Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Walter har vært aktiv i andre tråder og vært på forumet senest i dag så tror ikke han er hverken innelåst i båten eller blitt utsatt for uhell av noe slag.

At han kanskje føler for en liten pause fra denne utrolig flotte, lange tråden skjønner jeg godt, la oss nå gi mannen arbeidsro, om han sysler med Malaika eller bruker tiden på noe annet.

Han kommer sikkert tilbake når tiden er moden og der er mer å fortelle.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vel at sjøsettingen blir en dag med veldig blandete følelser. På den ene siden vil jo Walter ha muligheten for alt av sjølivets gleder. På den andre siden vil det være døden for denne flotte tråden, noe som vil bli sørgelig. Sørgelig for fesken i området også.

 

For å billedliggjøre dette, vil jeg samenligne sjøsettingen med steiksild.

Den er best når man forbereder den og når man spiser den - tiden etterpå kan være på ymse måter.

 

Ja ja sånn går no dagan - skal forresten ha nysalta uer til middag i dag.

Redigert av Høvdingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsettes fra innlegg #1127: "Sett innvendig. Ventilen pynter opp innvendig også. Og her i åpen luft-modus. Jeg må bare polstre anlegget til den åpne delen på innsiden, slik at den ikke slår og slenger i sjøgang."


 

La oss gjøre en ting klart med en gang: Hvis noen nevner igjen at vinduet, fra forrige innlegg, er hengslet feil vei, så har jeg bare en ting å si til det: "Det er min båt, jeg bestemmer selv hvordan den skal se ut. Båten skal kun brukes av meg og da vil jeg ha et vindu som er hengslet etter mitt eget hode, og ikke etter hvordan tilsvarende vinduer er hengslet på andre båter, eller etter hva andre måtte mene om det". Så er vi ferdig med den saken.

 

Ellers kan det sies at spekulasjonene om mitt fravær her i denn tråden og min tilstand forøvrig, er betydelig overdrevet. Har riktignokk vært mere opptatt av å bøte på en helsplage som jeg har slitt med en stund, enn av båtbygging i det siste, og er for tiden rekonvalesent etter en operasjon jeg undergikk torsdag, 10.9 - men regner med å være i sving igjen om en stund (1-2 uker, kanskje?).


Siden det nå har vært et lengere opphold her, hadde jeg tenkt å ta i litt ekstra (folk skal jo underholdes... :sweat: ).

 

Men, for å finne igjen tråden til det jeg skal legge ut her idag,....

t23_taketpaafoerstegang.jpg + t23_taketpaastyrbord1.jpg

... må vi ca. 2 år tilbake i tiden, da jeg bruket det utskjærte dekk (venstre bilde) til å bli toppen av overbygget (jøyre bilde) foran selve styrhuset. De to "flikene" på hver side av "midtgangen" (synes veldig godt i bildet over) som da stakk utover overbygget ble resolutt skjært av med vinkelsliper - mest fordi de var i veien og jeg dengang ikke hadde peiling på hvordan styrhuset kom til å se ut, innvendig. Jeg bygde den gang etter mottoet "Veien blir til mens du går" - fritt etter Ferdinand Finnes boktittel.

 

t23_kappettakakter.jpg

Og etter ytterlig et vinkelsliper-massaker så det slik ut... :eek:

 

 

t23_malehvitinnvendig7.jpg

Etterhvert som styrhuset tok form plasserte jeg styreposisjon på styrbord-side og måtte derfor....

 

t23_styreposisjon11strek.jpg

...skjøte på en del av denne fliken igjen på styrbordside, slik som inntegnet med blå strek, som viser selve skjøten.

 

t23_styreposisjon16instrumenter.jpg

Og her viser liksom at motor-instrumentene skal finne sin plass, rett under "fliken".

 

 

27jul_daesjen_31.jpg

Og slik så det ut da sjarknissen fallt på dramatisk vis utfør-stupet, lille Julaften i fjor, og slå seg fordærva! :eek:

 

t23_styrhusforoverny.jpg

Og slik ser / så det ut nå i sommer.

 

 

t23_090619_33.utsikt.jpg

Styrteposisjon på styrbord-side (fremdelse ingen motor-instrumenter på plass, men nå kommer det snart...)...

 

t23_090619_32utsikt.jpg

...og her på BB-side et "gapende hull" av absolutt ingenting. Lenge klødde jeg meg i hodet, inntil jeg bestemte meg for at det måtte være mere symmetri i styrhusfronten, og at denne passasjersete-plassen skulle få sitt eget "dasjbord", for å opprettholde litt av balansen i innredningen.

 

--------------------------------------

 

 

 

t23_090818_05bb_plass.jpg

Jeg begynte her med å skjære til ei plate som skulle dekke "hullet". Plata har samme flaten og fassongen som motor-instrumenpanelet på andre siden.

 

 

t23_090818_26bb_plass.jpg

Her skulle det skjøtes langs den røde streken. Og det er HER selve utfordringen var. Å finne igjen fliken fra ifjor og kappe / slipe den til...

 

 

t23_090818_27bb_plass.jpg

...slik at den passet nøyaktig overens med det som var der fra før (selve den avskjærte fliken var jo mye større / lenger, så det måtte finregning og kalkulering til for å få det rette snittet), og ikke minst, slik at sluttresultatet har riktig vinkel, tverrskips, og

 

 

t23_090818_32bb_plass.jpg

...stikker like langt akterover som den på motsatt side.

 

----------------------------------------------

 

t23_090823_14bb_plass.jpg

En del timer senere og mye måling, streking, sliping og støping med glassfiber-remser oppunder....

 

 

t23_090823_15bb_plass.jpg

...inkludert en del sparkling og sliping

 

t23_090823_19bb_plass.jpg

Så skulle det bli plass på panelet til en bil(båt-)radio og diverse andre, mindre viktige kontroller og el-punkter.

 

t23_090823_21bb_plass.jpg

Bl.a. en sigarett-tenneruttak til diverse, fremdeles ukjente formål.

 

t23_090823_27bb_plass.jpg

Panelet blir kant-forsterket...

 

 

t23_090826_31bb_plass.jpg

...og støpt inn, både på for- og bak-siden.

 

t23_090826_33bb_plass.jpg

Og etter en ny omgang med sparkling og sliping...

 

t23_090826_35bb_plass.jpg

...ser det nå slik ut.

 

 

-----------------------------------------

 

t23_090905_39bb_plass.jpg

Etter 2 strøk med 2-komp.-maling...

 

t23_090905_43bb_plass.jpg

...er nå den nye "dasjen" klar til å ta imot...

 

 

t23_090905_45bb_plass.jpg

...denne RADIO'EN jeg har snakket om!

 

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den radioen der -- den har jeg i en av bilene -- den er OK, A2DP og allting. MEN den bruker halve dage på "TOC READ" før den begynner å spille CD. Jeg fylte en CD med MP3-låter og nå kjører jeg nesten en kilometer før jeg hører en lyd fra anlegget... :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den radioen der den er OK, A2DP og allting. MEN den bruker halve dage på "TOC READ"...

 

Tror du har missforstått SW - det er ikke Biltema-radio'en (i innlegg #1) jeg snakker om. Det ble Clas Ohlson-radio (i innlegg #19) til en "fornuftig" pris. Artikkel nr: 38-2453 til kr. 898,-

 

 

382453A_X_2007-06-29_083044_111.jpg

Tekst: Bilstereo med CD/MP3-spiller, fjernkontroll, RDS-mottaker, avtagbar tyverifront samt uttak for SD- og USB-minne. Leser MP3-filenes ID3-tag. Effekt 4x40W. RCA lavnivåutgang. ISO-tilkobling

 

 

Både USB og SD-kort er absolutt en fordel!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Så skulle det bli plass på panelet til en bil(båt-)radio og diverse andre, mindre viktige kontroller og el-punkter."

 

Radio'en jeg snakket om i siste innegget er fremdeles ikke montert. Skygger unna slike 'tekniske' ting, da jeg har meget lite erfaring med slikt... :blush:


 

Skal man finne igjen tråden i det jeg skal legge ut om idag, må jeg igjen tilbake i tiden - riktignokk ikke like lagt tilbake som i siste innlegget - men dog tilbake til slutten av juli, hvor jeg begynte 'å pusle med tanken' på en lanternemast oppå sjark-taket.

 

Som sagt, gikk jeg den gang til innkjøp av en ferdig-sveist mast i syrefast stål...

t23_090728_09mast2.jpg

 

MEN,...

 

t23_090728_04mast1.jpg

...den puslingen der oppe på taket var det ikke noe å satse på - det ble for spedt!! Heldigvis fikk jeg levert den tilbake på Maritim her i Fredrikstad og tok ut noe annet isteden.

 

Så kom godeste Nils1 med et forslag som jeg falt pladask for, nemlig denne mahogny-masta her. Den appelert til mitt "tidligere-trebåtmann-instinkt"......

 

wp001bfreeman26mastmahogany1_m.jpg

 

 

t23_090818_22lantmast.jpg

Det ble å sette seg ned og tegne og tegne og tegne, til slutt så kom jeg frem til denne her - men den var jo i 3/4-profil og måtte 'tolkes' over på ei tynn finérplate.

 

t23_090818_20lantmast.jpg

Min 'tolkning' - her på ein tynnkryssfinér-plate - fikk meg til å bli litt usikker igjen og spurte derfor Kari om hva hun syntes om denne her... :blush: Og det er her jeg fikk min aha-opplelvelse!

 

Kona, som vanligvis ikke legger seg bort i mine planer på båten, nevnte i forbigående at: "...litt merkelig at du skal ha en mast i mahogny, når hele båten forøvrig (utvendig) er i hvit og rødt plast! Det finnes jo ikke én bit mahogny å se ellers. Det der blir malplassert..." Og hun hadde så rett, så rett - at jeg nesten syntes det var flaut! Dessuten, hvorfor skulle jeg sparke meg selv bak og lage en masse ekstra vedlikehold (en lakkert edeltre-mast som står ute i all slags vær, sommers som vinters, trenger en del vedlikehold og oppfrisking) og sette en tremast oppå en helårs-båt?

 

Tilbake til tenkeboksen igjen. Usikkerheten ble værre og værre. Helt til jeg på en av mine vanlige kvelds-turer ut til Tangen kom over noe vrake-greie som var skylt i land der. Etter en stiv kuling lå det disse tre tingene igjen på stranda. Kom over de, mens jeg gikk og tenkte på størrelsen, fassongen og ikke minst, utseende på lanternemasta.

 

t23_090730_12_weblantern.jpg

En avbrukket båtshake (en slik telskop-type som kan dras ut og låses) uten kake foran og to padleårer fra en leke-gummibåt. Og her fikk jeg min idé! Hva om jeg brukte dette til å laga masta av? Aluminiums-rør kan brukes til å lage selve skjelletet, så kan jeg støpe sammen resten i glassfiber og male det med 2-komp. maling.

 

Tankeprosessen og utprøving:

 

t23_090813_02_weblantern.jpg

De neste dagene var Walter opp...

 

t23_090813_08_weblantern.jpg

...og ned av taket med divers varianter...

 

t23_090813_22_weblantern.jpg

...og konstellasjoner av alu-rør sammenlimt med maskerings-tape. Ulike fassonger ble utprøvd.... :nonod:

 

Til slutt så fant jeg en 'konstellasjon' som jeg kunne godta:

t23_090823_04lantmast.jpg

Først så fant jeg bredden og dybden og ikke minst, rett plassering oppå taket!

 

 

t23_090823_05lantmast.jpg

...samtidig som den var passelig høy

 

 

t23_090823_07lantmast.jpg

...og hadde riktig helling akter- og for-over. Det måtte bli noe slikt, ja.

 

Snekring og formgiving:

 

 

t23_090825_07lantmast.jpg

Snekret sammen av noen vrak-plater, rester etter båtbyggingen.

 

t23_090825_09lantmast.jpg

Plassert oppå ei 18mm kryssfinr-plate, som sokkel.

 

Støping:

 

t23_090823_13lantmast.jpg

Så var det å støpe i...

 

t23_090823_20lantmast.jpg

...glassfiber og polyester...

 

t23_090825_14lantmast.jpg

...for å få styrke.

 

 

t23_090826_06lantmast.jpg

Styrke og vedlikeholds-fri plast skulle binde sammen rørene.

 

 

t23_090826_09lantmast.jpg

Her noen 'stilstudier' underveis....

 

t23_090826_19lantmast.jpg

... til endelig resultat.

 

Sparkling og sliping:

 

t23_090905_06_lanternemas.jpg

 

t23_090905_09_lanternemas.jpg

 

t23_090905_22_lanternemas.jpg

Støpe fast i sokkelplata (som er hel inn-støpt i glassfiber).

 

t23_090905_27_lanternemas.jpg

De to aktre "bena" og øverste rør-delen, har fått tredd syrefaste rør utenpå de opprinnelige, tynne alu-rør (husk på at dette var lekepadle-årer og ikke særlig solid!). Dette gir masta et mere bastant og maritimt (?) preg.

 

t23_090905_28_lanternemas.jpg

Godt forankret i underlaget:

 

t23_090905_31_lanternemas.jpg

Stilstudie:

 

 

t23_090905_35_lanternemas.jpg

Selve sokkelen (som lanternamasta er støpt fat i) skal monteres oppå sjarktaket opp på disse 2 "dragere" som ligger og tørker her. Masta skal hengsle sideveis, slik at hele 'sulamitten' skal kunne legges ned sidlengs. Her er sokkel-stativet (2 avlange), og en kabelgjennomførings-pall støpt, sparklet, slipt og malt med 2-komp. maling

 

 

Ferdig malt:

 

t23_090907_03_lanternemas.jpg

Så ver endelig alt malt med 2 strøk med 2-komp-maling.

 

t23_090907_06_lanternemast.jpg

Stilstudie 1

 

t23_090907_07_lanternemast.jpg

Stilstudie 2

 

Montering på sjarktaket:

 

t23_090907_10_lanternemast.jpg

Her er "sokkel-stavene" limt og skrudd fast til taket.

 

t23_090907_14_lanternemast.jpg

Her er denne spesielle kabelgjennomførings-pallen limt og skrudd fast.

 

t23_090907_16_lanternemast.jpg

Poenget med den er jo og heve nivået for kabelgjennomføringa (husk på at selve taket jo er et enste, stort "badekar").

 

t23_090907_20_lanternemast.jpg

Så var mesteparten på plass!

 

t23_090907_25_lanternemast.jpg

Jeg synes at den gjør seg godt der oppe. Den er ihvertfall solid (Jeg vet hva den kan tåle) og 100% HJEMME-(selv)-laget av materialer jeg har liggendes og uten å kjøpe noe som helst. Jeg liker slike "man-tar-hva-man-har-prosjekter" - det blir som regel rimeligst....

:tongue:

 

t23_090907_27_lanternemast.jpg

Nå er det bare å løpe til Biltema og kjøpe ei topplanterne med LED-pære i....

 

 

t23_090908_19_lanternemas.jpg

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...