Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...men hvorfor firkanta knopp i toppen?

 

Hei tuffff - med 4 f'er... :wink: Jo, det skal jeg fortelle deg.

 

For det første så en det enklere å lage en 4-kanta knapp, enn en rund en, med mindre du har dreiebenk. Så ble det noen endringer underveis - :rolleyes: - ikke noe uvanlig hos meg, serru - det er derfor jeg aldri blir ferdig med båten! :smash:

 

Nå er det slik at jeg skal ha ankerlanterne der og i tillegg sette VHF-antenna mi dit. Forøvrig er de bildene jeg viste i tråden noe gammelt. Det ser slik ut nå - Måtte ta et raskt bilde ut gjennom et duggete stuevindu for å vise deg!

 

t23_090920_b01_lanternema.jpg

Dagens "ferskeste" bilde, tatt for 10 min. siden.

 

 

N.B.: Masta ble noe høy. Måtte ha topplanterne såpass opp fordi styr- og babord-lanterna kom høyt oppå styrhuset (man kan såvidt se styrbordlanterne i nedrekant av bildet her) og så skal det jo være den foreskrevne høydeforskjell på minst 1 meter mellom dem.

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Med fare for aa bli uglesett haer.

Syntes ikke masta passa inn paa baaten. Mystisk design som ikke staar i stil til resten.

Men genialt med hengsler... gjoer ting mye lettere noen ganger.

 

Min mening er at sjark skal ha rette litt grove master.

Men smaken er som baken..... Full av dr.......

 

Staa paa Walter.... detta gaar veien.

Per

Link to post
Share on other sites

Hei Walter!

Leser med stor iver og er mektig imponert :)

Må innrømme at jeg savner litt det å ha båten stående hjemme så jeg kunne ha ordnet litt med den når jeg har litt ledig tid.

Nyt det!

 

Hilsen fra en regnvåt odal :)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Walter, flott at du er i sving igjen!

Synes den masta ble kjempefin jeg, og gjenbruk er så absolutt

etter mitt hjerte. Selv holder jeg nå på og flytte brukbare ting

fra ei kassert campingvogn over på Eir ( ex Joel av Fredrikstad)

Det nye navnet er etter nyeste barnebarn som kom for ei uke siden!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei tuffff - med 4 f'er... :wink: Jo, det skal jeg fortelle deg.

 

For det første så en det enklere å lage en 4-kanta knapp, Nå er det slik at jeg skal ha ankerlanterne der og i tillegg sette VHF-antenna mi dit.

Dagens "ferskeste" bilde, tatt for 10 min. siden.

 

Se det, ja. :yesnod: Jeg visste det var en forklaring :wflag:

Da blir det hel ved. Glimrende :cool:

 

Det med de 4 f'ene har imidlertid en enkel forklaring. Jeg hadde en gang en Wiksten halvdekker hvor jeg laget en fin navneplate i eik. Plata blei bare så på tok for lang, så for at det ikke skulle se så puslete ut med TUFF - så måtte jeg legge på et par ekstra f'er for å fylle ut. :blush:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Med fare for aa bli uglesett haer. Syntes ikke masta passa inn paa baaten. Mystisk design som ikke staar i stil til resten.

Jeg er faktisk enig med deg. Vel, jeg er LITT enig må jeg vel si. Masta passer ikke til båten, men jeg måtte ha noe å feste topplanterna i.

 

For, i den ideelle verden skulle masta på båten min sett noe slikt ut:

 

Isegran_Sjoegutt_520x360.jpg

En komplett rigg i syrefast stål. Jo, bevare meg væl....

 

Isegran_640x480_06.jpg

...det hadde vært gode greier, det! :rolleyes: Og pynta opp båten, så klart!

 

Og hvis jeg hadde hatt ubegrenset med penger, eller ihvertfall en 20-30.000,- til overs så skulle jeg nok bestillt meg en slik sjark-rigg i syrefast stål, bygget etter mål av et mekanisk verksted her i nærheten. Alt går an å kjøpe, og det er ingen sak å skaffe seg båt, slik en har lyst på - hvis man bare har penger.

 

Men, nå er det nå engang slik at hele prosjektet mitt starta egentlig nettopp fordi jeg ikke hadde nok penger til å kjøpe meg den båt-typen jeg egentlig ville ha - derfor var jeg nødt for å bygge den selv og med begrensede midler så må man av-og-til kompromisse. Underforstått - jeg vil ikke ha båtlån i hundretusen-kroners-klassen (har ikke båtlån i det hele tatt! Og nesten ikke huslån heller... :blush: ) og har ikke noe særlig kapital til overs, har en begrenset pensjonst-inntekt - men sabla lyst på en kombi-sjark.

 

Derfor ble den masta slik som den er. Kompromiss, kompromiss, kompromiss. Materialerne som ikke kostet meg noe fordi de var jeg hadde liggendes.

 

Skulle gjerne vært i den situasjon som tillot meg å være kresen og bestillt meg en "ekte" flott sjark-rigg - men desverre så er ikke alltid livet rettferdig, ser du.....

 

 

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

He-he!

 

Joda, Isegran har alltid vært min favoritt. Bærre lækkert altså! En drøm av et skrog! Nærmere harmoni kommer man ikke. Visste du at skroget egentlig er Svenskt? IW25 fra IW-Varvet som har tegnet den. Går mange på Bohuslänskysten.

 

"Sjøgutt", den i bilde #1 er vel områdets mest velholdte og samtidig best utstyrte (det kryr av syrefaste beslag... :tongue: ) Isegran-sjark. Den holder til inne i kanalen innenfor Isegran-halvøya (selvfølgelig) i Nøkledypet båtforening. Jeg går og sikler på den ganske så ofte.

 

I det siste har jeg sett den mye ute på Hvaler, i Papperhavn. Se bilde nedenfor!

 

1240591079_resized.jpg

Lækkert?? :yesnod::yesnod::yesnod:

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er en ting jeg tenker på hver gang jeg ser bilder av den flotte sjarken din, Walter: De der luftehullene i forkant over vinduene kommer til å ta inn mye vann når sjøsprøyten står over baugen. Jeg tror jeg ville ha tettet disse, og kun hatt lufting i bakkant. Alternativt hatt en list foran dem som tok av for sjøsprøyten. Selv om man stort sett er ute i pent vær så er det ikke til å unngå at det kommer litt sjøsprøyt en gang i blant!

 

Ellers må jeg si at jeg er imponert over din evne til å tenke ut praktiske, pene og samtidig rimelige løsninger på alle utfordringer som dukker opp underveis. Båten blir lekker som få!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, Isegran har alltid vært min favoritt. Bærre lækkert altså! En drøm av et skrog! Nærmere harmoni kommer man ikke. Visste du at skroget egentlig er Svenskt? IW25 fra IW-Varvet som har tegnet den. Går mange på Bohuslänskysten.

Har hatt mistanke om at den kom fra svenskesiden, men visste ikke hva den het. Har kjent igjenn disse skrogene på svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Nå er det bare å løpe til Biltema og kjøpe ei topplanterne med LED-pære i...."


 

Må vel kanskje forklare hvorfor jeg legger så mye jobb i å konstruere og bygge en lanternemast som kan "brettes" ned? Det er jo ikke vanlig akkurat, men her i båtforeningenvåres har vi en litt spesiell kran til å sett ut båten / ta opp båter med. Fordi selve krantårnet er blitt for kort til litt større båter, må dem korte inn på vaierene til selve det 4-kanta "skrevet". Det igjen gjør at kroken på kranvaieren sitter omtrent 1 meter over toppunktet på skrevet, som igjen gjør at man må rigge ned alt av antenner og master for å få løft. Det er mange som banner og steiker når det 2 ganger året må montere / demontere utstyret sitt, og noen har da seklvfølgelig slitt ut skruefestene sine med denne evige av / på og inn og ut med skruene (det er jammen noen som bare fester slikt med vanlig karosseriskruer!!! :eek: ).

 

Dette skal ikke jeg ha noe av, derfor tar jeg bare av 4 små skruer og så kan jeg vippe ned selve masta - og ferdig med det!

 

t23_090908_14_lanternemas.jpg

 

 

t23_090908_01_lanternemast.jpg

 

 

t23_090908_05_lanternemas.jpg

 

 

t23_090908_07_lanternemas.jpg

 

 

t23_090908_19_lanternemas.jpg

 

 

t23_090908_22_lanternemas.jpg

 

 

t23_090920_b12l_mast.jpg

 

------------------------------------ Undervanns-skroget!! -------------------------------

 

Skal jeg få båten på vannet før vinteren kommer, må jeg få ut fingeren. Den 2-Komponents Epoxi-Antipest (Jotun) trenger minst 15º for å kunne smøres. Likeså Vinylprimeren (Jotun). Derfor jobbet jeg denne uken på spreng, mens vi hadde nogenlunde varmt vær. 3 strøk med anti-pest og ett strøk med primer + 1-2 strøk med bunnstoff. 1 lag på hele undervanbns-skroget og 2 lag i og rundt vannlinjen.

 

2 komponents Antipest:

t23_090920_02_uskrog.jpg

 

 

t23_090920_04_uskrog.jpg

 

 

t23_090920_14_uskrog.jpg

 

------------------------------

 

Vinylprimer:

t23_090922_01_uskrog.jpg

Godt å ha noen gamle utslitte hagemøbel-puter å ligge på...

 

 

t23_090922_09_uskrog.jpg

 

 

t23_090922_12_uskrog.jpg

Etter å ha ligget slik på ryggen og "kjælt" på det mest intime ved sin utkårede "nedentil" blir man godt kjent med "damen".

5 ½ ganger har jeg "befølt" henne 'over-det-hele' denne uken og "dullet" med henne og og "rullet" på diverse kosmetika..... :wink:

 

 

Knebeskyttere, puter, vinylhandsker (blir ganske så svett inni dem da...) og kjeledress er godt å ha!

t23_090922_14_uskrog.jpg

 

 

t23_090922_18_uskrog.jpg+t23_090922_20_uskrog.jpg

Samson er med, som vanlig, og "hjelper til" på sin måte, og han er fyr-og-flamme, når jeg endelig kommer meg ned på hans nivå.......

 

:o)


Fortsettes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Walter: De der luftehullene i forkant over vinduene kommer til å ta inn mye vann når sjøsprøyten står over baugen. Jeg tror jeg ville ha tettet disse, og kun hatt lufting i bakkant...

 

Joda, index - disse luftehullene skal "blendes av" . Har tenkt å skaffe disse L-profiler i saltvannsfast aluminium og dekke over, slik at ikke sjøsprøyt kommer inn. Det var planlagt helt i fra begynnelsen.

 

 

87-372_l.jpg

 

Men takk for omtanken!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Å ligge på puter er ikke bra for ryggen og tungvint å komme seg opp igjen er det også. Du skulle hatt en sånn her:

 

archive_product_images_38_large_38876_l.jpg

Montørvogn

Prisgunstig, slitesterkt liggebrett av PVC-plast. Gir god støtte for nakke, hode og side. Med verktøyrom og 6 svingbare hjul. Mål: 980 x 400 x 120 mm. print.gifforstoring.gif

 

Biltema art. 38-876, kr. 219,-

 

Et funn for alle over 25 som skal under båten. Båtpussen får en helt ny og dypere mening når du kan slappe av på en sånn her mens du tar stellet nedentil. (På folkemunne her vest kalles den for "h**e" siden du ligger på den og den gjør som du vil)

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette må da bli den best preserverte båten under vannlinja. Ser virkelig bra ut. Blir moro å se bilder fra sjøsettinga.

 

Slik vogn er et must for bilmekanikere som ikke har heis.

Hørt om kunden som så mekanikeren ligge under bilen sin og mekke og sa: "Det er to yrkesgrupper som ligger på ryggen og tjener penger". :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...