Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Vil beisen klare å dekke over dette, eller er det bare å begynne å planlegge hvit skrog? Noe som jeg faktisk ikke er helt fremmed for men har mest lyst på natural.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå vet jeg ikke hvor ille det ser ut. Jeg ville sett det an litt før maling. Sola bleker treverket og vil hjelpe til å jevne ut fargeforskjeller over tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Perlen, har du et bilde av denne skrapa eller en link hvor de selger denne?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke denne liggende her hjemme, skal se om jeg kan finne link et eller annet sted (om ikke annet, vi treffes jo i løpet av et par uker, så skal du få se....)

 

Sola bleker treverket og vil hjelpe til å jevne ut fargeforskjeller over tid.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det beste poenget så langt, helt korrekt Jens_P. Jeg har tidligere også sett eksempler på dette, og sola er mer "mektig" enn vi tror. Dette råd bør du Dospen lytte til.....

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor ille det ser ut. Jeg ville sett det an litt før maling. Sola bleker treverket og vil hjelpe til å jevne ut fargeforskjeller over tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er klar over at sola vil blek en del og utjevne litt, men hvis forskjellen er stor etter beising så blir det jo et spørsmål om det er verd å olje etter på. Blir forskjellen for stor må jeg pusse dette og male. Jeg skal ikke ha en båt i et år som ser ut som en flekktyfus, da er det bedre å male.

Hvis været blir bra skal jeg beise i morra. Skal ta bilder da, så får dere være med og vurdere.

Link to post
Share on other sites

Perlen, har du et bilde av denne skrapa eller en link hvor de selger denne?

<{POST_SNAPBACK}>

dospen

 

Perlen, har du et bilde av denne skrapa eller en link hvor de selger denne?

---------------------------------------------------------------

 

Clas Ohlson selger sikling. Du finner den her:

http://www.clasohlson.no/

Verktøy og maskiner

Under tre og metallbearbeiding > HÅNDHØVLER

 

Mvh Hafrsfjord

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi beiset sidene på kahytt med mahognybeis i vår. Ble bra resultat og satt derfor i gang å olje med rå linolje. Tenkte dette skulle få stå å trekke noen uker før lakking. Var nøye med å tørke av overflødig olje, men når solen varmet opp kahyttsidene begynte linoljen å piple ut. Nå er sidene "prikkete" med små seige linoljedråper og jeg regner med dette må vekk før lakking. Det er også en tendens til skjolder etterhvert som sol og vann har gjort sitt i løpet av sommeren. Har tenkt å prøve fjerne oljen med am. terpentin (høst/vinterarbeid), deretter pusse lett ned på nytt igjen, beise og lakke uten oljing.

Hvordan er det med kokt linolje? Kan den brukes som "lakk" direkte utenpå rå linolje?

 

Ps. Nydelig båt dospen. Lykke til

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper du tar et strøk til så blir det helt strøkent

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg er redd for at det ikke går, men jeg skal prøve. Jeg synes det var noe dritt å beise med svamp, så jeg får prøve med klut i morra.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor svamp og klut?

Har du prøvd med kost?

 

Beis en bordgang av gangen helt ut, fortsett så på neste!

Lett og få skjolder om man tar flere bordganger i slengen skulle jeg tro.

 

Vet ikke om du rekker og beise alt vått slik at dette tørker noenlunde samtidig med svamp eller klut.

Er ikke sikkert du rekker det med kost heller, derfor ett bord av gangen!

 

Syns det ser ut som om du har vertikale skjolder jeg

 

PS.

 

Jeg hadde fargeforskjell på vindusrekka mi på båten. 2 forskjellige fargekvaliteter på meranti fineren.

Den lyse av dem har jeg beiset x anntall strøk (husker ikke hvor mange) og nå er de nesten like.

Skal se om jeg kan finne bilder av dette i morra eller noe

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i dag beiset et strøk til, prøvde først med kost, følte da at jeg hadde null kontroll. Jeg prøvde deretter med klut og det funket mye bedre. Resultatet ble brukbart.

Tror det med skjolder ikker så mye å bry seg om på første strøket, fordi treverket er så tørt, spesielt på min båt som har vært på land i 3 år.

Er med mye bedre mot i dag, og da stiger arbeidslysten. Fikk ikke tatt noen bilder da batteriene på kameraet har tatt kvelden. :drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev en mail til netttstedet båthjelp, der jeg ville ha pris på olja han selger og spurte også om hvor mye olje jeg trengte så ca.

Fikk en hyggelig melding tilbake, 170 kr pr. l og han regnet med at 60 l burde være bra i første omgang.

Prisen er vel grei nok men 60 l syntes jeg hørtes voldsomt ut????

Olja heter Ferromax.

Link to post
Share on other sites

Hagesprøyte, mener du trykksprøyte da? Dusjet du bare på? ble det ikke mye sig da? Hvor lenge holdt du på?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg brukte en Gardena hagesprøyte med 5 liters beholder av den typen du pumper opp trykket i nå jeg satte min inn med olje. Jeg fikk ikke inn mere en cirka 8 liter så dette kommer nok an på tidligere behandling og type trevirke. Jeg koblet kompressor til sprøyta for å slippe å pumpe opp trykket hele tiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hagesprøyte, mener du trykksprøyte da? Dusjet du bare på? ble det ikke mye sig da? Hvor lenge holdt du på?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, en slik som du pumper opp trykket på!

 

Bare dusjet på ja. Samt bilen til naboen da det blåste litt :blush:

 

Joda, siger litt men det trekker jo inn i en trebåt som er knusktørr

Man kan jo ha med seg en god bred kost og dra ut med.

 

Jeg holdt på fra morgen til kveld, til det ikke trakk mere.

Lot det tørke litt (10-20 Min mellom sprøyting) før jeg gikk på igjen med sprøyta.

 

Viktig og smøre vått i vått .

 

Når jeg var ferdig dusjet jeg i salo :diving:

Sørg for og ha maske,briller og en slik engangs lakkerings dress.

 

Jeg hadde ingen av delene :blush: Men fikk en fettsleik Elvis hadde misunt meg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Framdriften har vært litt dårig i det siste, pluss at ting tar tid. Har fått bygd telt over båten så jeg kan arbeide i drittvær også.

Har begynt å luse på hekken fordi det drevet som var der var dårlig og steinhardt, jeg lurer fælt på hva som er brukt der.

 

Bilde av gammelt drev: Ikke se på datoen på bildene, kameraet bytter batteri med radioen :smiley:

BildeBilde

 

Ferdig luset:

Bilde

 

Frest spor til list:

Bilde

 

Ferdig luset:

Bilde

 

Smikk Smakk dette tror jeg blir bra :smash:

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...