Jump to content

Overoppheting av dynamo etter montering av PDAR


Popeye83

Recommended Posts

Og hvis det stemmer som Sebastian har vært inne på lenger opp i tråden er dette dynamoer som i motsetning til 90A varianten er designet for å levere merkestrømmen kontinuerlig.

 

 

Jeg har stilt spørsmålet men har ikke svaret enda. Det jeg har funnet ut er at (8)MA betyr marine og agriculture og at denne modellen sannsynligvis ikke er konstruert for kontinuerlig max belastning.

(8)MH og (8)MR er marine HD, men disse modellene stopper på 72 ampere. MH og MR leveres også i 90 ampere men da har de et helt annet hus, og jeg tror disse modellene er utgått.

Jeg ser rett og slett ikke logikken i at en dynamo som ikke er merket med HD (MH eller MR) skal kunne belastes max kontinuerlig, for da måtte man kanskje forvente at en HD modell skal tåle 120 % kontinuerlig belastning.

 

Dessuten står det i en testprosedyre at disse dynamoene aldri skal testes med mer enn 80 % belastning i testbenk. Jeg lurer på hvorfor, men tror det kanskje har relevans for det vi diskuterer her.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å bli litt lei av dine "forklaringer", SebastianB

Men å dikte opp problemer på måten som du gjør er ikke særlig mer enn dum.

 

Både det og hvordan du skriver likner forresten linguistisk og mht. innholdet med nesten hver andre setning veldig en annen her på forumet så snart det dreier seg om Sterling.

 

Aner noen velkjente paranoide trekk her... :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes denne tråden har vært utrolig lærerik, og temperaturen i diskusjonen nærmer seg set-punktet for pause gang på gang :)

 

Men, om jeg har forstått konklusjonene ( bortsett fra at trådstarter har feil/for liten dynamo) riktig bør Sterling forbedre sin PDAR med to funksjoner:

1) Mulighet for å justere temperaturgrense for å kunne hente ut mer fra dynamoer som tåler høyere temperatur

2) Kun regulere dersom den har signal på tempsensor. Hvis signal ryker må PDAR koble ut og la dynamoens innebygde regulator fortsette på egen hånd. Dermed brenner ikke dynamoen opp ved ledningsbrudd

 

Dette er ikke store og kostbare endringer, men gjør PDAR til et bedre og sikrere produkt.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Dersom det er slik at Popeye83 har kjøpt både dynamoen og regulatoren hos deg, synes jeg det hadde vært naturlig at han ble opplyst om at denne dynamoen ikke var designet for å levere 90 ampere kontinuerlig ved en normal motorromstemperatur (max 40 grader?) med den risikoen at PDAR kan slå den av og på i bulkfasen.

 

At systemet til Bavaria32sport fungerer uten hvilepauser er vel kanskje ikke så rart. Han har to dynamoer på tilsammen 140A som hver seg har like stor kjøleflate som Popeyes ene dynamo. Og hvis det stemmer som Sebastian har vært inne på lenger opp i tråden er dette dynamoer som i motsetning til 90A varianten er designet for å levere merkestrømmen kontinuerlig. Battmeteret på bildet lengre opp viser en ladestrøm på 88A. Hvis det er for begge dynamoene lader de med 44A hver.

..uff, så mange timer om noe så normalt.

Hvem sier at han fikk solgt en dynamo, eller et system, som er designet for 90A kontinuerlig?

 

Vi snakker kanskje fortsatt litt forbi hverandre, og det er det jeg hovedsakelig stusser over.

Ingen sier at dynamoene må levere 100% merkestrøm i hele tiden, det er bare "Dere" som snakker om dette,

både teoretisert og som ønske, mens Dere vet om konsekvensene også for verdens beste dynamo.

 

Sterling sier ikke at dynamoen leverer 100% stemplet effekt med PDAR, men at dynamoene jobber

opp til 500% effektivere med den enn med standardregulator og at

den slår av høyeffektreguleringen hvis den blir varmere enn 90°C for ikke å skade dynamoene.

 

Prestolite forteller ikke at dynamoene skal gå permanent med 100%,

og jeg sier dette heller ikke.

 

Så, hva har skjedd?

Jeg selger dynamoer som erstatter dynamoer som ha vært på plass allerede, men uten å forandre noe fysisk ellers.

Her fikk trådstarteren en dynamo som kan levere 90A, som med originalregulator oppfører seg som ”alle” andre ellers,

men som leverer en mye bedre gjennomsnitt med PDAR. (vi husker tall som 50, 70 og 90A)

Så, whats wrong with that.

 

Spørsmålet som stiller seg hver gang, og som også jeg stiller til kundene, er alltid om

det holder med original og forbedret regulering eller om man må velge et større system.

 

Så gjelder (fortsatt min mening) for de fleste at det holder med en bra oppgradering ved

hjelp av en annen regulator og helst tapfritt fordeling,

mens andre som ytrer ved samtalen ”jeg må lade 350Ah ila. 2,5 timer” får andre konklusjoner.

 

Så en siste gang til dynamoene.

Dynamoen "kan" levere det som er påstemplet, det er det som produsentene selger og som vi ser av og til mens den går.

At den frivillig ikke leverer mer enn ca 20% etter at spenningen økte på dynamoen er det som er normal.

(Diskuterer vi senere Sebastian.)

At eksterne regulatorer presser dette opp til en tydelig bedre gjennomsnitt er normal.

At PDAR gjør det enda bedre enn en del andre, og at den tar være på at temperaturen ikke

økes på over 90°C er jo vel bare bra og inkludert i prisen.

Så, hva er problemet med det?

Vi snakker ikke om permanent 100% effekt, ikke en gang Sebastian sier at kompisen hans

bruker 160A dynamoen sin på 100% men på maks 130A som tilsvarer omtrent 80%.

 

Blir Balmar kjørt med 100%?

Nei, også den kjøres vanligvis med 80% maks og blir kjørt ned til lavere temperaturer (107°C, som ikke blir målt ute på stator..) og leverer 50% inntil det.

 

Er større bedre?

”Ofte”, men i forhold til både summe og flertallet blir det bare ”sjelden”.

Og derfor forsvarer jeg fortsatt PDAR også på mindre dynamoer t.o.m hvis dynamoen skulle ha verste temperaturproblemer.

Hvorfor?

Nettopp, fordi PDAR pleier ikke en gang å gjøre det verre siden vi slutter ved 90°C

mens gjennomsnittet blir forbedret om mye over hele perioden.

 

Så, jeg ønsker en fin dag så lenge,

jeg stikker nå ut for å montere det vi diskuterer om.

 

:seeya:

Jørg

 

Dette er ikke store og kostbare endringer, men gjør PDAR til et bedre og sikrere produkt.

Variabel justering er omfangrikt.

Men du har rett på sensorstyringen, sånt sett og på tross av at det ikke ha skjedd noe i praksis så lang jeg vet.

 

Ellers, alt er et spørsmål om priser.

 

:smiley:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du har femten års erfaring Jørg mens jeg har litt over en uke med liksom erfaring. I løpet av denne uken så har jeg fått litt informasjon fra prestolite og som langt på vei bekrefter at den dynamoen Popeye har fått levert blir brukt i en feil konfigurasjon.

 

Jeg har fått noen henvisninger til manualer men skal komme tilbake til dette når jeg har fått lest gjennom dem.

Men jeg registrerte følgende i en teknisk bulletin i farten og som omhandler bruk av ekstern regulator med dynamo temperatursensor.

 

E22-Alternator exceeding temperature: indicates that the alternator is operating at above its programmed upper limit temperature threshold. This is a feature designed into the system to protect the alternator from improper application or abuse. This could be a result of the following:

1) Amperage demand of vehicle exceeds the capability of the equipped alternator. Inspect to verify

that additional electrical demands have not been added to the vehicle. If so an alternator with a

higher output capacity may be required.

 

2) Is a normal symptom if at initial engine startup if battery voltage has been depleted and engine is

allowed to idle. Increase engine speed to 1100RPM or higher and turn on engine cooling fan.

Event code should go away within 5 to 10 minutes.

 

3) Is a normal symptom if vehicle is allowed to idle in queue at fuel lines or in traffic congestion.

When vehicle resumes normal highway speeds symptom will go away.

 

4) Could indicate that a charge air cooler tube is leaking, allowing hot air or gas to increase the

temperature environment underneath the engine cover at or around the alternator. Inspect for

open or loose clamps and punctured charge air cooler tubes.

 

5) If symptom occurs frequently contact Leece-Neville Technical Service for further instruction.

 

Hvis du leser punkt 5 Jørg så er det jo akkurat dette punktet som blir fulgt opp her på forumet.

Hvis symptomet gjentar seg så kontakter vi leverandøren for å få hjelp til å reparere systemet.

Link to post
Share on other sites

TSB-1058 omhandler vel spesifikt MC-615 regulatoren, og ikke eksterne regulatorer fra andre enn Prestolite.

 

MC-615 er vel ikke levert på den dynamoen Popeye83 har(?), men det hadde vært et alternativ til en PDAR. Jeg er sikker på at Jørg snart forteller oss at Sterling sin PDAR er mye bedre, og kan trekke ut enda mer effektivitet (?) av dynamoen enn Prestolite sine ingeniører og selvsagt uten å forringe levetiden på dynamoen. :yesnod:

 

Det som er litt interessant er jo at denne regulatoren har fail-safe på alle temperatursensorene, og ikke bare på batteri som PDAR (Jørg, korriger meg hvis jeg tar feil. Jeg har bare lest manualen, og du kjenner denne bedre enn meg).

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om det er mulig å skape en korrekt forståelse på et forum at dynamoens driftstemperatur er viktig å ta hensyn til hvis man ønsker hurtig og sikker ladning. Det virker rett og slett som om de som har systemer som fungerer ikke tillater en diskusjon som fremmer årsakene til at andre kanskje har systemer som ikke virker eller som bør forbedres.

 

Opplysninger i denne tråden tyder jo på at ladetiden i bulkfasen kan bli forlenget med 30-50 % når systemet er satt sammen litt feil med en ekstern regulator som slår av feltstrømmen. Jeg er også litt skuffet av at leverandøren ikke ser på dette som et relevant problem, og begrunner dette med at det fungerer jo for de fleste.

 

Jeg har begynt å se litt mer på konsekvensen av raske temperaturøkninger og som henger sammen med konstruksjonene og fysikk. Jeg ser at statorens kobberledere taper ca 40 % av ledeevnen fra 0 til 100 grader C, og at man av den grunn kan få en vesentlig raskere oppvarming ved en overbelastning enn man får avkjølt statoren igjen ved å slå av feltet.

 

Prestolite har etter min mening en god grunn til å designe sine eksterne regulatorer på en måte hvor brukeren får en alarm hver gang dynamoen blir for varm, for i tillegg til at dynamoen kan få redusert levetid så reduseres også dynamoens effektivitet.

 

Et annet forhold som jeg stusser på men som jeg kanskje har misforstått, er at Jørg mener at effekten i dynamoen reduseres ved redusert ladespenning. Ladespenningen har riktignok noe å gjøre med hvor mye ladestrøm et batteri vil akseptere i den siste fasen av ladningen, men effektpotensialet i dynamoen er uendret med henholdsvis 13,5 volt og 14,5 volt i følge Prestolite.

 

Prestolite leverer dynamoer med integrert tre trinns regulator, og her kommer det frem at effekten i dynamoen er tilnærmet uendret om regulatoren er i bulk, absorbsjon eller float. Dette vil jo også harmonere om man tenker seg at en stor forbruker blir slått på mens dynamoen er i float, for hvis dynamoen ikke da leverer så vil jo batteriet tappes ned igjen.

 

Når det gjelder priser så er det faktisk mulig å skaffe seg robuste saker til en billig penge. Her er et eksempel på en fabrikkoverhalt Prestolite 160 ampere dynamo (Wilson) med integrert tre trinns regulator til 180 USD. Denne er mindre i diameter enn 110-555 modellene men noe lenger, og kan være et alternativ hvis man har problemer med bredden men ikke problemer med dynamoens lengde.

http://www.nickstruckparts.com/90-04-7039.html

 

Jeg vet at Wilson også selges i Norge så det skulle jo også være mulig å få denne billig her hjemme. NB! man må nok spesifisere hva den skal brukes til for den leveres i en rekke størrelser og med en rekke forskjellige regulatorer.

 

Et alternativ er jo å bruke help desken eller forumet til Prestolite for å få det korrekte delenummeret og så handle på nett eller hos den lokale leverandøren.

Hva koster en 90 ampere Prestolite og en Sterling regulator i Norge Popeye83?

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.
Beklager forsinkelsen, det er travle tider på denne årstiden.

eiaro.
Jeg hevder at PDAR gjør jobben tydelig bedre enn alle w-originalregulatorer, både fra Prestolite og alle andre du bare kan komme på.
Vi snakker om det, man trenger vel ikke å sammenlikne to intelligente regulatorer på en dynamo?

Å sette seg fast på noe som "fail safe" temperatursensorer er vel litt veldig slapp,
særlig hvis man antakeligvis mangler alt erfaring om produktet man prater om.

Derfor atter en gang til:
Dette produktet blir produsert siden over 15 år og er den som er mest solgt.
Mange 10.000 stykker, og det som et tilleggsprodukt men ikke noe som medfølger dynamoer.

Ingen klager over at produktet eller komponentene svikter eller feiler,
unntatt 5 som ikke engang eier sånt, nemlig dere.
Si i fra hvis det er for komplisert å forstå, jeg kan også tegne et bilde. :smiley:

 

*
SebastianB.
Du vill ikke diskutere, du ønsker å få rett.
Men rett får man bare hvis det finnes bare ett svar/1 alternative, her har vi minst 2.

Og jeg diskuterer ikke saker og ting om og om igjen hvis det er ferdig diskutert allerede, så kom med noe nytt.

Ang. temperatur er det så enkelt som å peke på dine egne ord.
Produsenten snakker om belastning, belastning er lik temperatur og denne temperaturen kontrollerer vi enkelt men meget effektiv.
Skadefritt faktisk, fordi den er jo lavere enn du og andre ønsker for å øke dynamoens gangtid med enda høyere effekt.

Snakker vi om skader?
I så fall hvilke skader, jeg verken ser eller hører noe siden over 13 (tretten) år.

Hvis du vet mer enn jeg om akkurat det da må du gjerne fortelle.
Dvs. bortsett av både teorier og det du mener å kunne tolke om produktet mens du leser bruksanvisninger av andre produkter.

Men vi snakker sikkert om både ladestrøm, spenning og ladetid.

Vær så god, fortell at PDAR ikke tar vare på 100% lading, at den ikke kan levere passe spenninger,

og at den ikke reduserer ladetider som angitt på prospektet.

Også her, please ikke glem å vise frem praktiske eksempler av kunder som ble rammet av det,
ellers høres det igjen meget teoretisk ut.

 

Ang. "Punkt 5", SebastianB.

Jeg trenger trolig ikke andre teknikere for å høre at dynamoer kan bli 90°C når den først må jobbe? :rolleyes:
Det er nemlig det det dreier seg om her.

Eller fikk du skriftlig fra Prestolite at dynamoene dems ikke engang tåler 90°C?
Da ville det være noe annet.

Ang. ladeeffekt og feltstrøm.
PDAR slår av feltstrømmen men reduserer ikke, ja, så er den designet.

Men du må ikke fortelle hva strømmen blir i følge Prestolite til regulator "X",

fortell heller hva forskjellen er hvis PDAR slår av mens w-regulatoren jobber.
Eller sier du at 10A, 15A, 30A, 50A, 70A, 90A gange 14V blir det samme resultat i Watt?

Derfor min henvisning for Ah-teller og stoppeklokke, enklere blir det ikke og enklere kan dette ikke vises.

Ang. din ide om "rimelige" dynamoer og det i tillegg i Norge.
Kanskje du har flere kanaler her, vet jeg ikke.

Men siden du sannsynlig er så topp informert kan du jo bare legge ut et utvalg av
a) topolte dynamoer
b) < 120A for bruk med 1x V-rem
c) som i det hele tatt passer uten ombygging inn i Volvo, Yanmar og andre trange greier.
Jeg sa jo tidligere at det ofte ikke finnes mer plass enn "+2,5cm" i alle retninger,
Da blir du sikkert ikke bare min favoritt, men du og (så sant du har) din sjef

kan forsyne en meget stor markedet i tillegg.

Velkommen, ærlig talt !

Og er vi ferdig med det da finner vi ut hvordan regulatorene til disse dynamoene
passer til regelmessig drift av annet enn bly-syre og Gel.

Ønsker en fin dag så lenge!

:seeya:
Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Beklager forsinkelsen, det er travle tider på denne årstiden.

 

eiaro.

Jeg hevder at PDAR gjør jobben tydelig bedre enn alle w-originalregulatorer, både fra Prestolite og alle andre du bare kan komme på.

Vi snakker om det, man trenger vel ikke å sammenlikne to intelligente regulatorer på en dynamo?

 

 

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

Jeg ser jo at du stadig ønsker å sammenligne Sterling regulatoren med originale integrerte regulatorer, noe jeg føler godt kan gjøres for sammenligningens del i en del tilfeller.

 

At du mener at det er unødvendig å sammenligne eksterne regulatorer finner jeg litt merkelig, i alle fall etter å ha lest om egenskapene som både Prestolite og Balmar leverer i sine eksterne regulatorer.

 

Men nå skal det jo sies at jeg er vant med generatorer som er strømbegrenset fra leverandør, så jeg ser nok fordelen med en regulator som kan strømbegrense feltet i en marinedynamo for å få denne til å yte maksimalt innenfor de termiske betingelsene man har.

 

Om Popeye83 hadde hatt en Balmar eller en Prestolite regulator så kunne han justert maks feltstrøm til 80 % slik at dynamoen yter 72 ampere på maks slik som jeg oppfatter at Prestolite har forespeilt for denne dynamoen, og da ville han jo Popeye83 også fått det han egentlig ber om. (Kontinuerlig ladning på mellom 80 og 100 %).

 

At du mener 85 A pluss 15 A dividert på to som blir 50 A i bulkfasen er ok får så være, men kunden din er jo ikke enig.

 

Jeg tror nemlig at popeye83 får bedre ladning under bulkfasen ved å fjerne Sterling regulatoren og justere den originale regulatoren til 14,4 volt. Men det kan han sikkert prøve ut og komme med en tilbakemelding på.

 

Hvis Popeye83 kobler ut Sterling regulatoren, hvor mange Ah tror du han får inn på batteriene i løpet av en time med motoren og tomme batterier?

 

NB! jeg mener å huske at du sier dynamoen da vil yte ca 15-20 %, altså 18 Ah i løpet av en time, noe jeg mener må være riv ruskende feil.

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du mener at det er ruskende feil da burde du sikkert kunne forklare hvorfor det blir så mye bedre
med nesten alle eksterne regulatorer hvis den brukes i tillegg eller isteden originalregulator.
Setpoint-ideen din stemmer sikkert, men ikke det som regulatoren gjør og virkningen med det.

Selv uten å sette oscilloskopet på hver regulator er det daglig jobb enten å se selv eller å høre av andre om forskjellen det gjør.
Brukeren trenger da ikke stort, bare en Ah-teller for å verifisere både forandringen og suksessen det gir.
Og hvis folk flest både opplever og forteller at det faktisk blir voldsomme forskjell, som både 3 til 5 ganger mer strøm,

kontinuerlig dobbelt så mye på gjennomsnitt som gir minst fire ganger rasker bulk, pluss spenning passe til batteriets behov,
da burde t.o.m. Sebastian kunne svelge at det finnes forskjell mellom regulatorer.

Bortsett av det er jeg vanligvis ikke særlig opptatt med det som skjer ved første halve timen,

men er interessert i det som følger etter hvert.

Hvis vi blir enig om at folk flest ikke har noe grunn for å lyve om det de ser
da kunne det være så enkelt for deg som å se litt over dette her eller andre forumer.
Man finner vel neppe flere andre steder som forteller mye mer om det.
Alternativet består som sagt at du stikker ut en tur på havner for å måle selv.

 

Ditt spørsmål om Balmar eller andre regulatorer.
Ja, så klart finnes det flere muligheter, også om å kjøre bil eller måten å spise fisk.

Men du kunne heller spørre hvorfor at f.eks. Prestoliten ikke er på markedet her, men minst fem andre,

og hvorfor at ikke en gang du tilbyr dette i Norge hvis det er så mye bedre og like pålitelig.

Det samme gjelder mit spørsmål om dynamoene i innlegg 208, som du sikkert kan svare på.
Som sagt, firmaet du jobber for eller du selv kunne jo bli steinrike bare med det.

Ønsker en fin dag!

:seeya:
Jørg

 

ps: Forslaget ditt om at Popeye83 kunne teste 14,2V som underlagt setpoint anser også jeg som riktig,

vi har avtalt dette i siste uken.
Men denne regulatoren blir likevel underkastet PDAR som da så kan overstyre når det er mulig mht. temperaturen,

øke gjennomsnittet, og regulere på lav float (AGM) i etterkant.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt at reimhjulene legger begrensninger på hvor stor dynamo man kan montere, og derfor søkte jeg litt på nettet for å finne ut om noen har rimelige konverteringssett. Overraskelsen var stor når jeg oppdaget at det florerer med leverandører.

Her er et eksempel hvor det leveres komplette sett til en rimelig penge både til Volvo Penta og Yanmar. Ved å kjøpe et slikt sett og en standard Prestolite 160 ampere HD dynamo med innebygget justerbar tre trinn regulator så tror jeg man havner på mellom 8 og 10 000 kroner.

 

http://sealandsolutions.com/products-and-support/complete-serpentine-pulley-kits-2/yanmar-serpentine-pulley-conversion-kits/

 

Her er den ene dynamoen som leverandøren av reimhjulene nevner, og denne dynamoen har jeg sett på prestolite sin hjemmeside. Jeg vil tro at det er prestolite som produserer denne for Balmar, men når den blir levert fra prestolite så har den innebygd regulator.

 

http://www.balmar.net/PDF/alternator%20info/95-series-sheet-web.pdf

 

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også kjent fra Balmar og kan også bestilles i Norge på www.isbater.net som drives av Servicemannen.
Foreløpig bare til Yanmar, tror jeg, men bra at du fant.
Nå mangler det bare noe som kan monteres på de andre som beskrevet ovenfor.

 

I går var jeg forresten på en båt der man ikke får hele hånden mellom dynamo og vegg,
Husk dette, varmevekslere øverst og ikke mer enn 2,5cm bak dynamoet.
Det er det som møtes flest, men da er vi jo allerede i mål.

 

:seeya:
Jørg

(out of kontoret frem til i kveld)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er brødrene Balmar montert på plass (7-serie 110A + Max Charge regulator), til fordel for PDAR/60A Hitachi. Dette er nokså enkelt en annen verden; både hva ladestrøm, regulering og temperaturer angår. Har riktignok kun et snevert erfaringsgrunnlag så langt, men dette ser så langt meget lovende ut!

 

Selve "dynamocasen" er veldig lik, også størrelsesmessig. Men Balmar har to kraftige vifter, og en mye åpnere bakside. Temperatur stoppet på 70'C etter 1 time på 2000 rpm, med kaldlufttilførsel i bakkant. Merker også hvor forsiktig regulatoren ramper opp ladespenningen ved oppstart; ingen harde innslag slik som med PDAR. Merker at denne stjeler mye krefter fra motoren - forstår nå hva "small engine mode" kan bety i praksis!

 

7serie 110A gikk rett på min Yanmar 3YM20 - kun bolt for justering av dynamo som måtte byttes. Hitachi hadde gjenger, mens Balmar har gjennomgående hull. Litt ekstra tankevirksomhet og koblingsskjema måtte til, men selv turteller og ladelampe fungerer som før uten justeringer. V-reima er 1" på denne motoren, slik at den skal matche opp til 110A - akkurat. Ny hard duty reim er i bestilling, noe som skulle vise seg å være svært, svært vanskelig å få tak i her lokalt. Ikke en gang leverandører av offshore aggregat kunne hjelpe (!)

 

Eneste negative som er å nevne, er litt puslete + pol på dynamo, samt tungvindt brukergrensesnitt på Max Charge regulator. Men dette monteres/programmeres forhåpentligvis kun denne ene gangen...

 

La opp nye ladekabler mens jeg var i gang, 110A krever litt større tversnitt enn det originale opplegget fra Hanse. 50mm2 for både positiv og negativ fra dynamo til ladesplitt. 50mm trekkerør fra motorrom til batterikasse, med positiv kabel dobbelt isolert vha 22mm trekkerør. Kabelskotanga fra Biltema har jeg nok en gang fått god bruk for!

 

Fortsatt et stygt spenningsfall over kabel ut fra ladesplitt til forbruksbank på 0,4V ved ca 14.1V/40A ladestrøm + 1,5mm2 ledning på voltsense. Så her må mer kabling byttes ut. 40A er vel uansett mer ladestrøm enn hva jeg har sett ut fra dynamo før - i tillegg uten temperatur cut-off.

 

Det blir spennende å se hvor mye en virkelig tom 4x100 AGM bank spiser ved riktig ladespenning... Nå kun -65Ah på PMP1 ved oppstart!

Link to post
Share on other sites

Ny hard duty reim er i bestilling, noe som skulle vise seg å være svært, svært vanskelig å få tak i her lokalt. Ikke en gang leverandører av offshore aggregat kunne hjelpe (!)

Gratulerer du har fått deg kvalitetsutstyr.

Reima de er nok 1/2", og ikke 1".

De beste HD V-reimene som leveres i Norge har jeg funnet ut er Optibelt XPA. (og tro meg, jeg har prøvd diverse)

Nå har jo Balmar kjøpt opp AltMount, så en har jo mulighet til å montere 10 spor Serpentinebelt kit hvis reimslitasje skulle

bli et stort problem.

http://balmar.net/altmount-products.html

 

 

Link to post
Share on other sites

Selve "dynamocasen" er veldig lik, også størrelsesmessig. Men Balmar har to kraftige vifter, og en mye åpnere bakside. Temperatur stoppet på 70'C etter 1 time på 2000 rpm, med kaldlufttilførsel i bakkant. Merker også hvor forsiktig regulatoren ramper opp ladespenningen ved oppstart; ingen harde innslag slik som med PDAR. Merker at denne stjeler mye krefter fra motoren - forstår nå hva "small engine mode" kan bety i praksis!

 

........

 

La opp nye ladekabler mens jeg var i gang, 110A krever litt større tversnitt enn det originale opplegget fra Hanse. 50mm2 for både positiv og negativ fra dynamo til ladesplitt. 50mm trekkerør fra motorrom til batterikasse, med positiv kabel dobbelt isolert vha 22mm trekkerør. Kabelskotanga fra Biltema har jeg nok en gang fått god bruk for!

 

Fortsatt et stygt spenningsfall over kabel ut fra ladesplitt til forbruksbank på 0,4V ved ca 14.1V/40A ladestrøm + 1,5mm2 ledning på voltsense. Så her må mer kabling byttes ut. 40A er vel uansett mer ladestrøm enn hva jeg har sett ut fra dynamo før - i tillegg uten temperatur cut-off.

 

Da gratulerer jeg også, etter komplett ombygging får du nå litt mer fred.

Jeg ser nå at det kan være flere grunn for at Hitachien din ikke ga i mer enn 30A, som du skriver.

Hitachien din burde da i alle fall ha levert nesten stemplet effekt så lenge den var kalt, og det også uten ekstern rgulator.

Du sier her f.eks. også noe om 0,4V spenningsfall ved 40A allerede, fantes ikke det tidligere?

Det spiller ingen rolle om det er 40A fra noe som kan yte 60A eller 110A, fall er fall og -0,4V er mye siden det blir omtrent mer enn +0,4V på dynamoen.

 

Men bra at du fikser det nå.

Og nå håndterer du jo en dynamo som er beregnet for omtrent 250% mer enn du har hatt før,

og en regulator som kan arbeide strømbegrenset.

Da må det jo bare bli bedre for deg, uansett.

 

"Small engine mode" har PDAR forresten ikke, men den har softstart.

Jeg har bare kastet den ut for deg fordi motoren din er kraftig nok.

For det første blir motorer belastet med det som dynamoen yter (dvs. fra "niks" til "mer" med økende turtall)

for det andre er det med mer enn 7 hk ikke lengre viktig siden det bare er interessant ved manøvrering.

 

Så, lykke til videre og ha en fin sommer! :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

Gratulerer du har fått deg kvalitetsutstyr.

"Annet" er ikke et synonym for "kvalitet".

Det er da bare "noe annet", selv om man stortsett kan forutsette at også Balmar leverer produkter av god kvalitet.

Eller hevder du at Hitachi LR160 og PDAR ikke er kvalitet?

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer du har fått deg kvalitetsutstyr.

Reima de er nok 1/2", og ikke 1".

De beste HD V-reimene som leveres i Norge har jeg funnet ut er Optibelt XPA. (og tro meg, jeg har prøvd diverse)

Nå har jo Balmar kjøpt opp AltMount, så en har jo mulighet til å montere 10 spor Serpentinebelt kit hvis reimslitasje skulle

bli et stort problem.

http://balmar.net/altmount-products.html

1/2", ja - 13mm. Litt tidlig på dagen. Eller sent på kvelden, alt etter som. :)

 

Hvor får du kjøpt disse beltene? Har vært innom hos alt fra bilrekvisita til nevnte leverandør av offshore generatorer, til industrisalg og bilelektrisk verksted. Blir møtt med alt fra mildt sagt skjeve smil, til ærlige forsøk på å faktisk hjelpe med å finne en løsning...

 

Serpentine kit'et er jo fint, men det koster litt i overkant. Vi får se etter en sesong eller to - det viktigste er å ha et stabilt ladeopplegg nå i første omgang.

 

Spenningstapet har nok alltid vært der, men før Pro-split ble montert var voltsense for PDAR direkte på forbruksbanken. PDAR hadde heller aldri problemer med ladespenning, det var heller fraværet av kontinuerlig ladestrøm som skapte irritasjon. Lavere ladestrøm ga dessuten tilsvarende lavere spenningsfall. Nå lyser dessuten diodene på Pro-Split'en igjen, det har de ikke gjort det siste året - etter at jeg gikk fra åpne bly/syre til AGM. Imidlertid lyser kun "start batt online" + et par andre, men ikke "domestic 1", eller hva den heter. Måler lik ladespenning ut til begge batteribanker, men startbatteri får noen tidels volt mer pga lav ladestrøm/lite spenningsfall over kabel. Men dette får jeg forske litt på ved en senere anledning..

 

Har ikke fått målt spenningstapet over voltsense enda, men regulator skal lade med 14.38V - men gir 14,65V. Temperatur rundt 20'C, men temp sensor for batterier uansett ikke tilkoblet enda - så tviler på at det et forårsaket av temperaturkompensering. Det aner meg at jeg har et spenningstap på 0,27V over 1,5mm2 (10 meter?) voltsense ledning. Tror årsaken muligens er strømtrekket fra Balmars laderegulator over voltsense, de anbefaler ihvertfall større tverrsnitt på voltsense. Det er nok en grunn til det...?

Link to post
Share on other sites

Edit: PDAR'en irriterende. Den gjør slik at jeg aldri får kjørt denne nye flotte fine EFOY'en. :thumbsdown:

Så bra, også for omverden. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

Som sagt, spenningsfall gjør mye.

Finnes det fall på pluss da er det heller ikke helt utelokket at det også er fall på minus.

Og finnes det fall der da er hele systemet i ubalanse.

En av grunnene hvis f.eks. PDAR "ikke virker", det er nemlig veldig sjelden tilfellet.

Nå lyser dessuten diodene på Pro-Split'en igjen, det har de ikke gjort det siste året - etter at jeg gikk fra åpne bly/syre til AGM. Imidlertid lyser kun "start batt online" + et par andre, men ikke "domestic 1", eller hva den heter.

=> Måler lik ladespenning ut til begge batteribanker,

Det derimot er ikke normal. (...så sant ikke også minus av den henger på krets med stor spenningsfall. I så fall bør den kobles om.)

 

Men sålenge spenningene stemmer er ikke noe galt med fordelingen men bare med LEDene.

LEDene viser bare parallelt, men har teknisk ikke noe virkning på selve funksjonen.

Hvis det ikke løser seg kan du jo sende den til meg når sesongen er over, så undersøker jeg og ordner det skulle det være noe galt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk, men det finnes ikke noe "å vinne".
Det er bare en evig diskusjon og alle bør forvente at det finnes delte meninger.

Jeg (det ang. Sterling) har bare tilgode at vi har både så lang og i grunn bare gode erfaring med nettopp disse produktene.
Normale "problemer" er flest subjektive og virkelig tekniske problemer finnes sjelden.

Problemet som diskuteres her opprinnelig ligger utenfor det vanlige og dette må/kan fikses på forskjellige måter.
En løsning er å bruke matematikk, det andre er å forandre fysisk på ting som da så klart også kan inkludere komplett andre systemer.

Alt etter både smak, behag og nødvendigheter, hvor som helst man ønsker å måle dette.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, PDAR i seg selv er nok god nok - kombinert med den vesle 60A'en fra Hitachi kan det fort bli utfordringer. Hanse har brukt 35mm2 på originalt ladeopplegg; nå har jeg 50mm2 og noe kortere kabler.

 

35mm2 er nok også helt i grenseland på en 60A dynamo, men ikke sikker på på om det er kablene som har ført til overopphetet dynamo... Nå går uansett disse separat direkte fra dynamo til ladesplitt/felles jordingspunkt. Fremdeles kan det hende at jeg har et "stygt" spenningsfall andre steder, f.eks. Fra felles jordingspunkt til minuspol på batteriene. Time will show...

 

EDIT: Takk for tilbudet om å sjekke Pro-split, Jörg, jeg skal se hva det blir til. Noen tips til feilsøking jeg kan gjøre egenhendig/har Sterling en annen manual for produktet enn hva som fulgte med? Synes i utgangspunktet at dette er et svært kjekt produkt!

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...