Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Ja da, jeg ser den muligheten at vi begeistrede trådlesere kan komme til å kløne til tråden med altfor mange overivrige småkommentarer, men jeg kunne ikke dy meg. Først takk til trikkern for denne:

 

Har et ordtak til deg:

"Den som ikke kan fuske det slag,

er ikke fagman nok i sitt fag".

Den minte meg nemlig på "Jenks lov" som ga oss trøst da vi strevde som verst med geometri på middelmådig gymnasnivå engang i gamle dager. Vi tenkte oss at det fantes en Fader Jenk som opphav til prinsippet om at det som ikke ble helt nøyaktig, alltid kunne jenkes til.

 

Og straks etterpå kom jo Walter selv med selve gullkornet:

 

Ingenting går på skinner - fordi, da hadde det jo vært et tog og ikke en båt!

 

Så det spørs om vi ikke her har vært vitne til selve "førsteoppførelsen" av

 

Walter_S' 1. lov om båtlivet.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Nå har vi ordnet med det ene Biltema-problemet - som ikke er et problem lenger (bare en del ekstra-arbeide som jeg kunne tenkt meg å være foruten), men slik er nå livet her på Tangen"


Så var vi igang igjen. Siden det likevel bare detter ned regnvann ovenifra hele dagen, så benytter jeg anledningen til å sitte her foran PC'n og ikke måtte gå ut i regnværet og jobbe på båten - de late finner alltid på en unskyldning til ikke å jobbe - og dertil har jeg gjordt klar noen flere bilder til dere.

 

 

Da starter vi litt mykt, med noen bilder som egentlig ikke er så veldig informative. Tvert imot, de viser jo ingenting spesiellt - men de er litt hyggelige å se på. Livet er jo ikke bare jobb. Man må tilfredsstille sjelen også, innimellom alle pluss-ledninger, minus-ledninger, brytere, sikringer og kabelsko-pressing.... :rolleyes:

 

t23_090805_06solinn.jpg

Jeg ble så betatt av dette lyset - en dag jeg klatret ombord for å gjøre noe helt triviellt...

 

t23_090805_07solinn.jpg

..og jeg ble bare stående i døråpningen og så på sollyset tegne fine farger på innredningen, Det blinket i rustfritt stål og glødet i varmbeiset furu, gran og mahogny. De skrå skyggene tegnet noen spesielle og ukjente figurer på en ellers så kjedelig-kjent dørk og oppetter skottet.

 

 

t23_090815_08stemning.jpg

Her, derimot - et inntrykk av dagens vær som er det stikk motsatte av det ovenfor. Bare sorgen egentlig, sett fra et produktivt synspunkt. Jeg tok med meg kaffekoppen ut til Malaika idag, og bare satt og tittet. Tunge skyer, nesten halvmørkt og regntung - men likevel så "godt" å være inne, liksom. Og i-og-med at jeg ikke skulle "jobbe" idag, så lot jeg inntrykken strømme på - og bare hørte på regndråpene tromme på dekket over meg, mens radioen serverte noen gamle "svisker" fra 70-tallet på Radio Norge......

 

t23_panorama_8_9_10stemnin.jpg

For moros'skyld så tok jeg et bilde til og satte det sammen med det første - bare for å tilfredsstille nyskjerrigheten min om hvordan det ville ta seg ut....

 

 

 

Men nok om uproduktive, poetiske stemningsrapporter nå! Vi vil se produktivitet og fremgang i ombyggingen. :smash:


 

Vel, her er en nokså prosaisk "produksjon" på gang - nesten som på samlebånd, her hvor jeg forbereder utelys i cock'pitten.

 

t23_090807_07el.jpg

4 røde LED-lys og 4 hvite LED-lys skal lyse opp uteplassen.

 

 

t23_090807_10el.jpg

De 4 røde er for nattseilas, mens de 4 hvite er utelys til å sitte på dekk med. Men det skal være indirekte og mykt lys. Så lysene blir skjult oppunder cockpitt-karmen og lyser ganske så svakt. Man blir i hvertfall ikke blendet på noen måte.

 

 

t23_090807_12el.jpg

Her, oppunder karmen - og helt usynlig om dagen - blir de montert. Når ledningen strammes og festes godt hele veien så synes det ikke spor etter alle 8 lysene.

 

 

t23_090807_13eltekst.jpg

4 slike forgreninger lages og monteres. Røde og hvite lys får hver sin kurs og bryter, men bruker felles minus.

 

 

t23_090807_11el.jpg

For ikke å miste hodet - det er snakk om mange lednings-stumper og koblinger - så tegner jeg alltid først et enkel diagramm til eget bruk, bare for å lette selve monteringen og for å ha "koll" på det hele veien. Kabelnummerering er også med. Jeg bruker odde-tall til minus- og partall til pluss-ledninger.

 

 

t23_090807_14el.jpg

Skapet fylles litt etter litt...

 


 

Til neste gang, skal vi se litt nærme på hva dette blir til. En mahogny-plate skjæres ut av rester etter den gamle snekka.

t23_090810_01el.jpg

 

 


 

Fortsettes:

:seeya:

 

Ha en fortreffelig helg!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: " En mahogny-plate skjæres ut av rester etter den gamle snekka..."


 

Fighter'n tror det er et fint dasslokk i edelt mahogny som skjæres ut her - men, må desverre skuffe han og andre håpefulle som sitter inne med et "Se-og-Hør"-syndrom. "Vis meg do-setet ditt, og jeg forteller deg hva slags menneske du er...." :tongue:

 

t23_090810_01el.jpg

Åh nei du - denne "mystiske" formen har sin meget enkle og mindre oppsikstvekkende forklaring...

 

 

 

t23_090810_04el.jpg

En diode-lampe / vegg- skott-lampe...

 

 

t23_090810_08el.jpg

...må få noe pent (nylakket her...) å stå på...

 

 

t23_090810_22el.jpg

...som pynter litt opp...

 

 

 

t23_090810_23el.jpg

...på skottet der. Tilsvarende på styrbord-side - selvfølgelig... :cool:

 

----------------------------------------------------------------------------

 

I innlegg #1066 lurte Dinamo på om jeg syntes "en kladd silikon" var godt nok som tetning for en kabelgjennomføring - noe jeg selvfølgelig ikke syntes noe om...

 

...med bilde av ei flott kabelgjennomføringsnippel med varenr. 25-359. Den overgår "ein klatt silikon" i både tetthet og eleganse.

 

 

t23_090817_03el.jpg

Det var denne han mente.... :rolleyes: Tettheten var jeg ikke redd for (hadde sprøytet silikon innover i kabel-hullet), men den med "eleganse" vare det vanskelig å diskutere seg bort-i-fra...!

 

Takk for sparken i ræ**a, Magne! Det var det jeg trengte. :yesnod:

 

 

t23_090817_04el.jpg

For nå føler jeg meg (ikke brydd lenger) litt bedre og liker det "elegante" utseende på denne mye bedre! :yesnod:

 

 

 

t23_090817_08el.jpg

Og når jeg først var igang med gjennomføringer på tak-nivå - og sola skinte fra blå himmel - så fortsatte jeg like godt oppå styrhus-taket foran...

 

 

t23_090817_09el.jpg

...for der skulle hornet og lyskasteren kobles til el-nettet.

 

 

t23_090817_11el.jpg

Utrolig hvor mye verktøy og "mikk" man skal ha med seg oppå taket for å gjøre denne simple jobben. Jeg løp opp-og-ned som en jo-jo og henta det en og det andre - og når jeg var sikkert på at hadde jeg alt jeg trengte, så trengte jeg noe annet.... :crazy:

 

 

t23_090817_12el.jpg

Men, til slutt så var alt på plass, og jeg kunne både tute....

 

 

 

t23_090817_21el.jpg

...og lyse uti solskinnet, så naboen tvers over veien lurte fælt på hva jeg holdt på med.... :giggle:

 

Forresten, lyskasteren er et HELLA-lys, beregnet til maritime installasjoner med brakett i syrefast stål! :cool: (man har da Maritim-konto!)

 

 

t23_090817_23el.jpg

Og ved siste Maritim-besøk fant jeg faktisk løsningen på hvordan jeg skal kunne "låse" styrhusdøra i åpen modus. Har lurt fælt på hvordan jeg skulle ordne de, men så så jeg denne kastekroken med 2 ledd - den gjorde susen!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For moros'skyld så tok jeg et bilde til og satte det sammen med det første - bare for å tilfredsstille nyskjerrigheten min om hvordan det ville ta seg ut....

 

ser du det bilde du tok akterover med døra,,ser du ledningene hvor fint de er klipsa på venstre side men ikke på høyre:) la merke til det med engang siden resten er så strøkent :giggle: er kansje en mulighet for at du aldri bblir ferdig med båten så nøye du er:) men den blir kjempe fin

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

...det bilde du tok akterover med døra,,ser du ledningene hvor fint de er klipsa på venstre side men ikke på høyre...

 

Jeg takker for oppmerksomheten og setter pris på at du har øyne for detaljer, frank martinsen - på så sett er vi ganske like, vi to.

 

t23_panorama_8_9_10stemnin.jpg

Den enkle forklaring på at det er ei større "gløppe" i kablinger til høyre, i forhold til venstre siden i bilde, er...

 

 

t23_090819_17el.jpg

...at det på høyre siden ligger en ekstra (svart) minus-kabel som ligger mellom de to hvite (Kanskje jeg skal legge den på utsiden av de hvite...?). Den er litt vanskelig å få øyne på på lang avstand. Fant bare dette bildet som viser kabelen.

 

 

Takk for at du er våken!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

var jo ikke meningen og kritisere men har fulgt tråden din og synes den blir utrolig flott og du er så nøye med detaljene så tenkte du ikke hadde sett det.kansje det ikke er dumt og ha den svarte i midten da den blir litt mer usynlig da. har du nokka ide om katti du mene og sjøsette herligheten?

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

t23_090817_21el.jpg

...og lyse uti solskinnet, så naboen tvers over veien lurte fælt på hva jeg holdt på med.... :giggle:

 

Ser du har montert horn...fra Maritim? Det var ett slikt horn jeg byttet ut i fjor sommer p.g.a. at membranen var helt opprustet. Byttet det ut med ett nytt/likt fra Maritim men i sommer var membranen opprustet i det også.

Var en her på forumet som anbefalte å heller bruke pengene på kvalitetshorn :rolleyes: .

Iallefall har jeg nå kjøpt ett lignende horn på Jama Marina - AFI -mini compact horn, så vil tiden vise om dette holder lenger. Fikk iallefall beskjed om å ta vare på kvitteringen og komme tilbake hvis også dette ble ødelagt av rust.

Link to post
Share on other sites

...har du nokka ide om katti du mene og sjøsette herligheten?

:lipseal:

 

Jeg sier til deg, som jeg pleier å si til alle naboene rundt omkring her - de spør stadig vekk "skal du sjøsette snart?" og "Når skal den på vannet?" - at "...når den er ferdig!" :tongue:

 

 

Ingen får meg til å si noe dato, måned, eller for den saks skyld, år for sjøsetting. Jeg bare gjør meg ferdig med båten, og når den er ferdig så skal den på vannet. Så enkelt er det!

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Det var ett slikt horn jeg byttet ut i fjor sommer p.g.a. at membranen var helt opprustet. Byttet det ut med ett nytt/likt fra Maritim men i sommer var membranen opprustet i det også...

 

Ja, jeg husker å ha lest tråden din - det er derfor jeg lagde eget brakett til hornet, og monterte det slik at åpningen på "tuten" peker nedover, slik at minst mulig saltvann skal komme inn til membranet.

 

t23_090817_12el.jpg

 

Ellers så har jeg tatt vare på kvitteringen fra Maritim, og ruster den iløpet av 2 år, så levere jeg det tilbake - enkelt og greit.

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ellers så har jeg tatt vare på kvitteringen fra Maritim, og ruster den iløpet av 2 år, så levere jeg det tilbake - enkelt og greit.

 

 

:seeya:

 

La oss si 5 år. :smiley:

 

Tror de fleste er enig i at man bør kunne forvente en vesentlig levetid utover 2 år på ett slikt produkt.

Link to post
Share on other sites

:lipseal:

 

Jeg sier til deg, som jeg pleier å si til alle naboene rundt omkring her - de spør stadig vekk "skal du sjøsette snart?" og "Når skal den på vannet?" - at "...når den er ferdig!" :tongue:

 

 

Ingen får meg til å si noe dato, måned, eller for den saks skyld, år for sjøsetting. Jeg bare gjør meg ferdig med båten, og når den er ferdig så skal den på vannet. Så enkelt er det!

 

 

...

 

Jeg er helt enig. Det er prosessen, arbeidsgleden, skapertrangen som er drivkraften i et slikt prosjekt. Det er IKKE det å bli ferdig, men å holde på som er viktig.

Har holdt på med et prosjekt i flere år, og etter at båten kom på havet oppdaget jeg, pussig nok, at jeg savner den i hagen.

Naboene spør meg om hva jeg nå fordriver kveldene med. Ja jeg har blant annet snakket med kona, det var forresten ei koselig dame.

Ja ja sånn går no dagan.

Link to post
Share on other sites

...Det er prosessen, arbeidsgleden, skapertrangen som er drivkraften i et slikt prosjekt. Det er IKKE det å bli ferdig, men å holde på som er viktig.

 

Takker Høvdingen. Han er en stor filosof med innsikt i den menneskelige psyken.

 

Du har helt rett - når jeg tenker over hvordan jeg oppfatter det - så er det nettopp blitt slik. Den gleden det er å klatre ombord i Malaika, hver dag, og tenke: "hva kan jeg finne på idag?" og / eller "det skal bli godt å gjøre ferdig X og å finne en løsning på Y" - er nettopp slik du beskriver.

 

Første året hadde jeg større fokus på ferdigstillelsen enn nå. Ettervhert har "det å bli ferdig" blitt erstattet av "det å skape" og å lage en trivelig og harmonisk ramme rundt båten. Den følelsen har kommet frem, etterhvert som jeg forsto at jeg greidde å fullføre prosjektet med æren sånn nogenlunde i behold og at jeg oppdaget hittil ukjente sider ved meg selv.... :rolleyes:

 

 

Det var nå fælt til sjelegransking og utbretting (Se-og-Hør - pass dere!) av en båtbyggers indre liv - så tidlig om morningen, men sannheten er jo den at jeg har vært våken i mange timer alt.

 

Ja ja - sånn går nå nettene (når man ikke får sove)... :wink:

 

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg sier til deg, som jeg pleier å si til alle naboene rundt omkring her - de spør stadig vekk "skal du sjøsette snart?" og "Når skal den på vannet?" - at "...når den er ferdig!" :tongue:

 

 

Ingen får meg til å si noe dato, måned, eller for den saks skyld, år for sjøsetting. Jeg bare gjør meg ferdig med båten, og når den er ferdig så skal den på vannet. Så enkelt er det!

 

Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Er en god måte å ikke skape noen forvetninger hos andre som en ikke klarer å holde...

Link to post
Share on other sites

Må slutte meg til de filosofikse betraktningene her...

 

Har altid hevdet at 70% (har gått opp fra 50 til 70%) av båtlivets gleder er å pusse og stelle med "dama" si....

 

Innser jo at jeg og Walter spille i to svært ulike divisjoner...

Walter befinner seg på toppen av Primera Divison, mens jeg spille bedriftsfotball for Østre Innlandets høvleri. :yesnod:

 

Men gleden og tilfredstillelsen er den samme :flag:

Link to post
Share on other sites

...Er en god måte å ikke skape noen forvetninger hos andre som en ikke klarer å holde...

 

He-he!

Ikke sant? Har "brent" meg selv allerede 2 ganger med å påstå (nokså hardnakket desverre... :blush: ) at til neste St.Hans skal det bli sjøsetting.

- Man lærer gudskjelov etterhvert

 

:giggle:

 

 

...mens jeg spille bedriftsfotball for Østre Innlandets høvleri.

 

Artig sammeligning, Wasco - men når du først sier det slik så vil jeg straks melde overgang fra Primera Division til DIN høvleri-klubb. Frynsegoder i form av velsaget, riktig tørket og høvlet trevirke skal en ikke kimse av!

 

God helg, allesammen!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sitat Walter-S : Utrolig hvor mye verktøy og "mikk" man skal ha med seg oppå taket for å gjøre denne simple jobben. Jeg løp opp-og-ned som en jo-jo og henta det en og det andre - og når jeg var sikkert på at NÅ hadde jeg alt jeg trengte, så trengte jeg noe annet....

 

Kan til fulle bekrefte overnevnte. 5% mekking og 95% hente verktøy og fremskaffe ting man har bruk for.

Link to post
Share on other sites

... krympe stroempene du bruker... Er de med eller uten lim?

Kjøper krympestrømpene på Biltema, så de er vel uten lim. Men de sitter nå godt som de er. Har prøvd å fjerne noen (presset feil sko på ledning) og de må skjæres av.

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjøper krympestrømpene på Biltema, så de er vel uten lim. Men de sitter nå godt som de er. Har prøvd å fjerne noen (presset feil sko på ledning) og de må skjæres av.

 

At krympestrømpen sitter godt, er ikkje hensikten med lim i krympestrømpe. Derimot at limet (som er eit smeltelim), fyller alle hulrom, fortrenger luft og gjer det heile vanntett, det er limet si fremste oppgave.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...