte og store øyne - og - der - der kommer'n!

Med noen forsiktige små romlinger til å begynne med og etterhvert alt fortere takt dunker Sabben sin vandte sang - Hoi! hvor det går. Det var godt å høre igjen.

At jeg ikke fikk stoppet den igjen fordi gasskabelen var montert for snaut, er en anne sak - det snakker vi ikke om.... :lipseal:

 

--------------------------------------------------- VHF / Radio / Stereo ---------------------------------------

 

t23_091002_03_vhfradio.jpg

Ny innkjøpt VHF (ICOM IC-M411) monteres og divers kabler trekkes...

 

 

t23_091002_03stor_vhfradio.jpg

den gjør seg godt der opp og er ut av veien, samtidig som man enkelt kan komme til - såsant man kan stå oppreist, da......(et tankekors, kanskje???)

 

 

t23_091002_05_vhfradio.jpg

Så var det å pakke ut enda en 'presang' til meg selv...

 

 

t23_091002_07_vhfradio.jpg

Første gang jeg har en dedikert og fastmontert bil / båt-radio og ikke en gammel, bærbar radio-dings som aldri greier å holde på stasjonen sin... :rolleyes:

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Forslag: Få tak teksten til "Hildringstimen" av Erik Bye, med melodi av Finn Ludt, pugg den og syng den så stille for deg selv når du er i og omkring "Malaika" for å legge de siste totusen hendene på verket. Da tror jeg jammen du får igjen feelingen!

Hilsen Hekksjø

 

P.S. Til det derre med SAAB uttalt "Såb": Jeg innbiller meg at akkurat det har med klangen i vokalene i svenske dialekter å gjøre. Så jeg tror det er göteborgerne som sier "Sååb" med å-aktig a. De sier ihvertfall "Kålle och Åda" om sine kjente göteborgsfigurer Kalle og Ada.

Stockholmerne har etterhvert (i mine ører iallfall) integrert nesten alle vokaler i en ubestemmelig, litt mørk e-lyd, så når de ser en fin Saab, sier de vel: "vèlken fèn Sèb". :giggle: D.S.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

Nå må du ikke svartmale det helt da Walter. Når du får båten på vannet og vinteren kommer skal du se at også torsken kommer. Makrell er det vistnok også en del av nå, men du må langt ut (Store Grunn), og det er bare svær makrell nå. Turer i skjærgården går da helt ypperlig med din båt. Du vet større fart gir mer utgifter til diesel.

I morgen er det meldt ok vær, og jeg drar vel en liten tur utpå. Ikke lenge for jeg må være opplagt nok til å besøke noen venner på kvelden, utholdenheten er ikke så bra.

Skiftet dieselfilter, konserverte toalettsystemet og monterte et fiskhjul idag. Tar vel hjem noe mer utstyr i helgen. Slikt som ikke trengs i båten vinterstid.

Link to post

Hei.

 

Jeg er ny her på forumet, og har ikke skrevet innlegg før, men jeg har lest og fulgt med på mange tråder et halvt års tid, deriblant denne. Har ofte fått hakaslepp av hvor mye innsats som er lagt for dagen bare i mekkingen. At det også må ha gått ufattelig med tid og krefter med å presentere prosessen her, slik at vi andre kan se og lære, gjør prosjektets dimensjoner nærmest gigantiske i mine øyne. Jeg hadde aldri klart å holde koken så lenge, og ihvertfall ikke med et ambisjonsnivå som starter på max, for deretter bare å øke, slik det har gjort hos deg.

Derfor er det med betydelig medfølelse jeg leser at du ikke ser frem til at byggeprosessen avsluttes. Hadde unnet deg den gleden nå, men det kommer jo også helt sikkert, hvis du gir det litt tid. Så jeg råder til å ty til disiplin der lysten svikter, ihverfall for en overgang. Nå gjelder det å gi deg selv muligheten til å høste fruktene av det arbeidet som er lagt i skuta, og nyte sabbens stødige gange, en kald vintermorgen.

 

Litt i tråd med din egen praksis, vil jeg foreslå å utvide rammene for prosjekttråden, til også å omfatte en slags evaluering etter en tids bruk. Du har jo klekket ut mange fabelaktige finesser og løsninger for viderekomne, som har bestått av ikke ubetydelige teoretiske vurderinger. Hvis det er lov å komme med et slags ønske, ville det vært moro å lest et innlegg i april en gang om hvordan f.eks den røde natt-belysningen på dekket fungerer i praksis, selvfølgelig med den nødvendige dokumentasjon og dertil hørende bilder.

 

Angående fiske, så er ikke jeg så kjent på dine kanter, men det må da være noe bunnfisk uti der? Kan man ikke regne med litt spenning hvis man setter ei lita line etter brosme og lange, f. eks?

Link to post

Heisann!

Går da itt ann å vårrå lei tå båtn no! :eek:

Tru F... du tulle med oss, eller.. :cryin: :cryin:

Kansje du e så spent på koles resultatet på sjøn bli at du gruglede dæ?

Får håp at når du går over målstreken( båten i sjøn) så våkne båtgleden igjen.

Mvh Lykken V

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
...Er altfor ung til å komme med visdommsord, men følte det passet

Alderen har ikke noe å si - det som er viktig er at DU har noe å si - og det traff. Takk!

 

...Hvorfor ikke investere i en jolle til sjarken, da har du i pose og sekk

Hvorfor skal jeg anskaffe meg ENDA flere ting å ta vare på og som jeg ikke har bruk for? :nonod:

 

...Da tror jeg jammen du får igjen feelingen!

Æh-æh - har prøvd. :nonod: Tankene og 'sjelen' er et helt annet sted, serru! :blush: Står ofte i båthavna og ser hummer-gutta kaste loss og putrer nedover Kjøkøysundet på vei til Lera og Søster-øyene, tidlig om morningen - en av de har faktisk samme Sabben som min, og samme gromme lyden (tørr eksos) - men det rykker ikke en gang i lillefinger'n min...! :rolleyes:

 

 

...Det går over. Jeg lover.

For båtens skyld så håper jeg at du har rett.

 

Nå må du ikke svartmale det helt da Walter...

Hvis jeg må krysse halve Oslofjorden for å få makrell, så holder jeg meg hjemme. :yesnod: Makrell er ikke såååå j*** godt! :smash: Og ikke har jeg bruk for agnfisk heller.

 

...Så jeg råder til å ty til disiplin der lysten svikter, ihverfall for en overgang. Nå gjelder det å gi deg selv muligheten til å høste fruktene av det arbeidet som er lagt i skuta, og nyte sabbens stødige gange, en kald vintermorgen.

 

Litt i tråd med din egen praksis, vil jeg foreslå å utvide rammene for prosjekttråden, til også å omfatte en slags evaluering etter en tids bruk. ...Hvis det er lov å komme med et slags ønske, ville det vært moro å lest et innlegg i april en gang om hvordan f.eks den røde natt-belysningen på dekket fungerer i praksis, selvfølgelig med den nødvendige dokumentasjon og dertil hørende bilder.

 

Setter pris på at du bruker ditt første innlegge her på BP til å trøste meg! Jeg takker for velvalgte ord og forståelsesfull innsikt i 'materien'.

Det med evaluering etter en tids bruk kommer nok ganske så sikkert, skal du se. :smiley:

 

Ellers holder jeg på med å skrive ett nytt innlegg og har en del bilder klar. Skal se om jeg rekker det nå i kveld...

:seeya:

 

P.S.: har puslet med tanker om sjøsetting innen de neste 14 dagene - hvis utholdenheten er der... :sweat:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Fortsettelse fra: "Første gang jeg har en dedikert og fastmontert bil / båt-radio og ikke en bærbar gammel radio-greie som aldri greier å holde på stasjonen sin....."


 

Så får vi se å få fart i denne tråden igjen, slik at selve avslutningen snart kan ta til snart!

 

Sist så startet jeg opp Sabb'en etter en laaang tornerose-søvn på nesten 18 Mnd. og så holdt jeg på med radio'en - eller stereo-anlegg, som det nå heter.

 

 

t23_091002_07_vhfradio.jpg

Det er her vi avsluttet sist:

 

 

t23_091008_04_radio.jpg

Og slik ser det ut på baksiden. Beklager den midlertidige lampette-ledningen. Bare MÅTTE prøve ut lyden, før jeg la opp fast el-kobling, som nå er på plass.

 

 

t23_091008_06_radio.jpg

Så har jeg "gått berserk" med diode-lysene igjen...

 

 

t23_091008_08_radio.jpg

På hver av konsollene. Diodelysene (hver på 0,5watt(!!)) på begge sider av midtgangen og belysning i motorinstrumentene er koblet til samme bryter. Nattbelysning.

Ja, og så funker radioen!!! Og, som der ser, så har jeg gått over fra P4 til Radio Norge. Ble så lei all skravlinga på P4 og sååå mye reklame. Dessuten ligger Radio Norge nærmere musikksmaken min enn fjortiss-radio P4 :lipseal:

 

 

t23_091008_11_radio.jpg

Med skikkelig musikk i båten går det litt bedre. Nå var det dags at hente frem diverse (vel, to stykk da...) instrumenter som har vært nedpakket og -støvet i kjelleren og jeg ikke har sett på to år. Greit å finne riktig plass til dem på 'dasj'en'!

 

 

t23_091008_12_radio.jpg

Jeg kunne ikke dy meg, men måtte prøve-koble kartplotteren og se om den i det hele tatt tok inn signaler fra satelittene! Plotteren har jo innebygget antenne og tok ned signalene gjennom et kalesjetak sist jeg hadde den fremme, mens nå har sjarken fått solid dobbelt-tak over'n. Så spenningen var stor når jeg skrudde'n på...

 

 

t23_091008_13_radio.jpg

Også VHF'en måtte prøves ut - midlertidig antenne dog. Går og venter på en ny, nedfellbare VHF-antenne fra Maritim, som skulle komme til Fredrikstad (fra USA) i løpet av 2 uker... :crazy: Håper at den kommer snart!! :smash:

 

 

t23_091008_15_radio.jpg

Min lille reserve-GPS måtte også få prøve seg med å ta ned signaler fra himmelen blå grå...

 

 

t23_091008_20_radio.jpg

Til slutt så sto alt på, det fungerte, og det begynnte å bli riktig trivelig. - Men husk på at alt bare var tjuv-koblet for å finne ut om det i det hele tatt var iorden...

 

 

t23_091008_27_radio.jpg

Straks måtte jeg gå ut på dekk for å se om jeg kunne se både plotteren og ekkoloddet, noe jeg hadde planlagt med det store vindu i akterskottet.

 

 

t23_091008_31_radio.jpg

Til slutt så kom det opp de rette tallene, så nå vet jeg hvor jeg bor...

 

 

Dagen etter sto det flere 'utfordringer' i kø...

 

t23_091009_03plotter.jpg

Det er viktig at plotteren står riktig, både i forhold til "å kunne titte ut og finne satellitter" og ikke minst at jeg selv skulle kunne studere og betjene den enkelt fra styreposisjonen.

Men, jeg kunne jo ikke bare skru den fast i ekkel, hvit plast!!

 

 

t23_091009_10plotter.jpg

Et dypdykk i restehaugen med mahogny og noen timers snekring så kom vi frem til denne løsningen.

Høyden (50mm) er til for å løfte instrumentet (med innebygget satelittantenne) opp og frem i vinduet, og den runde øvre sokkelen er for å kunne vri på selve instrumentet om den loddrette akselen....

 

 

t23_091009_23plotter.jpg

Etter noen timer med "elbow-grease" begynte ting å ta form det menneskelige øye kunne godta.

 

 

 

t23_091009_24plotter.jpg

Ekkoloddet ble straks missunnelig på plotteren for 'å ha noe så fint å stå på' - så jeg måtte ut i mahogni-haugen min igjen, for å rote og finne frem nye materialer. Snekre, snekre, snekre og slipe, slipe, pusse...

 

 

 

Har egentlig mere på lager og 14 flere bilder - men rekker ikke å skrive alt idag!

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Tillater meg et par betraktninger rundt motorinstallasjonen din. Ut fra hva jeg kan se på din båt, Walter, har du den samme motorinstallasjonen i snekka di som jeg har i min Viksund 25 Sabbcruiser fra heden old. Jeg mener også å huske å ha sett at du en gang har bygget om motorfundamenter til en slik sabb(kanskje i en annen båt?), til en løsning med gummilabber. Hvordan står sabben i kombisjarken, er den på gummilabber?

 

I min båt står motoren skrudd i et par jern skinner som er støpt fast i skroget. Eneste vibrasjonsdempende tiltak er å ha et par cm furuplank imellom motoren og skinna. Dette anlegget overfører mye av dunkingen fra sabben til skroget, som i sin tur medfører at det å gå i marsj-fart mer en et par timer blir slitsomt pga støy.

 

Jeg er egentlig en beundrer av sabb diesel, og som motor har den vært det mest driftssikre jeg har eid. (Den har stoppet for meg 2 ganger på 11 år, begge ganger fordi jeg hadde glemt å åpne diesel-kranen på tanken). Men når man får stige ombord i en snekke med sideventilert bensinmotor (som f.eks FM eller Marna) oppdager man jo at det finnes en verden der man ikke trenger kalkulere med pauser for å holde ut lyden fra motoren.

 

Kan man spørre om hvilke erfaringer du høstet av ombyggingen? Er en slik ombygning avhengig av at man har fast propell, gear-kasse og kort stevnrør? Jeg har et stevnrør på bortimot 1 meter (og vridbar propell), noe som gir svært små toleranser for motorbevegelse. Er det riktig at en evt ombygging til gummilabber også vil kreve forkorting av stevnrøret, eller kjenner du til andre løsninger omkring dette?

 

Mulig dette ble litt på siden av emnet for tråden, men da får du bare si fra.

Link to post

Jeg hadde gummilabber på en 2H jeg hadde en gang, og det fungerte da greit nok det! Den hadde vridbar propell, men ikke like langt stevnrør som deg. Jeg ser for meg at du nok bør ha relativt stive motorlabber (minimum 60 shore, kanskje hardere) for at dette skal fungere. Men vibrasjonene var godt merkbare hos meg også, for å si det sånn. Roen når Sabben ble stanset etter noen timers drift var bare helt fantastisk! Mitt inntrykk er at Sabb motorer egentlig passer bedre i trebåt, da treet fanger opp vibrasjonene på en bedre måte enn plasten gjør. Men for all del, det fungerer greit i plastbåt også. Det låter bare litt mer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ingen fleksibel kopling nei, kun gummilabbene. Går ut fra at de var relativt stive, men de hadde stått der fra båten var ny i 1979 så løsningen var vel utprøvd. Med fleksibel kobling kunne jeg nok hatt betydelig mykere labber. Sabbeb har jo thrustlageret i propellen, så da trenger man ikke bekymre seg for trykk derfra mot motoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
...Jeg mener også å huske å ha sett at du en gang har bygget om motorfundamenter til en slik sabb(kanskje i en annen båt?), til en løsning med gummilabber.

I min båt står motoren skrudd i et par jern skinner som er støpt fast i skroget. Eneste vibrasjonsdempende tiltak er å ha et par cm furuplank imellom motoren og skinna. Dette anlegget overfører mye av dunkingen fra sabben til skroget, som i sin tur medfører at det å gå i marsj-fart mer en et par timer blir slitsomt pga støy.

 

Jeg tror at du forveksler meg med noen annen. Jeg har aldri bygget om motorfundamentet på noen båt jeg har eid. Forresten så har jeg akkurat samme fundaments-løsningen som du har. Innstøpt stålbjelke (L-formet) og motorfundamentboltene rett på stålet, men med en 3/4" furuplanke imellom motorlabbene og fundaments-stålet, for å ta av de værste støtene. Dette er noe bedre enn stål mot stål. Vi har en Viksund 630 i båthavna mi med en Sabb 2H og den har stål mot stål, helt dødt montering, den 'slår' en smule mer enn min - synes nå jeg da.

 

Sabb er en motor som det er gøy å starte og en fryd å stoppe - sier dem som har hatt Sabb en stund. Jeg har nå min tredje båt med Sabb-motor og er helt enig med dem som sier det. Men, vi skal huske på at så å si alle Sabb-motorer av den gamle typen som ble designet og bygget i Bergen, nok var først og fremst beregnet til trebåt, eller for å si det på en annen måte. Da de ble tegnet fantes det nesten bare trebåter her på berget.

 

I min første båt med Sabb, en 2H fra 1978 så sto den faktisk på fleksible gummilabber, kan jeg huske. De var av denne typen--->

 

web_motorlabb2h_22.jpg

 

 

Men akslingen hadde en noe rar fleksi-kobling mellom akselflensen og omstyringen.

 

SMALL-_20040512_26.jpg

Akkurat denne moteringen hadde noe for seg, vibrasjons- og lyd-messig. Forøvrig så vet jeg ikke noe mere om dette, enn det jeg forteller nå.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Nå måtte jeg bare legge ut dette bilde av Malaika.

 

For to dager siden fikk jeg endelig tatt et bilde av båtens babord-side - noe jeg ikke hadde fra før. Snek meg inn i naboens hage og fikk da endelig tatt dette bilde fordi flere av buskene i hagen hadde mistet bladene.

 

 

malaika_2009_10_12_2_0084_2_3.jpg

<MALAIKA> 12.10.2009

 

...

:cool:

 

Og her er ett forfra...

 

malaika_20091012_2_0069_7.jpg

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Har aldri turt å skrive noe i denne tråden, da jeg ikke kjenner deg, Walther, samt at min kompetanse ikke har hatt noe som helst å tilføye..

 

Har vært en av de helt sikkert veldig mange her som leser tråden, men ikke tør å si noe.

 

Men nå synes jeg det ville være direkte uhøflig å ikke si høyt at også jeg synes dette har blitt en utrolig vakker og gjenomført båt!

 

Gratulerer!

Link to post
Ekkoloddet ble straks missunnelig på plotteren for 'å ha noe så fint å stå på' - så jeg måtte ut i mahogni-haugen min igjen, for å rote og finne frem nye materialer. Snekre, snekre, snekre og slipe, slipe, pusse...

 

Det er disse små "leve seg inn i" snuttene som gjør tråden din spesiell for meg Walter-S :yesnod:

Ser med gru på den dagen tråden er avsluttet, dagen blir ikke helt den samme uten dine hobbyfilosofiske betraktninger om tingenes tanker :rolleyes:

 

Håper virkelig du ikke gir opp med en gang, men gir "Malaika" en sjanse til å glede deg igjen

 

-Tore-

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...