Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...Du skulle hatt en sånn her: archive_product_images_38_large_38876_l.jpg Montørvogn

 

Det er merkelig hvor mye jeg egentlig "skulle ha hatt" - ETTER at jeg er ferdig med jobben og ikke trenger det mere... :rolleyes: Kunne du ikke sagt fra før! :wink:

 

 

 

Hva med vannlinjen?
Hvordan fant du vannlinjen?

Bruker bare den gamle vannlinjen. La merke til at jeg hadde 70mm å gå på med den gamle v-linjen før jeg bygget på, så det burde holde. Å vite akkurat hvor vannlinjen kommer til å gå er umulig. Jeg vil ikke tippe en gang. Får se hvordan det går i vinter.

 

 

Nå drøyer det ikke lenge før sjøsetting, tenker jeg

Vel, 'lenge' er et tøyelig begrep, OLPI - det som er lenge for noen, er nokså kort tid for den neste. Tipper (rå-tips, uten at jeg har finregnet på det...) at om 14 dager / 3 uker vet vi mer.... :tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Etter å ha ligget slik på ryggen og "kjælt" på det mest intime ved sin utkårede "nedentil" blir man godt kjent med "damen". "


 

Så var stoffingen unnagjort....

 

 

2 bokser med Maritim sin "Selvpolerende" bunnstoff til kr. 159,- / 0,75ltr var det jeg trengte. Det ga ett fyldig strøk over det hele pluss et strøk #2 akkurat ved vannlinjen, en 100-150mm nedover. Da skal det holde. Rimelig stoff og skal etter sigende være meget bra - "Best i Test" fra Seilmagasinet 2 -08

 

 

t23_090923_20_uskrog.jpg

 

t23_090923_19_uskrog.jpg

 

 

t23_090923_05_uskrog.jpg

 

t23_090923_11_uskrog.jpg

 

 

t23_090923_13_uskrog.jpg

 

 

t23_090923_16_uskrog.jpg

 

 

 

 

------------------------------------------ Tilkobling av strømledning til masta --------------------------------

 

 

 

t23_p1010002_antmast.jpg

Å sette opp masta er én ting....

 

 

t23_p1010004_antmast.jpg

...men lanternene (her har ankerlanterne kommet opp også) må jo ha strøm.

 

 

t23_p1010006_antmast.jpg

Igjen - utrolig mye "mikk" man skal ha med seg oppå taket, bare for å strekke noen ledninger og koble disse. :nonod:

 

 

t23_p1010009_antmast.jpg

Her ser man hvordan ledningen(e) går opp gjennom stålrøret. p.g.a. at hele "sulamitten" skal kunne tippes til side, må jeg ha litt "slakk" på ledningen(e).

 

 

 

 

--------------------------------------------- Polering / skrogpleie --------------------------------------------

 

 

 

 

t23_090923_29_skrog.jpg

Etter å ha vaske skroget meget godt med grov gryteskrubb og "Hugos" for å få av hele det oksiderte yttersjiktet....

 

 

t23_090925_19_skrog.jpg

....har jeg bare satt inn alt sammen med vaselinolje, og....

 

 

t23_090925_23_skrog.jpg

....polert det godt inni skroget.

 

 

Jeg regner med at dette holder skroget blankt og vannavvisende i hvertfall ut til vårparten, da båten skal oppå slippen for vanlig vårrengjøring og -pleie. Polish / voks er bortkasta "stasj" som produsentene skal ha oss til å kjøpe for dyre penger. Har bruk vaselinolje før, med meget godt resultat. Det holder 1 sesong. Poenget er jo å unngå oksidering....

 

 

 

 

t23_090923_26_skrog.jpg

 

 

t23_090923_28_skrog.jpg


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahh-- dette blir bedre og bedre, Walter!

Følger deg spent fortsatt vettu, og sjøsettingen

må du lage mye reportasje på!

Selv roter jeg med å fjerne ting fra Eir, samt

putte inn noe midlertidig fra en gammel Bjølseth.

Har funnet stygg råte under dollbord/dekksplatene

på begge sider av hyttetaket. Vurderer å kappe alu-platene

for å komme til med stykkerering av underdekket.

Som du kanskje har sett i en annen tråd har jeg lyst til å prøve

HST 2000 for å "lodde# dekksplarene på igjen, samt kanskje

noen andre alum.jobber.-

 

Malaika er virkelig blitt fin nå-- blir et smykke i havna!

Lykke til med siste hånd på verket.

mvh

JanS

Link to post
Share on other sites

t23_090923_26_skrog.jpg

 

Nå begynner det virkelig å se ut som en helhetlig skute gitt. Jeg er bortimot målløs!

 

Vi burde vel stille opp på brygga med champis når Malaika sjøsettes! Dette blir en merkedag for mange. Tipper du kommer til å tilbringe mange timer ombord når hun er sjøsatt også. Bare få litt varme i kabinen og slappe av med kaffe osv.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det jeg liker spesielt godt med prosjekttrådene til Walther er at han klarer å utnytte materialer og finne ny anvendelse for ting som vi andre heller hiver i skroten. Sjøl har jeg saumfart mangt et loppemarked på jakt etter bla. teakmaterialer som jo kan brukes til det meste i båt, og har opp gjennom årene funnet mye brukandes i gamle dører og karmer, vindusrammer osv. Reisverk til gamle bokreoler fra 50-60 tallet er også ting å ha øynene oppe for.

 

Kluet er å prøve å tenke langsiktig, og jakte på muligheter, og slå til når anledningen byr seg. Sjøl syssler jeg med tanken om å bygge om/utvide badeplattformen ila. vinteren. Til det vil jeg trenge mye teak, teak er dyrt, svindyrt hvis du skal handle nytt til fullpris.

 

I dag kom jeg over en butikk i nabolaget som skulle selge ut det de hadde av listverk. Teaklister er ikke politisk korrekt lenger og ble solg ekstra billig. Jeg hanka med meg det aller meste jeg fant, og kjørte hjem 140 løpemeter med teak i dim fra små pyntelister og opp til grovsagd virke i dim. 2x1,5".

Og prisen? Tja, hva sier du om en drøy tusing? :cool:

 

teaklister_001.jpg

 

teaklister_003.jpg

Link to post
Share on other sites

Er den sjøsatt??

:nonod:

 

Og husk at det er et folkekrav at sjøsettingen annonseres i god tid så vi får kastet oss i bilene for å overvære hendelsen.

Skal prøve å huske det... :yesnod: Men, det blir sansynligvis på en hverdag, så noe folkevandring blir det nok ikke. :wink:

 

Sjøsetting må også filmes og legges ut på youtube \ baatplassen for oss som har litt lengre kjøre tur den andre

:tongue: Alle som sjøsetter en båt, vet hvor mye 'stress' dette er med alt man skal holde klart og huske, stoffing av krybbeflekker i site liten - "hvor er tenningsnøklen", "har du sett fenderne?" "husk å ha klart X-antall hundrelapper for både traktortransport og for kranløftet", o.s.v. - så det blir neppe tid til at jeg står der med foto- / video-kamera i hånda - det får noen annen ta seg av!


Ellers takker jeg for vennlige ord av GeirFrode, Trønder-Jan :wink: (jan.stroemman@loqal.no) og Rem'en - setter pris på litt "spark i baken" - det trengs!


 

 

Fortsettelse fra: "Jeg regner med at dette holder skroget blankt og vannavvisende i hvertfall ut til vårparten, når båten skal oppå slippen for "

 

Jeg har vel kommet til en slags milepæl nå som heter noe sånt som "Diverse avsluttende arbeider" - med fare for at dette blir den lengste prosjekt-tråden noensinne (har noe tilgode overfor Bastard sin trebåt-tråd, da - det er jo en trøst... :tongue: ) så er det på tide at det skjer noe snart og jag får en ende på dette her!! :smash:

 

Forresten, så har jeg regna ut at, hvis ikke jeg hadde vært så dum og starte denne prosjekt-tråden (og gjort den så detaljert) og brukt så mange timer foran PC med å skrive, laste opp og redigere - så hadde båten vært på vannet forlengst!!! :giggle:

 

 

t23_090925_01_dasjen.jpg

Vindusviskeren har nå kommet på plass:

 

Og så må vi reise litt tilbake i tiden igjen, for å skjønne hva i all verden jeg holder på med nå da...

 

t23_styreposisjon16instrumenter.jpg

Én gang i tiden la jeg ut dette bilde her om hvordan jeg har tenkt meg instrumentpanelet på 'Dasjen' - en tenkt situasjon.

 

 

t23_malehvitinnvendig7.jpg

Og da jeg i sin tid støpte fast taket på overbygget (tidligere utskjært dekk) så holdt jeg dette på plass med 2stk 3/4" tykke skråstøtter i akterkant - én på hver side

 

 

t23_090925_05_dasjen.jpg

Den ene støtter er nå i veien for en effektiv utnyttelse av instrument-panelet - og det har vi medisin mot - og en haug med sagflis igjen... :headbang:

 

 

t23_090925_06_dasjen.jpg

Her er baksiden på selve panelet. Det ble en del dividering og subtrahering og tenking og tegning og utvisking og banning og legge hodet i bløt, klø seg i....

 

 

t23_090925_14_dasjen.jpg

Mange ting å ta hensyn til. Ikke minst til den skrånende overkant og ytre høyre som også skråner ned i noen sinnsyke vinkler. Faktisk så er det ikke én side som er helt i 90º!

Nå har det seg slik at jeg egentlig bare har 2 stk. instrumenter (Ja-da, Sabben er en enkel motor...) på 52mm foruten selve turteller'n på 85mm, ladelampa og tenningslåsen (nederst til venstre).

Men, når jeg endelig får bestemme selv hvordan det skal se ut og jeg i tillegg har plass, hvorfor ikke være "føre-var" og gjøre klar til fremtidig utvidelse?

For å få et balansert utseende ble det så plass til ytterklige 3 stk. 52-mm instrumentplasser som jeg kan ha i fremtiden.

 

 

 

t23_090925_18_dasjen.jpg

Og nå kommer det som er så morsomt. Hele verden er full av nautiske instrumenter med 52mm hull-diameter - MEN det finnes ikke én 52mm hullsag å oppdrive!!! :headbang:

Her er det jeg rår over av diverse hullsag og atter en gang må vi improvisere. Borre, så sage 48mm først og så utvide med stikksaga... :rolleyes: Det er liksom ikke den morsomste jobben, og så skal det jo se pent ut også!

 

 

t23_090925_33_dasjen.jpg

Etter en del timer med nøye borring, saging og utvidelser er da panelet klart - men malingen er skrapt opp av stikksagas base. Inn me'n og slipe lett og et nytt strøk med maling, denne gang Bengalack - det burde være mere holdbart og enklere å holde rent!

 

 

 

-------------------------------------------

 

 

t23_090926_01_dasjen.jpg

Noen dager senere er det tørt og sterk nok til å bli håndtert.

 

 

t23_090926_04_dasjen.jpg

Passformen er god den og rent optisk faller den naturlig på plass. Jeg har ennå igjen å skjære ut nederst til venstre til tenningslåsen, men på dette tidspunktet visste jeg ikke diametern på'n fordi det originale Sabb-panelet først må skjæres istykker for å få tenningslåsen av... :blush:

 

 

t23_090926_07_dasjen.jpg

Panelets bakside:

 

 

t23_090926_10_dasjen.jpg

Jeg har lenge lett etter en passe plass til å ha 3 stk brytere (en til hver sin vindusviskermotor) lett tilgjengelig. Så kom jeg på den idéen og integrere disse i selve panelet - det var bare én hake ved det. Panelets var for tykk. Det er av 9mm kryssfinér og disse små 12V-brytere kan jo bare monteres på plater med maks 6mm tykkelse ellers får du ikke brukt festemutterne!! :cryin:Caramba!! Strek i regninga igjen.

 

Improvisere igjen!

 

t23_090926_12_dasjen.jpg

Løsningen var å skjæ're ut et avlang hull - til høyre i panelet - og feste bryterne på en 6mmm plate først, for så å feste denne til selve panelet. Snakk om å gjøre det vanskelig!! :rolleyes:

 

-----------------------------------------------

 

 

t23_090927_02_dasjen.jpg

Det er jo ikke det at det er så mye jobb - men det tar TID! Den lille filleplata skal selvfølgelig se pent ut og da må den først beises (tørke), så lakkes (tørke) og så slipes og lakkes igjen - og tørke.... :crazy: - men til slutt er den såpass at den kan monteres. :saint:

 

 

t23_090927_04_dasjen.jpg

Nå kan vi endelig montere motorinstrumentene for godt!

 

 

t23_090927_06_dasjen.jpg

Og slå istykker det sprukne Sabb-panelet...

 

 

t23_090927_09_dasjen.jpg

Og endelig borre / sage opp det siste hullet til tenningslåsen.

 

Jeg ser nå at ladelampa burde ha vært ørlitegrann til venstre for det den er... :sweat:

 

 

t23_090927_17_dasjen.jpg

Og blende av de 3 øverste 52-mm-hullene som er til overs! Skal man være pirkete så skulle vel det siste panelet hatt ådringen samme vei som det med bryterne på, men det får da være grenser for selvpining! Jeg skal på vannet snart!

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S

Dette blir altså så pent, og mye av dette er matrialer som har en lang historie å fortelle, og nå har du på en utmerket måte lagt til enda et kapittel i matrialhistorien. Mye av det har jo fått helt nytt liv. Og flott, det blir det

Tar av hatten :smash:

Link to post
Share on other sites

Du er helt rå Walter. Klør i fingrene etter å komme i gang igjen med et nytt prosjekt når jeg leser tråden din.

Det med denne tråden og at det tar tid å holde den så bra som den er. Det må jo være gøy det og? Er jo et prosjekt i seg selv og du får grundig dokumentert alt du holder på med. Noe du kan se tilbake på og være stolt av. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette ser heilt flott ut Walter,,,,,

Og jeg som bare er så vidt begynt på mitt prosjekt.

Du har gitt meg mange ideer og løsninger på kossen jeg skal komme igang med diverse.

TAKK TAKK Walter for super dokumentasjon.

Er spent på å se den ligge å nyte tilværelsen på vannet.

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Dro forbi deg på torsdag på vei til Nøkledypet for å fylle diesel. Ikke noe å se til sjarken på vannet, tauet en jolle inn til Tangen som hadde fått motorstopp og ikke kom mye fremover ved å ro i sterk motvind. Vi treffes vel sikkert på sjøen når du får sjøsatt. Skal ligge ute i vinter, og håper på en del turer. På fredag var jeg ute og pilket litt ved Skårakrakk, ved Lyngholmsflaket, ved skjæra innafor Missingene og fikk først fisk ved Struten. Ikke mye torsk ute, men nok til en middag denne gangen. Neste gang drar jeg til Store grund der det skal være noe mer liv.

 

Neste gang vener jeg på tips fra deg for du vet vel hvor torsken står. :wink:

 

PS! jeg fisker ikke ved Hutholmen eller lenger inn. Gåsungane er absolutt innerste plass. :rolleyes:

Kresen? Ja!

Link to post
Share on other sites

t23_090927_06_dasjen.jpg

Og slå istykker det sprukne Sabb-panelet...

 

Ser på dette panelet at motornavnet til din motor skrives "SABB", bilmerket Saab skrives "SAAB". Har disse noe med hverandre å gjøre eller har jeg gått rundt et halvt liv i villfarelse? Trodde at en Sabb var en Saab jeg, helt til nå.

Link to post
Share on other sites

Saab = Svenska Aeroplan Bolaget

Og de bygger fly også, Jas Gripen f.eks.

 

Ellers har jeg inntrykk av at "halve Norge" eller vel så det

blander sammen Saab og Sabb, så du er ikke alene om det, jandrea---

 

Per Chr.: hva om selskapet hadde vært danskeid : Danske Aeroplan Aktie Selskab? :wink:

 

mvh

JanS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...