Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelse fra: "Men, til slutt så var alt på plass, og jeg kunne både tute og lyse uti solskinnet..."


 

Nå trengte jeg litt avveksling fra fikleriet med det elektriske og lengtet etter litt "solid" verktøy-svinging og gjerne iblanda noen håndfaste stikksag-øvelser - favorittsaga mi! Da var det på sin plass og endelig montere det for 6 uker siden innkjøpte ku-øye som siden da har ligget i skuffen under styresetet mitt, innpakka i plast. Vinduet, eller "ventilen" som det heter på fagspråket, var et av "luksus-tingene" jeg spanderte på meg av denne kjærkomne premien på 10-båtpenger jeg fikk tildelt av dere, og som jeg kunne plukke "fra øverste hylle" hos Maritim.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

w4300-10_12_15.jpg

KO-ØYE 150MM Artikkelnummer: 4300-15

Ko-øye laget i forkrommet messing. Kan åpnes. Beregnet for skottykkelse opp til 12 mm.

Utv. diam: 210 mm - Lysåpning: 150 mm - Utskjæring: 180 mm

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ku-øyet skulle ha både praktisk (lys inn og i tillegg mulighet for lufting) kombinert med en "pynte-effekt" på utsiden av "dasshuset" - se neste bilde - denne pukkel-ryggede utvekst jeg hang på styrhusets akterskott.

t_23andrestroekkorallroed3.jpg

Den runde ventilen skulle liksom statuere at HER var det noe nødvendig og praktisk samtidig som den skulle gi "dasshuset" sitt særpreg og understreke maritimt arv... :rolleyes:

 

Vel, åkke-som. Ventil skulle det bli!

t23_090819_06d_vindu.jpg

Utpakket og studert.

 

 

Og her kommer et meget godt eksempel på at det er forskjell på teori og praksis.

t23_090819_01d_vindu.jpg

I min tankesløse idé om hvordan jeg ville ha plassert dette lufte-vindu på babord-skott i "dasshuset" så jeg liksom for meg denne blanke, fine runde "dingsen" plassert sentrert på hvitmalt skott, mitt-i-mellom dette brunbeisede stenderverket som vi ser her. En balansert og harmonisk plassering, med lik avstand til hver side, som kunne godtas av det mest kritiske øye - hadde jeg tenkt... :blush:

 

Det ble en del forsiktige, tynne blyant-streker før jeg fant "senteret" for ku-øyet - og borret et 2mm testhull (det lille hullet du ser der, noe til høyre for krysset i tegningen) - bare for å være på den sikre siden. Og her kommer teori og praksis inn, pluss den dyrekjøpte erfaring at, å måle innvendig og utvendig på et slikt bygg, er to forskjellige ting! :smash:

 

t23_090819_07d_vindu.jpg

Og her er resultatet av "prøveborringen". Hullet til venstre for senteret i ringen var den opprinnelige senter fra innsiden - så feil kan man ta. Å få senteret på vinduet plassert der, ville vært horribelt.

Gudskjelov at jeg er så forsiktig som jeg er og gjorde denne lille testen. For å få en nogenlunde harmonisk plassering, sett uten-i-fra, måtte jeg forskyve vinduet en god del akterover, og bare finne meg i det at plasseringen, sett inne-i-fra, er mindre pen.

 

t23_090819_13d_vindu.jpg

Etter mye måling, streking, dividering og subtrahering, var jeg overbevisst om at nå kunne jeg sette til stikksaga mi og bare sage i vei! Så gjordt og hullet var en realitet. Sagde selvfølgelig uten-i-fra fordi innvendig var det ikke plass til stikksaga.

 

 

t23_090819_28d_vindu.jpg

Her vises "off-senter"-plassering innvendig - og en del av morell-treet til naboen...

 

 

t23_090819_38d_vindu.jpg

En time senere var ventilen på plass, med passe mengder Sikaflex og den yttre pynteringen satt på, på utsiden, og alle Sikaflex-rester var blitt glattet med en pekefinger dyppet i Zalo.

 

 

t23_090819_43d_vindu.jpg

Sett innvendig. Ventilen pynter opp innvendig også.

 

 

t23_090819_46d_vindu.jpg

Og her i åpen luft-modus. Jeg må bare polstre anlegget til den åpne delen på innsiden, slik at den ikke slår og slenger i sjøgang.

 

 

 


Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...koøyet ER montert opp/ned!!!!!!!!!!

 

...og så?

 

Hva er problemet? Det blir ikke noe mindre lys inn, for det. Og lufting fungerer også med koøyet montert denne veien. Det er slik jeg vil ha det.

 

:wink: Eller må en ha trebein, sabel, krok til hånd og svart øye-lapp tvers over også......?

 

 

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vel Walter-S - du er i din fulle rett til å montere koøyet akkurat slik du vil - det skulle bare mangle - er vel neppe noen som er uenig i det.

Men - opp ned er det -

men kan selvfølgelig slippe inn både lys og luft den veien og.

 

Selv en krakk som står opp ned kan man sitte på - om enn litt forsiktig :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

På de båtene jeg har vært har koøyet vært montert for å åpne sidelengs, det er "blindventilen" som har vært henslet oppe

Koøyer uten blindlokk er gjerne hengslet i topp. (Mitt engasjement i dette refererer seg hverken til sarkasme eller skadefryd, men kun det at jeg har et inntrykk av at Waler_S er litt av en perfeksjonist både hva design og teknisk utførelse angår.)

Link to post
Share on other sites

Han holder nok på å snu det nå :wink: Walter liker heller ikke å bli kalt Waler_S :lol:

 

Fra spøk til revolver. Hvis han mener at det er mer praktisk å ha koøyet med hengselen ned så synes jeg han skal kunne få ha det slik. Han har sikkert tenkt en del før han falt ned på det valget vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Han vant jo prisen for årets prosjekt...

Og er demed utropt til KONGEN av BP...

 

Og som konge må han jo vende seg til å være i offentlighetens lys.

 

Neste 17 mai skal Walter stå på Kråkerøybrua (hvist det er det den heter) med flosshatt og vinke til sine underståtte som kjøre i konvoi under brua... :flag::flag::flag:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med å montere det med hengselet i opp?

Det spørsmålet bør vel helst stilles til de som har innført byggeskikken. Jeg vet ærlig talt ikke. Tyngdekraften kanskje?

 

Til Walter_S: Jeg føyer meg inn i rekken av beundrere og de som mener at du fortjente prisen. Ingen over, og ingen ved siden!

 

Har stor respekt for prosjektet, og kanskje især din sans for detaljer. Kanskje nettopp derfor man ikke greier å la være å kommentere(?)

 

Det var absolutt ikke meningen å kritisere eller fremstå som en "bezzerwizzer". Jeg har selv bygd båt, og ved minst en anledning opplevd en gammel (sjø)ulk stå på brygga og kaste et skrått blikk på detaljer, for så å riste lett på hodet og rusle videre. Det stikker i brystet.

 

Jeg trives ikke med å sitte i glasshus, men må jo innom en gang iblant, da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

At krympestrømpen sitter godt, er ikkje hensikten med lim i krympestrømpe. gjer det heile vanntett, det er limet si fremste oppgave.

 

Magne

 

Akurat min tanke. jeg ville ikke bruke krympestroempe uten lim utendoers paa baat, sansyneligvis ikke innendoers heller.

Utendoers/paa dekk, ville jeg enten satse paa vanntett gjennomfoering til hvaert punkt for saa aa koble under dekk, eller bruke vanntett koblingsboks.

 

Ellers Walter, maa faa skryte av jobben du har gjordt, er vel ikke enig i alle loesninger, men var man det... gud saa kjedelig det hadde vaert haer paa baatplassen.

Skal ikke trekke fram noe mere en krympestroempene uten lim da dine loesninger ikke staar til bake fra noe jeg ville gjordt... bare andeledes.... (Les ofte mere gjennomtenkt)

Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...